i? BVU-RTSFOOE^ Ui I N. 33. 58’ JA ARGANG J V De blad verschijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centiraen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantooren. 15 55 VEURNE 7 30 8 25 9 20 DE PANNE VEURNE 17 00 Do Irenen van 13.10 en 15.10 geven aansluiting aan de Pannestraat te Veurne aan de treinen gaande naar Oostende om 13.24 en 15.24. Hetgeen de liberalen en socialisten slacht voor te bereiden dat noch God r Woensdag S4 Augesti Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artik ‘Is. enz. 20 fr. het 100. De Annoncen voor Belgie (Ier uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office üe Publicité, Magdalenastraal, 46, te Brussel. Terminus. Coxyde steenw. Pannestraat. Statie. 8 50 8 56 9 06 9 10 9 50 9 56 10 06 10 10 10 50 10 56 11 06 11 10 13 40 13 46 13 56 14 00 19 II 19 21 19 25 19 30 19 34 20 00 20 06 20 16 20 20 7 55 8 01 8 11 8 15 j l 11 50 11 56 12 06 12 10 17 05 17 11 17 21 17 25 10 20 10 24 10 34 10 40 11 20 13 10 11 24 13 14 11 34 13 24 H 40 "TF3Ö 14 56 15 00 5 50 6 55 5 56 7 01 6 06 711 6 10 7 15 20 30 20 34 20 44 20 50 1 ontnemen, om de opkomendejonkhe'id op te voeden buiten ID ZB ZP 1ST 1ST ZE-"V E U R N E, 15 10 15 14 verrichten, dat bewijzen de stellige ge tuigenissen van de reizigers die de pa leis aan het werk gezien hebben, en met den meesten lof over hen spreken. En men zou dan de katholieken komen beschuldigen van het volk in onwetend heid te doen kwijnen om hetalsslaaf te kunnen behandelen bezit leeraars zoo verdienstvol, dat de naburige landen ze ons benijden. Statie. Pannestraat. DE PANNE C°xyde steenw. Terminus. 16 40 17 35 16 44 17 39 16 54 17 49 17 55 En in ons land? h er een wetenschappelijk gebied de waarop katholieken ten achter staan? Neemt het onderwijs in al zijne gra den bel lager, tiet middelbaar en tiet booger onderwijs Hebben de kalholie ken geene scholen, geen onderwijs, dat bij bel zoogezegd libeiaal of staatson derwijs mag vergeleken worden? De liberalen hebben de afschaffing gevraagd der wedstrijden tussjben de lagere scholen. Waarom? Omdat die wedstrijden jaarlijks de oppermachtigheid deden zien van het katholiek onderwijs. Zien wij ook niet in het middelbaar onderwijs dat onze gepatronneerde katholieke collcgieti telken jare, in de wedstrijden, tegenover de staaisscho len, vele der eerste plaatsen bekomen? In die onderwijsgestichten volgt men hetzelfde programma, onderwijst men dezelfde vakken, als in de officiële scüo len; maar bet onderwijs is er ges.eund op den godsdienst; men tracht aan de leerlingen niet alleen een grondig on derlicht te geven, maar tevens eene goede en christelijke opvoeding; en, dat staat in den almanak niei van onze geu zen. I Daarom, en om die reden alleen, wil- len onze tegenstrevers de katholieke on- I derwijsgestichten doen doorgaan, zoo- als zij geheele dagen schrijven, als bice.nesten van onwetendheid. 6 20 6 24 7 34 8 29 9 24 6 34 7 44 8 39 9 34 6 40 7 50 8 45 9 40 18 05 19 05 18 11 18 21 18 25 18 35 18 39 18 49 19 44 18 55 19 50 De treinen van Veume-de Panne houden stil aan de Pannestraat te Veurre en niet aan de Grooie Markt. De treinen van 15.55 en 19.05 geven aansluiting aan de Pannestraat te Veurne aan de treinen komende van Oostende om 16 01 en 19 11 ure 14 40 14 46 16 01 16 11 16 15 heerd; katholieke lees aars vormen er de j jugd, en bare roem en i nu, zooals vroeger, de weicld door be kend. Van alle kan en der beschaafde we reld komen studenten zich aan bate wetenschappelijke bionnen laven, en zij i manhal ig strijden bracht? Het zijn chrislene geloofsverkondi gers. En welk was hun eerste werk? Het geloof van hunnen Heer en God, zijne leering aanprediken, eenen tem pel hoe klein en gering ook, bouwen om daar dien God te vereeren. En dan? De kinderen, die nog niet konden werken in eene school bijeen vergade ren, om ze te onderwijzen. Zekerlijk, de eerste grondbeginsels welke hun weiden aangeleerd, waren j deze der christelijke leeting. Men leerde bun eerst den God kennen, den Schep- l per van het Heelal. Maar naarmate hunne geesten opengingen, werden zij onder wezen in de verschil!ige vakken der wetenschap. En zoo worden zij van langzamer hand tot geleerde mannen grootge- bracht. Zoo werden, dank aan kloosterlingen en tnonikken, onze vooroudets uit bar- baarschheid en onwetendheid getrok ’t Is hetgeen thans in het zwarte land, in Altika, door onze geloolzendelingen ook nog gedaan wordt. Het zijn de paters die de negers on derwijzen, niet alken in de christelijke leeiing, maar in alle wetenschappen die bun kunnen dienstig zijn, en hunne beschaving en hunnen welstand vooruit helpen. En dat zij ondei dn opzicht wonderen 14 10 14 14 14 24 15 24 14 30 15 30 Prijsdeeling. ’i Was donderdag laast prijsdeeling in ’(College van Veutne. Deze ptijs- deeling greep plaats voor den eersten keer in de ruime, breede, lichtige en luchtige zaal van ’t ges'icbl; eene balie gelijk, van vroegere tijden. Geestelijke en wereldlijke overheid voelende de gewichtigheid van het katholiek onderwijs, hei eenigste dat gepaaid gaal met deugdelijk opvoeding, aanzagen ’t hun eene gestrenge plicht de plechtigheid der prijsdeeling te ver eeren met hunne tegenwoordigheid en dat eenig goed onderwijs aan te moe digen. Eeeste voor kinders is (eesle voor ouders. Eene groote menigte kwam toege stroomd, om deel te nemen aan de vreugde en aan de bekrooning van werk en deugdzaamheid. ’t Is zoo vervelend van breedvoerig, met sluise en scbroo, uit een te doen wie en wat er tegenwoordig was, wal men zong en speelde, wat men poerde eu roerde ’t zij genoeg u te melden dat het min of vervelend was die knod- dige stukken te aanhooren dooi hel jong en jeugdig muziekj-i van T college uitge- voerd, zoo kleurig en geurig zoo zwierig en vierig, zoo orgelend zoete... ievers gezang van zachlmurmelende waters, ievers het gekweel van welgevooisde vogels, allijk zuiver, beioovrend, op gevend, met djikgeklak en belgeruisch j en al dat hert en boenen zou dansen doen. Pi ofreiat jonge lieihebbenjes, *l is deftig gevrocht Iedereen was gebonden en geboeid aan ’i fiansche eu vlaamsche dtama. Ie dereen wensehte dat de jeugd van onze dagen, mocht eenigzins eenen sprankel mededeelen van dat edelmoedig en heilig vier, dat te roekeloos misschien, de kruisvaar! kinderen bezielde, en al'ijd den regel der gehoorzaamheid volgen die tot zege en trionf leidt. Mooi en statig bloeide 't holiandsche vers in net vlaamsch tooncel, dicht opgepropt van pedachten, zieltoerende van gevoelens, vol klank en harmonie. De leerlingen wedijverden om zin en schoonheidsge voelen te doen uitkomen en beloven van knappe spelers te worden. Inderlusschen geschiedde de ptijs- uudeeling. Niets zoo eenloontg zoudi I gij zeggen ’t is waar voor wien builen van ons vader- t Spe[ iS Maar belangrijk is dil voor de land al te keeren, moeten wij kloek en leetlingen, die, na een lang jaar s'reven K...a en wei.itC{]i jc palmen inoogsten der ueerstigheid, belangrijk is hel voor de ouders die gevrocht hebben voor hunn- En die Hoogeschool, die voor geene andere \an hare soort moet wijken, die in alle vakken var; het wetenschappelijk gebied aan het hoofd staal van ons land, die Hoogeschool is het werk der katholieken; zij wordt met katholieke penningen betaald en onderhouden, en hare uitmuntende piotessors zijn man nen die fier zijn van, benevens hunne wetenschap, tevens ook hunnen gods- godsdietisi te belijden. De katholieken zouden tegen bel on derwijs zijn, en klertkalism en weten schap kunnen niei te zamen gaan Wat onnoozele praat! Omdat de eene ot de andere Renard de behoefte gevoelt van op GOjarigen ouderdom eene vtouw te nemen, en zijne vioegeie beloften onder de voeten te treden, ho! zeere, zeere, vindt men daar een bewijs in dat wetensebsp en geloot als water en vuur zijn, en in i denzellden menseb niet kunen gevonden worden. En men vindt dompelaars, scherp var. geest genoeg, om zulke stommiteiten op te slokken.’ Hecre, heb medelijden mother.! Maar, mei eene wetenschap zou men kunnen opnoemen, in welke goede en ware chris enen niet hebben uiigesche- nen, en als beroemdt.cid in die weten schap bekend slaan. God, de oorsprong van alles, de Schepper van gansch de natuur, die al bare geheimen kent en dcorpeild heeft, i de geleider en hei einde van ons geloof, zou met zijn eigen zelven in strijd zijn, en hetgeen Hij zelf gemaakt heelt zou tegen zijn eigen bestaan kunnen uitge legd woi den Hoe dwaas en uitzinnig zijn loch zulke leerstelsels? De hoogmoed alleen kan den mensch lot-zulke vet blindheid brengen! Vrienden, wanneer onze tegenstre En in hel hooger onderwijs? j vers houden slaan dat de katholieken Moeien de katholieken daarin in ie's tegen het onderwijs zijn, gelooft daar voor de godileloozen wijken? j niets Van. Wij hebben u hierbooger het De Alma Maler, de katholieke booge- tegenovergestelde bewezen. school van Leven bestaal sedert ruim i Hetgeen de liberalen en socialisten 450jaar. j willen, bet is aan de katholieken bei Zij wtrd altijd door katholieken be- onderwijs de.' jeugd t .X 1 I «X X I 1 I. 1 - I I I 1 I hare faam staal allen godsdienstzin, en ons een nage- Ilct Ouderwijs. De liberalen willen tegen alle winden in, de katholieken bij het volk doen doorgaan als vijanden van hel onder wijs. Sedert eenigen tijd bijzonderlijk wor den in bet Advertentie blad en andere liberale dagbladen artikels op artikels opgenomen, om in holklinkende woor den en ronkende zinsneden hunne le zers wijs *.e maken, dai de kal ludieke partij de geestesontvoogding van bei volk wil beletten. Alhoewel tastbare feiten onweder- sprekelijk hol tegenovergestelde bewij zen, toch denken wij cens te meer den onzin van die liberale beweringen te i moeten doen uitschijnen. Men beschuldigt de katholieken van het volk in de onwetendheid te willen houden, om het te gemakkelijker te kunnen in dwang houden. Laat ons deze zaak van dieper be schouwen. Wie heeft er in ons land, en in alle landen van Europa, de beschaving ge- uitdeeling. Niets zoo eenloontg zoudi noch meesters meei zal ei kennen. j gij zeggen ’t is waar voor wien builen Om deze zware ramp van ons vader- Spe[ iS Maar belangrijk is dil voor de om de vrijheid van onderwijs ie behouden. 1 --J -- 1 "■iwei wo a>jma m -

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1901 | | pagina 1