Misbruiken, in openbare besturen TT/7 Weg met de Kloosters Waal willen 2ij naartoe Welke zijn de Ware reden fe' SB J 17 Mei 191L Ar. 20. W in al de tótls van VANDER HEYDE’S GEBRANDE KOFFIE'S, Visfiff! little. StCtinicfliMdsrij, IppetoH ta-. Woensdag I 68 Jaargang, i. X5 F i i mm van de 4 i wil men de eksters kappc deze om. VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEVS, Nieupoortstraat, 10, Veurne. gij liet dienst bewijst mét liet bjwind Verwijdend INSCHRUVINGSPK^JS^ Voor de Stad,r’ Mei de Postfr b-üü Een afzonderlijk nummer Men schrijft in bij den Drukker-L’itgever en in alle postbureelen. f Gewone aankondigingen per regel 20 cl. Rechterlijke eerherstellinglén per regel f’r. I.Oil lierhadlde aankondigingen, volgens «vereétikómst f|Zr— »-+= Alle aïiicücn bij ons gedrukt, worden ES NS <>nvcr.;cld nemen l>e uankondiemgén vo >r Beige en r....~ (beide Vlaanderen uitgezonderd! worden ontvangen door JunÓt’ 1)E PUBLICITY, MagdiTenastrait, 46, te Brussel ’1 Is klaar cn duidelijk, nooit zullen onze Priesters en Kloosterlingen iets vdn pak kunnen doen voor de geuzen. Ja, meer dm eens hébben wij bestatigd dat de Priesters en Kloosterlingen wor den verweten dat ze zich onledig houden met veézekeringen tegen de sterfte van liet vee, geiten, zwijnen enz.; hiet maatschappijen vin ouderlingen bijstand, pensioenkassen, melkerijen, syndikaten enz., enz. Een dichtstukje in het Brugsclie libebaal orgaan Novid en Zuid verschenen, zegt dat liet niet is ómdat hetgene ze verrichten en het doel dat ze fiajageh Slechts is, maar omdat ze Priesters dn Kloosterlingen zijn. Zn zijn Priesters en Kloosterlingen én In t goede dat ze teweeg brengén, komt ten bate vati den GodsJiehst en d.uiioin is, volgens de geuzen, Wat zé doen blechI: be geuzen ztfuden liever Hébben, dat er noch verzekeringen van veé, enz.; noch kweeksyndikaten, noch onderlinge bijstanden, noch pensioenkassen, noch allerlfei maatschappijen of builden ge sticht en staande gehouden woiden door Priesters en Kloosteriiiigeil, want ze staart ben hierdoor in den weg öm het volk te vergeuzen in bet belang hunner pölitiekö berekeningen;... Dit levert eens te meer liet bewijs op welk belang de geuzen stellen in dé welvaart van werkman, boer en burger., zij bekommeren er zich niet mëè en een ander zou moeten handelen gelijk zij Welke volksvrienden don toch I Maar bet volk, kent zijne vrienden; jd, wie zijne oprechte vrienden zijn en het weet ze te gaan vinden als het hunrte hulp en bijstand noodig heelt Sedert eenigen tijd heerschen ér, iff de groote steden die onder een liberaal bestuur staan zoovele misbruiken dat zelfs de lilier-dé drukpers ze biet langer kon verduiken. Misbruiken in het gemeentébestufir en in de burgelijke godshuizen van Ant werpen, misbruiken in de Brusselsche hospilaleil, misbruiken alhier, misbrui ken en geld verkwistingen aldaar. Zoöals wij zeggen ’t zijn de katholiekeii die nifetjal die schoone dingen aankla gen. ’t is de liberale Demière Retire die aan Le Petiple verwijt dat er, dank aan dén in vloed der socialisten, in de Brusselsche hospitalen ambtenaars eiï Vandervéldo te Brussel den 17 April laatstleden in de zaal der normaalschool ilenegotiwlaart. Vóór dé vergadering der gedzënondèrwiizers Brandt ze neer wilde bij zéggen, dé Hroederliëveiide hóöl'diüan der volksver leiders. Oordeelt liever De heer Vamlervèldé kwain in gedoénlde verga lering aan dé spreekbeurt na de heer Massóri, die ook et’rèl bad mogen aaiitiöóren een gloeien de hekelrede tegen bhs katholiek lands bestuur in zake sell volwetgeving re devoering jtehouden door den fleer Cork - ktantipiéaux beliéerder vdn 't Jóürnal deS Instiiitèurs. Die heer had tdssclien niécr gezegde In 1884 nioesten wij den dek buigen ■.’oor de katholieke icgeering, omdat wij hiet sterk geildeg vëreehlgd waren. Nii wij eert machtigen bond vórmen zullert Wij, zoo het dntwerp Séhóllaért eens wet wórdt, iii stoel óptiekken daar liet paleis dés ködthgs ëh den kóHing zsggeh Doet wal België's eerste vorst deed iii 1857 tijdens het débattéereii der wetdp Üe kloostersVerwerp liet gouvernemerit dat zich neörlëgt voor de wënsëheri der bongiegalies. Dit alles volgens i’Eéolë Rationale v; 1/5/11. Hierop zegde Vandervelde Mag ik u eetién raad geven Steunt meer op u zelvën dan op den vorst. Werd irt 1857 liét vööriioemd wetsontwerp inge trokken. het was omdat men begon dé kloosters in brand te steken. Nü ter tijde slaan we voor de vreeselijksle bedreiging De congregatie wil dé hand slaan óp allé Belgische burgers. llarop allen, lijk onze vaderen in 1857 Weg de kloosters En dan zult gij in Belgie kloosterlingen verltist zijn, is ’t zoo niet dat ge ’l meent vrijheidminnende opper man Dit ié een Sprankel haar buitert, vati tiw helsch vernuft uit de hoornen, men Radicaalbrillant Maar zeg eens Mr Vandervelde wat misdeden zij u de kloosterlingen Wat misdeden zij uw logevrienden Zij vormen het tegenwicht dat uw drijven naar omwenteling verlamt ol neérslaat Zij houden het raderwerk der maatschappij in zijn klinken En dit hindert u Credo; maar dan wat misdeden zij liet volk waarvoor ge ijvert Zij deden niets voor bel volk voor de maatschappij ah 1 Lees hier dart het antwoord van Louis Ja, waar billen onze blauWeen roode I tegenstrevers naartoë met hunne donlltie ongerijmde opwërpingen tegen hel ont- werp van nietiwë schoolwet. Het blijkt maar al te duidelijk lilt de I woorden welke zij zich, in het vuur van I den strijd laten ontvallen. Wat zij ver langen dat is de volkomen vernietiging van het vrij, godsdienstig onderwijs, I om een goddeloos staatsonderwijs aan allen op te dringen. Dat is; óverigens, altijd hunne Strekking geweest. Reeds in WOo zegde gezel Van I do Velde in de Kamer <t Wij willen hel onderwijs door deri Staat, met trapsgewijze afstelling vati I de Kerk. Dat wil zeggen De Staat moet alleen I bnderwijs en een goddeloos onderwijs géven en alle, gddsdieristig Onderwijs I moet allengskehs afgeschaft eii verboden I Wordbn En wat zóu het gevolg daarvan zijii; Dat wordt ons gezegd door iemand dié niet kan verdacht wdrderi de katho- I Heken gunstig te zijn, namelijk door I Ernest Renad een vrijdenker die in I zijne jonkheid seihinarist was geweest. Die man schreef in de Revue des deux 1 Mondes, een tijdschrift van Parijs, het I volgende Met de hoöge opvoeding aan de poli- I tiek ondergeschikt té maken en als grond- I begins J aan te nemen dat de Staat alleen I bnderioijst en dal iemand zijn gedacht niet mondelings aan de andere kan mede- i dëelën zónder dé betaalde man te zijn i van dén Slaaj, heeft de liberale partij I een oit'saglijk werktuig van dwingelandij I r/r sticht dat de grootste gevaren zal medebrengen voor dé bedendaagSche beschaving. Wannéér men dié regeleh var. den Franschen vrijdenker overweegt en ziet wat er vandaag in ons land omgaat dan ziet men klaar ert duidelijk de reden waarom onze liberalen én socialisten zoo geweld;g uitvaren legen een wetsont- j werp Jat geheel eb gansch gesteund j 2*j doen niets I is op vrijheid cn rtehlvaardighëid. ^oink gtd»?urt hét dat liberale schrij '«laars onvrijwillig buide brengen aan Kalholieken Priester of Klóoster- iing. Nu dat is iets buitengewoons eh dah z"8geti zij gewoonlijk Waren al <1« '’nestors en Kloosbu lingmi zoo. men zou niet over t klagen lie'obëti. iet zouden :i,h*n goed zijn. Maar ong<dukkiglijk lie a Wachten zich wel du Priesters en Klöos- lerlinj,,,,, vai| ditbtbij Ie Icércn kennen ‘•n dit laat hun toe gemakkelijker tegen Priesters én Kloosterlingen uit tc ballen. Weldoen is voot de Priesters en kloosterlingen onmogelijk in de oogen der geuzen. k De geuzen betreuren dat de Pnes er ’*n Kloosterlingen de dronkenschap. c "cestheid, de onzedelijkheid bevechten. Nu, dit is maar schijnheiligheid, van bunnen kant Doch als de Priesters én Klodslrrling* 11 prediken tegen de woestheid, tegen het •'achtzitten dan vragen de geuzen Waarom zouden de mensehen zich an hiet eens mogen vermaken Prediken zij tegen de dronkenschap dan hoort men Waarorti zou ’men dan geen glaze n "“’gen pakken Stichten zij Zondagscholen, Congteg3 tien, Patronagicii waar de jeugd een d«fHg vermaak vindt, goeden raad en onderwijs ontvangt, dan worden ze door de geuzen uitgescholden voor inanm n die de jeugd en hel volk ónder hunne Pielen willen houden. Werken ze mede tot het sliéhten, b(. in s,-and hóuden en den bloei vim maat- Scbdppelijke werken dan luidt bet weer dat ie a|(]us handelen om hunnen invloed, bun gezag te vermeerderen. Nu, daar baarde geuzen hel maar kunnen, pogen z’j hunne werking te dwarsboomen ol te '«rijdelen. Als zij zich niets aanlrekkeh, alles ’haar laten gaan lijk bet gaat, dan stelten d« geuzen de vraag hoe ze bunnen tijd '«rslijteu en roepen hun luiaards na..., Werklieden ónvéhliend gestraft worden er. dat er gekónkelfóèsd vVordt In de 'aahbestedlngeir. Als de liberaal- en söbid'istiSché l»e- stüren Onzer groote kledert zich zóó ge dragen dat zij den openbaren blaain hunner eigene drukpers verdienen, wa^ zou liet dan zijn ihdien onz'é teg'eflsBeverS iheester warert in het land. Katholieken, onthoudt dat vaderland eenen die mannen van te iioudeh. BBssaaM I Ssï I p *e Bqitcnla i I rwi, i mi i. j iTïii"' w i1

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1911 | | pagina 1