BAAS ZWAM
T'MBOER JANSSENS
Het Huisgezin.
VERTOONING
70 Jaargang>
I
Landbouw Bijvoegsel
Zaaiingen en Oogsten in October
S October 19! 3.
f
SCHDUWBUR3 VAN VEURNE
Maatschappij van Rhetorica.
op e.e.n
adelt,
volledig huisgezin, dat door
i
antiklerikale
inlichtingen ook
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
RIJ
DE EINDERS BOK HOMME -RYCKASEYS,
Nieupoortstraat, 10 Veurne.
to*
(“V
een waar*
zagen wij
Tegenwoordig-treden andere betangen
een goeden geest is bez:ebi, zijn alle
soorten van helde vertegenwoordigd.
Niemand bcluort aan zichizef; ieder
behoort aan alle anderen en daardoor
aan het geheel. Ieder dient bet geheel
met de gave die hij ontvangen heelt,
■eder is op zijne plaats onontbeerlijk, van
het hoofd des gezins tot het kindje in de
wiegen laat, wanneer hij heengaat, een
droeve leegte achter.
let huisgezin is hel beeld van alle
menschelijke gemeenschap omdat bet
beginsel der opkomen de liefde zich daar
het zuiverst openbaart. De mensch die
arbeidt heelt behoefte aan eene rust
plaats. Maar niet op het arbeidsveld,
waaralle krachten worden ingespannen
en men altijd op wacht staat, niet in het
strijdrumoer van het openbaar leven,
de groote vragen van den tegenwoordi
ge tijd het gemoed in spanning houden
zil hij de gewensehte rust vinden.
Het huisgezin alleen, die kring waar
de liefde gegeven, maar ook het rijkst
ontvangen wordt, is het ware vredes
oord. waar men werkelijk het gevoel I
van veiligheid en behagelijkheid heeft.
Dat is ’t ware tehuis, voor zoover dat
kan bestaan op den onrustiger tocht, die I
I men hul mmschelijk leven noemt. Daar
I kan men steun en troost vinden in alle I
omstandigheden en uitrusten van dezor- I
gen van den strijd des levens. Het ge
zin is de plaats die reeds het kind om- I
ringt met baar stillen vrede; die de
jongeling bewaart in de jaren vanjeug- I
digen hartstocht en hem met haar her- I
inneringen veigezell in de wereld als
een goede beschermengel; die man en I
vrouw, vader en moeder bij al en arbeid
I en zorg verb ij.ft en gelukkig maakt
en hun altijd weer moed en kracht in-
stort; ja, die nog den avond des levens
met den zonneschijn der liefde ver
guldt en verheldertI
Arm en eenzaam is de mensch die de I
vrede van het huisgezin moet ontberen I
Waarlijk, het is heden niet noodig den
menschen de onschatbare waarde en de J
groote beteekenis van ’t familieleven te I
herinneren Het huiselijk leven lijdt I
tegen woord g wie zou het durven
ontkennen aan zware euvelen. Het I
feilterzijdegelegd.dat in onze tegen I
woordige maatschappelijke toestanden
op zich zelf staande personen in het ge I
huel niet tot eenig gezin behooren, het
huiselijk leven zelf beeft veel van zijn I
vroegere orde, van zijn tucht en van
zijn kracht verloren. Het gezin staat niet I
meer zoo op den voorgrond des levens, I
als bij vroegere meer eenvoudige toe- I
standen het geval was. Voor velen is I
het niet meer ’t vaste, sterke middel-
I punt, waarin alle stralen uilloopen.
Voor de Stad,r- f!n
Met de Post<r (,‘10
I en afzonderlijk nummer
Men schrijft in bij den Dmkker-Uitgever en in
alle postbureelen.
Gewone aankondigingen per regel 20 el.
Rechterlijke, eerherstellingen per regel lp. 1.00
Herhaalde aankondigingen, volgens overeenkomst.
I
Alle artichcn bij
ZONDAG 12 OCTOBER 1913.
om R ure ’s avonds,
met de m dewerking der tooneelspeelster
J. VLEMINCKX. van Brussel.
E’rogtrainin*»
Blijspel in bedrijf, door MICHIELS.
DOOD EN VERREZEN
Tooneelspel in 1 bedrijf,
door L. RAEKELB00M.
Bjjspel met zang in twee bedrijven,
door VAN PEENE.
Zic affichen
Op d- vraag Wal is het huisgezin en
'velk is zijn eigenaardige plaats en betec-
K» nis is het organisme der menschen-
Zou men kunnen antwoorden
Het huisgezin is de plaats, waar le eener
'zijde ie plicht der Helde en anderzijds
d i'geu iler liefde, ten duidelijkste voor
treedt, waar men de meeste liefde
v ■"•’t'n en ontvangen moet Het huisgezin
is de levenskring die den mensch doet
B'‘S<‘tï.‘n dat niet «le zelfzucht, de hcbzuc t
zorg voor het eigen ik, maar veeleer
1 saincnleven met anderen, «ie t°eW1J
'^'ng aan een groot geheel, de opoffering
voor gemeenschap, het eigenlijk beginsc
des levens en de grondwet der mense
heid is
Is bet huisgezin, dat aan zij11 bedoc
ling beantwoordt, treft men verschillende
soorten van liefde aan vooreerst de
liefde vao eebtgenooten. de diepe, innige
trouwe helde, die het huwelijk met als
e--n uitcr'.ijk verdrag beschouwt, dat men
W goedvinden sluiten en ontbinden
>n ook. niet als een gemeenschap van
hoffelijke bezittingen en belangen, maar
a‘s een gemeenschap des harten, ie
hlijkt in de ga»de en kwade Idagen en
heeds iviner'en dieper wordt mei het
toenemen der jaren en ^er g^1111-011
schappelijke levensvervaringen. '®orl"
komt de beschermende, °P' en
ouderliefde, de vaderlijke liefde me®r
«rnsiig, de moederlijke liel le meer zacht
”0 vnende:ijk. Dan volgt de kinderlijke
liefde, vroolljk en <j3nkl>aa,r. de lie e
van broeders en zusters helpend en ee
nemend.
in een
pers
deze inlichtingen ook overnemen ter
opheldering voor hare lezers, en uit lou
ter gevoel van eerlijkheid
lu Recht en Vrijheid
heidslievend liberaal bladje
Zondag II, nog staan
Eene vrouw in stukken gesneden.
Een Katholieke priester, de moorde
naar.
En dan volgt, in al hare bijzonder
heden; het relaas dier wreede moord. En
het voegt er zelfs nog aan toe
Tévens verneemt men dat hij (de
moordenaar) rektor was., der
katholieke kerk Van St-Jozef
Hoe slecht waart ge iugelichlWij
volk, vaderland, menschheid
hel leven in het algemeen
worden en brengt het
versnippering en ver
te meer heeft de i
punt noodig een stille wijkplaats onder
alle onrust en haast, een beschermend
rustoord op de bewogen zee. Het huis
gezin moet weer worden, wat het naar
goddelijke verordening zijn moet, een
gemeenschap die niet alleen door uiter
lijke behoeften wordt vastgehouden,
doch ook liefde en trouw wordt ver
warmd, waar ook de hoogere beangen
aan hel woord komen en al het schoons
dal het menschenieven adelt, aange-
ksveekl wordt.
Is het huiselijk leven niet alleen een
gemeenschap van stoffelijke belaugens
maar ook een geest en gemoed, dan is
het een zegen voor de ouders, die daar
uit telkens weer moed putten voor hunne
taak, voor de kinderen die daar de diep
ste en blijvende ip.rukken ontvangen,
voor de maatschappij wier grondslagen
juist de gezinnen zijn. Wanneer bet huis
gezin bederft en vervalt, dan is de boom
in zijn wortels aange ast, dan rust het 1
geheels gebouw der maatschappij op
zand. Maar van een gezond, huiselijk
leven stroomt gezond bloed door alle
aderen van het volksleven.
’t is in de maand October dat de
meeste tarwe, spelt, wintergerst en
rogge gezaaid wordt..De hoveelheid zaai
graan vermindert’ naarmate dc akke?
vruchtbaarder is, men zaait van 130 tot
200 kg. uit de volle hand van 100 tot
160 kg. per hectare, in rijen; van win
tergerst is de hoeveelheid zaaigoed wat
grooter; van 190 tot 300 en van 140 tol
220 kg. per hectare, Nog blijven er
eenige vruchten in te oogsten
(Zie vervolg in het Bijvoegsel
O ie ivas die
Priester (?!)-moordenaar
Veel gerucht is er gemaakt geweest,
door de antiklerikale pers, rond den
naam van dien zoo gezegden katholiek -n
priester die in New-York eene vrouw
vermoord heeft en in stukken gesneden.
Een afgrijse/ijk schelmstuk, bed reven
door een priester, zwart gerokte
dat was nu eens gunstige wind in de
zeilen onzer tegenstrevers die zich <le
handen wreven van genot, en meenden
hiermede eene bom te Smijten tusscheti
onze rangen.
Lacy bet loopt nogmaals uit
onbeduidend sissertje,
want de volgende nota welke het Agent
schap llavas publiceerde, slaat den bo
dem in aan al hunne met smaak opge
zette leugens. Ziehier
De moordenaar heeft bekent aan den
aalmoezenier van hel gevang van Tombs,
dal hij nooit priester werd gewijd; hij
was zelfs tot gevangzilting in München
veroordeeld geweest, op aanvraag van
den bisschop Kurslem. van het bisdom
van Mayence wegens onwettige uitoefe
ning van het priesterschap.
Insgelijks zoo, werd hij door de geeste*
lijke overheden van Trenton, in de Ver-
eenigde Staten, verbannen toen zij be
merkten dat hij niet waarlijk priester
was.
Die eigenaardige geestelijke liep
daarenboven nog verscheidene veroor
delingen op omdat hij schriftvervalscher
speelde, en er nog het stieltje van heel
meester bij uitoefende.
Zal nu de
op den voorgrond. andere werkzaamhe
den of genietingen wenken links en
rechts Hoeveel gezinnen zijn er niet,
die door twist en tweedra'‘ht door on
trouw t-n lietdeloosheid worden vergiftigd
en ontbonden I Hoeveel mannen vooral
die in voortdurende verst rooi ng<n en
onrust leven, die overal iets te doen
hebben, behalve tehuis, die overal ver
ademing zoeken behalve in de familie
kring.
Weliswaar hangt dat alles eeniger
mate samen met den vooruitgang van
enzen tijd. Gedeeltelijk is het een gevolg
van de omstandigheid dat leven vrijer
lijker en Vceizijdiger. de gezichtskring
en ruimer is geworden. Den mensch
die| zich niet zijne liefde en belang
stelling binnen de vier muren van zijn
eigen woning opsluit, heel een dwaas o*
een egoist.
liet leven bevat nog andere belangen
en werkzaamheden dan huis en beroep,
de wereld is grooter dan w^.kplaals en
huiskamer. Men moet niet alleen aan den
kling des gezins deuken, maar ook een
opvil oog en een warm hart hebben voor
I Maar is
onrustiger ge-
onvermijdelijk
trooiing meê, des
men ch een midden-
i
I
Hl
-.vj-iivU-EN
j ons ge.lrukt. worden EENS onvergeld po-
aankondigingen voor Relgie en Buitenland
ssz.onderd) worden ontvangen door den OFECI b.
Nieuwstraat. te t'ru'sel
■"ilV nemen De «hiikoi
beide Vlaanderen uitgezonderd
PUM ICITÉ. I’
--«w..MUf****1 1,1,1
■■iwiTWliTiBOTi*1'-