De Priesten! en de Politiek Voor de Ouders. I I AffeiA Br 4 S®l' i WW 1 oensdag 30 /higusti I OH. Jaargang. Ar. j j1- 10.000 Drukker-Uitgever Nu, ’t is wat En daarom moe» hij ze vermanen, ze anzelten om voorzichtig te zijn met do hunne kinde- recht e heh gceno VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ DE KINDERS BGKliÜMHJE-RYCKASEYS. Nieupocil-i'.:aar, 10, Vcnrne. 'hm. ja dan alleen, raad geven, uwe gewikt worden en Onze hlatlwc, roede en zelfs gr&e.ie tegenstrevefn hebben op alle iconen over -5» kinderen gij spreekt A cladaken uitgebazuind, op alle deuntjes I oopen. gezongen én geffotSa dat «iet een wW laster en smaad op Godes Kerk en zijno dienaars, gij wilt dat ze jzedig,. ouberis pelijk, zedig rijn en hoeveel woorden vallen er van uwe lippen waar gij geen v acht op slaat en die gretig door uwe kin deren worden opgeval, en dubbelzinnig of nog onverstaanbaar, toch hunnen .geest in werking brengen. Kin t tiy de fabel niet van de Pli hare dochter Vrouw Kreeft zag on zekeren dag bare dochter wandelen gaan, en haar na dijkend; Wel wel riep zij uit Vrn gang Ik weet niet waar ge dat zoo llendig geleerd hebt En hoe gaat gij zei de dochter, op bare tong niet gevallen. Kan ik naders gaan als mijne ouders voordo den 1 verleidelijke maar gevaarlijke en verder olijke leerstelsels der blauwe en ronde leiders en dat kan hij niet zonder aan politiek l.e dijen. Maar zie, zoo verstaan onze geuzen het niet of willen bet niet verstaan; hun doel is immers de Geestelijkheid bij het volk Met de Posttr 0.00 1 en afzonderlijk nummer 10 m Men schrijft in bij en Drukker-Uitgever en in alle poslbureelen. Gewone a-inkiindigmgen per regel -0 cl. iltehtei lijke eerherstellingen per regel fr. 1.ÜÜ Herbaalde aankondigingen, volgens overeenkomst. Hoeveel ouders vergeten dat ij een onberispelijk voorbeeld aan r*'n verschuldigd zijn, om Ken op hunne gehoorzaamheid Aan anderen gebieden of verbieden, "al niet overeenstemt met hun eigen gedrag, wat tegenspraak De ware ze denleer bestaat hierin Ik doe mijnen plicht, ik raad u aan den uwen te doen. Ouders, Werkmeester, lot u is liQt dat ‘K spreek Door uwen plicht, geef* het Rb‘d voorbeeld en kunt ge gebieden e 'voorden zullen meer lu,m zal u ook meer hoogschatten. Gij wilt uwe k ndcren doen gehoor z;iam zijn mosder en gij luistert niet hmar uwen man; gij wilt uwe fiodvuchtig «pbrengen, en hatelijk te niak« n omdat zij hun in den weg staat in de uitvoering hunner helsche plannen. Waarom anders herhalen zij gedurig het. reeds zoolang uitgezaagd refrein De Priester in de Kerk en de Burgemeester op het Stadhuis Maar in der waarheid, zoo gebeurt het ook. Nooit heb! en wij gehoord Jdat een Priester op hel Gemeentehuis ging voor schrijven of policie - voorschriften op stellen; Maar wal wij zien gebeuren is dat de Logiebroers de wet willen stellen aan Kerk en Paus Zij mengen zich in zaken ganseb en geheel buiten hunne bevoegd heid en dan om hun plezier te doen zou de kerkelijke Overheid gelijdelijk moeten zwijgen en zich tegen hunne aanvallen niet mogen verzeilen. Nu, heeren geuzen, bemoeit u niet met godsdienstzaken en de kerkelijke overheid zal u laten begaan. Bant uit uw programma al Wat tegen strijdig is met de wetten van Goden Kerk en schikt uwe handelwijze er naar t n wccsl verzekerd dat noch Paus, noch Bisssbop. noch Pastoor, noch Pater zich met uwe doenwijze zullen bekreu nen,.. en dan zult ge verder nimmer moeten aanklagen dat onze Geestelijk heid ich met de politiek tegen uwe goesting bemoeit Priesterlijke Benoemingen. Itfgr.! de Bisschop van Bruggn heeft benoemd tot pastoors Te AertryCke, den H. Flour, pastor te Coolscamp; Te Alveringhem, den E, II. Volbont, pastor te Jonckershove; Te Moerkérke, den E. H. DeClerck) pastor te Bekegbem; Te Coolscamp, den E. H. De Poorter, pastor ie Westende; Te 'Vestende, den E. II. Bonte, be stierder der Zosters van de II. Familie. te Yper Te Jonckersbove, den E. H. Bylo, onderpastor te Becelaere; Te Bckeghem, den E. H. De Winter, onderpastor van S. Vedastus, te Meenen; Te "llouttave den E. II, Calmeyn, onderpastor te Moere; Te Ramscappelle-bij-IIeyst, den E II. Cossey, onderpastor te Gits. O, daar zijn wal ouders, die niet weten wat 't jonge hart en de jonge geest hunner kinderen is. Ze zaaien op dien grond al hunne eigene gebreken, ze zijn G ri*° "T' zelf niet bedacht deze uit te roeien, en t! ‘lc als het onkruid groot staat, dan begrijpen i ze nog niet dat ze zelf er het zaadje van i v trpen. Niettemin willen ze aan het i we denmaan, en de buisk ing waar helde rn kalmte moet heersclmn, woidt e re I v.m oneenigheid. O, ouders, indien gij wist, hoeveel gij voer u zei ven werkt met uwe kinderen goed op te voeden Gij verbeeldt u die vreugde n et, welke gij znlt genieten, zoo gij in uwen huiseiijkm kringeer bn.d .en genegenheid zult gewennen hebben door een onberispelijk gedrag en een vooi beeldig leven Waar eerbied is, is ook liefde, liefde eu eerbied brefi gen g«dio rzaamheid en vertrouwen voort, en (int is’t geluk dal eik christe lijk hm gezin moet betrachten. bestuur oplegt, f de liefde en den eerbied uwer kinderen I en onderdanen te winnen. Hoe zult ge dat bekomen Enkel met een voorbeeldig leven. Weet ook dat God o later eene dubbe e kroon om T hzofd zal vteebteb, waarvan die, welke gij verdiendet om de goedu opvoeding uwer kinderen, l el meest zal schitteren. En waarom met En mag Hij zich dan uiet even ais andere Belgen met de en het algemeen welzijn onledig houden Betalen de Priesters evenais andere j burgers met de belastingen die Lands- en dus heeft hij bet recht te eischeii dal dit Bestuur bekwaam, zij om algemeene belangen te bevorderen. Ja, de Geestelijkheid, zeker ook heeft haar woord tejtspréken in de politiek en voegen wij er bij dal zij, die zich onverschillig houdt in zulke zaken, grootelijks aan zijne opperste plichten le kort komen. Men denke locb niet dal Z. 11. dc Paus, in naain van Christus, den Priester een deel zijner kudde heeft toevertrouwd opdat hij ze zou laten verloren gaan. Neen, de Priester moet de belangen van de Hom tcevertrouwde zielen ter harte nemen en daarom moet hij maken dat zijne schapen niel in den wolvenmuil Kn zijn ergi '-ne ouders, die niet altijd onberispelijk handelen in den familie kring en loefi hunne kinderen willen Mreng houden Maar wat gebeurt er'/ Be kinderen zullen wel niet vierkantweg aan hunne ouders zeggen Bah ik volg Uw voorbeeld doch ze moeten onver- lijdelijk de gedachte hebben Waarom z°u vader of mojder mij bekijven, ik doe •'"’^litans juis. gelijk zij. De ouders slaan verwonderd over het gedrag hun “er kinderen, en ze weten licht niet dat z*j door eigen schuld den eerbied hunner kinderen hebben verloren, en met den herhicdook het vertrouvyen en de gene genheid. Of peinzen zij misschien dat niets is van d’oudrcn. werk of woor den, dat aan den jongen gee-t der klei nei> ontsnapt W;H ik zeg voor de coders is ook waar v« r de werkbazen en voor iedereen, die op anderen eemgt.n invloed heelt. Hoe wil de phiroon een vlijug werk van zijne wiek iulen vergen, ais hij zelf zijn 'even in ledigheid s.ijl iioê kan de huisvrouw orde en spaarzaamheid aan bare dienst meiden aanbevelen als zij zelf zonder na denken en narekenen koopt en uitgeelt? Men zou het een spreek woord noemen: Vergt niet van ander jn waartoe ge zelf niet in staat zijt. Onthoudt het wel, ouders en werk meesters, gelukkige dagen zijn u voor behouden zoo ge u van eerst af toelegt schandaal is dat onze Geestelijkheid zich met de politiek bemoeit. Nergens mag een Briester zich opeen'! Vftigudering van sociale werken verloo- nen, zij mag dan zelfs geen schijn 'au politiek hebben, of hij wordt bespot, begekt, beschimpt, beleedigd en U&risterd om zijne handelwijze. Maar zegt eens, geuzen, hebben de Priesters dan het ncht niet zich melde politiek onledig te houden maar le wel geweten dal do i nooit k n gepast doen w or onze tegenstrevers. Ja, bleven de Priesters met hunne armen gekruist zitten en deden ze mets anders dan Mis lezen en bidden, dan zouden de geuzen ze uilki ijlen voor onwetenden en luierikken en wal weet •ik nog al.... Dan zoudt ge ze in hunne gazellen zien afgeven tegen de Priesters die het werk aanprijzen en hel zelf niet doen; dan zouden zij gansche kolommen vullen tegen mannen die hel geduld en ai moede aanprediken en voor zichzelf een luiuardslevcn en de weelde verkiezen. Maar nu dal zij onze Geestelijkheid hierover met kunnen belagen, dal zij bestaligen dat ze lol den werkman gaai <n m«;i zijne zedelijke belangen ook zijne stoffelijke ter herte neemt, uu dal zij door naar toedoen overal machtige maat schappelijke werken zien oprijzen tea hale van werkman, boer en burger, schreeuwen de geuzen De Priesters tioen mets anders dan zich met dc po iliek bemoeien; waarom blijven ».ij im:.i m bumie Kerk Maar zijn de Priesiers dan g Belgen, geéne vaderlanders zoowel de Logiegasleti kunnen j belangen van T Land Kreeft ’1 1 j i tl an Vóór PRACHÏCATAF08ÜS N’ b2 Zich W-.. NTWKHPEN Of VI) VEW A«iEM 14U STBMM. >n* IHSCHRIJVUSTGSPRHJS 'oor de Stadir. 5.00 A. AMKO JXT T> 1 <3-1 Mö J3KT 1(7» Alle ailivhen bij ons gedrukt, worden EENS onvergeld opsr-" «rik «.en.cn óe aankondigingen voor Belgie en Eoi.cniai'd (buide VI anJerei ,ung -zonlerd. worden ontvangen door den Ur rCIE i-E 1'U t. 1.1CITÉ, Magdalenastreat, 46, te crussel. ...ii- onz,! te<o»n«fi - 1

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1911 | | pagina 1