Misbruiken,
in openbare besturen
TT/7
Weg met de
Kloosters
Waal willen 2ij naartoe
Welke zijn de
Ware reden
fe'
SB
J
17 Mei 191L
Ar. 20.
W in al de tótls van VANDER
HEYDE’S GEBRANDE KOFFIE'S, Visfiff!
little. StCtinicfliMdsrij, IppetoH
ta-.
Woensdag
I
68 Jaargang,
i.
X5
F
i
i
mm
van de
4
i
wil men de eksters
kappc deze om.
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEVS,
Nieupoortstraat, 10, Veurne.
gij liet
dienst bewijst mét
liet bjwind Verwijdend
INSCHRUVINGSPK^JS^
Voor de Stad,r’
Mei de Postfr b-üü
Een afzonderlijk nummer
Men schrijft in bij den Drukker-L’itgever en in
alle postbureelen.
f
Gewone aankondigingen per regel 20 cl.
Rechterlijke eerherstellinglén per regel f’r. I.Oil
lierhadlde aankondigingen, volgens «vereétikómst
f|Zr— »-+= Alle aïiicücn bij ons gedrukt, worden ES NS <>nvcr.;cld
nemen l>e uankondiemgén vo >r Beige en r....~
(beide Vlaanderen uitgezonderd! worden ontvangen door JunÓt’
1)E PUBLICITY, MagdiTenastrait, 46, te Brussel
’1 Is klaar cn duidelijk, nooit zullen onze
Priesters en Kloosterlingen iets vdn pak
kunnen doen voor de geuzen.
Ja, meer dm eens hébben wij bestatigd
dat de Priesters en Kloosterlingen wor
den verweten dat ze zich onledig houden
met veézekeringen tegen de sterfte van
liet vee, geiten, zwijnen enz.; hiet
maatschappijen vin ouderlingen bijstand,
pensioenkassen, melkerijen, syndikaten
enz., enz.
Een dichtstukje in het Brugsclie libebaal
orgaan Novid en Zuid verschenen,
zegt dat liet niet is ómdat hetgene ze
verrichten en het doel dat ze fiajageh
Slechts is, maar omdat ze Priesters dn
Kloosterlingen zijn.
Zn zijn Priesters en Kloosterlingen
én In t goede dat ze teweeg brengén,
komt ten bate vati den GodsJiehst en
d.uiioin is, volgens de geuzen, Wat zé
doen blechI:
be geuzen ztfuden liever Hébben, dat
er noch verzekeringen van veé, enz.;
noch kweeksyndikaten, noch onderlinge
bijstanden, noch pensioenkassen, noch
allerlfei maatschappijen of builden ge
sticht en staande gehouden woiden door
Priesters en Kloosteriiiigeil, want ze staart
ben hierdoor in den weg öm het volk te
vergeuzen in bet belang hunner pölitiekö
berekeningen;...
Dit levert eens te meer liet bewijs op
welk belang de geuzen stellen in dé
welvaart van werkman, boer en burger.,
zij bekommeren er zich niet mëè en een
ander zou moeten handelen gelijk zij
Welke volksvrienden don toch I
Maar bet volk, kent zijne vrienden; jd,
wie zijne oprechte vrienden zijn en het
weet ze te gaan vinden als het hunrte
hulp en bijstand noodig heelt
Sedert eenigen tijd heerschen ér, iff
de groote steden die onder een liberaal
bestuur staan zoovele misbruiken dat
zelfs de lilier-dé drukpers ze biet langer
kon verduiken.
Misbruiken in het gemeentébestufir en
in de burgelijke godshuizen van Ant
werpen, misbruiken in de Brusselsche
hospilaleil, misbruiken alhier, misbrui
ken en geld verkwistingen aldaar.
Zoöals wij zeggen ’t zijn de katholiekeii
die nifetjal die schoone dingen aankla
gen. ’t is de liberale Demière Retire die
aan Le Petiple verwijt dat er, dank aan
dén in vloed der socialisten, in de
Brusselsche hospitalen ambtenaars eiï
Vandervéldo te Brussel den 17 April
laatstleden in de zaal der normaalschool
ilenegotiwlaart. Vóór dé vergadering der
gedzënondèrwiizers
Brandt ze neer wilde bij zéggen, dé
Hroederliëveiide hóöl'diüan der volksver
leiders.
Oordeelt liever De heer Vamlervèldé
kwain in gedoénlde verga lering aan dé
spreekbeurt na de heer Massóri, die ook
et’rèl bad mogen aaiitiöóren een gloeien
de hekelrede tegen bhs katholiek lands
bestuur in zake sell volwetgeving re
devoering jtehouden door den fleer Cork -
ktantipiéaux beliéerder vdn 't Jóürnal deS
Instiiitèurs.
Die heer had tdssclien niécr gezegde
In 1884 nioesten wij den dek buigen
■.’oor de katholieke icgeering, omdat wij
hiet sterk geildeg vëreehlgd waren. Nii
wij eert machtigen bond vórmen zullert
Wij, zoo het dntwerp Séhóllaért eens wet
wórdt, iii stoel óptiekken daar liet paleis
dés ködthgs ëh den kóHing zsggeh
Doet wal België's eerste vorst deed iii
1857 tijdens het débattéereii der wetdp
Üe kloostersVerwerp liet gouvernemerit
dat zich neörlëgt voor de wënsëheri der
bongiegalies.
Dit alles volgens i’Eéolë Rationale
v; 1/5/11.
Hierop zegde Vandervelde Mag
ik u eetién raad geven Steunt meer op
u zelvën dan op den vorst. Werd irt
1857 liét vööriioemd wetsontwerp inge
trokken. het was omdat men begon dé
kloosters in brand te steken. Nü ter tijde
slaan we voor de vreeselijksle bedreiging
De congregatie wil dé hand slaan óp allé
Belgische burgers.
llarop allen, lijk onze vaderen in
1857 Weg de kloosters
En dan zult gij in Belgie
kloosterlingen verltist zijn, is ’t zoo niet
dat ge ’l meent vrijheidminnende opper
man
Dit ié een Sprankel haar buitert, vati
tiw helsch vernuft
uit de hoornen, men
Radicaalbrillant
Maar zeg eens Mr Vandervelde wat
misdeden zij u de kloosterlingen Wat
misdeden zij uw logevrienden
Zij vormen het tegenwicht dat uw
drijven naar omwenteling verlamt ol
neérslaat Zij houden het raderwerk der
maatschappij in zijn klinken
En dit hindert u Credo; maar dan
wat misdeden zij liet volk waarvoor ge
ijvert Zij deden niets voor bel volk
voor de maatschappij ah 1
Lees hier dart het antwoord van Louis
Ja, waar billen onze blauWeen roode
I tegenstrevers naartoë met hunne donlltie
ongerijmde opwërpingen tegen hel ont-
werp van nietiwë schoolwet.
Het blijkt maar al te duidelijk lilt de
I woorden welke zij zich, in het vuur van
I den strijd laten ontvallen. Wat zij ver
langen dat is de volkomen vernietiging
van het vrij, godsdienstig onderwijs,
I om een goddeloos staatsonderwijs aan
allen op te dringen.
Dat is; óverigens, altijd hunne Strekking
geweest. Reeds in WOo zegde gezel Van
I do Velde in de Kamer
<t Wij willen hel onderwijs door deri
Staat, met trapsgewijze afstelling vati
I de Kerk.
Dat wil zeggen De Staat moet alleen
I bnderwijs en een goddeloos onderwijs
géven en alle, gddsdieristig Onderwijs
I moet allengskehs afgeschaft eii verboden
I Wordbn
En wat zóu het gevolg daarvan zijii;
Dat wordt ons gezegd door iemand dié
niet kan verdacht wdrderi de katho-
I Heken gunstig te zijn, namelijk door
I Ernest Renad een vrijdenker die in
I zijne jonkheid seihinarist was geweest.
Die man schreef in de Revue des deux
1 Mondes, een tijdschrift van Parijs, het
I volgende
Met de hoöge opvoeding aan de poli-
I tiek ondergeschikt té maken en als grond-
I begins J aan te nemen dat de Staat alleen
I bnderioijst en dal iemand zijn gedacht
niet mondelings aan de andere kan mede-
i dëelën zónder dé betaalde man te zijn
i van dén Slaaj, heeft de liberale partij
I een oit'saglijk werktuig van dwingelandij
I r/r sticht dat de grootste gevaren zal
medebrengen voor dé bedendaagSche
beschaving.
Wannéér men dié regeleh var. den
Franschen vrijdenker overweegt en ziet
wat er vandaag in ons land omgaat dan
ziet men klaar ert duidelijk de reden
waarom onze liberalen én socialisten zoo
geweld;g uitvaren legen een wetsont-
j werp Jat geheel eb gansch gesteund j 2*j doen niets
I is op vrijheid cn rtehlvaardighëid.
^oink gtd»?urt hét dat liberale schrij
'«laars onvrijwillig buide brengen aan
Kalholieken Priester of Klóoster-
iing.
Nu dat is iets buitengewoons eh dah
z"8geti zij gewoonlijk Waren al <1«
'’nestors en Kloosbu lingmi zoo. men zou
niet over t klagen lie'obëti. iet zouden
:i,h*n goed zijn.
Maar ong<dukkiglijk lie a
Wachten zich wel du Priesters en Klöos-
lerlinj,,,,, vai| ditbtbij Ie Icércn kennen
‘•n dit laat hun toe gemakkelijker tegen
Priesters én Kloosterlingen uit tc
ballen.
Weldoen is voot de Priesters en
kloosterlingen onmogelijk in de oogen
der geuzen. k
De geuzen betreuren dat de Pnes er
’*n Kloosterlingen de dronkenschap. c
"cestheid, de onzedelijkheid bevechten.
Nu, dit is maar schijnheiligheid, van
bunnen kant
Doch als de Priesters én Klodslrrling* 11
prediken tegen de woestheid, tegen het
•'achtzitten dan vragen de geuzen
Waarom zouden de mensehen zich an
hiet eens mogen vermaken
Prediken zij tegen de dronkenschap
dan hoort men
Waarorti zou ’men dan geen glaze n
"“’gen pakken
Stichten zij Zondagscholen, Congteg3
tien, Patronagicii waar de jeugd een
d«fHg vermaak vindt, goeden raad en
onderwijs ontvangt, dan worden ze door
de geuzen uitgescholden voor inanm n
die de jeugd en hel volk ónder hunne
Pielen willen houden.
Werken ze mede tot het sliéhten, b(.
in s,-and hóuden en den bloei vim maat-
Scbdppelijke werken dan luidt bet weer
dat ie a|(]us handelen om hunnen invloed,
bun gezag te vermeerderen. Nu, daar
baarde geuzen hel maar kunnen, pogen
z’j hunne werking te dwarsboomen ol te
'«rijdelen.
Als zij zich niets aanlrekkeh, alles
’haar laten gaan lijk bet gaat, dan stelten
d« geuzen de vraag hoe ze bunnen tijd
'«rslijteu en roepen hun luiaards na...,
Werklieden ónvéhliend gestraft worden
er. dat er gekónkelfóèsd vVordt In de
'aahbestedlngeir.
Als de liberaal- en söbid'istiSché l»e-
stüren Onzer groote kledert zich zóó ge
dragen dat zij den openbaren blaain
hunner eigene drukpers verdienen, wa^
zou liet dan zijn ihdien onz'é teg'eflsBeverS
iheester warert in het land.
Katholieken, onthoudt dat
vaderland eenen
die mannen van
te iioudeh.
BBssaaM
I
Ssï
I p *e
Bqitcnla i I
rwi, i mi
i.
j iTïii"' w
i1