s
De Vrijmetselarij.
Gehoorzaamheid.
Woensdag 20 rfugusti
70 Jaa
iVr.
waarvan het zijne
^eer zooals vonriijds. Na den
den ijdelert pronk, is de c’jr-
en heeft
het venijn der ontucht- ontzenuwd.
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
BIJ
DE KINDERS BONHGMMF-RYCK ASEYS.
Nieiipoortstraat, 10 Veurne.
schreven, en bij geval in de handen van
den katholieken schrijver Chrétineau-
Joly gekomen, veropenbaart ons ten vol
len da helsche wijze waarop de vrijmet
selarij berloten het volksbederf na te
jagen.
Ziehier een uittreksel van dat schrift
De moorden, waaraan onze mannen
zich plichtig naken, nu eens in Frank
rijk dan weer in Zwitserland en altijd
in Italië, zijn voor ons eene schande.
Zulke middelen konden doelmatig
schijnen m de<> ouden tijd; wij zijn te
zeer vooruitgegaan om er ons nog
mede te kunnen vergenoegen.
Het katholicismus, minder nog dan
hel koningdom, vreest de punt van den
degen; maar deze twee grondvesten
der maatschappelijke orde kunnen in-
storten onder der» last van het zeden
bed ri Daarom laat ons nooit ophou-
den van te nederven.
.Maak bedorven herten en gij zult
geene katholieken meer hebben.
<?<rr',c.HRijvi^rGSpRiJS
Voor $|ndfr. ‘i.00
''el de postfr G.00
len afzonderlijk nummer 10 c.
Men schrijft in bij oen Drukker-Uifgever en "in
a'h’ rosthureelen.
De voornaamste plicht, dien elkeen
van ons te vervullen heeft is zeker wel
gehoorzaamheid. Niemand ter wereld is
van dien plicht ontslagen het kind is
gehoorzaamheid schuldig aan zijne ouders
ouders aan de wettige overheid; deze aan
den koning; de koning, als christen
mensch, aan de geboden Godi, maar
buiten dat ook nog aan den slaat, aan
het volk; werklieken aan hunne meesters
meesters aan hunne werkgevers; kloos
terlingen aan hunnen overste; priesters
aan de bisschoppen; deze aan den paus;
en de plaatsvervanger van Jesus Christus
aan God zeil, waaraan toch alle schepse
len, zonder uitzondering gehoorzamen
moeten.
Eigenaardig is 't dat elkeen zich zoo.
veel mogelijk van deu strengen plicht der
gehoorzaamheid 'tracht le ommaken; elk.
etn wil onafhankelijk zijn. En dat kan
niet. Hoe gaat het bijv in een huisgezin,
waar de kinders zich naar vaders en
moeders bevelen niet willen schikken,
waar het vaderlijk gezag met voeten
wordt getreden? Is dat huisgezin geluk
kig Verre van daar. Wat net behelst
de school, waarin de stem des meesters
te vergeefs beveelt Vast geen Wat is
een leven zonder regeltucht Een uitge
laten bende.
Waar nu ontkiemt bet zaad der onge
hoorzaamheid In het vaderlijke huis,
■n de school.
Menig lezer schudt bedenkelijk he
hoofd, als geloofde hij deze bewering
niet Edoch, met een weinig uitleg is zij
gemakkelijk vatbaar.
Een kind heeft misdaan, en het weet
bepaald goed dat het in fout is; zijn jong
geweten blijft werkeloos, maar verwijt
hem zijne slechte daad. Vader en Moeder^
Mankt bedoven herten en gij zult
Pfeue katholieken meer hebben.
D^t zijn de woorden van een vrijmetse
laar.
Meer dan eens hebben wij erop gewe-
?"n hoe de vrijmetselarij voor geen enkèl
middel terugdeinst, om de H. Kerkte
•’«■trijden en, zoo ’l mogelijk ware, te
"‘tt te doen.
H'l lihcralisiniis. voegden wij ’erbij,
ls ‘n dat Wf.rk 4e handlanger der loge,
'•ml voiqPns pp|1 ijheraal blad Het libe-
rrt,i''me js dj, uitvoerende macht der vrij
n‘f^'arij waarvan het zijne bevelen
Ontvang
Een i
Middel
doodpr
nornar
stonden,
kant Pernnikt.
I)och weldra bleek hun dat middel
matig; sluipmoorden verwekten
f>n verachting, en waar een slacht-
ondf.r hunne’) volk gevallen was,
stonden tier, helden op om met nog
'asHierndenheid die maatschappij
Sei
’’n
'alie -
brie!
1 *ijd lang was hut voornnams’e
vrijmetselarij om de Kerk te
n. de f|olk en de sluipmoord. De
•ainst.. mannen, die hun in den
werden verraderlijk van
Het zedenbederf ziedaar dan der vrij
metselaars krijsp’.-u», door een der aan
voerders in bre*de ’rekken voomitgezet,
langzamerhand ontwikkeld en volgens de
omstandigheden behendig uitgevoenl.
Toch zullen zij het niet openlijk be
lijden; zij werken in het duister, want
hun genootschap is een genootschap vol
geheimen, die slechts aan vertrouwbare
leden worden bekend gemankt.
Gelukkig dat God in zijne oneindige
bermhertigheid eeiiige dier ongelukkige))
door eene buit -ngewone genade tot in
keer gebracht heeft en door hen eenige
afschuwclijke geheunen heeft aan T lie t
doen b-engen. om bet christen vp.lk'op
zijne hoede te stellen en de plannen der
helsche secte te verijdelen.
Geen volk van Europa is zoo bedorven
als de ’ransche natie, en dagelijks valt
zij nog dieper in den modderpoel der
losbandigheid en zedeloosheid. Maar ook
is er geen land in Europa waar de vrij
metselarij machtiger is en diepere wor
telen heeft geschoten. De Logie’s hebben
een leger van roofgierige Joden en ver-
1 den fran-
bodern losgelaten; zij hebben dat
prooi aangegrepen, met
Jaf<? 1838 hield het besturend
11 van al de vrijmetselaarslogien
Ur°l'a zijnen zetel gevestigd in
‘">e aanzienlijke leden gaven
namen van Vindix aan Nubius.
-l'door Vindex aan Nubius ge-
En willen wij nu even nagaan of dj
vrijmetselarij die onderrichtingen van
Vindex is nagekomen
Heeds in 1848 moest Gaëton, geheim
schrijver van prins van Metternich, be
kennen dat zij te haastig hunne plannen
hadden doorgewerkt en bij schreef
Wij hebben te veel bedorven; en
Pnslucci in 1849 Onze partij is zwij
gen. Onder elkander mogen wij dit wel
zeggen.
in I8JJ0 gaf de vrijmetselarij aan hare
leden onder andere nog de volgende on
derricbting Om de katholieken al-
lengskes en met zekerheid van de Kerk
te verwijderen en hem le beletten van de
goddelijke diensten bij te wonen, zult
gij er voor zorgen feesten en gelegenhe
den van plezier uit te vinden. Wat zij
door feesten verstaan, kan eenieder ge
makkelijk afleiden uit de woorden van
Vindex.
Overigens men behoeft 'maar een blik
•te werpen op hel ongelukkige Frankrijk,
om te zien tot wat schrikwekkend be
derf de vrijmetselarij een volk brengen
kan.
'odoel
hm
ffFêr
’l&a.
^echten.
:,,lfler middel'moest dus gezocht
f'r' dat middel was de verspreiding
^'Isloosheid.
vOl> -D’cis I hunne pogingen om het
i-, e derven zijn maar al te wel go‘
der
E" Del;
’uk?.
41l)tjfil Vollt is "int meer wat bet was over
I J De eerhairheid gaa'meer ver-
5. 1 ontucht treedt in do plaats.
fr,]’,1"n’K" groote steden zijn echte
on groot ja. bet grent
hunner bevolking is verdier
En r
kleine steden, en onze dor-
Ach rU' *U Walenland
rhris,f,n'!n’ (l*e oude eerbaarheid, die
n ^C’ le(lel>jke d. liigliei’l heerscht
t^IT10ed, f
tr “innen gedrongen
bat arestr‘kken gevangen.
"e|ke i'S ^el Wcrk ^er v'ÜITiels^3rÜ’
'iar*oe alle middelen, slechte dag
Ontuchtige romans, ontuchtige
litf.fl JC,!l%len, slee te scholen, enz.
bat ■’fc^,'cbt en aangewend,
1 'rk heeft zij begonnen vooral
betk.r (838.
I
slindende vrijdenkers op
scuen L___
volk ah eene
hun bederv nd slijm bezwadderd en door I
straffen het; de kleine overtreder krijgt
bijv, des middags enkel water en brood.
Hu gebeurt het maar al te dikwijls dat
de kleine guit op ’t oogenblik der tuchti
ging, luidop begint le huilen, als hadde
hem een mes doorstoken. Vader, moe
der, bijzonder wordt weekhartig, en
Let berouwt hen beiden hunnen lieve
ling voor zulke beurzelarij voor zulke
kleinigheid verdriet te hebben aangedaan
De b ave jongen, hel liet dochler-
ken mogen wederom aan tafel zitten,
en ontvangen in plaats van water en
brood, de beste brokjes I... Dan is het
ouderlijk ge-ag natuurlijk gebroken want
hoe jong ook, bemerken de kleine snaken
dat vaders en moeders bedreigingen niet
gemeend zijn, Door hunne zwakke toe
gevendheid storten zulke ouders het zaad
der ongehoorzaamheid in het hart hun
ner kinderen.
En dat zaad zal weelderig tieren. H et
kind, dat weet thuis niet gestraft te
worden, zal in de school, voor meester
of meesteres, evenmin het hoofd buigen,
maar integendeel koppig en halsstarrig
worden; loopt het bijv eene welverdien
de straf op, dat het zich met zijne kleine
tegenwaarde tegen het gégeven gebod
of bevel verzetten, ja zelfs zoo vergaan,
meester of meesters uit te schelden, soms
wel de hand er tegen opheffen, en ze
h uis met allerlei leugenen bevlekken,
En waaraan die koppigheid toegeschre
ven Alk enlijk aan dit: thuis werden
zijniet op tijd en stond gestraft; vader
en moeder waren te toegevend.
Gansch verschillend is het wanneer
vader en moeder zich dóén eerbienigen
en gehoorzamen. Vreezen deze niet, in
voorkomend geval, hunne kinderen de
Verdiende straf op te leggen en te doen
uitvoeren, dan bewijzen zij dezen een
onschalbaren dienst, ongetwijfeld hebben
de kinderen verdriet in de bestraffing
en misfchen huilen en kermen zij; geeft
er geene ïcht op, ouders, maar eischt
de volbrenging uwer gegeven straf; ten
iaatsle zullen de kleine stijlhoofden bet
opgeven, zij zullen zith raar uwen wil
schikken, en de zaak is gewonnen. Gij
zult geëerbiedigd en gehoorzaamd wor
den, en in de school hebben meester en
meesteres gemakkelijk spel met uwe
jeugdige telgen.
Kinderen, die aan ouders en meesters
gehoorzamen, worden nuttige leden der
maatschappij. Eeu jongeling bijv, die te
huis en in de school onderdanig is ge
weest, moet soldaat worden. In de ka-
zein evenals thuis en in de school, zal
die jongeling hei voorbeeld van stiptheid
en ofue geven. Ecu ander leert een aih-
bacht. Doer gehoorzaamheid en vlijt zal
bij dia de genegenheid zijns meesters
winnen, en hei, kan niet anders, of bij
zt. zv.rxr kON D i rj j x-a q x isr
Gewi-ri<- aniikondigini-eii i> i n 50 <\t.
f{< rliterlijkn eerherstellingen per reeel fr. I.l'l.)
Ilrrhaijlae annkGiidigingtrn, vöjgen.; overéénkomst.
ii
i
O‘>
e*S.
IV -
- -T TTTT.VX l ■iTT/nrnWIH
errr.ry<rr-,*«iuM—■■ruw» ii n
i j
J - - -
b
heitj j i. r
bc Je '’iKintle'en uiig ronderd wortlei
f >H Pile I i< .IT1'. Nleuw-uraat,
..,I^.,... ,i .1. ~.,n I. n i ..u MM.wwn.MWW
Ipr. -Aho die hen L'»1 ns ecurt’-ki. or !én l S '•ijvcrrcki ec-
'Ia. her en -- l'e ^iinkón>1i(.Hnven Hr-tolar.4
n ontvaittf.cn door den OEFCj^r
te i 1