i?
BVU-RTSFOOE^
Ui
I
N. 33.
58’
JA ARGANG
J
V
De blad verschijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centiraen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantooren.
15 55
VEURNE
7 30 8 25 9 20
DE PANNE
VEURNE
17 00
Do Irenen van 13.10 en 15.10 geven aansluiting aan de Pannestraat te Veurne aan de treinen gaande naar Oostende om 13.24 en 15.24.
Hetgeen de liberalen en socialisten
slacht voor te bereiden dat noch God
r
Woensdag S4 Augesti
Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artik ‘Is. enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (Ier uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office üe Publicité, Magdalenastraal, 46, te Brussel.
Terminus.
Coxyde steenw.
Pannestraat.
Statie.
8 50
8 56
9 06
9 10
9 50
9 56
10 06
10 10
10 50
10 56
11 06
11 10
13 40
13 46
13 56
14 00
19 II
19 21
19 25
19 30
19 34
20 00
20 06
20 16
20 20
7 55
8 01
8 11
8 15
j
l
11 50
11 56
12 06
12 10
17 05
17 11
17 21
17 25
10 20
10 24
10 34
10 40
11 20 13 10
11 24 13 14
11 34 13 24
H 40 "TF3Ö
14 56
15 00
5 50 6 55
5 56 7 01
6 06 711
6 10 7 15
20 30
20 34
20 44
20 50
1 ontnemen, om de
opkomendejonkhe'id op te voeden buiten
ID ZB ZP 1ST 1ST ZE-"V E U R N E,
15 10
15 14
verrichten, dat bewijzen de stellige ge
tuigenissen van de reizigers die de pa
leis aan het werk gezien hebben, en
met den meesten lof over hen spreken.
En men zou dan de katholieken komen
beschuldigen van het volk in onwetend
heid te doen kwijnen om hetalsslaaf te
kunnen behandelen
bezit leeraars zoo verdienstvol, dat de
naburige landen ze ons benijden.
Statie.
Pannestraat.
DE PANNE C°xyde steenw.
Terminus.
16 40 17 35
16 44 17 39
16 54 17 49
17 55
En in ons land?
h er een wetenschappelijk gebied de
waarop katholieken ten achter staan?
Neemt het onderwijs in al zijne gra
den bel lager, tiet middelbaar en tiet
booger onderwijs Hebben de kalholie
ken geene scholen, geen onderwijs, dat
bij bel zoogezegd libeiaal of staatson
derwijs mag vergeleken worden?
De liberalen hebben de afschaffing
gevraagd der wedstrijden tussjben de
lagere scholen.
Waarom?
Omdat die wedstrijden jaarlijks de
oppermachtigheid deden zien van het
katholiek onderwijs.
Zien wij ook niet in het middelbaar
onderwijs dat onze gepatronneerde
katholieke collcgieti telken jare, in de
wedstrijden, tegenover de staaisscho
len, vele der eerste plaatsen bekomen?
In die onderwijsgestichten volgt men
hetzelfde programma, onderwijst men
dezelfde vakken, als in de officiële scüo
len; maar bet onderwijs is er ges.eund
op den godsdienst; men tracht aan de
leerlingen niet alleen een grondig on
derlicht te geven, maar tevens eene
goede en christelijke opvoeding; en, dat
staat in den almanak niei van onze geu
zen.
I Daarom, en om die reden alleen, wil-
len onze tegenstrevers de katholieke on-
I derwijsgestichten doen doorgaan, zoo-
als zij geheele dagen schrijven, als
bice.nesten van onwetendheid.
6 20
6 24 7 34 8 29 9 24
6 34 7 44 8 39 9 34
6 40 7 50 8 45 9 40
18 05 19 05
18 11
18 21
18 25
18 35
18 39
18 49 19 44
18 55 19 50
De treinen van Veume-de Panne houden stil aan de Pannestraat te Veurre en niet aan de Grooie Markt.
De treinen van 15.55 en 19.05 geven aansluiting aan de Pannestraat te Veurne aan de treinen komende van Oostende om 16 01 en 19 11 ure
14 40
14 46 16 01
16 11
16 15
heerd; katholieke lees aars vormen er de
j jugd, en bare roem en i
nu, zooals vroeger, de weicld door be
kend.
Van alle kan en der beschaafde we
reld komen studenten zich aan bate
wetenschappelijke bionnen laven, en zij i manhal ig strijden
bracht?
Het zijn chrislene geloofsverkondi
gers.
En welk was hun eerste werk?
Het geloof van hunnen Heer en God,
zijne leering aanprediken, eenen tem
pel hoe klein en gering ook, bouwen
om daar dien God te vereeren.
En dan?
De kinderen, die nog niet konden
werken in eene school bijeen vergade
ren, om ze te onderwijzen.
Zekerlijk, de eerste grondbeginsels
welke hun weiden aangeleerd, waren j
deze der christelijke leeting. Men leerde
bun eerst den God kennen, den Schep- l
per van het Heelal. Maar naarmate hunne
geesten opengingen, werden zij onder
wezen in de verschil!ige vakken der
wetenschap.
En zoo worden zij van langzamer
hand tot geleerde mannen grootge-
bracht.
Zoo werden, dank aan kloosterlingen
en tnonikken, onze vooroudets uit bar-
baarschheid en onwetendheid getrok
’t Is hetgeen thans in het zwarte land,
in Altika, door onze geloolzendelingen
ook nog gedaan wordt.
Het zijn de paters die de negers on
derwijzen, niet alken in de christelijke
leeiing, maar in alle wetenschappen die
bun kunnen dienstig zijn, en hunne
beschaving en hunnen welstand vooruit
helpen.
En dat zij ondei dn opzicht wonderen
14 10
14 14
14 24 15 24
14 30 15 30
Prijsdeeling.
’i Was donderdag laast prijsdeeling
in ’(College van Veutne. Deze ptijs-
deeling greep plaats voor den eersten
keer in de ruime, breede, lichtige en
luchtige zaal van ’t ges'icbl; eene balie
gelijk, van vroegere tijden.
Geestelijke en wereldlijke overheid
voelende de gewichtigheid van het
katholiek onderwijs, hei eenigste dat
gepaaid gaal met deugdelijk opvoeding,
aanzagen ’t hun eene gestrenge plicht
de plechtigheid der prijsdeeling te ver
eeren met hunne tegenwoordigheid en
dat eenig goed onderwijs aan te moe
digen.
Eeeste voor kinders is (eesle voor
ouders.
Eene groote menigte kwam toege
stroomd, om deel te nemen aan de
vreugde en aan de bekrooning van werk
en deugdzaamheid.
’t Is zoo vervelend van breedvoerig,
met sluise en scbroo, uit een te doen
wie en wat er tegenwoordig was, wal
men zong en speelde, wat men poerde
eu roerde ’t zij genoeg u te melden
dat het min of vervelend was die knod-
dige stukken te aanhooren dooi hel jong
en jeugdig muziekj-i van T college uitge-
voerd, zoo kleurig en geurig zoo zwierig
en vierig, zoo orgelend zoete... ievers
gezang van zachlmurmelende waters,
ievers het gekweel van welgevooisde
vogels, allijk zuiver, beioovrend, op
gevend, met djikgeklak en belgeruisch
j en al dat hert en boenen zou dansen
doen. Pi ofreiat jonge lieihebbenjes, *l is
deftig gevrocht
Iedereen was gebonden en geboeid
aan ’i fiansche eu vlaamsche dtama. Ie
dereen wensehte dat de jeugd van onze
dagen, mocht eenigzins eenen sprankel
mededeelen van dat edelmoedig en
heilig vier, dat te roekeloos misschien,
de kruisvaar! kinderen bezielde, en al'ijd
den regel der gehoorzaamheid volgen
die tot zege en trionf leidt. Mooi en
statig bloeide 't holiandsche vers in net
vlaamsch tooncel, dicht opgepropt van
pedachten, zieltoerende van gevoelens,
vol klank en harmonie. De leerlingen
wedijverden om zin en schoonheidsge
voelen te doen uitkomen en beloven van
knappe spelers te worden.
Inderlusschen geschiedde de ptijs-
uudeeling. Niets zoo eenloontg zoudi
I gij zeggen ’t is waar voor wien builen
van ons vader- t Spe[ iS Maar belangrijk is dil voor de
land al te keeren, moeten wij kloek en leetlingen, die, na een lang jaar s'reven
K...a en wei.itC{]i jc palmen inoogsten der
ueerstigheid, belangrijk is hel voor de
ouders die gevrocht hebben voor hunn-
En die Hoogeschool, die voor geene
andere \an hare soort moet wijken, die
in alle vakken var; het wetenschappelijk
gebied aan het hoofd staal van ons
land, die Hoogeschool is het werk der
katholieken; zij wordt met katholieke
penningen betaald en onderhouden, en
hare uitmuntende piotessors zijn man
nen die fier zijn van, benevens hunne
wetenschap, tevens ook hunnen gods-
godsdietisi te belijden.
De katholieken zouden tegen bel on
derwijs zijn, en klertkalism en weten
schap kunnen niei te zamen gaan
Wat onnoozele praat!
Omdat de eene ot de andere Renard
de behoefte gevoelt van op GOjarigen
ouderdom eene vtouw te nemen, en
zijne vioegeie beloften onder de voeten
te treden, ho! zeere, zeere, vindt men
daar een bewijs in dat wetensebsp en
geloot als water en vuur zijn, en in i
denzellden menseb niet kunen gevonden
worden.
En men vindt dompelaars, scherp var.
geest genoeg, om zulke stommiteiten
op te slokken.’
Hecre, heb medelijden mother.!
Maar, mei eene wetenschap zou men
kunnen opnoemen, in welke goede en
ware chris enen niet hebben uiigesche-
nen, en als beroemdt.cid in die weten
schap bekend slaan.
God, de oorsprong van alles, de
Schepper van gansch de natuur, die al
bare geheimen kent en dcorpeild heeft, i
de geleider en hei einde van ons geloof,
zou met zijn eigen zelven in strijd zijn,
en hetgeen Hij zelf gemaakt heelt zou
tegen zijn eigen bestaan kunnen uitge
legd woi den
Hoe dwaas en uitzinnig zijn loch
zulke leerstelsels?
De hoogmoed alleen kan den mensch
lot-zulke vet blindheid brengen!
Vrienden, wanneer onze tegenstre
En in hel hooger onderwijs? j vers houden slaan dat de katholieken
Moeien de katholieken daarin in ie's tegen het onderwijs zijn, gelooft daar
voor de godileloozen wijken? j niets Van. Wij hebben u hierbooger het
De Alma Maler, de katholieke booge- tegenovergestelde bewezen.
school van Leven bestaal sedert ruim i Hetgeen de liberalen en socialisten
450jaar. j willen, bet is aan de katholieken bei
Zij wtrd altijd door katholieken be- onderwijs de.' jeugd
t .X 1 I «X X I 1 I. 1 - I I I 1 I
hare faam staal allen godsdienstzin, en ons een nage-
Ilct Ouderwijs.
De liberalen willen tegen alle winden
in, de katholieken bij het volk doen
doorgaan als vijanden van hel onder
wijs.
Sedert eenigen tijd bijzonderlijk wor
den in bet Advertentie blad en andere
liberale dagbladen artikels op artikels
opgenomen, om in holklinkende woor
den en ronkende zinsneden hunne le
zers wijs *.e maken, dai de kal ludieke
partij de geestesontvoogding van bei
volk wil beletten.
Alhoewel tastbare feiten onweder-
sprekelijk hol tegenovergestelde bewij
zen, toch denken wij cens te meer den
onzin van die liberale beweringen te i
moeten doen uitschijnen.
Men beschuldigt de katholieken van
het volk in de onwetendheid te willen
houden, om het te gemakkelijker te
kunnen in dwang houden.
Laat ons deze zaak van dieper be
schouwen.
Wie heeft er in ons land, en in alle
landen van Europa, de beschaving ge-
uitdeeling. Niets zoo eenloontg zoudi
noch meesters meei zal ei kennen. j gij zeggen ’t is waar voor wien builen
Om deze zware ramp van ons vader- Spe[ iS Maar belangrijk is dil voor de
om de vrijheid van
onderwijs ie behouden.
1
--J
-- 1 "■iwei wo a>jma m -