I Ew Fi’anc-macons K* jtuTwiA fio.ooow In het onderwijs. Hoe legt men dat uit 1 Ar. 3 Ji. 6-S M- uensdag B6 Augusti HHL Jaarpan»', S i ik zal het in den put j Ai de Frtnc-MaQons hetzij liberalen, als 4 f DE KIN D ER S BO NHOMME-RY0KA S E Y S, Nmupourtstraat, IO Veurne. J PRAGIITCATALOGUS -A._A.jxr ko jxt r? x q-x jxt g-en Gewone aankondigingen per n-g.-l 20 cl. Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.00 Het haaide aankondigingen, volgens overeenkomst.. P 'jr* 10 e, en in de belemmert, werpen. Ook een hewijs nietwaar, dat de loge zich niet om den Godsdienst bekommer- do .Maar zai men zeggen, de vrijmetse larij eerbiedigt toch onze wetten, en vooral de Grondwet. We zegden reeds hooger dat de vrij metselarij in het progam der liberale partij heelt geschreven: de scheiding van Kerk -n Staat en de afschaffing van de jaarwedden der geestelijkheid, welke de I* Slaat moet betalen, ingevolge eene over j ceiikomst lusschen den Paus en Napo leon I. De Vrijmetselarij zou dus eenvoudig dat akkoord, eerlijk aangegaan, willen verbreken ten profijle van den Staat. Dal is een misbruik van macht welke zij reeds in Frankrijk hoeft doen plegen. .Maar onder andere opzichten ook zijn de Franc-msfons met zeer eerbiedig voor de Grondwet als zij in de Loge bij elkander zijn. De eerbied voor de Grondwet bespotten zijn als afgodendienst» een huldebewijs dat slecht is gelijk al de andere en dat de Vrijmetselarij ten aken prijze moet vernietigen. Dus, indien ze konden, ze zouden de Grondwet alscbaftei) en er eene maken naar hunnen eigen zin. Nochtans geven die mannen zich in het openbaar uil als de aangestelde verde digers der Grondwet en van de vrijheid ondei alle vormen. Wat die vrijheid zou zijn, dat kunnen wij opmaken uit de woorden van den I heer Solvay, die zegde dat de katholieken onbekwaam zijn om te onderwijzen De handelwijze van andere vrijmet selaars laat ons ook genoeg voorzien hoe zij de Grondwet en de vrijheden zouden eerbiedigen. 'l Is onder voorwendsel dat de nieuwe schoolwet tegen de Grondwet was, dat zij die wet, welke de vrijheid van elkeen waarborgt hebben bestreden Den Zaterdag 24 Juni, gaf de heer Furnémonl, socialistische volksvertegen woordiger van Charleroi- eene meeting te Auvelais. Daar in de richting van twee, kerken l oor den dienst' i "hunne plaats in het diepste van de’Samfier zijn. Hij zou dus de kerken rtfbreken. Gezel Dembion herii tens gezegd dat de kerken feestzalen zou maken Vooruit heeft eens in den zelfden Vijzende zegde hij 'rr dien zij bewezen, zou I dat de *in geschreven. hetzij socialist zijn evengood tegen de vtteodie onze vrijheid waar, orgen cgeo den Godsdienst zelven l A-cn selnijti ui bij oen Di*ukker-Gitgevi r aile oslbui tt Itn. Dezelfde tegenstrijdigheid die bij liberalen en socialisten wordt waarge nomen ten opzichte der gösthuiszustei kan men bij de liberalen ook opmerk u in zake van onderwijs. Hun schandalig verzet tegen ’t school- ontwerp van minister Schollaert heelt bewezen dat die zoogenaamde vriende i der vrijheid aan de Kilholieke huisvaders bet onbetwistbaar recht weigeren de school *e kiezen aan welke zij hunne kinderen willen toevertronwén. Voor ben moet het lager onderwijs onzijdig, 't is te zeggen ongodsdienstig zijn, zoowel voor de kinderen der Kalho beken als voor die der vrijdenkers Katholieke werklieden en kleine burgers die gebruik willen maken van het koste loos onderwijs mogen dus de keus niet hebben van scholen waar de godsdienst onderwezen wordt, waar de opvoeding godsdienstig is. Maar zij. wat doen zij met hunre kin deren Zenden zij die ook naar onzijdige of-goddelooze scholen Wel n«en Zij weten, al te goed dat de godsdienstige opvoeding het beste middel is om in de kinderen de liefde voor hunne ouders, den eerbied voor het ouderlijk gezag te bewaren en t: versterken. Daarom zenden zij hunne zonen naar de katholieke colleges bestuurd door priesters of paters, zelfs door die af schri wel ij ke Jesuielen, welke zij aan het volk voorstellen als zijne vijanden; en hunne dochters worden opgevoed in kloostergestichten. door diezelfde Zusters welke zij, in de Kamers, onbekwaam verklaren om het onderwijs te geven, omdat zij niet getrouwd zijn cn niets virtr de wereld kennen Wat is de oorzaak aan die tegenstrij digheid Wie kan dat, nog eens anders uitleggen dan door den godsdiensthaat, die de reden van bestaan hunner partij is, terwijl zij, in hunne bijzondere zaken, de uitmuntendheid moeten erkennen van «dienzclfden godsdienst, dien zij uit de harten van hel volk zoeken te rukken. De Vrijmets" aar of Franc-magons ,:i'bh zich enkel bezig met liefdadige' z.jgdc de heer Gohlet d’ Ai- 'e*l!a, grootmeesters der Bidders van 'ir.vf.pi en Mooilelbak. Z" h mde.'i zich niet bezig met po'iliek 2'g'l(; hij ook nog. We m leien er bij voegen da', de heer 'hlct, alg hij dat zegde in het epen- sprak totjmenschenfdie geen Franc- Ducnps 'zijn, en die hij wilde gerust Me|i,!Ik 'hig.diikkiglijk voor den heer Gohlet 'lAlveilla is men ook te weten gekomen hij spreekt tol de Vrijmetselaars in ,"gic. als hij denkt dat oniugewij hem niet kunnen hoorei). Ziehier wal hij zei ovci de liberale ’"'jb-ihiag van 1884 in eenen omzeud- welke den 26 April 1886 aan al e ^fijmetselaars werd g«zonden. Het Groot-Oosten van Belgie kan n>et ongevoelig blijven aan de rampen "'elke in dezen laatsten tijd in de on gewijde wereld de grootste beginselen m onze orde gdrofTei) hebben en die 'I') overwinnigen van den vrijmetse- ,:,r'fsgee>»t welke bet best bevrijd 'i bi'iiei) |i(.|,|vn ingevaar gebracht ,lu8 de vrijmetselaars waren niet on goeiig nan de rampen van het libera- hsm. IlezeKdo omzendbrief duidde als oor- Zdken van (jIC rnrnpen vooral aan, de itr(tceldhei(l onder liberalen en, om de 'er|dracht te herstellen in de liberale J’N'j had de loge. zoo zegde de omzend- r‘*I» een gemeenzaam program opge makt. het program komen voor verj)ïich!cnd, I; istcloos .-en wercl.l- Onderwijs; Scheiding van Kerk en Staat ‘m i'Mailing der jaarwedden der geeste-' 'Owen. Wijziging aan art. 47 der Grondwet Flreftènde’hef kiesrecht,. v daaruit blijkt klaar, niet waar ’’Puciselarij zich niet bezighoudt noch ““l politiek noch met godsdienst. p ^-eds in 1875. tien jaar vroeger, had Ihrn'mck, dichter rvinister vsu werd, gezegd ».t de Lego; lialba'icisnï bjk Hel mag voorzeker een zonderling verschijnsel genoemd worden dat socia listen, die met alle geweld eiseben dat 'de gasthuizen verwereldlijkt, ’t is te zeggen dal de Zusiei-ziekenverpleegsters eruit, verbaimeo worden, zelve zeer ge lukkig zijd, ais zij ziek zijn, door kloos- zterzuslers verpleegd te worden. Al.'oo is de gezel senator Eibers, socialisti^clie schepene van St. Jans- Molenheek, bij Brussel, zoo uitmun tend verzorgd geworden Hoorde Zusters van SL -hms-gasthuis, dal bij zich \er- j.licht heet t geacht Laar eenen brief te schrijven vol van de vurigste dankbe- luigingeii. Een andere socialistische senator, ge zel Bastien woidl op dezen oogenblik met groote zoig verpleegd in een bij zonder geslicht; bediend door klooster zusters. De gezel-volksvertegénwóordiger Leonard nam vroeger zijne loevluchti lot dezelfde Zuster vei jileegsters. Nog: een andere geweldige verwereldlijker der linkerzij aarzelde niet zijne ziéke en ongeneesbare moeder te geleiden nayr hel ges iehi van den Calvarieberg, Wa- verschen steenweg, te Brussel, nat ins gelijks door kloosterzusters wordt ge houden. De njke liberale» handelen niet anders Zoodia zij of iemand van hun huisgezin ziek vvmden is hun eerste werk eene kloosterzuster le ontbieden om den zieke te buis le komen vcrjilegen Moeten zij eene operalie ondergaan dan geven zij de voorkeur aan een geslicul dobr Zusters bediend. M-1 a’zoo fe handelen erkennen zij, voor iedereen, dat de Znsiers wel de beste ziekenverpleegsters zijn die er be slaan en dal hare hoedanigheid van kloosterlingen volstrekt niets afdoet, van hare bekwaamheid, bezorgdheid en toe wijding. Maar:., wal zij zoo goed achten voor •bun eigen, dat jonnen zij niet aan de arme zieke werklieden en kleine burgers, die, als zij ziek worden, naar hel gast huis moeten. Die moeten, gaarne of noude, verpleegd worden door wereld lijke ziekendiensters, waaronder er vele zijn die bare zieken verwaar oozen en zich aan dö ergste misbruiken plichtig maken. Hoe kan men die in't oog springende tegenstrijdigheid uitleggen Hoe anders dan door hunnen razende drift om overal én in alles den godsdienst der Katholie cth te bestrjL:; en te vervolgen- W v'.V I "f I j^wTHm I ~T~~~ VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ HCHKipgl I 1 t Vodr N' «2 Zlwt1 WCNDfM .nffraat. 46 a autv uRjojN tif Sij MM AOtNT UUl «TMM. onvermeld opge Belgte en Buitenland worden ontvangen donr den O Er CE ie t russet. J-W-Cr I 'J.LI ,T VINGSPRHJS 'ii X.ail it. ->.0(1 Ir ü.UO iiiLii van en 1 J’v.-l 11' al.t-uiierfijk nummer Vn> Alle adichen bij ons gedrukt, worden EENS J'kV. nenu-n De aankondigingen voor Belgie (be»dc Vlaanderen uiigczort-.terd worden ontvangen d< E PÏ’bLiCITE, Magdalénastraat, 46,

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1911 | | pagina 1