Het heilig huisgezin.
'WOENSDAG 29 JANUARI 1908,
65 JAARGANG.
Nr. 4
De Liberalen en de Godsdienst.
Die man en kan niet verkroppen dat
drijf buiten huize, ten nabate 'an haar
eigen huishouden.
De kinderen dan, doordrongen door
dat goede voorbeeld hunner ouders. die
ze met voorzichtigheid en ster te van
alle gevaar afkeeren, groeien ook op in
deugdzaamheid en plichtbesef.
Alzoo komt het dat zulke huisgezinnen,
dat zulke ouders en kinders, alhoewel
zonder rijkdom of beroemdheid, geluk
kig en tevreden door de wereld gaan,
waar zooveel anderen niets vinden dan
weedom en dan tranen.
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BONHOMME-RYCKASËYS,
Nieupoortstraat, 10, Veurne.
Met de Postfr 6.00
Een afzonderlijk nummer 10 c.
Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in
alle postbureelen.
gian of verdachte huizen houden of ge
houden hebben, zullen geen herberg m -
gen houden. Die bepaling is echter niet
toepasselijk op de thans gevestigde her
bergiers.
Eindelijk, de straften voor de over
treding der wet worden verzwaard.
--
Van Soorten.
Het uur der verlossing gaat
weldra slagen, roepen de liberale schrij-
velaars uit.
Nu, ditmaal is de verlossing zeker,
als... als Och ja, er zijn weeral eene
heele litanie maars aan.
Als de oppositiepartijen eendrachtig
ivo asm x g-it-t ginst
Gewone aankondigingen per regel 20 ct.
Rechter ijke eerherstellingen per tegel fr. 1.00
Herhaalde aankondigingen, volgons overeenkomst.
De redacteur van het Advertentie-blad
schijnt gansch verontweerdigd over ons
schrijven over Frankrijk, cn hij heet ons
artikel lasterend.
Wcllioe, is het lasterend als wij de
Kerk- cn kloosterroof eit de verbeuring
der fundatiën in Frank;ijk schandvlek
ken? Maar de protestanten en zelfs vele
liberalen, vinden die inpalming der fun
datiën onrechlveerdig.
Is het lasterend te zeggen dat het vet
dier onteigening grootetideels is blijven
piakkeo-aan de vingers der politieke ver
effenaars? Combes zelf, de vader dier
hatelijke wetten, is zoodanig overtuigd
en verontweerdigd over de sebandige
misbruiken welke bij die vereffeningen
plaats hebben, dat hij gevraagd heeft
eene, commissie in te .stellen om dien
warboel te onderzoeken.
Is het lasterend te zeggen dat de libe
rale en socialistische députës in Frank
rijk de werklieden overladen m. t belas-
ti gen en voor hen geen duit pensioen
hebben, terwijl zij hun zeken e n loontje
van 43 fr daags bezorgen? Dat is toch
zeker wel de waarheid
Dal a'.les noemt onze confrater las'e-
rend, maar hij vergeel dc zaken te weer
leggen en tol alle verweer heeft hij iëvers
uil eene geuzengazclte een historietje
overgenomen over zekeren prelaat uit het
Valikaan. Dat artikeltje is voorzeker zoo
echt als de mpnigvul :ige k'ooster-
schandalen uit Italië, waarmede de li
berale bladen te koope liepen en wier
valschheid duidelijk bewezen werd.
Ook spreekt hij zoo onbepaald van
zekeren monsignore.
Als hij zoo wel ingelicht is, waarom
den naam niet geven van dien schuldigen
prelaat
En als het Advertentie blad dan zoo
houdt aan de finantieële onthullingen uit
den vreemde, hij zal voorzeker zijne le
zers op de hoogte houden van hetgeen
er door de Franscbe vereffenaars gekon
kelfoesd werd cn door de commissie nu
zal ontdekt worden.
Die man, die in Frankrijk zoogoed
bevriend schijnt, zal daarover zeker ver
slag mededeelen XX.
cr bij de Zusters eene ko tclooze en ce e
betalende school is
Maar vriend Demos, als gij er dan zoo
vurig aan houdt dat alle kinderen, arm
cn rijk, in dezelfde school cn op den-
zclfden koer zijn, waarom zenden de rijke
liberalen dan hunne kleintjes naar de
betalende bewaarschool en niet naar de
kostelooze bij de arme kinderen?
Waarom zenden zij hunne zoontjes eer
deze de middelbare leergangen moeten
volgen, niet naar de gemeenteschool bij
de werkmanskinderen, in plaats van ze
af te zonderen in de betalende lagere klas
sen der middelbare school? Dat is toch
wel dezelfde leerstof in die twee scholen?
Vulgnis uwe redeneèring zouden die
voorbereidende klassen der middelbare
scholen dan niet mogen bestaan en de
rijke zoontjes der liberalen zouden vóór
hunne middelbare studiën bij de werk
manskinderen indezelfde lagere gemeen-
léschool moeten zijn. Is ’1 niet zoo
Hier bemerken wij nog cens hoe de
handelwijze der liberalen strijdig is met
hunne eigene droombeelden, cn hoc men
van hen in der waarheid mag zeggen
Luisteit niet naar hunne woorden,
maar ziet naar hunne daden. XX.
-- --
Hét vergunningsrecht.
De tekst van het wetsontwerp hetrek-
kelijk het vergunningsrecht-, op I Vjanu-
a i laatst in de Kamer neergelegd, is nu
eerst uitgeddeld. Volgens dat ontwerp
zouden al de herbergen en drankslijte-
rijen een jaarlijkse!» vergunningsrecht
moeten betalen, dal volgens de bevol
king der gemeente en de klas waarin
zij gerangschikt zijn, van 45 tot 250
frank zal Lieloopcn. De herbergiers die
zich verbinden geene sterke dranken te
schenken en zich aan zekere voorwaar
den zullen onderwerpen, zullen na het
derde jaar geen vergunningrecht meer
moeten betalen. Bij uitschei ing van be
drijf zullen zij zelve of hunne rechtheb
benden, het bedrag vat ’t vergunnings
recht, dat zij drie jaar lang gestort heb
ben, terugkrijgen.
Voor de thans bestaande herbergen
waar geene sterke dranken verkocht
worden, zal geen vergunningsrecht moe
ten betaald worden, zoolang zij door
den t.génwoordigen baas gehouden
worden en deze zich verbindt geen alcool
le verkoopen.
Voor de opening van nieuwe herber
gen zal er eene taks moeten betaald wor
den, die van 300 tot 1,000 fr. verschilt
volgens de bevolking der gemeente. De
nieuwe of overgenomen herbergen zullen
aan zekere voorwaarden van gezondheid
moeien voldoen. Aan alle handelaars is
het verboden premies in sterke dranken
uit te deelcn of te verkoopen
De personen die hunne belastingen
van het vorig jaar niet betaald hebben,
zekere veróordeelingen hebben onder-
Vrangt in al de winkels van VANDEN
HEYDE’S gebrande koffi’s, is vei re
de beste Sioomkofiibrandei ij, Appel-
ma: kt te Vpurne.
Over omtrent 2000 jaren wooftde ér te
Nazareth, een verlaten hoekje van Pales
tina, een arm doch gelukkig huisgezin
wiens feestdag wij Zondag laatst vierd n.
Joseph, in hel zweet zijns aans hijns
won er hel dagelijksch brood voor hem,
Maria, zijne bruid en Jesus, het goddelijk
kind. Maria ging goed de, zaken na van
hel liui-hoiidcn, hield alles zuiver en net,
bedeelde sj-narzhain de gewonnen pen
ningen en trachtte ook al, door eigen
handwerk het hare lij te brengen om in
bet noodige te voorzien Jesus, als bij
groot géworden was, stond zijne ouders
bij in alle eenvoudigheid en onderdanig
heid.
Voor het begin van Jesus openbaar
kven, wordt er niets bijzonders opge
mokt in het leven van dat heilig huis
gezin geen wondere genezingen, geene
mirakelen. Men leeft er eenvoudig, zuinig,
spaarzahm, ongemerkt tusschen vele
andere nnre menseben, maar men leeft
<r gelukkig. Waarom? Omdat die heilige
menschen tevreden waren met bun lot,
■een gerust geweien bézaten en hunne
plichten kweten ten opzichte van God,
hen zelven en ten opzichte van hunnen
j evenmenseb.
Ah tevreden zijn met zijn lot! daar
is de sleutel, daar is bet geheim van het
geluk.
Hoe gelukkig is het huisgezin waar
men tevrerlcn is in zijnen staat; waar
men door werkzaamheid en voorzienig
heid tot e» n zeker verdiend gemak in
’t levert is gekomen; waar vader dat
mannelijk karakter verbeeldt, dat de
sterkte en de sleuf? is zijner vrouw; waar
moeder dc goedaardige vrouw is die
hare huiszaken met zorge nagaat en een
lach van geluk over alles zweven doet;
waar brave, deugdzame welopgevoede
kinders de vreugdekoori uitmaken hun
ner geliefde ouders.
Zulke gelukkige huisgezinnen bestaan
cr, doch ongelukkiglijk te weinig. Daar
wonen van die eenvoudige doorkriste-
lijke men»chen, werkzaam en deugd
zaam, die voor niets ter wereld iets
zouden willen doen waarvan hun gewe
ten zegtdat is kwaad. Alzoo heb ten zij
ook een gerust geweten en daar is voor
hen de grondslag van vrede, van rust,
van alles wat op aarde gelukkig maakt.
En omdat die man daar in zijn huis-
kring vrede en geluk vindt en gaat hij
geen luidruchtig schijngenot gaan zoe
ken buiten zijne fahiilie, daar waar me-
’’■geen met zijn geld ook al zijne ter en
gezondheid verliest. En omdat de vrouw’ zÜn
haar man gelukkig ziet is zij ook geluk-
Onze liberale confrater Demos, die
toch mordicus wil antwoorden op ons
schrijven van verleden week, begint met
te zeggen dal wij beter hadden gezwegen.
Wij en twijfelen geenszins of die man
bad bel voorzeker liever zoo gehad,
want het is waarlijk schoon om zien
hoe hij krinkelt en krult om iets bijeen
te flansen en dc zaken te verwringen.
Ge moet weten hij zal nu bewijzen
1" dal de liberalen niet tégen den Gods
dienst, maar cr voor zijn;
2° dat de katholieken den Godsdienst
verkrachten.
Volgens zijn schrijven hebbëilde libe
ralen met Framasson Van Humbeek aan
't hóófd, tijdens den schoolstrijd.zelf,.ai
't mogelijke gedaan om bet godsdienstig
onderwijs te verspreiden
Maar als de liberalen zoo lekommerd
waren over het godsdienstig on .'erwijs
der kinderen, waarom werkten zij dan uit
alhunne krachten dé katholieke scholen
tegen, waar de christelijke leering met
zórg gegeven vyerd
Waarom hebben de liberalen dan hier
in Veurne zelf de arme ouders ge
broodroofd, als ze hunne kindere i
naar dc katholieke scholen zonden
Waarom heelt de anti-klerikale gemeen
teraad van Soignies dan de afschafling
der gebeden inde gemcentefcholeü be
volen alhoewel op 1578 geraadpleegde
huisvaders, er 1540 het behoud dt£ ge
beden hadden gevraagd
Waarom heelt uw hertenagel Buyfdan
niet geprotesteerd tegen het dagorde dat
op Kerstdag in het anti klerikaal Congres
te Brussel gestemd werd, en waarin de
wensch uitgedrukt werd, dat de ofliciëele
scholen zoohaast mogelijk zouden verlost
worden van het godsdienstig onderwijs.
Ziedaar zooveel bewijzen van den
iever der liberalen voor het gods-
die. stig onderwijs.
Om te toonen dat de katholieken den
godsdienst verkrachten komt onze
confrater voor den dag met zijn afge
zaagd deuntje van algemeen stemrecht,
peisoonlijkcn dienstplicht, ja zeïs de
overname van den Congo, maar vooral
w i wekelijksch liedje over de klooster
school onzer stad.
kig en ij zoc&t geen schuldig tijdver-
INSCHRIJVINGSPRIJS r
Voor de Stad fr. 5.00
«i
py.—tt-bAIIc alKchen, bij ons gcSrnkt, w >r<Jen l-?r.XS onvergelJ opgi-
j v no cn De «ank Jigi »gen voor R;l-e en Pu tcnlinJ
(beide Vhtande en,u tcez de J worden ontv.m ;cn Jco- denOFFICE
DE PUBLICtTÉ, Magd.i'enastmt, 46, te t’rns-el.
nam— «ar».»nrul«n—<;iö'i -■>—jrranKwa—