De Priester en de Politiek
De algmeene werkstaking.
Van Soorten.
w
Schrikkelijk Drama.
oensdag 5 Maart 1913.
9.
70 Jaargang
G' "7
e
verslind- n.
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEYS.
Nieupoortstraat, 10, Veurne.
wat ook vermeerdert, 't is her aanial mis
drijven door de geleerden gedaan
Voorwaar de opvoeding zonder God
eidttotde misdaad. Waaraan zich sto
ren. als men toch niet vreest
En zeggen dat er ouders zijn, die zoo
"’einig zedelijk gevoel hebben, dal ze
aan hunne kinderen die vuile ga'.et'en te
lezen geven; dat ze hun die geïllustreer
de hladen voor oogen leggen, waarin
men de moordenaars verheerlijkt en de
slachtoffers be'.eedigt
En zeggen, dat er christene ouders
zijn die hunne kinderen toevertrouwen
aan die zoogezegde onzijdige schoten,
aan meesters zonder geloof...
Ze zullen er de gevolgen van dragen
Voor de Stadfr. 5.00
Met de Postfr 6.00
Een afzonderlijk nummer 10 c.
Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in
alle posthunuden.
Ziehier hoe een Duitsch officieus blad
er over oordeelt
In de omstandigheden welke zich
in Belgie voordoen heelt de katholieke
Regeering wijs en wel en krachtdadig
gehandeld. Alle andere regeering, gelijk
van welk land, dio de wettelijkheid en
de waardigheid inziet, sou gehandeld
hebben gelijk de Belgische regeering ’t Is
wel waar, in den aanstaanden {tijd, kun
ncn er in Belgie pijnlijke moeilijk
heden ontstaan, maar wat er ook gebeure
niel cén red-lijk mensch zal durven be-
wen u, dut de regeering verantwoordelijk
moet gesteld worden voor de staking en
haar gevolgen ’t Is overal geweten wie
in Belgie de revolutiemannen zijn, en
wat ze daarmee willen Niet/óic regee
ring kan in zulke omstandigheden toe
geven zonder gevaar te loop^n het be
staan van T land in gevaar te brengen.
Dat is de taal der wijsheid Dat is wat
anders dan al die wind van waanzin die
over't liberale en ’t socialistische kamp
waait Hebben we maar wat geduld, die
storm zal wel van zeil gaan liggen en hel
zal dan al uitkomen op een onweer ir.
een glas water. De blauwe en roode
windmakers zullen dan al weer naar
andere dwaasheden moeten uitzien om
een eerste dwaasheid te verschoonen. Ze
doen tegenwoordig als echt uitgelatenen
uit een zottekot. ’t Vuurtje pakt niet,
jongens, blaast maar
Dat ons lezms maar gerust zijn. De
algemeene werkstaking komt er nooit
nooit zeggen we. Wel hier en daar wat
rumoer, maar dat zal gauw gekoeld zijn
Ons roodjes en blauwtjes kunnen wel
veel lawijd maken, veel geschreeuw en
weinig wol zei de boer. Boerespreuken
zeggen soms grootc waarheden; veel
wijzer zijn ze dan al die oflnooze'e priet
praat, die men heden ten dage bij de
mannen der wilde haver te lezen krijgt.
Dat onze tegenstrever? aan zulke han-
d< Iwijze dt-i< n.iam geven we'ke ze ver*
ki zen, ’t s ons gelijk m: ar in die so »t
van politiek zullen onze priesters zich
altijd mengen, zij uilen strijden tot het
uiterste om bun volk van het verderf te
vrijwaren, zij zijn immers de opvolgers
v«n d< n Christus die zegde Een goe
de Cei dvr geelt zijn leven voor zijne
schapi u
En ook,dat de politiek den godsdienst
met vrede la e, en de godsdienst zal zich
ni :t om de politiek bekommeren maar
on e geuzen k unnen den godsdienst niet
met vrede laten, want hunne politiek is
geene politiek, 't is een onverzaadNire,
haat tegen dim godsdienst welke zij
nie eens kennen en ook den moed niet
hebben om uil te oefenen.
Gewone aankondigingen per regel 20 et.
Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. IdiO
Herhaalde aankondigingen, volgens overeenkomst.
-1 -
WAARDE VAN’N MENSCH - Aw.l!
men zegt nog al eens gemakkelijk dat
is een manneken van 50 of 100 duizend
frank, volgens het cijfer van zijn fortuin
of de belangrijkheid van zijn handel.
Welnu, de chimis’ën rekenen dat hecle-
maa) anders uit. De mensch is, volgens
hen, een hoop kalk, fosfoor en pctasch.
Ook is een redelijk schepsel Gods 75
kilos wegend, juist 37.50 fr waard. Wis
ten sommige menschen dat ze niet meer
waard zijn, ze zouden misschien wat min
van hunnen Jan maken; en ze zouden wat
meer op hunne ziel denken die boven a'le
waarden stiat.
EET APPELEN. Het eten van
appelen is een beproefd middel ter bevor
dering van de goede gezondheid. De ap
pelen levert namelijk niet alleen een voor
treffelijk voedsel, maar bevordert tege
lijk een goede spijsvertering. De appel
houdt meer phosphorzuur, in hchtver-
teerbareverbindingen in, dan elkander
plantendeel der aarde. Zijn gebruik,
werkt voordoelig op de hersenen; 2* zet
de lever aan; 3’ bewerkt een rustige
s'aap 4* desinlecieertde mondholte 5*
bindt het oveitollige maagzuur 6* be
vordert de afscheidswerkingen der nie
ren 7‘ gaal de steenvorming tegen en
8’ beschut verder tegen de verterings
moeilijkheden.
Lezen wij niet alle dagen in de dag
biaden
Sshrikkelijk drama Liefdedrama
Een bedrogen echtgenoot dood zijne
vrouw, enz,
Die misdaden der vrije zedenleer wor
den zoo menigvuldig, dat de dagbladen
er vol van staan.
Wat mag daar toch de oorzaak van
zijn 1
Ziehier wat een man d e wel op di
hoogte is, daarover schrijft'lis de Leer
Firmin Van den Bosch, gewezen substi
tuut van der nrocureur-generaal te Gent,
die spreekt als volgt
De oorzaak der vermenigvuldiging
van de drama’s der hartstochten ligt
vooral in de verzwakking van 't gods
dienstig gevoel, in de overtreding der
zede ijke wetten.
Het huwelijk wordt annzien als cene
instelling van vroegere tijden, men wil
de vrije liclde. Is het te verwonderen
dat een groot getal lieden de verbreking
eischen der huwelijksbanden, aarigezien
die ontbinding zoo verzocht wordt
Die woorde zijn waarheid; hel huwe
lijk, de heilige instelling, wordt aange
lat l door de dagbladen, de romans, in
de schouwburgen, door de vrijdenkers;
menspot met de echtgenootcn. die de
gezworen trouw eerbiedigen en men be
wierookt de echtbrekers en de schurken
En ziehier nu de tweede oorzaak van
dio misdrijven.
Leest juist Het onderwijs, zooals het
hedendaags wordt opgeval.
Men zegt dat, bij het opnenen van
elke nieuwe school, eene. gevangenis ge
sloten wordt, ’ijs valsch. Want naarmate
het getal onzijdige scholen aangroeit
Vermeerdert ook het getal misdaden. En
De priesters maken politiek schreeu
"en onze tegenstrevers laugsa'le kan en.
Wel, beste llecrcn waarom daar zoo
veel gcschijl en gew ijl over Is dat bun
recht niet
Ho ja Wij weten het wel, wij ken
m n den bartewensch van onze geuzen
onwetende en werkelor.a geestelijken
welke zich niet bekommeren om het lot
der hun toevertrouwde kudde.
Alsdan konden ze, in hunne gazetten
on op hunne meetings bulderen op die
iwaïtrokken, welke niets doen voor hc'
v°lk, en er zich bij bepalen geduld, ge
latenheid en onderdanigheid te prediken
;,an de verdrukte zwoegers.
Maar wanneer zij hestatigen dat de
priester tot den werkman gaat, dal hij
rich bekommert om zijn tijdelijk welzijn
door het stichten van vakverenigingen
en andere sociale instellingen, o dan
komt hun het schuim der razernij op 'Ie
'*Ppen en met verontwaardiging schreeu
wen zijDe pastoors bemoeien zich met-
‘le politiek, dat zij in hunne kerk, blij
ven
GOEDE MAATREGEL. De roode kop
stukken hebben besloten dat. gedurende
ganseb de werkstaking in het a Maison
du People te Brussel nog enktd koffie,
melk, chocolade, spruitwater limonaden
en koude spijzen zullen te verkrijgen zijn
en dat de lokalen ten 6 u ’s avonds zul
len gesloten worden zoodat men er
geene avondzillingen zal kunnen houden.
Indien dezelfde maatregel overal werd
tocgepasl en dat de roode ophitsers geen
meeting» n hielden, 't zou gauw met de
werkstaking gedaan zijn. Daar er geen
samenscholingen of stoeten op straat zul
len mogen plaats hebben, zullen de
werkstakers zich spoedig vervelen en
gelukkig zijn hun dagelijkse!) leven te
mogen hernemen.
Wij kennen Let afgezaagd deuntje
n He priester in de kerk en de burgc-
m' ester op het stadhuis Wel daar zijn.
":j he. volkomen eons over. Een priester
zal zich nooit in hel hoofd steken eene
ni>s te komen zingen op het stadhirs of
zndepreken te komen houden op een
gemeenteraadzitting. Maar, wanneer de
burgerlijke overheid het waagt het weze
een koning of een keizer, wetten te ge-
v,n of maatregelen te nemen strijdend
•Hel de wel Gods, wanneer de politieke
hoofdmannen de duivelsche plannen uit
voeren, beraamd en gesmeed in de holen
dervrijm.'isjiaars, dan is hel niet enkel
het recht onzer priesters, maar dan is
bel bun plicht tot het uiterste toe te
strijden tegen die wolven, welke gehold
schapenvachten, de kudden willen
KLHSCHEN VAN PLUIMEN. Het
is niet gemakkelijk de pluimen der
dameshoeden te kuischen en op te fris-
schen zonder ze te beschadigen. Ziehier
een middel om dit mei welslagen te doen.
De witte of helderkleurige pluimen
kunnen in de benz mie gewasschen wor-
En laat slaan dat de priester zich met
de politiek bemoeit, is dat niet zijn
recht Is hij geen vrije burger Bewijst
hij niet meer diensten aan het vaderland
en de samenleving dan wie ook Belet
hij niet meer schelmstukken en euvelda
den dan gendarmen en politie te zanten?
Wie meer dan hij beijvert zich om de
naastenlief Ie lot het vaderland den men-
schen in te planten Is hel hem dan niet
toegelaten te werken opdtr zijn land ge
regeerd worde door godsdienstige man
nen met breede gedachten en vooruit
strevend booger ideaal liever dan het in
handen te zien vallen van hatelijke dwee-
pers
I 1ST s C T-I Ftxj-V X 1ST G-SKIJTS
Alle aflichcn bij ons gedrukt, woriten EENS onverguld ge-
nemen De aankon.Iu'incen voor Belgie en Buitenland
i beide Vlaanderen uitgezonderd) worden omvangen door den OFt
I <>E PU h I.ICITÉ. Nicuwstraat. 'e - rus>el