i Van Soorten. Rijk en Arm. Land- en Tuinbouw. Onze liberalen en de Gasthuisnonnen. I Februari 1911. 68 Jaargang, Nr. 5. Vraagt in il ie winkels m VANDER HEYDE’S GEBRANDE KOFEIE’S, 'l is verre de beste. Stoomkofïibranderij, Appelmarkt te Veurne. oensdag B I Oude liedjes zijn de alien door legmen van vrome katholieken tot stand gebracht en onderhouden. - landbouw aangewend en algemeen hoog geschat.. In tegenstelling met hetgeen VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEYS, Nieüpoortstraat, 10 Veurne. irrscMïiiJ’v-X^srcs-si’jR.ijs Voor de Stadff- o.00 Met de Posttr 6.00 Een afzonderlijk nummer 10 c. Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in alle postbureelen. VALSCHE BANKBRIEFJES VAN 100 om loop en te Brussel zijn er reeds verschel- GEEN ZIELVERKOOPERS MEER. De agenlen-aanwervers van het leger hebben van het ministerie van oorlog bericht gekregen dat er geene vrijwilli gers met premie meer aangenomen wor den. dat deze kostbare meststof nog op eene groote schaal ingevoerd wordt. De ruwe Guano beslaat nog en zal blijven beslaan; fis onder dien ruwenjjvorm dal zij in Europa komt?aangéland. zij j kan alsdan van 7 tol 14 o/o|stiksiof iribouden. Som mige landbouwers, zich steunende op het FR. Er zijn weer zulke briefjes in I spreekwoord t SUPERSTITIE. In het zuiden van Frankrijk, zegde heer Maurits Barrès, in zijne prachtige redevoering in deFrarj sche Kamer, in hel Zuiden van Frank rijk, zijn er onderwijzers die tafeis doen draaien. In een dorp legt men in de kist der overledenen wat geld en hunne schoenen. Deze laatste opdat ze aan gene zijde van hel graf hunne reis zonden kunnen voortzelten. Het geld opdat zij de Hélsche Goden zouden kunnen uilkoopen. Zulke superstitiën bestaan daar Maar den waren God heeft men daar vergelen, en onze geuzengazetjes juichen omdat het zoo is. In Frankrijk zijn in de groote steden waar de logiegasten meester zijn, meest al de hospitalen verwereldlijkt. Frankrijk geeft aan onze blauwe en reode geuzen voorbeelden die hier te lande dienen nagevolgd te worden en hierom is door de m iconnieke logie besloten dat overal waar het zijn kan de Gasthuisnonnen aan de deur moeten en vervangen worden dour wereldlijke beste gebruiken haar onder ruwen vorm. Anderen wenden baar liefst auu onder opgelcsten vorm. Opgelosle Guano blijll eene samengestelde, natuur ijkt- meststof, voor inhoud hebbende 7 tv» stikstof; 10 ojo foSieorzüur en 2 potasch. Al de voordeelen beschrijven die h-i gebruik van dit krachtmest heelt uitg>- werkt, schijnt ons overbodig Opgelosie Guano is bij eiken landbouwer in achting gebleven en.... dit is ons genoeg. Goede wijn behoeft geen krans Nu dat de werkzaamheden in tuin en veld den landbouwer welhaast gaan wakker schudden, is het ook tijd om aan meststoffen te gaan denken Welnu, de opgeloste Guano de Ploeg mag voor zeker op geen enkele lanbóuwstéde ’ont breken. Veritax. in 1492 bewerkt, werd deze meststof a'gemeen door de Pcruvia en in den moeten aan de deur der gestichten meest I sommige vooringenomen personen be- En waarom moeten de Gasthuisnonnen uit de hospitalen verdreven'worden I Rijk zijn is voorzeker aangenaam I wanneer men niet te \cel aan zijn geld I gehecht is en er genot in vindt er zooveel I goed mogelijk meê te doen. Kijk zijn moet echter een kruis wezen voor iemand, die, ondanks de duizenden I die hij bezit benauwd is den buik vol te eten, gedurig peist dat meer en ineer nog beter is, en die in al die, hebzucht vergeet te doen wat God hem tegenover I zijnen naaste gebiedt. Arm zijn is altijd erg, doch arm zijn en I arm zijn is twee. Men moet eerst voor aleer zich te beklagen, eens nagaan hoe I men arm werd. Is’t bij vele menschen de I schuld niet door ’t weinig vooruitzicht in I den zorrer, door bet overtollig verteer en I liet zot kleeden der dochters, dat de kas I 's winters leeg is? Is -l soms de I schuld niet van moeder, die hel al te breed aanlegde Zoo is arm zijn erg, en moet het zeer doen, daar men «enige maanden te voren I zonveel gewoon was. ’t Spreekt van'zelf, dat men dit moet uitboeten Arm zijn door ziekelijkheid of geen werk ic hebben en zoo ’t nood i ge moe ten missen voor vrouw en kinderen, da', is wezenlijk arm zijn, en, moet mende eerste soort nog niet heel en al versloo- ten, toch moeten deze echte armen; dia veelal nog niet durven vragen, vooraf bijgestaan worden. Rijken dezer aarde, we nemen aan dat ge een dronkaard, die u 's zomers in d'hcrbergen overschuifelde, 's winters slechts de aalmoes reikt, na hem eens zijne verkwistingen voor oogen te hebben gelegdhij verdient het? doch kunt g’iets weigeren aan den vlijtigen, spaaramen werkman, die zonder werk zonder het te willen leeg loopen moet of meer twee of drie dagen pér week bezigheid vindt 14 B goeden dezer wereld, gij die met pelsen rond den hals en er dik in gemoffeld, rondloopt, wier kinderen gewatteerde rnanteJkens er gevoerde schoentjes hehben, kunt ge dien braven werkman, vader van een talrijk gezin ongetroost wegzenden Kunt gij zijhè 'kleinénr, van door uwe spiegels, zien ter sihole gaan, ineeii- gektomp- n van de koü, met blokskens weeren, d. i. dat er geen Guano meer bestaat, bewijzen de o.fficieéle statistieken Omdat ze godsdienstige proptrgande I maken' bij zieken; omdat Ze de'zieken aanraden zich met God te verzoenen voor I dat ze de eeuwigheid intredén.j Zooverre I drijven onze logiegasten hunnen pnver- biddel ij ken Godshaat. Maar wat kan bet I hun schelen dat de zieke geruster ste ft niet de hoop op Gods genade j maakt, in 'l bed, door hem gedekt, zal gebeden worden voor zijne gezondheid cn zijn welvaart. Hij schenkt aalmoezen in Vincenlius ondeysteur.t ndcrlingen bijstand en vakvereeniging. Alles benuttigt hij om wel te doen. Zijne oude kleinen gëett hij aan den armep gehuur en den school meester zal hij aanspreken om te vragen welke oppassende kinderen er iels te kort hehben, ’t.zij van kleêren of schoe nen. Zoo zal hij meêw«rken tot opleiding van de jeugd, waarvan de Heer zegde, dat ze zullen blinken als sl nen aan het firmam nt. zijnen dood, hij hier toch.alles moet laten; dat hij ze ve, zoowel als nichtjes en kozijntjes, met.zijne fortuin kan goed doen. v Op zijne wandelingen treedt hij' de arme woningen binnen en geeft daar eten, deksel en vuur. Hij weet dat talen g,;|ast en dit zander dat. er ooit rond de sloot, met zijne kelen aange- ernstige klachten oprezen. Wat noch de geiizep der 16’ eeuw, noch de keizer* koster Joseph II der 18’ eeuw, noch bialvolle en verwoede sunculofen der j.freft 1790 hebben (Errven \vagenf dit wagen nu onze hedendaagsche blauwe en roode vrijdenkers. En wat de bekwaamheid als zieken dienster betreft, de Brusselsche Gast huisnonnen hebben in'deze laatste lijden het examen op de schitterendste wijze afgelegd; hare bekwaamheid is dus otliicieel beststigd. Onze logiegasten denken het Belgisch volk verbasterd genoeg om zonder eenig pro'est overal dc gasthuizen te laten verwereldlijken, maar ze zullen met den weerd at te rekenen hebben. Op voorhand weten zij zeer wel dat de dienst veel slechter zal gedaan wor den en veel meer kosten zal. Frankrijk geeft hen, onder, dit opzicht voorbeel den, maar wat raakt hun dal als ze hun nen maconnieken Godshaat, hunne vij andschap tegen [den R. K Godsdienst maar kunnen botvieren, aan, die moeder niet kan vernieuwen en waarmede, om reden der gaten die er in zijn, het alle plassen moet vermijden even als het blijde huppelen door de sneeuw naast uwe gekocsterden Neen, geen goedhertige rijke blijft des winters onverschillig voor '’ellende van zulke neerstige werkergezinnen, wiel banden men onbetracht stil legt en waarvan 'l gewin ’thans onvoldoende is. De goede rijke overdenkt dat achter ziekendieneis Reeds is men te Brussel aan het ver wereldlijken; verscheidene Gasthuisnon nen zijn reeds afgedankt; op sluwe wijze aan de deur gezet. Sedert eeuwen zijn de Gasthuisnonnen met den dienst in de Brusselsche hospi- Dagelijks ondervindt men altijd meer en meer dat het op de gasthuisnonnen is dat or,ze logiegasten, onze blauwe en roode geuzen, het gemunt hebben. Na de goddelooze scholen moeten er ook wereldlijke hospitalen komen Dus in het begin des levens moeten de op komende geslachten worden opgevoed zonder God; op ’t einde des lévens moeten de zielen zooveel als het zijn kan, sterven zonder God. De Kloosterzusters, de Gasthuisnonnen FEITEN. De heer jDutrieux. be stuurder bij de spoorwegen te Bergen, is bevorderd tot algemeenen opzichter te Brussel. De heer Putrieux is Vrijmetselaar; over eenigen tijd sprak hij in de Logie van Bergen eene redevoering uit over hét kartel der Toekomst. De heer Dulrieux kan met klagen over het kadodders gouvernement. Een katholiek ambtenaar die onder een liberaal ministerie zich iet ®f wat katholiek zou loonen, zen we! blijun steken waar hij is Gewone aankondigingen per regel 20 cl. Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.00 Herbaalde aankondigingen, volgens overeenkomst. Go?de wijn behoeft gsen krans. De Peru Guano is de eerst gekende handelsmeststot die bestaat. Reeds voor i deontdekking van AmerikadoorColombus moeten.dus.uit de, hospitalen en liefdadige gestichten verdreven worden. Ja ze f 4,.-^ 4. A- -^4y"»-4. -F*' i i 'WiiCTiTB f rttf Bil VJ?r-'i-j-1 Alle allichcn bij ons gcdt'ukr. worden EENS onve rgeld v - nctnen l>e janknndicingen voor Belgie ea Hu;tênlapw (bede Vlaanderen uitgezonderdl wordeö ontvangen door den ÓFHCi*- l)E PUBLICITY.’ Magdalcnastraat, 46, te Brussel

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1911 | | pagina 1