Het heilig huisgezin. 'WOENSDAG 29 JANUARI 1908, 65 JAARGANG. Nr. 4 De Liberalen en de Godsdienst. Die man en kan niet verkroppen dat drijf buiten huize, ten nabate 'an haar eigen huishouden. De kinderen dan, doordrongen door dat goede voorbeeld hunner ouders. die ze met voorzichtigheid en ster te van alle gevaar afkeeren, groeien ook op in deugdzaamheid en plichtbesef. Alzoo komt het dat zulke huisgezinnen, dat zulke ouders en kinders, alhoewel zonder rijkdom of beroemdheid, geluk kig en tevreden door de wereld gaan, waar zooveel anderen niets vinden dan weedom en dan tranen. VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ DE KINDERS BONHOMME-RYCKASËYS, Nieupoortstraat, 10, Veurne. Met de Postfr 6.00 Een afzonderlijk nummer 10 c. Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in alle postbureelen. gian of verdachte huizen houden of ge houden hebben, zullen geen herberg m - gen houden. Die bepaling is echter niet toepasselijk op de thans gevestigde her bergiers. Eindelijk, de straften voor de over treding der wet worden verzwaard. -- Van Soorten. Het uur der verlossing gaat weldra slagen, roepen de liberale schrij- velaars uit. Nu, ditmaal is de verlossing zeker, als... als Och ja, er zijn weeral eene heele litanie maars aan. Als de oppositiepartijen eendrachtig ivo asm x g-it-t ginst Gewone aankondigingen per regel 20 ct. Rechter ijke eerherstellingen per tegel fr. 1.00 Herhaalde aankondigingen, volgons overeenkomst. De redacteur van het Advertentie-blad schijnt gansch verontweerdigd over ons schrijven over Frankrijk, cn hij heet ons artikel lasterend. Wcllioe, is het lasterend als wij de Kerk- cn kloosterroof eit de verbeuring der fundatiën in Frank;ijk schandvlek ken? Maar de protestanten en zelfs vele liberalen, vinden die inpalming der fun datiën onrechlveerdig. Is het lasterend te zeggen dat het vet dier onteigening grootetideels is blijven piakkeo-aan de vingers der politieke ver effenaars? Combes zelf, de vader dier hatelijke wetten, is zoodanig overtuigd en verontweerdigd over de sebandige misbruiken welke bij die vereffeningen plaats hebben, dat hij gevraagd heeft eene, commissie in te .stellen om dien warboel te onderzoeken. Is het lasterend te zeggen dat de libe rale en socialistische députës in Frank rijk de werklieden overladen m. t belas- ti gen en voor hen geen duit pensioen hebben, terwijl zij hun zeken e n loontje van 43 fr daags bezorgen? Dat is toch zeker wel de waarheid Dal a'.les noemt onze confrater las'e- rend, maar hij vergeel dc zaken te weer leggen en tol alle verweer heeft hij iëvers uil eene geuzengazclte een historietje overgenomen over zekeren prelaat uit het Valikaan. Dat artikeltje is voorzeker zoo echt als de mpnigvul :ige k'ooster- schandalen uit Italië, waarmede de li berale bladen te koope liepen en wier valschheid duidelijk bewezen werd. Ook spreekt hij zoo onbepaald van zekeren monsignore. Als hij zoo wel ingelicht is, waarom den naam niet geven van dien schuldigen prelaat En als het Advertentie blad dan zoo houdt aan de finantieële onthullingen uit den vreemde, hij zal voorzeker zijne le zers op de hoogte houden van hetgeen er door de Franscbe vereffenaars gekon kelfoesd werd cn door de commissie nu zal ontdekt worden. Die man, die in Frankrijk zoogoed bevriend schijnt, zal daarover zeker ver slag mededeelen XX. cr bij de Zusters eene ko tclooze en ce e betalende school is Maar vriend Demos, als gij er dan zoo vurig aan houdt dat alle kinderen, arm cn rijk, in dezelfde school cn op den- zclfden koer zijn, waarom zenden de rijke liberalen dan hunne kleintjes naar de betalende bewaarschool en niet naar de kostelooze bij de arme kinderen? Waarom zenden zij hunne zoontjes eer deze de middelbare leergangen moeten volgen, niet naar de gemeenteschool bij de werkmanskinderen, in plaats van ze af te zonderen in de betalende lagere klas sen der middelbare school? Dat is toch wel dezelfde leerstof in die twee scholen? Vulgnis uwe redeneèring zouden die voorbereidende klassen der middelbare scholen dan niet mogen bestaan en de rijke zoontjes der liberalen zouden vóór hunne middelbare studiën bij de werk manskinderen indezelfde lagere gemeen- léschool moeten zijn. Is ’1 niet zoo Hier bemerken wij nog cens hoe de handelwijze der liberalen strijdig is met hunne eigene droombeelden, cn hoc men van hen in der waarheid mag zeggen Luisteit niet naar hunne woorden, maar ziet naar hunne daden. XX. -- -- Hét vergunningsrecht. De tekst van het wetsontwerp hetrek- kelijk het vergunningsrecht-, op I Vjanu- a i laatst in de Kamer neergelegd, is nu eerst uitgeddeld. Volgens dat ontwerp zouden al de herbergen en drankslijte- rijen een jaarlijkse!» vergunningsrecht moeten betalen, dal volgens de bevol king der gemeente en de klas waarin zij gerangschikt zijn, van 45 tot 250 frank zal Lieloopcn. De herbergiers die zich verbinden geene sterke dranken te schenken en zich aan zekere voorwaar den zullen onderwerpen, zullen na het derde jaar geen vergunningrecht meer moeten betalen. Bij uitschei ing van be drijf zullen zij zelve of hunne rechtheb benden, het bedrag vat ’t vergunnings recht, dat zij drie jaar lang gestort heb ben, terugkrijgen. Voor de thans bestaande herbergen waar geene sterke dranken verkocht worden, zal geen vergunningsrecht moe ten betaald worden, zoolang zij door den t.génwoordigen baas gehouden worden en deze zich verbindt geen alcool le verkoopen. Voor de opening van nieuwe herber gen zal er eene taks moeten betaald wor den, die van 300 tot 1,000 fr. verschilt volgens de bevolking der gemeente. De nieuwe of overgenomen herbergen zullen aan zekere voorwaarden van gezondheid moeien voldoen. Aan alle handelaars is het verboden premies in sterke dranken uit te deelcn of te verkoopen De personen die hunne belastingen van het vorig jaar niet betaald hebben, zekere veróordeelingen hebben onder- Vrangt in al de winkels van VANDEN HEYDE’S gebrande koffi’s, is vei re de beste Sioomkofiibrandei ij, Appel- ma: kt te Vpurne. Over omtrent 2000 jaren wooftde ér te Nazareth, een verlaten hoekje van Pales tina, een arm doch gelukkig huisgezin wiens feestdag wij Zondag laatst vierd n. Joseph, in hel zweet zijns aans hijns won er hel dagelijksch brood voor hem, Maria, zijne bruid en Jesus, het goddelijk kind. Maria ging goed de, zaken na van hel liui-hoiidcn, hield alles zuiver en net, bedeelde sj-narzhain de gewonnen pen ningen en trachtte ook al, door eigen handwerk het hare lij te brengen om in bet noodige te voorzien Jesus, als bij groot géworden was, stond zijne ouders bij in alle eenvoudigheid en onderdanig heid. Voor het begin van Jesus openbaar kven, wordt er niets bijzonders opge mokt in het leven van dat heilig huis gezin geen wondere genezingen, geene mirakelen. Men leeft er eenvoudig, zuinig, spaarzahm, ongemerkt tusschen vele andere nnre menseben, maar men leeft <r gelukkig. Waarom? Omdat die heilige menschen tevreden waren met bun lot, ■een gerust geweien bézaten en hunne plichten kweten ten opzichte van God, hen zelven en ten opzichte van hunnen j evenmenseb. Ah tevreden zijn met zijn lot! daar is de sleutel, daar is bet geheim van het geluk. Hoe gelukkig is het huisgezin waar men tevrerlcn is in zijnen staat; waar men door werkzaamheid en voorzienig heid tot e» n zeker verdiend gemak in ’t levert is gekomen; waar vader dat mannelijk karakter verbeeldt, dat de sterkte en de sleuf? is zijner vrouw; waar moeder dc goedaardige vrouw is die hare huiszaken met zorge nagaat en een lach van geluk over alles zweven doet; waar brave, deugdzame welopgevoede kinders de vreugdekoori uitmaken hun ner geliefde ouders. Zulke gelukkige huisgezinnen bestaan cr, doch ongelukkiglijk te weinig. Daar wonen van die eenvoudige doorkriste- lijke men»chen, werkzaam en deugd zaam, die voor niets ter wereld iets zouden willen doen waarvan hun gewe ten zegtdat is kwaad. Alzoo heb ten zij ook een gerust geweten en daar is voor hen de grondslag van vrede, van rust, van alles wat op aarde gelukkig maakt. En omdat die man daar in zijn huis- kring vrede en geluk vindt en gaat hij geen luidruchtig schijngenot gaan zoe ken buiten zijne fahiilie, daar waar me- ’’■geen met zijn geld ook al zijne ter en gezondheid verliest. En omdat de vrouw’ zÜn haar man gelukkig ziet is zij ook geluk- Onze liberale confrater Demos, die toch mordicus wil antwoorden op ons schrijven van verleden week, begint met te zeggen dal wij beter hadden gezwegen. Wij en twijfelen geenszins of die man bad bel voorzeker liever zoo gehad, want het is waarlijk schoon om zien hoe hij krinkelt en krult om iets bijeen te flansen en dc zaken te verwringen. Ge moet weten hij zal nu bewijzen 1" dal de liberalen niet tégen den Gods dienst, maar cr voor zijn; 2° dat de katholieken den Godsdienst verkrachten. Volgens zijn schrijven hebbëilde libe ralen met Framasson Van Humbeek aan 't hóófd, tijdens den schoolstrijd.zelf,.ai 't mogelijke gedaan om bet godsdienstig onderwijs te verspreiden Maar als de liberalen zoo lekommerd waren over het godsdienstig on .'erwijs der kinderen, waarom werkten zij dan uit alhunne krachten dé katholieke scholen tegen, waar de christelijke leering met zórg gegeven vyerd Waarom hebben de liberalen dan hier in Veurne zelf de arme ouders ge broodroofd, als ze hunne kindere i naar dc katholieke scholen zonden Waarom heelt de anti-klerikale gemeen teraad van Soignies dan de afschafling der gebeden inde gemcentefcholeü be volen alhoewel op 1578 geraadpleegde huisvaders, er 1540 het behoud dt£ ge beden hadden gevraagd Waarom heelt uw hertenagel Buyfdan niet geprotesteerd tegen het dagorde dat op Kerstdag in het anti klerikaal Congres te Brussel gestemd werd, en waarin de wensch uitgedrukt werd, dat de ofliciëele scholen zoohaast mogelijk zouden verlost worden van het godsdienstig onderwijs. Ziedaar zooveel bewijzen van den iever der liberalen voor het gods- die. stig onderwijs. Om te toonen dat de katholieken den godsdienst verkrachten komt onze confrater voor den dag met zijn afge zaagd deuntje van algemeen stemrecht, peisoonlijkcn dienstplicht, ja zeïs de overname van den Congo, maar vooral w i wekelijksch liedje over de klooster school onzer stad. kig en ij zoc&t geen schuldig tijdver- INSCHRIJVINGSPRIJS r Voor de Stad fr. 5.00 «i py.—tt-bAIIc alKchen, bij ons gcSrnkt, w >r<Jen l-?r.XS onvergelJ opgi- j v no cn De «ank Jigi »gen voor R;l-e en Pu tcnlinJ (beide Vhtande en,u tcez de J worden ontv.m ;cn Jco- denOFFICE DE PUBLICtTÉ, Magd.i'enastmt, 46, te t’rns-el. nam— «ar».»nrul«n—<;iö'i -■>—jrranKwa—

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1908 | | pagina 1