BAAS ZWAM T'MBOER JANSSENS Het Huisgezin. VERTOONING 70 Jaargang> I Landbouw Bijvoegsel Zaaiingen en Oogsten in October S October 19! 3. f SCHDUWBUR3 VAN VEURNE Maatschappij van Rhetorica. op e.e.n adelt, volledig huisgezin, dat door i antiklerikale inlichtingen ook VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG RIJ DE EINDERS BOK HOMME -RYCKASEYS, Nieupoortstraat, 10 Veurne. to* (“V een waar* zagen wij Tegenwoordig-treden andere betangen een goeden geest is bez:ebi, zijn alle soorten van helde vertegenwoordigd. Niemand bcluort aan zichizef; ieder behoort aan alle anderen en daardoor aan het geheel. Ieder dient bet geheel met de gave die hij ontvangen heelt, ■eder is op zijne plaats onontbeerlijk, van het hoofd des gezins tot het kindje in de wiegen laat, wanneer hij heengaat, een droeve leegte achter. let huisgezin is hel beeld van alle menschelijke gemeenschap omdat bet beginsel der opkomen de liefde zich daar het zuiverst openbaart. De mensch die arbeidt heelt behoefte aan eene rust plaats. Maar niet op het arbeidsveld, waaralle krachten worden ingespannen en men altijd op wacht staat, niet in het strijdrumoer van het openbaar leven, de groote vragen van den tegenwoordi ge tijd het gemoed in spanning houden zil hij de gewensehte rust vinden. Het huisgezin alleen, die kring waar de liefde gegeven, maar ook het rijkst ontvangen wordt, is het ware vredes oord. waar men werkelijk het gevoel I van veiligheid en behagelijkheid heeft. Dat is ’t ware tehuis, voor zoover dat kan bestaan op den onrustiger tocht, die I I men hul mmschelijk leven noemt. Daar I kan men steun en troost vinden in alle I omstandigheden en uitrusten van dezor- I gen van den strijd des levens. Het ge zin is de plaats die reeds het kind om- I ringt met baar stillen vrede; die de jongeling bewaart in de jaren vanjeug- I digen hartstocht en hem met haar her- I inneringen veigezell in de wereld als een goede beschermengel; die man en I vrouw, vader en moeder bij al en arbeid I en zorg verb ij.ft en gelukkig maakt en hun altijd weer moed en kracht in- stort; ja, die nog den avond des levens met den zonneschijn der liefde ver guldt en verheldertI Arm en eenzaam is de mensch die de I vrede van het huisgezin moet ontberen I Waarlijk, het is heden niet noodig den menschen de onschatbare waarde en de J groote beteekenis van ’t familieleven te I herinneren Het huiselijk leven lijdt I tegen woord g wie zou het durven ontkennen aan zware euvelen. Het I feilterzijdegelegd.dat in onze tegen I woordige maatschappelijke toestanden op zich zelf staande personen in het ge I huel niet tot eenig gezin behooren, het huiselijk leven zelf beeft veel van zijn I vroegere orde, van zijn tucht en van zijn kracht verloren. Het gezin staat niet I meer zoo op den voorgrond des levens, I als bij vroegere meer eenvoudige toe- I standen het geval was. Voor velen is I het niet meer ’t vaste, sterke middel- I punt, waarin alle stralen uilloopen. Voor de Stad,r- f!n Met de Post<r (,‘10 I en afzonderlijk nummer Men schrijft in bij den Dmkker-Uitgever en in alle postbureelen. Gewone aankondigingen per regel 20 el. Rechterlijke, eerherstellingen per regel lp. 1.00 Herhaalde aankondigingen, volgens overeenkomst. I Alle artichcn bij ZONDAG 12 OCTOBER 1913. om R ure ’s avonds, met de m dewerking der tooneelspeelster J. VLEMINCKX. van Brussel. E’rogtrainin*» Blijspel in bedrijf, door MICHIELS. DOOD EN VERREZEN Tooneelspel in 1 bedrijf, door L. RAEKELB00M. Bjjspel met zang in twee bedrijven, door VAN PEENE. Zic affichen Op d- vraag Wal is het huisgezin en 'velk is zijn eigenaardige plaats en betec- K» nis is het organisme der menschen- Zou men kunnen antwoorden Het huisgezin is de plaats, waar le eener 'zijde ie plicht der Helde en anderzijds d i'geu iler liefde, ten duidelijkste voor treedt, waar men de meeste liefde v ■"•’t'n en ontvangen moet Het huisgezin is de levenskring die den mensch doet B'‘S<‘tï.‘n dat niet «le zelfzucht, de hcbzuc t zorg voor het eigen ik, maar veeleer 1 saincnleven met anderen, «ie t°eW1J '^'ng aan een groot geheel, de opoffering voor gemeenschap, het eigenlijk beginsc des levens en de grondwet der mense heid is Is bet huisgezin, dat aan zij11 bedoc ling beantwoordt, treft men verschillende soorten van liefde aan vooreerst de liefde vao eebtgenooten. de diepe, innige trouwe helde, die het huwelijk met als e--n uitcr'.ijk verdrag beschouwt, dat men W goedvinden sluiten en ontbinden >n ook. niet als een gemeenschap van hoffelijke bezittingen en belangen, maar a‘s een gemeenschap des harten, ie hlijkt in de ga»de en kwade Idagen en heeds iviner'en dieper wordt mei het toenemen der jaren en ^er g^1111-011 schappelijke levensvervaringen. '®orl" komt de beschermende, °P' en ouderliefde, de vaderlijke liefde me®r «rnsiig, de moederlijke liel le meer zacht ”0 vnende:ijk. Dan volgt de kinderlijke liefde, vroolljk en <j3nkl>aa,r. de lie e van broeders en zusters helpend en ee nemend. in een pers deze inlichtingen ook overnemen ter opheldering voor hare lezers, en uit lou ter gevoel van eerlijkheid lu Recht en Vrijheid heidslievend liberaal bladje Zondag II, nog staan Eene vrouw in stukken gesneden. Een Katholieke priester, de moorde naar. En dan volgt, in al hare bijzonder heden; het relaas dier wreede moord. En het voegt er zelfs nog aan toe Tévens verneemt men dat hij (de moordenaar) rektor was., der katholieke kerk Van St-Jozef Hoe slecht waart ge iugelichlWij volk, vaderland, menschheid hel leven in het algemeen worden en brengt het versnippering en ver te meer heeft de i punt noodig een stille wijkplaats onder alle onrust en haast, een beschermend rustoord op de bewogen zee. Het huis gezin moet weer worden, wat het naar goddelijke verordening zijn moet, een gemeenschap die niet alleen door uiter lijke behoeften wordt vastgehouden, doch ook liefde en trouw wordt ver warmd, waar ook de hoogere beangen aan hel woord komen en al het schoons dal het menschenieven adelt, aange- ksveekl wordt. Is het huiselijk leven niet alleen een gemeenschap van stoffelijke belaugens maar ook een geest en gemoed, dan is het een zegen voor de ouders, die daar uit telkens weer moed putten voor hunne taak, voor de kinderen die daar de diep ste en blijvende ip.rukken ontvangen, voor de maatschappij wier grondslagen juist de gezinnen zijn. Wanneer bet huis gezin bederft en vervalt, dan is de boom in zijn wortels aange ast, dan rust het 1 geheels gebouw der maatschappij op zand. Maar van een gezond, huiselijk leven stroomt gezond bloed door alle aderen van het volksleven. ’t is in de maand October dat de meeste tarwe, spelt, wintergerst en rogge gezaaid wordt..De hoveelheid zaai graan vermindert’ naarmate dc akke? vruchtbaarder is, men zaait van 130 tot 200 kg. uit de volle hand van 100 tot 160 kg. per hectare, in rijen; van win tergerst is de hoeveelheid zaaigoed wat grooter; van 190 tot 300 en van 140 tol 220 kg. per hectare, Nog blijven er eenige vruchten in te oogsten (Zie vervolg in het Bijvoegsel O ie ivas die Priester (?!)-moordenaar Veel gerucht is er gemaakt geweest, door de antiklerikale pers, rond den naam van dien zoo gezegden katholiek -n priester die in New-York eene vrouw vermoord heeft en in stukken gesneden. Een afgrijse/ijk schelmstuk, bed reven door een priester, zwart gerokte dat was nu eens gunstige wind in de zeilen onzer tegenstrevers die zich <le handen wreven van genot, en meenden hiermede eene bom te Smijten tusscheti onze rangen. Lacy bet loopt nogmaals uit onbeduidend sissertje, want de volgende nota welke het Agent schap llavas publiceerde, slaat den bo dem in aan al hunne met smaak opge zette leugens. Ziehier De moordenaar heeft bekent aan den aalmoezenier van hel gevang van Tombs, dal hij nooit priester werd gewijd; hij was zelfs tot gevangzilting in München veroordeeld geweest, op aanvraag van den bisschop Kurslem. van het bisdom van Mayence wegens onwettige uitoefe ning van het priesterschap. Insgelijks zoo, werd hij door de geeste* lijke overheden van Trenton, in de Ver- eenigde Staten, verbannen toen zij be merkten dat hij niet waarlijk priester was. Die eigenaardige geestelijke liep daarenboven nog verscheidene veroor delingen op omdat hij schriftvervalscher speelde, en er nog het stieltje van heel meester bij uitoefende. Zal nu de op den voorgrond. andere werkzaamhe den of genietingen wenken links en rechts Hoeveel gezinnen zijn er niet, die door twist en tweedra'‘ht door on trouw t-n lietdeloosheid worden vergiftigd en ontbonden I Hoeveel mannen vooral die in voortdurende verst rooi ng<n en onrust leven, die overal iets te doen hebben, behalve tehuis, die overal ver ademing zoeken behalve in de familie kring. Weliswaar hangt dat alles eeniger mate samen met den vooruitgang van enzen tijd. Gedeeltelijk is het een gevolg van de omstandigheid dat leven vrijer lijker en Vceizijdiger. de gezichtskring en ruimer is geworden. Den mensch die| zich niet zijne liefde en belang stelling binnen de vier muren van zijn eigen woning opsluit, heel een dwaas o* een egoist. liet leven bevat nog andere belangen en werkzaamheden dan huis en beroep, de wereld is grooter dan w^.kplaals en huiskamer. Men moet niet alleen aan den kling des gezins deuken, maar ook een opvil oog en een warm hart hebben voor I Maar is onrustiger ge- onvermijdelijk trooiing meê, des men ch een midden- i I Hl -.vj-iivU-EN j ons ge.lrukt. worden EENS onvergeld po- aankondigingen voor Relgie en Buitenland ssz.onderd) worden ontvangen door den OFECI b. Nieuwstraat. te t'ru'sel ■"ilV nemen De «hiikoi beide Vlaanderen uitgezonderd PUM ICITÉ. I’ --«w..MUf****1 1,1,1 ■■iwiTWliTiBOTi*1'-

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1913 | | pagina 1