»ws f Volkswetten. Zedelijke opvoeding in de Onzijdige School. I u w Mi 10 September 2913. 36. A r 70 Jaar^ant>\ Woensdag Koslelooze premie aan al onze lezers. K0 f nog al zou 1 I Voor de Suu]fr. ;i,00 Mel postfr 6.00 Inn afzonderlijk nummer 10 c. Men schrijft in bij den Drukker-Uitgever en in nlle postbnreelen. Wat aan t* merken vallen Nogtans wil len wij nu voorloopig aannemen dat moorden, branden, en andere dergelijke misdrijven door iedere n worden aan zien als laakbare da left. VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG BIJ DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEYS, Nieupoortstraat, 10, Veurtte. dag (1 fr.) zijn zoovele hulpmiddelen welke de regeering voor den hulploozen werkman voorbereid heeft. Laat ons hopen dal de libenlen en de socialisten hunne nuttelooze ondervra gingen en lijdroovingen van de Kamers zullen eindigen, om de Regeering toe te laten met vrncht aan de verbetering van den aiheidssland te werken. Laten wij er nog bijvoegen dat, in het belang der arbeiders eene verplichtende overeenkomst zal moeten aangegaan worden tusschen werklieden eu pa troons regelende de loonen de werkuren en de werk voorwaarden. De arbeiders der groene steden die hunne kinderen braaf en christelijk wil len houden, eischen voor hen een katho liek onderwijs. Daartoe is vooral noodig het gelijk stelen van alle onderwijs poor slaatsloe lagen. Een rijke kan zijn kind zenden waar hij wil; hij kan betalen. Een arme werk- I man heeft ook recht op de ziel van zijn kind en vermits hij niet kan betalen, moet de Slaat hel doe:; in zijne plaats en vom hel onderwijs dat hij verkiest. Ziedaar eene reeks werkmanswelten, die voor de Kamer liggen en welke de Regeering kost wat kost in ’s workmans belang, wil doen stemmen. Maar daar zijn nog andere hulpbehoe vende menschen dan de werklieden De neringdoenden en ambachtslieden De ner.ngdoenden moeten eerst en vooral beschermd worden tegen bun ei gen zelve. Door het geven van te lang krediet meestendeels aan rijke klienten, stellen zij zich bloot aan groote geldelijke ver hezen, soms aan ondergang. De regeering heeft eene wet doen stemmen waarbij al-e aankoopen binnen het jaar moeten betaald worden. Anders zijn zij niet meer rechtelijk opeischbaar. Zoodoende kunnen de groote nering doenden de kleine geen doodende con currentie meer aandoen met lang uitstel van betalen te geven. Daarbij Het staatsbestuur het.fl door dezelfde wet alle schuldvordering na drie maan den intrest opbrengend verklaard, wat de siege betalers wel zal doen nadenken'. De huidige fmanciewet, die- voor de Kamers ligt, door de aandeelen te treffeh •der groote handelsouderncmmgbn, geelt onrechtstreeks een ferinen steun ^aan de neringdoenden. Hel inrichten van het krediet voor de neringdoenden en de stielmannen is eveneens eene ge'ukkige onderneming in hun voordeel opgevat. Spreken wij dan nog over eene andere nieuwigheid, door ons katholiek (bestuur ontwoepen Het bouwen ven goedkoop? Een derde klaS van wijsgieren denken met ons dat de godsdienst alleen de ware grondslag is dar zed'-lijke weten- schap en bijgevolg der zedefljke opvoe ding. Men denke slechts aan den prote- stantscben'opvoetlkuudige Foesrt r, eerS een vurig voorstander der onafhanke lijke zedenleer, maar die door de studie der werkelijkheid tot het besluit kwam, dat zedenleer zonder godsdienstige» grondslag eene onmogelijkheid is. En Rudolf Encken zegt van de gods* dienstlooze zedenleer i Zij meende hel Door volkswetten moet men verstaan alle wetten welke moeten dienen om don minderen man te helpen en bij te staan. De werklieden, stielmannen, nering doenden, enz. hebben het somtijds lastig Orn de twee eindjes van ’t jaar aaneen te dopen. D’e menschen moeten geholpen wor den zooveel het zijn kan. De werklieden tegenover zekere werkgevers, de kleine "urgers tegenover de alverpletterende •nacht der n’aarrilooze maatschappijen, de amhachtsredcn tegenovers zekefe soort Van klienten, die wel betalen frnaar dat jarenlang uitstellen, on voor elke klas I10g tien en meer andere redenen. Men moet niet zeggen tegenwoordig wordt er veel teveel gedaan voor de werkmenschen. Dat is geen waar. De werklieden hebben het lastig om hun brood te verdienen. Soms, helaas, a'S zij een 'talrijk gezin hebben moeten ZIJ de liefdadigheid inroepen; zij moeten betrekkelijk hooge pachten betalenstaan hloot aan eene menigte gevaren, zooals z*ckte en werkloosheid, enz., terwijl de Oude dag hun soms een donker geheim ls van honger en ellende. Daarom wil de regeering op eene bij zondere wijze zorgen voor die menschen. Do verzekering tegen ziekte en iwerk- teojbeid en hel persinen voor den ouden woningen. Eigen haard is goud waard Hel bekomen van dien Eigen. Haard aan onze kleine menschen mogelijk en gemakkelijk maken en eiken werkman koning te maken in zijn eigen huis, is het doel dter instelling. Zullen wij nog verder uitweiden over het sociale reuzenwerk dat onze katho lieke regeering wil voltrekken binnen dén tijd van een jaar. Alles opnoemen kunnen wij niet want het programma is zoo alle.’ 'omvattend, het grijpt zoo diep in geheel ons sociaal of maatschappelijk- leven dat gansch de werkkeracht van ons onvermoeibaar ministerie zal moeten aangewend Worden om tot den gewilden uitslag te kottietl. Maar lukken zal het. Wat Imt Slaatsbes’tmr deed voor voor den landbouw, zal het voor al de min dere menschen kunnen. En nu vragen wij in gemoede. Op dat oogenblik dat zulke reusachtige hervormingen, gansch in ’1 voordeel van den minderen man, voor de Kamer lig gen zouden niet alle partijen de handen ineen moeten slaan om dat groolsch werk te verwezenlijken Maar neer 1 De politiek wordt er tusschen gesme ten jmst alsof de mindere menschen van politiek moeten leven, en in plaats van vooruit te willen, werken liberalen en socialisten tegen, en zoo verloren wij gansch een jaar door onzinnige en nutte looze ondervragingen in de Kamer. Inlusschen, wil het ministerie vooruit, en gevolgd door de katho ‘ekerechler- zijdebij gebrek aan andere mannen van goeden wil zal het de hervor mingen ver wezenlijken, die voor de mindere standen een nieuwen horizont van welstand openen moet. - De Openbare school moet niets onder wijzen Waaróver alle menschen niet tak koord zijn zoo luidt ee machtspreuk die altijd opnieuw tegen ons. wordt iuge- roepen. Om niemand» overtuiging te krenken moeten bijgevolg de godsdien slige vraagstukken uit het openbaar on derwijs worden geweerd Niellegenstaahde dat moet de open bare school aan hel kind eene zedelijke opvoeding verschaffen. En als we dan vragen wat zedenleer men in de school zal volgen; antwoordde men or s d.vze- tk-nleer der eerlijke lieden. En men' laat onderverstaan, dat er een aantal ede lijke voorschriften zijn waarover alle menschen hei eens zijn. Op deze laatste bewering Maar het is niet genoeg aan het kind te zeggen ge moogt dit of ge naoogt dat niet doen, zonder cr bij te voegen waar om. Of meent men in gemoede dat het genoeg is het kind een lijste aedelijke voorschriften aan te bevelen om er een deftig mensch uit te kweeken Dwaas ware het een vraagstuk te wil len doen oplossen door een leerling die nog niet kan optellen of aftrekken. Even dwaas is het aan het kind plich ten voor te schrijven, zonder te zeggen waarop de verplichting steunt. Hier nu komt de aap uit de moüw i Wij katholieken, wij meenen dat bui ten den godsdienst, geen voldoenden uitleg van de zedelijke verplichting mo gelijk is. Men mag dat nu atmzien als superstitie of bijgeloof, dat makt ons hoegenaamd niet. In onze eenvoudigheid zijn We daar vast van overtuigd, en wij hebben daar toe hel recht. Overigens wij staan niet alleen op dit verouderd standpunt. Onder de niet katholieke Wijsgeereri kunnen wij drie klassen (onderscheiden t de eersten meenen dat godsdienst en zedenleer twee onafhankelijke en zelf standig gebieden vormen, zoodanig dat de godsdienst niet noodzakelijk de zedenleer in zijnen val medesleept. Volgens deze mee'ning dus ware het mo gelijk builen alle godsdienst onderwijs de zedelijke opvoeding aan hel kind tö verschaften, Gewone aankondigingen per regel 2D cl. Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.(10 Herhaalde aankondigingen, volgens overeenkomst, afllchen bij ons geJ.ruVt. worden EKNS onvergelJ imiksJp nemen De aankondieingen voor 'Beleic en Buitetila be-de Vhanttfrcn Uitgezonderd I Worden oir vangen door den Ot-'FCl 'H-' pijki,i:i rtXicuwsuaat, Andereii loochenen hel beslaan vat| God en geven gewillig toe dat met den godsdienst ook de zedenleer wegvalt dergelijke meening zet o. a. Le Dantec vooruit in zijn boek L'Alhéisme Le Dantec en consoorlen moeten weinig vrede hebben met het onderwijs in de zedenleer dal de scholen zonder God aan hun broekventjes opdisscüen, vermits ze zoowel de zedenleer als den godsdienst verwerpen Heden schenken we aan al onze lezers fiene prachtige kostelooze premie •'-■staaande uit eene groote plaat waar. •Ilede men een bestuurbaar Lucht- schip samenstellen kan naar het 4d’ Model van zijne Hoogheid Graaf Zep- D‘‘lin. Men late dus niet na ze aan onze '(,rkoopers te vragen daar hel een waar prachtig versiersel zal zijn voor de huis- ainer. Deze premie zal nochtans alleen b"'Cbonken worden aan al onze lezers nummer 1 zullen koópen van de 1'"’ ‘we prachtige gekleurde uitgave De Groote Avonturen aan den geringen I"'js van 6 centiemen voor 12 blad /!fd' n. Do Groote Avonturen zal de hoonslc aangenaamste en belangwek- fbdsle gekleurde uitgave zijn die lot '"'ten in Belgie het licht zag. Vraagt ,i:|roin aan al onze verkooperslnummer 111 aan slechts 6 centiemen met de Pr |chtig(. Premie om het merkwaar ligste duurbaar Luchtschip der wereld sa •nen te stellen Het Luchlschip der Droole Avonturen. 1» CTMrgrfC-yigyraut 1 .K» w ';'7/ I V ;’;'- nnilt nu, KO ZDIG-1 .M G5- K KT

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1913 | | pagina 1