I
f
De vrouw.
Groote velokoers
voor beginnelingen
Burgerdeugden,
1 i
De Panne Kennis
I
JU\I 5983.
2Vn 25g
ii oensdag
29, 30 Juni en 1 JulL
s
lokkig leven* Wat daarmee In strijd is
'I baart slechts spijt en wro.-gmg.
70 Jaargang,
een
I
o
I
Voor de Stadfr. ri.OO
Met de Postfr 6.09
Een afzonderlijk nummer Wc.
Men schrijft in hij <!en Drukkef-Ui’gever en in
alle postbureelen.
aanveerd worden om deeJ te nemen aan
den Prijskamp^
Prijs 8 fr.
2. Prijs 7 fr.-
3. Prijs 5 fr.
4* Prijs 4 fr.
1
Twee groote machten bebeerschen de
wereld het geld en de vrouw. Gelijk
het geld veel kwaad kan doen, maar le
vens als het goed gebruikt wordt, veel
goed kan teweeg brengen, zoo kan de
vrouw een goeden of sh’diteri invloed uit
oefenen, Over haren slechten invloed zal
ik nie’. uitweiden; orn er n van te over
tuigen aanschouw de huisgezinnen van
uwe omgeving waar de vrouw geen
godsdienstige piinciepen heeft. Hoe be
Hagensweerdig de man d<e onder zeiken
invloed slaat! Is hij gelukkig? Hij zegt het
zeil dat hij dit'p ongelukkig is. Een huis
gezin waar zulk eene >vr uw meesteres
is kan niet gelukkig zijn de vrouw
zelf is slecht, de man die in hare klau
wen zit is in denzeliden toestand en de
kinderen, indien men er vindt, want in
zulke huizen zijn ze raar, van alle gods
dienstige princiepen beroofd, zullen wel
haast nog slechter varen als de ouders.
Verge ijk aan dat, de katholieke gods
dienstige vrouw, Gewoonlijk moeder van
veel kinderen, is zij er terecht tier op;
voor baar zijn het de perels harer kroon.
Haar zachte invloed oefent zij uit op
haren man, en te samen trachten zij hun
kroost op te brengen als goede burgers
van den Slaat en koene verdedigers van
de Kerk. Hunne kinderen, opgebracht
in eenen godsdienst die lang en gelukkig
leven helooft aan degenen die hunne
ouders eeren, zijn gehoorzaam, min
zaam en godsdienstig,
zulk een huisgezin,
MAANDAG 30 JUNI
SO fr. Prijzen, Inleg 0,50 fr.
Begin om 4 ure stipt
Vertrek hij A* Speecke, door de dorp-
plaats, langs den steenweg van Adin-
kerke, vervolgens den macadamweg naar
de kloef en der» Veorsche steenweg
4 toeren. omtrent 30 km. Aankomst
bij Alouis Vanhee.
ADe liefhebbeis verder wonende dan
10 km. gelegen van De.Panne zullen niet
verwekte'. Het is de beroemde
kampf.
De Duitsche legatie werd .teruggeroe
pen van bij het vatikaan; de Jezuïeten
werden verharttl^rÊMe benoemingen van
pastors moesten onderwerpen worden
aan Bismarck zelf, die maar benoemde
wie bij wilde,. Maar de Paus Pius IX
8/Prijs 3 fr.
j 6. Prijs 3 fr.
I 7.- Prijs 3 fr.-
8. Prijs 2 fr.-
9. Prijs 2 fr.
10. Prijs 2 fr/
11. Prijs 2 fr.
Premien van 2 fr.- en 1 fr aaa den*
eersten en tweeden Pannenaar van den
1’, 2‘ en 3“ toer.
Inschrijving bij A. Rastoen W prifc»
deéling bij R. Huyghe.
hen slechts .vat’ voor do stof eh liet geld;
ze willen vim geen» raadgevingen lurti
reu. waar liet Imti hoogste welzijn
langt. Spreekt mmi ben daarentegen vd<i
zuivere s offelijke belangen, dan fonkelt
er licht in iiun oogeit en zij luisteren met
onverdroten aandacht4
Da is de font, die de verwezenlijking
van alle goede plantten in den weg staat.
Zoolang de werkman zijn eerste en voor
naamste be'migen ever het hoofd ziet,
zal zijn toestand eer jammerljjker datt
beter worden.
Naast de spaarzaamheid moet de huise
lijkheid word 'tl aangekv.eekt, hoewel
in den regel deze twee burgerdeugden
zullen samengami Zonder huiselijkheid
gtene vrede wamtiebtig geluk*
Wie dagelijks in werkplaatsen verkeert
zal ons met lede oogen moeten bekennert
dat we waarheid schrijven*
Maar daar zijn er ook, al vormen ze
de minderheid, die hunne nlgemeene
belangen niet uit het oog verliezen en
standvasdg den weg bewandelen* welke
naar hun waar geluk voert. ïfogen
dezulken onze waarschuwingen, als een
middel beschouwen om in de goede
richting te volheiden en als eene bede
tevens, om anderen met behoedzaamheid
van het dwaalspoor af te leiden.
In een woord,
7-u!k een huisgezin, van het be welk al
de leden volmaakt overtuigd zijn van de
Waarheden van den katholieken gods
dienst, is een voorsmnak van den hemel
hier op aarde. Heel zeker, ik erken het,
dikwijls in zulke huisgezinnen komen er
moeilijkheden voor, dikwijls wordt er
bitter geleden, maar de godsdienst geeft
aan die lieden sterkte genoeg om- de
folteringen en <ïe droevige dagen moedig
"door te wandelen.
Voor ik eindig wil ik u. b iïte lezer,
oen staal ken geven van de macht der
vrouw Na dén oorlog van 1870 wilde
de hooveerdige Bismarck bestieren naar
zijne goesting. Daarom moest hij de
katholieken, die dan in Duitschlaud veel
vooruitgang begonnen te doen, dit be
letten. Ook van 1872 tot 1876 begon
hij tegen dezen eenen kamp, die de af
keuring van gansch de beschaafde wereld
<i«« ;e Ha heroemde Kultur-
veroodeelde die dwaze en prcteqtieuse
eischjn; hij werd bijgestaan door al de
katholieke priesters in Duiischland. Woe-
dend wierp Bismarck een groot ge
tal priesters in de gevangenis die daar
liever gedurende jareu van alles beroofd
bleven dan aan de goddelooze eischen
van d<m ijzeren kanselier te voldoen. 1
■Maar tegeiisland kwam van den kant der
katholieken. Deze waren geleid door den
llauoveriaan Wmdnorst. In de Duitsche
Kamer lachte Bismarck hem uit. be-,
werende dat de gansche katholieke partij
ui, niets ander? bestond dan uit vrou
wen; daarop antwoordde Windhorst; Ja
^zaker, kanselier, in de katholieke partij
zijn er vele Mouwen, maar het gebed
"der vrouw is de steunpilaar van ons ge
loot en het is hun gebed dat ons .naar de
victorie zal geleiden
En hij sprak waarheid twee jaar later
was bet kiezing; de katholieken wonnen
ineens 28 zetels. Het gebed der vrouw
hau de victorie bekomen.
Bismarck begreep dal hij op eenen
s/eebten weg was en trachtte zoo rap
mogelijk den vrede met de katholieken
ie sluiten.
Elwel, vrouwen, wanneer ge ziet,
welken zaligen invloed gij kunt uitoefe
nen gebruikt hem voor bet goede toont
aan uwe mannen de schoonheden van
den katholieken godsdienst, bidt en
leert uwe kinderen hidden, opdat we in
ons dierbaar vaderland nog lang door
de klaarziende en volksgezinde katho-
1 heke partij mogen geregeerd werden.
Er kan niet genoegzaam op gewezen
worden dat alle pogingen, om den lots-
toestand van T volk te verbeteren, zon
der uitslagen blijven, wanneer ze niet
op aankweeking van goede zeden en
burgerdeugden berusten Eel'st dan strek
ken meerder loon er; verkorte arbeids
duur tol heil van den werkman en zijn
gezin eerst dan kan de ongetrouwde
arbeider den grondslag leggen van
gelukkig huwelijk in T verschiet.
Maar ja, de goede zeden - worden dik
wijls denkt men slechts aan geldelijk
gewin en vermaken. De deugd moet
inden mensch zoo diepe wortels ge
boord hebben, wil elke vermeedering
van Icon, en ieder vermindering van ar
beidsuur tol zijn waaracbtig.heil. zoo
naar lichaam en ziel, strekken.
Zonder dierfiarè grondslagen op zede
lijk gebied, geen degelijke levenswandel,
geene matigheid, geene spaarzaamheid
en eerlijkhe'd.
Zedelijkheid en burgerdeugden ‘t zijn I
de eerste vioj waarden-van een waar ge-
-«eteid ni:niii»«i t ~r
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
r.u
DE KINDERS BONIIOMME-RYCKASETS,
Nieiipoortslraat. 1(1 Veurne.
'i Onder de burgerdeugden neemt de
■^spaarzaamheideene gewichtige zaak
en waar ze niet ontaart in gierigheid en
hebzucht, daar mag over ’t algemeen ook
de. aanwezigheid van zedelijkheid en
j matigheid veronderstellen.
Verkwisting gaal schier altoos namen
met overdaad en uitspattingen.
Hoe vragen we zal tiet mogelijk
zijn de maatschappelijke ellenden zoovee
doenlijk uit den weg te ruimen, indien
niet gelijktijdig, met verbetering op stof
felijk gebied, ook d grondslagen van
zedelijkheid en spaarzaamheid gelegd
worden
Dit verband wordt te dikwijls uit het
oog ver oren, te veel aan geldelijkc ver
betering gedacht. En toen dit verband
is zoo gemakkelijk waar te nemen
Hft zucht naar valsch genot neemt-
thans op onfustbire wijze toe. Ze ver-
foont ziichen in velerlei gedaantenHier
ziet men haar in vorm van overdreven
opschik, van verheffing boven zijn stand
van toegeven aan ijdele en buitensporige
grillen; ginds onder de afzichtelijke ge
daante van onmatigheid en brasserijen;
elders in den nog afgrijselijker vorm van
dierlijkheid en zedeloosheid.
Een enkele blik om ons henen is ge
noeg om het gemis aan burgerdeugden
vast te stellen. En hoeveel erger zon hid
nog wezenals dt? hetirs beter voorzien
en de vrije tijd minder beperkt was
Men zou er den werkman moeten op
wijzen, dat zoowel verheffing boven zij
nen stand door overdreven opschik, als
bet jagen naar valsch genot hem oneer
s*ixJrit-r. en een onoverkomelijke hinder
paal zijn bij a He pogingen om zijne stoffe
lijke belangen te verbeteren, hem een
incnschenweerdig bestaan {e verschaffen.
Er kan in den boezem van’t arbeiders
gezin van geen betreRkelijke welstand
sprake zijn hoe mpu zich ook uitputte
in maatregelen, dietoenige stoffelijke ver
betering brengen zoo degelijkhein
aan ‘levenswandel tcenemaal gemist
wordt.
Bezorg den werkman hoog loon, ver.
zeker hem voorgevallen tegen alle ramp
spoeden die hem kunnen treffen, bouw
vriéndelijke woningen voor hem en zijn
gezin, het zal alles van onnut zijn en de
verwachte uitslagen niet geven indien de
grondslagen van zedelijkheid co spaar
zaamheid niet gelegd zijn.
We zouden menige getuigen van groote
vernuften kunnen aanhalen, om hetgeen
we schrijven te staven*
Het is eene waarheid, dat zoovelen
onder de werklieden ongeern luisteren
als men hun de eerste en noodigste-be-
langen voor do oogen houdt. Z’h'öb-
-A. ixr ko xxrrs i <3 r jsi oe r-x
Gewone aankondigingen pef h gel cU
Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. I
Iferhaiihie aankoudlgfngeii, volgens overeenkomst*
i
IKSCHiniJVI^GSPRI.TS
O—illllU I rilinTIH 11 UHIII I
-~uugramiai~
mm— norm asSKS
i ai’.ichen bii ös gedruta. «.vonten KENS onvereel.t
■jv - ndnlcn 1‘c a-.inkolldk-ini'Vn vünr flelgie en B >>ient‘>'’
beide Vlaanderen uiigezoijd -id Woeien ontvangen door den Öb'l- I- Ji
i r. 'I' It .iCITIz. N ten’.vs-raat. -'ö. russel