De Priesten! en
de Politiek
Voor de Ouders.
I
I
AffeiA
Br
4
S®l' i
WW
1
oensdag 30 /higusti I OH.
Jaargang.
Ar.
j j1-
10.000
Drukker-Uitgever
Nu, ’t is
wat
En daarom moe» hij ze vermanen, ze
anzelten om voorzichtig te zijn met do
hunne kinde-
recht e heh
gceno
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BGKliÜMHJE-RYCKASEYS.
Nieupocil-i'.:aar, 10, Vcnrne.
'hm. ja dan alleen,
raad geven, uwe
gewikt worden en
Onze hlatlwc, roede en zelfs gr&e.ie
tegenstrevefn hebben op alle iconen over
-5»
kinderen
gij spreekt
A
cladaken uitgebazuind, op alle deuntjes I oopen.
gezongen én geffotSa dat «iet een wW
laster en smaad op Godes Kerk en zijno
dienaars, gij wilt dat ze jzedig,. ouberis
pelijk, zedig rijn en hoeveel woorden
vallen er van uwe lippen waar gij geen
v acht op slaat en die gretig door uwe kin
deren worden opgeval, en dubbelzinnig
of nog onverstaanbaar, toch hunnen
.geest in werking brengen.
Kin t tiy de fabel niet van de
Pli hare dochter
Vrouw Kreeft zag on zekeren dag bare
dochter wandelen gaan, en haar na
dijkend; Wel wel riep zij uit
Vrn gang Ik weet niet waar ge dat zoo
llendig geleerd hebt
En hoe gaat gij zei de dochter,
op bare tong niet gevallen. Kan ik
naders gaan als mijne ouders voordo
den 1
verleidelijke maar gevaarlijke en verder
olijke leerstelsels der blauwe en ronde
leiders en dat kan hij niet zonder aan
politiek l.e dijen.
Maar zie, zoo verstaan onze geuzen het
niet of willen bet niet verstaan; hun doel
is immers de Geestelijkheid bij het volk
Met de Posttr 0.00
1 en afzonderlijk nummer 10 m
Men schrijft in bij en Drukker-Uitgever en in
alle poslbureelen.
Gewone a-inkiindigmgen per regel -0 cl.
iltehtei lijke eerherstellingen per regel fr. 1.ÜÜ
Herbaalde aankondigingen, volgens overeenkomst.
Hoeveel ouders vergeten dat ij een
onberispelijk voorbeeld aan
r*'n verschuldigd zijn, om
Ken op hunne gehoorzaamheid
Aan anderen gebieden of verbieden,
"al niet overeenstemt met hun eigen
gedrag, wat tegenspraak De ware ze
denleer bestaat hierin Ik doe mijnen
plicht, ik raad u aan den uwen te doen.
Ouders, Werkmeester, lot u is liQt dat
‘K spreek Door uwen plicht, geef* het
Rb‘d voorbeeld en
kunt ge gebieden e
'voorden zullen meer
lu,m zal u ook meer hoogschatten.
Gij wilt uwe k ndcren doen gehoor
z;iam zijn mosder en gij luistert niet
hmar uwen man; gij wilt uwe
fiodvuchtig «pbrengen, en
hatelijk te niak« n omdat zij hun in den
weg staat in de uitvoering hunner helsche
plannen. Waarom anders herhalen zij
gedurig het. reeds zoolang uitgezaagd
refrein De Priester in de Kerk en de
Burgemeester op het Stadhuis Maar in
der waarheid, zoo gebeurt het ook.
Nooit heb! en wij gehoord Jdat een
Priester op hel Gemeentehuis ging voor
schrijven of policie - voorschriften op
stellen; Maar wal wij zien gebeuren is dat
de Logiebroers de wet willen stellen aan
Kerk en Paus Zij mengen zich in zaken
ganseb en geheel buiten hunne bevoegd
heid en dan om hun plezier te doen zou
de kerkelijke Overheid gelijdelijk moeten
zwijgen en zich tegen hunne aanvallen
niet mogen verzeilen.
Nu, heeren geuzen, bemoeit u niet
met godsdienstzaken en de kerkelijke
overheid zal u laten begaan.
Bant uit uw programma al Wat tegen
strijdig is met de wetten van Goden
Kerk en schikt uwe handelwijze er naar
t n wccsl verzekerd dat noch Paus, noch
Bisssbop. noch Pastoor, noch Pater
zich met uwe doenwijze zullen bekreu
nen,.. en dan zult ge verder nimmer
moeten aanklagen dat onze Geestelijk
heid ich met de politiek tegen uwe
goesting bemoeit
Priesterlijke Benoemingen.
Itfgr.! de Bisschop van Bruggn heeft
benoemd tot pastoors
Te AertryCke, den H. Flour, pastor
te Coolscamp;
Te Alveringhem, den E, II. Volbont,
pastor te Jonckershove;
Te Moerkérke, den E. H. DeClerck)
pastor te Bekegbem;
Te Coolscamp, den E. H. De Poorter,
pastor ie Westende;
Te 'Vestende, den E. II. Bonte, be
stierder der Zosters van de II. Familie. te
Yper
Te Jonckersbove, den E. H. Bylo,
onderpastor te Becelaere;
Te Bckeghem, den E. H. De Winter,
onderpastor van S. Vedastus, te Meenen;
Te "llouttave den E. II, Calmeyn,
onderpastor te Moere;
Te Ramscappelle-bij-IIeyst, den E II.
Cossey, onderpastor te Gits.
O, daar zijn wal ouders, die niet
weten wat 't jonge hart en de jonge geest
hunner kinderen is. Ze zaaien op dien
grond al hunne eigene gebreken, ze zijn G ri*° "T'
zelf niet bedacht deze uit te roeien, en t! ‘lc
als het onkruid groot staat, dan begrijpen i
ze nog niet dat ze zelf er het zaadje van i
v trpen. Niettemin willen ze aan het i
we denmaan, en de buisk ing waar
helde rn kalmte moet heersclmn, woidt
e re I v.m oneenigheid.
O, ouders, indien gij wist, hoeveel gij
voer u zei ven werkt met uwe kinderen
goed op te voeden Gij verbeeldt u die
vreugde n et, welke gij znlt genieten,
zoo gij in uwen huiseiijkm kringeer
bn.d .en genegenheid zult gewennen
hebben door een onberispelijk gedrag
en een vooi beeldig leven Waar eerbied
is, is ook liefde, liefde eu eerbied brefi
gen g«dio rzaamheid en vertrouwen
voort, en (int is’t geluk dal eik christe
lijk hm gezin moet betrachten.
bestuur oplegt,
f de liefde en den eerbied uwer kinderen I
en onderdanen te winnen.
Hoe zult ge dat bekomen Enkel met
een voorbeeldig leven.
Weet ook dat God o later eene dubbe e
kroon om T hzofd zal vteebteb, waarvan
die, welke gij verdiendet om de goedu
opvoeding uwer kinderen, l el meest zal
schitteren.
En waarom met En mag Hij zich
dan uiet even ais andere Belgen met de
en het algemeen
welzijn onledig houden
Betalen de Priesters evenais andere
j burgers met de belastingen die Lands-
en dus heeft hij bet recht
te eischeii dal dit Bestuur bekwaam, zij
om algemeene belangen te bevorderen.
Ja, de Geestelijkheid, zeker ook heeft
haar woord tejtspréken in de politiek en
voegen wij er bij dal zij, die zich
onverschillig houdt in zulke zaken,
grootelijks aan zijne opperste plichten
le kort komen.
Men denke locb niet dal Z. 11. dc Paus,
in naain van Christus, den Priester een
deel zijner kudde heeft toevertrouwd
opdat hij ze zou laten verloren gaan.
Neen, de Priester moet de belangen van
de Hom tcevertrouwde zielen ter harte
nemen en daarom moet hij maken dat
zijne schapen niel in den wolvenmuil
Kn zijn ergi '-ne ouders, die niet altijd
onberispelijk handelen in den familie
kring en loefi hunne kinderen willen
Mreng houden Maar wat gebeurt er'/
Be kinderen zullen wel niet vierkantweg
aan hunne ouders zeggen Bah ik volg
Uw voorbeeld doch ze moeten onver-
lijdelijk de gedachte hebben Waarom
z°u vader of mojder mij bekijven, ik doe
•'"’^litans juis. gelijk zij. De ouders
slaan verwonderd over het gedrag hun
“er kinderen, en ze weten licht niet dat
z*j door eigen schuld den eerbied hunner
kinderen hebben verloren, en met den
herhicdook het vertrouvyen en de gene
genheid. Of peinzen zij misschien dat
niets is van d’oudrcn. werk of woor
den, dat aan den jongen gee-t der klei
nei> ontsnapt
W;H ik zeg voor de coders is ook waar
v« r de werkbazen en voor iedereen, die
op anderen eemgt.n invloed heelt. Hoe
wil de phiroon een vlijug werk van zijne
wiek iulen vergen, ais hij zelf zijn 'even
in ledigheid s.ijl iioê kan de huisvrouw
orde en spaarzaamheid aan bare dienst
meiden aanbevelen als zij zelf zonder na
denken en narekenen koopt en uitgeelt?
Men zou het een spreek woord
noemen: Vergt niet van ander jn waartoe
ge zelf niet in staat zijt.
Onthoudt het wel, ouders en werk
meesters, gelukkige dagen zijn u voor
behouden zoo ge u van eerst af toelegt
schandaal is dat onze Geestelijkheid zich
met de politiek bemoeit.
Nergens mag een Briester zich opeen'!
Vftigudering van sociale werken verloo-
nen, zij mag dan zelfs geen schijn
'au politiek hebben, of hij wordt
bespot, begekt, beschimpt, beleedigd en
U&risterd om zijne handelwijze.
Maar zegt eens, geuzen, hebben de
Priesters dan het ncht niet zich melde
politiek onledig te houden
maar le wel geweten dal do
i nooit k n gepast doen
w or onze tegenstrevers.
Ja, bleven de Priesters met hunne
armen gekruist zitten en deden ze mets
anders dan Mis lezen en bidden, dan
zouden de geuzen ze uilki ijlen voor
onwetenden en luierikken en wal weet
•ik nog al.... Dan zoudt ge ze in hunne
gazellen zien afgeven tegen de Priesters
die het werk aanprijzen en hel zelf niet
doen; dan zouden zij gansche kolommen
vullen tegen mannen die hel geduld en
ai moede aanprediken en voor zichzelf een
luiuardslevcn en de weelde verkiezen.
Maar nu dal zij onze Geestelijkheid
hierover met kunnen belagen, dal zij
bestaligen dat ze lol den werkman gaai
<n m«;i zijne zedelijke belangen ook zijne
stoffelijke ter herte neemt, uu dal zij
door naar toedoen overal machtige maat
schappelijke werken zien oprijzen tea
hale van werkman, boer en burger,
schreeuwen de geuzen De Priesters
tioen mets anders dan zich met dc
po iliek bemoeien; waarom blijven ».ij
im:.i m bumie Kerk
Maar zijn de Priesiers dan g
Belgen, geéne vaderlanders zoowel
de Logiegasleti
kunnen
j belangen van T Land
Kreeft
’1
1
j
i tl an
Vóór
PRACHÏCATAF08ÜS
N’ b2
Zich W-..
NTWKHPEN
Of VI) VEW A«iEM
14U STBMM.
>n*
IHSCHRIJVUSTGSPRHJS
'oor de Stadir. 5.00
A. AMKO JXT T> 1 <3-1 Mö J3KT
1(7» Alle ailivhen bij ons gedrukt, worden EENS onvergeld opsr-"
«rik «.en.cn óe aankondigingen voor Belgie en Eoi.cniai'd
(buide VI anJerei ,ung -zonlerd. worden ontvangen door den Ur rCIE
i-E 1'U t. 1.1CITÉ, Magdalenastreat, 46, te crussel.
...ii- onz,! te<o»n«fi
- 1