i
Van Soorten.
Rijk en Arm.
Land- en Tuinbouw.
Onze liberalen en
de Gasthuisnonnen.
I Februari 1911.
68 Jaargang,
Nr. 5.
Vraagt in il ie winkels m VANDER
HEYDE’S GEBRANDE KOFEIE’S, 'l is verre
de beste. Stoomkofïibranderij, Appelmarkt te
Veurne.
oensdag
B
I
Oude liedjes zijn de
alien door legmen van vrome katholieken
tot stand gebracht en onderhouden. -
landbouw aangewend en algemeen hoog
geschat.. In tegenstelling met hetgeen
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEYS,
Nieüpoortstraat, 10 Veurne.
irrscMïiiJ’v-X^srcs-si’jR.ijs
Voor de Stadff- o.00
Met de Posttr 6.00
Een afzonderlijk nummer 10 c.
Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in
alle postbureelen.
VALSCHE BANKBRIEFJES VAN 100
om
loop en te Brussel zijn er reeds verschel-
GEEN ZIELVERKOOPERS MEER.
De agenlen-aanwervers van het leger
hebben van het ministerie van oorlog
bericht gekregen dat er geene vrijwilli
gers met premie meer aangenomen wor
den.
dat deze kostbare meststof nog op eene
groote schaal ingevoerd wordt. De ruwe
Guano beslaat nog en zal blijven beslaan;
fis onder dien ruwenjjvorm dal zij in
Europa komt?aangéland. zij j kan alsdan
van 7 tol 14 o/o|stiksiof iribouden. Som
mige landbouwers, zich steunende op het FR. Er zijn weer zulke briefjes in
I spreekwoord t
SUPERSTITIE. In het zuiden van
Frankrijk, zegde heer Maurits Barrès, in
zijne prachtige redevoering in deFrarj
sche Kamer, in hel Zuiden van Frank
rijk, zijn er onderwijzers die tafeis doen
draaien.
In een dorp legt men in de kist der
overledenen wat geld en hunne schoenen.
Deze laatste opdat ze aan gene zijde
van hel graf hunne reis zonden kunnen
voortzelten. Het geld opdat zij de
Hélsche Goden zouden kunnen uilkoopen.
Zulke superstitiën bestaan daar
Maar den waren God heeft men daar
vergelen, en onze geuzengazetjes juichen
omdat het zoo is.
In Frankrijk zijn in de groote steden
waar de logiegasten meester zijn, meest
al de hospitalen verwereldlijkt.
Frankrijk geeft aan onze blauwe en
reode geuzen voorbeelden die hier te
lande dienen nagevolgd te worden en
hierom is door de m iconnieke logie
besloten dat overal waar het zijn kan de
Gasthuisnonnen aan de deur moeten en
vervangen worden dour wereldlijke
beste gebruiken haar onder ruwen
vorm. Anderen wenden baar liefst auu
onder opgelcsten vorm. Opgelosle Guano
blijll eene samengestelde, natuur ijkt-
meststof, voor inhoud hebbende 7 tv»
stikstof; 10 ojo foSieorzüur en 2
potasch.
Al de voordeelen beschrijven die h-i
gebruik van dit krachtmest heelt uitg>-
werkt, schijnt ons overbodig Opgelosie
Guano is bij eiken landbouwer in achting
gebleven en.... dit is ons genoeg.
Goede wijn behoeft geen krans
Nu dat de werkzaamheden in tuin en
veld den landbouwer welhaast gaan
wakker schudden, is het ook tijd om aan
meststoffen te gaan denken Welnu, de
opgeloste Guano de Ploeg mag voor
zeker op geen enkele lanbóuwstéde ’ont
breken. Veritax.
in 1492 bewerkt, werd deze meststof
a'gemeen door de Pcruvia en in den
moeten aan de deur der gestichten meest
I sommige vooringenomen personen be-
En waarom moeten de Gasthuisnonnen
uit de hospitalen verdreven'worden I
Rijk zijn is voorzeker aangenaam I
wanneer men niet te \cel aan zijn geld I
gehecht is en er genot in vindt er zooveel I
goed mogelijk meê te doen.
Kijk zijn moet echter een kruis wezen
voor iemand, die, ondanks de duizenden I
die hij bezit benauwd is den buik vol te
eten, gedurig peist dat meer en ineer
nog beter is, en die in al die, hebzucht
vergeet te doen wat God hem tegenover I
zijnen naaste gebiedt.
Arm zijn is altijd erg, doch arm zijn en I
arm zijn is twee. Men moet eerst voor
aleer zich te beklagen, eens nagaan hoe I
men arm werd. Is’t bij vele menschen de I
schuld niet door ’t weinig vooruitzicht in I
den zorrer, door bet overtollig verteer en I
liet zot kleeden der dochters, dat de kas I
's winters leeg is? Is -l soms de I
schuld niet van moeder, die hel al te
breed aanlegde
Zoo is arm zijn erg, en moet het zeer
doen, daar men «enige maanden te voren I
zonveel gewoon was. ’t Spreekt van'zelf,
dat men dit moet uitboeten
Arm zijn door ziekelijkheid of geen
werk ic hebben en zoo ’t nood i ge moe
ten missen voor vrouw en kinderen, da',
is wezenlijk arm zijn, en, moet mende
eerste soort nog niet heel en al versloo-
ten, toch moeten deze echte armen; dia
veelal nog niet durven vragen, vooraf
bijgestaan worden.
Rijken dezer aarde, we nemen aan dat
ge een dronkaard, die u 's zomers in
d'hcrbergen overschuifelde, 's winters
slechts de aalmoes reikt, na hem eens
zijne verkwistingen voor oogen te hebben
gelegdhij verdient het? doch kunt g’iets
weigeren aan den vlijtigen, spaaramen
werkman, die zonder werk zonder
het te willen leeg loopen moet of meer
twee of drie dagen pér week bezigheid
vindt 14
B goeden dezer wereld, gij die met
pelsen rond den hals en er dik in
gemoffeld, rondloopt, wier kinderen
gewatteerde rnanteJkens er gevoerde
schoentjes hehben, kunt ge dien braven
werkman, vader van een talrijk gezin
ongetroost wegzenden
Kunt gij zijhè 'kleinénr, van door uwe
spiegels, zien ter sihole gaan, ineeii-
gektomp- n van de koü, met blokskens
weeren, d. i. dat er geen Guano meer
bestaat, bewijzen de o.fficieéle statistieken
Omdat ze godsdienstige proptrgande
I maken' bij zieken; omdat Ze de'zieken
aanraden zich met God te verzoenen voor
I dat ze de eeuwigheid intredén.j Zooverre
I drijven onze logiegasten hunnen pnver-
biddel ij ken Godshaat. Maar wat kan bet
I hun schelen dat de zieke geruster ste ft
niet de hoop op Gods genade j
maakt, in 'l bed, door hem gedekt, zal
gebeden worden voor zijne gezondheid
cn zijn welvaart.
Hij schenkt aalmoezen in Vincenlius
ondeysteur.t ndcrlingen bijstand en
vakvereeniging. Alles benuttigt hij om
wel te doen. Zijne oude kleinen gëett
hij aan den armep gehuur en den school
meester zal hij aanspreken om te vragen
welke oppassende kinderen er iels te
kort hehben, ’t.zij van kleêren of schoe
nen.
Zoo zal hij meêw«rken tot opleiding
van de jeugd, waarvan de Heer zegde,
dat ze zullen blinken als sl nen aan het
firmam nt.
zijnen dood, hij hier toch.alles moet
laten; dat hij ze ve, zoowel als nichtjes
en kozijntjes, met.zijne fortuin kan goed
doen. v
Op zijne wandelingen treedt hij' de
arme woningen binnen en geeft daar
eten, deksel en vuur. Hij weet dat talen g,;|ast en dit zander dat. er ooit
rond de sloot, met zijne kelen aange- ernstige klachten oprezen. Wat noch de
geiizep der 16’ eeuw, noch de keizer*
koster Joseph II der 18’ eeuw, noch
bialvolle en verwoede sunculofen der
j.freft 1790 hebben (Errven \vagenf dit
wagen nu onze hedendaagsche blauwe
en roode vrijdenkers.
En wat de bekwaamheid als zieken
dienster betreft, de Brusselsche Gast
huisnonnen hebben in'deze laatste lijden
het examen op de schitterendste wijze
afgelegd; hare bekwaamheid is dus
otliicieel beststigd.
Onze logiegasten denken het Belgisch
volk verbasterd genoeg om zonder eenig
pro'est overal dc gasthuizen te laten
verwereldlijken, maar ze zullen met den
weerd at te rekenen hebben.
Op voorhand weten zij zeer wel dat
de dienst veel slechter zal gedaan wor
den en veel meer kosten zal. Frankrijk
geeft hen, onder, dit opzicht voorbeel
den, maar wat raakt hun dal als ze hun
nen maconnieken Godshaat, hunne vij
andschap tegen [den R. K Godsdienst
maar kunnen botvieren,
aan, die moeder niet kan vernieuwen en
waarmede, om reden der gaten die er
in zijn, het alle plassen moet vermijden
even als het blijde huppelen door de
sneeuw naast uwe gekocsterden
Neen, geen goedhertige rijke blijft des
winters onverschillig voor '’ellende van
zulke neerstige werkergezinnen, wiel
banden men onbetracht stil legt en
waarvan 'l gewin ’thans onvoldoende is.
De goede rijke overdenkt dat achter ziekendieneis
Reeds is men te Brussel aan het ver
wereldlijken; verscheidene Gasthuisnon
nen zijn reeds afgedankt; op sluwe wijze
aan de deur gezet.
Sedert eeuwen zijn de Gasthuisnonnen
met den dienst in de Brusselsche hospi-
Dagelijks ondervindt men altijd meer
en meer dat het op de gasthuisnonnen is
dat or,ze logiegasten, onze blauwe en
roode geuzen, het gemunt hebben.
Na de goddelooze scholen moeten er
ook wereldlijke hospitalen komen Dus in
het begin des levens moeten de op
komende geslachten worden opgevoed
zonder God; op ’t einde des lévens moeten
de zielen zooveel als het zijn kan, sterven
zonder God.
De Kloosterzusters, de Gasthuisnonnen
FEITEN. De heer jDutrieux. be
stuurder bij de spoorwegen te Bergen,
is bevorderd tot algemeenen opzichter
te Brussel.
De heer Putrieux is Vrijmetselaar;
over eenigen tijd sprak hij in de Logie
van Bergen eene redevoering uit over
hét kartel der Toekomst.
De heer Dulrieux kan met klagen over
het kadodders gouvernement.
Een katholiek ambtenaar die onder
een liberaal ministerie zich iet ®f wat
katholiek zou loonen, zen we! blijun
steken waar hij is
Gewone aankondigingen per regel 20 cl.
Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.00
Herbaalde aankondigingen, volgens overeenkomst.
Go?de wijn behoeft gsen krans.
De Peru Guano is de eerst gekende
handelsmeststot die bestaat. Reeds voor
i deontdekking van AmerikadoorColombus
moeten.dus.uit de, hospitalen en liefdadige
gestichten verdreven worden. Ja ze
f
4,.-^ 4. A- -^4y"»-4. -F*'
i i
'WiiCTiTB f rttf Bil
VJ?r-'i-j-1 Alle allichcn bij ons gcdt'ukr. worden EENS onve rgeld v
- nctnen l>e janknndicingen voor Belgie ea Hu;tênlapw
(bede Vlaanderen uitgezonderdl wordeö ontvangen door den ÓFHCi*-
l)E PUBLICITY.’ Magdalcnastraat, 46, te Brussel