I
Ew
Fi’anc-macons
K*
jtuTwiA
fio.ooow
In het onderwijs.
Hoe legt men dat uit
1
Ar. 3 Ji.
6-S
M- uensdag B6 Augusti HHL
Jaarpan»',
S
i
ik zal het in den put j
Ai de Frtnc-MaQons hetzij liberalen,
als
4
f
DE KIN D ER S BO NHOMME-RY0KA S E Y S,
Nmupourtstraat, IO Veurne.
J
PRAGIITCATALOGUS
-A._A.jxr ko jxt r? x q-x jxt g-en
Gewone aankondigingen per n-g.-l 20 cl.
Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.00
Het haaide aankondigingen, volgens overeenkomst..
P 'jr*
10 e,
en in
de belemmert,
werpen.
Ook een hewijs nietwaar, dat de loge
zich niet om den Godsdienst bekommer-
do
.Maar zai men zeggen, de vrijmetse
larij eerbiedigt toch onze wetten, en
vooral de Grondwet.
We zegden reeds hooger dat de vrij
metselarij in het progam der liberale
partij heelt geschreven: de scheiding van
Kerk -n Staat en de afschaffing van de
jaarwedden der geestelijkheid, welke de
I* Slaat moet betalen, ingevolge eene over
j ceiikomst lusschen den Paus en Napo
leon I.
De Vrijmetselarij zou dus eenvoudig
dat akkoord, eerlijk aangegaan, willen
verbreken ten profijle van den Staat.
Dal is een misbruik van macht welke
zij reeds in Frankrijk hoeft doen plegen.
.Maar onder andere opzichten ook zijn
de Franc-msfons met zeer eerbiedig voor
de Grondwet als zij in de Loge bij
elkander zijn.
De eerbied voor de Grondwet bespotten
zijn als afgodendienst» een huldebewijs
dat slecht is gelijk al de andere en dat
de Vrijmetselarij ten aken prijze moet
vernietigen.
Dus, indien ze konden, ze zouden de
Grondwet alscbaftei) en er eene maken
naar hunnen eigen zin.
Nochtans geven die mannen zich in het
openbaar uil als de aangestelde verde
digers der Grondwet en van de vrijheid
ondei alle vormen.
Wat die vrijheid zou zijn, dat kunnen
wij opmaken uit de woorden van den
I heer Solvay, die zegde dat de katholieken
onbekwaam zijn om te onderwijzen
De handelwijze van andere vrijmet
selaars laat ons ook genoeg voorzien
hoe zij de Grondwet en de vrijheden
zouden eerbiedigen.
'l Is onder voorwendsel dat de nieuwe
schoolwet tegen de Grondwet was, dat
zij die wet, welke de vrijheid van elkeen
waarborgt hebben bestreden
Den Zaterdag 24 Juni, gaf de heer
Furnémonl, socialistische volksvertegen
woordiger van Charleroi- eene meeting
te Auvelais.
Daar in de richting van twee, kerken
l oor den dienst'
i "hunne plaats in
het diepste van de’Samfier zijn.
Hij zou dus de kerken rtfbreken.
Gezel Dembion herii tens gezegd dat
de kerken feestzalen zou maken
Vooruit heeft eens in den zelfden
Vijzende zegde hij
'rr dien zij bewezen, zou
I
dat de *in geschreven.
hetzij socialist zijn evengood tegen de
vtteodie onze vrijheid waar, orgen
cgeo den Godsdienst zelven
l
A-cn selnijti ui bij oen Di*ukker-Gitgevi r
aile oslbui tt Itn.
Dezelfde tegenstrijdigheid die bij
liberalen en socialisten wordt waarge
nomen ten opzichte der gösthuiszustei
kan men bij de liberalen ook opmerk u
in zake van onderwijs.
Hun schandalig verzet tegen ’t school-
ontwerp van minister Schollaert heelt
bewezen dat die zoogenaamde vriende i
der vrijheid aan de Kilholieke huisvaders
bet onbetwistbaar recht weigeren de
school *e kiezen aan welke zij hunne
kinderen willen toevertronwén.
Voor ben moet het lager onderwijs
onzijdig, 't is te zeggen ongodsdienstig
zijn, zoowel voor de kinderen der Kalho
beken als voor die der vrijdenkers
Katholieke werklieden en kleine burgers
die gebruik willen maken van het koste
loos onderwijs mogen dus de keus niet
hebben van scholen waar de godsdienst
onderwezen wordt, waar de opvoeding
godsdienstig is.
Maar zij. wat doen zij met hunre kin
deren Zenden zij die ook naar onzijdige
of-goddelooze scholen
Wel n«en Zij weten, al te goed dat
de godsdienstige opvoeding het beste
middel is om in de kinderen de liefde
voor hunne ouders, den eerbied voor
het ouderlijk gezag te bewaren en t:
versterken.
Daarom zenden zij hunne zonen naar
de katholieke colleges bestuurd door
priesters of paters, zelfs door die af
schri wel ij ke Jesuielen, welke zij aan het
volk voorstellen als zijne vijanden; en
hunne dochters worden opgevoed in
kloostergestichten. door diezelfde Zusters
welke zij, in de Kamers, onbekwaam
verklaren om het onderwijs te geven,
omdat zij niet getrouwd zijn cn niets virtr
de wereld kennen
Wat is de oorzaak aan die tegenstrij
digheid Wie kan dat, nog eens anders
uitleggen dan door den godsdiensthaat,
die de reden van bestaan hunner partij
is, terwijl zij, in hunne bijzondere zaken,
de uitmuntendheid moeten erkennen van
«dienzclfden godsdienst, dien zij uit de
harten van hel volk zoeken te rukken.
De Vrijmets" aar of Franc-magons
,:i'bh zich enkel bezig met liefdadige'
z.jgdc de heer Gohlet d’ Ai-
'e*l!a, grootmeesters der Bidders van
'ir.vf.pi en Mooilelbak.
Z" h mde.'i zich niet bezig met po'iliek
2'g'l(; hij ook nog.
We m leien er bij voegen da', de heer
'hlct, alg hij dat zegde in het epen-
sprak totjmenschenfdie geen Franc-
Ducnps 'zijn, en die hij wilde gerust
Me|i,!Ik
'hig.diikkiglijk voor den heer Gohlet
'lAlveilla is men ook te weten gekomen
hij spreekt tol de Vrijmetselaars in
,"gic. als hij denkt dat oniugewij
hem niet kunnen hoorei).
Ziehier wal hij zei ovci de liberale
’"'jb-ihiag van 1884 in eenen omzeud-
welke den 26 April 1886 aan al
e ^fijmetselaars werd g«zonden.
Het Groot-Oosten van Belgie kan
n>et ongevoelig blijven aan de rampen
"'elke in dezen laatsten tijd in de on
gewijde wereld de grootste beginselen
m onze orde gdrofTei) hebben en die
'I') overwinnigen van den vrijmetse-
,:,r'fsgee>»t welke bet best bevrijd
'i bi'iiei) |i(.|,|vn ingevaar gebracht
,lu8 de vrijmetselaars waren niet on
goeiig nan de rampen van het libera-
hsm.
IlezeKdo omzendbrief duidde als oor-
Zdken van (jIC rnrnpen vooral aan, de
itr(tceldhei(l onder liberalen en, om de
'er|dracht te herstellen in de liberale
J’N'j had de loge. zoo zegde de omzend-
r‘*I» een gemeenzaam program opge
makt.
het program komen voor
verj)ïich!cnd, I; istcloos .-en wercl.l-
Onderwijs;
Scheiding van Kerk en Staat ‘m
i'Mailing der jaarwedden der geeste-'
'Owen.
Wijziging aan art. 47 der Grondwet
Flreftènde’hef kiesrecht,.
v daaruit blijkt klaar, niet waar
’’Puciselarij zich niet bezighoudt noch
““l politiek noch met godsdienst.
p ^-eds in 1875. tien jaar vroeger, had
Ihrn'mck, dichter rvinister vsu
werd, gezegd ».t de Lego;
lialba'icisnï bjk
Hel mag voorzeker een zonderling
verschijnsel genoemd worden dat socia
listen, die met alle geweld eiseben dat
'de gasthuizen verwereldlijkt, ’t is te
zeggen dal de Zusiei-ziekenverpleegsters
eruit, verbaimeo worden, zelve zeer ge
lukkig zijd, ais zij ziek zijn, door kloos-
zterzuslers verpleegd te worden.
Al.'oo is de gezel senator Eibers,
socialisti^clie schepene van St. Jans-
Molenheek, bij Brussel, zoo uitmun
tend verzorgd geworden Hoorde Zusters
van SL -hms-gasthuis, dal bij zich \er-
j.licht heet t geacht Laar eenen brief te
schrijven vol van de vurigste dankbe-
luigingeii.
Een andere socialistische senator, ge
zel Bastien woidl op dezen oogenblik
met groote zoig verpleegd in een bij
zonder geslicht; bediend door klooster
zusters.
De gezel-volksvertegénwóordiger
Leonard nam vroeger zijne loevluchti lot
dezelfde Zuster vei jileegsters. Nog: een
andere geweldige verwereldlijker der
linkerzij aarzelde niet zijne ziéke en
ongeneesbare moeder te geleiden nayr
hel ges iehi van den Calvarieberg, Wa-
verschen steenweg, te Brussel, nat ins
gelijks door kloosterzusters wordt ge
houden.
De njke liberale» handelen niet anders
Zoodia zij of iemand van hun huisgezin
ziek vvmden is hun eerste werk eene
kloosterzuster le ontbieden om den zieke
te buis le komen vcrjilegen Moeten zij
eene operalie ondergaan dan geven zij
de voorkeur aan een geslicul dobr Zusters
bediend.
M-1 a’zoo fe handelen erkennen zij,
voor iedereen, dat de Znsiers wel de
beste ziekenverpleegsters zijn die er be
slaan en dal hare hoedanigheid van
kloosterlingen volstrekt niets afdoet, van
hare bekwaamheid, bezorgdheid en toe
wijding.
Maar:., wal zij zoo goed achten voor
•bun eigen, dat jonnen zij niet aan de
arme zieke werklieden en kleine burgers,
die, als zij ziek worden, naar hel gast
huis moeten. Die moeten, gaarne of
noude, verpleegd worden door wereld
lijke ziekendiensters, waaronder er
vele zijn die bare zieken verwaar oozen
en zich aan dö ergste misbruiken plichtig
maken.
Hoe kan men die in't oog springende
tegenstrijdigheid uitleggen Hoe anders
dan door hunnen razende drift om overal
én in alles den godsdienst der Katholie
cth te bestrjL:; en te vervolgen-
W v'.V
I
"f
I j^wTHm I ~T~~~
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
HCHKipgl
I
1
t
Vodr
N' «2
Zlwt1 WCNDfM
.nffraat. 46
a autv uRjojN
tif Sij MM AOtNT
UUl «TMM.
onvermeld opge
Belgte en Buitenland
worden ontvangen donr den O Er CE
ie t russet.
J-W-Cr I 'J.LI ,T VINGSPRHJS
'ii X.ail it. ->.0(1
Ir ü.UO
iiiLii van
en
1 J’v.-l
11' al.t-uiierfijk nummer
Vn> Alle adichen bij ons gedrukt, worden EENS
J'kV. nenu-n De aankondigingen voor Belgie
(be»dc Vlaanderen uiigczort-.terd worden ontvangen d<
E PÏ’bLiCITE, Magdalénastraat, 46,