ONS LEGER.
fel
I
i i..:.- a
Vid moet mijn
jongen wortmn
SP
I
70 Jaargang.
I oensdag I October J 913.
/Vr
41.
Provinciale raad van
lYesf-Vlaandere.n,
j 28 October aanstaande
ovincia/e raad in buitengêwo-
WOENSDAG
Dnikker-llitgever
diging.
4
kant uit to
I
de ouders niets
I
Deliberate en socialistische gazetten
roepen gelijk vermoord, ’t Is een aanslag
op de vrijheid van geweten, roepen zij.
Wat zou bet wei Gaat naar de kerk
wie wil.
Men ziet hier, oens te meer, hoe de
liberalen -en de socialisten tegen den
godsdeinst zijn.
Misse hoort-n, den 'Zondag, daten is
toch geen politieke.
En dal kunnen de kartellieslen nog
niet verdragen.
ook verplicht
ichen het KaMtp
j
Gewone iisinkondigitigen per regel 20 d.
l!( cli’erlijke eerherstellingen per regel Ir. 1.00
Herlmalue aankondigingen, volgens overeenkomst.
tr. 5.00
fr 6,00
10 c.
en in
deren
dein.
nen zit'ijd bijeenkomen. Hij zal er over
gaan tot de kiezing van eenen voorzitter
en van een lid van de bestendige nfveer-
in vervanging van wijlen M.
Edmond Van Hee.
De raad zal zich ook bezighouden met
de herziening der provinciale taksen, om
ze in overeenstemming te brengen met
de belastingswetten, onlangs door de
Kamers aangenomen.
Den dinsdag
•m! de pre.-
De opzet van liberalen en socialisten
is klaar Wat ze door de onzijdige school
niet konden gedaan krijgen het god
deloos maken der jonkheid. zouden
zij willen bewerken door het leger. Daar
zouden zij willen de uit oefening van den
godsdienst zooveel mogelijk beletten of
belemmeren. Daarvoor ook rekenen zij
op het dom en laf menschelijk opzicht.
Als bewijs hebt gij hetgene nu ge
schiedt met de militaire missen in liet
Kamp.
Al de jonge soldaten, die willen ge
trouw blijven aan hunne christelijke op
voeding. zullen er een reden te meer in
vinden om onbeschroomd hunne chris
telijke plichten te kwijten. Zij hebben
dit recht, De minister is wel helist het
te doen eerbiedigen. Liat de kartellisten
maar bassen...
VERSCHIJNENDE DEN
BIJ
DE KINDERS B0NH0MME-RYCKASEYS,
Nienpoortstraat, UI Veurne.
In andere landen gaai het geheel an-
ders, In alle legers der wereld Frank
rijk en Portugal uitgezonderd herkent
men den godsdienst.
Neemt, bij voorbeeld Hollanden
Duitschland,
Daar, als de rekruten binnenkomen,
wordt hun gevraagd Tot welken Gods
dienst be’-oorl gij
De antwoorde word opgeteekend.
En den Zondag worden de katholieke
soldaten naar de kerk, de protestantsche
naar den tempel en den Zaterdag de
joodsche naar de synagoog, geleid door
officieren en onderofficieren. Men vindt
dal geheel natuurlijk. Hier roepen en
tieren ze.
Ouder, onthoudt dat
Gij die weet welke de gevaren zijn
di< de j< nkheid in deze jaren beloeren,
ziet wie uwe kinders van den steun van
den godsdienst wii berooven... De gods
dienst is eene waarborg voor ouders pi
lijk voor kinders.
liet Zondagverlof
van onze soldatea.
De nieuwe soldatenwet laat onze jon
gens toe hun Zóndagvt tlol thuis d ör ts
brenger..
Het ministerie van spoorwegen is dat)
sotdatenire nen tus-
en de garni/.oensted*!
---
er de vrueh.en willen van i
nen geleerd bad, hij 't heel wat verder
bad kunnen brengen dan hij nu voort -
gesukkeld is. Denkt daaraan als uw zoon
de school verlaten'beeft en zijn avonden
I niet nuttig besteedt.
I Waarom schafnen zich zoovele eerzame
burgers om hun zonen op te,voeden in
I bón -handel ol bedrijf ’t Is dat men maar
altoos kijkt naar zijn meerderen, naar
zijn buurman's uiterlijk voornaam doen,
zonder door te dringenin diens innerlijk
leven dat vaak,o zoo vol zorgen is.
't. Zit er bij de kinderen al vroeg in
om he'-r oljuffrouw te worden, T Kla er-
godd is nu eenmaal een oogverblindend
goedje dat elkeen verlokt, die alleen voor
uiter'ijk geglans oogen beeft. En vele
- ouders zoo dwaas om dade ijk melde
I kinderen den verkeerden
I gaan
Ik zoo alle ouders zoo dringend n|s ik
kon, willen waarschuwen hun kinderen
lijven hun stand ts voeren. Niet alleen
dat de kinderen meestal op den laagstee
sport van dit schijnbaar hoog«r leven
zullen blijven, maar veelal zu'len deou-
I ders de droeve vruchten van zulk een
opvoeding plukken, doo’dat hun kinde-
I ren, straks heer en juffer worden, zich
vaak schamen zuilen voor de zooveel een-
voudiger ouders, en bijna altoos zooveel
tevens en-stamlsbeboeflen zullen hebben,
dat er van steun voor de ouders niets
kómen zal
I Eo wat de ineisjes betreft ’t fs Of hel
I een gehande is, als een ’dochter uit een
I burgeijs of' net werkmansgezin ,hct huis-
houden leert.
i Is idles juffer, of naar de fabriek.
Als ik ze alle dagen’ hij lion'derdtdlen
zie, dan beklaag ik ons geslacht dat op
groeit en waarvan ze de toekomstige -
echtgenoo’eii en moeders zullen zijn
'te zijn voor de huishouding van den
workman en van den burgerjongen, .die
heer geworden is, geen duit waard.
Waar zouden ze dan toch ook de zoo
moeilijke huishoudkunst ge'eer hebben
Noch achter de toonbank tioeh op de
modeateiier, noch in de fabriek wordt
huishon len onderwezen. ^Integendeel
hun handen komen voor de taak, die
huismoeders wacht, verkeerd te slaan.
Ze zijn als T ware voorbestemd, om later
een huishouden tot armoede te brengen.
En bet wordt hoe langer hoe erger.
En nochtans de opvoedkweslie voor ’t la
tere leven is geen bijzaak, maar de beold-
zaak voor a’le kinders uit den burgers
en werkkerpstand,.die in het toekomstige
leven bij het stichten van een huisgezin
plukken.
moet mijn jongen worden .1
'raag die elk zorgzaam vader vaa c
bezighouden. „neten
't Is eenmaal bij velen, bij van
’‘■'Is, een vaststaande en als ^ren
7,‘ll sprekende meening dat d< 111
hooger op moeutv ik deel die meen»
'•■grenen deele. ’I Is mijn overl'*
dal liet eeue goede regel is. dat .„j
breleren in eigen stand groot ,r
n'm d-.-n stand hen op
V’aaU tracht te brengen, voor
e'k»n uans.ag en ijver daatloe
"reken. v()(ir
‘k mank natuurlijk uitzond' ‘‘"r
gresu;lijk<-n stuud. ",!lhcel
hel religiense leven is uiLoept
•"ponden-, roeping van God.
ib m uiegewijden uil alle standen c
•"■reg'ai. en het is plicht, dat do l,u
‘jiLm <m urmen, daatloe nie<t-
';,‘rei grooter geluk kan aan otiders o
bonken worden dan dal God de k>
roept tot zijn dienst, tol zij» l»n b
Men zij hier wijs en beraden,
nooit weerstrevend, men' ^^ko
,l"'1 Staande, roepingen: ,n' i
>"n gewaagde* ut m -bet vomd»
""S likte pro. ven; maar men 'V
"■'l legen -A33l- ulhrs spicekl.vu" m
k‘e voede
Maar afge./.ico van de roept»?.
"'rei zijne kinderhn op in c'r
'V"! 'ijk ia ell hól f rn^igopnceiu1^
e z'jn d. w. z. djó rd rongen >5
"‘"zuggelijke verantwoording va(1
e,t» heelt topgelegd f loor ^-Lin.
^rdsche schallen, zal a's God
<leren schdnkt kb zijn aor^ei» van
er nutfige mannen'cn vrOU''oOl.je
tu maken ;dtp waarde bezitten
‘"wtschamj;'\\'harin..zQ dook
"ret «rofett roijspelefi m bun
Maar ik wd'meest spreken
Veerstand cm van den werkman.
Il"" zeg 'k I voed uwe kinderen l
«.Ld e„ to""
L i l.mesl mofe-.ijke peil- ont.
en geell wbl on hc'»eC” tc
b'ok -n heeft, om in incm^ P
^fren; overweeg wat iakcn.’
’••van uw vele teleurstelt c var<tktcr.
"at uwe zwakke plek was „erStcF-I
Aan,( g en kundigheden moét g'
'•en in uw kroost. Een band' aatu„.
n*oei bekennen dal du r ;vas>
,:,'-enkennis. voor hem vaak pó" an_
dat uet hem albankelijk maa* :s
beukt h.eraan bij hel o »óe» M
d:|l gij uw kinderen iaat gc' a|S
"erktnan zal moeten toeg»
h'J ie zijn jeugd flink re “n
De bevolking stelt, meer en meer
behing in alles wat bat leger aangaat.
Dat is niet te verwonderen. Nu bebben
of zullen de meeste familiën zon en bij
den troep hebben.
Wat >s er dan natuurlijker of dat men
nagaat hoe hel bij hel leger al gesteld is?
B MML WATENf ?IISSEW.
M de Broqueville, minister van oor
log, houdt zijne beloften
Hij heeft gezeid Er moeten maatre
gelen genomen worden opdat, bij het
1,-ger, de soldaten hunne godsdienstige
plichten gemakkelijk zouden kunnen
Vervullen.
Daarover heeft hij e«nen brief aan len
bevelhebber van het kamp van Beverloo
gestuurd.
Daa.r de liberale en socialistische gazet
ten met den brief beslag ma^en. moeten
wij er ook een woordeken over zeggen.
Er zijn nu, zegt M de Broqueyille,
boi'i ii de 12000 man in liet Kamp vim
Beverlora. En cr is- maar ééne- kerke,
eene groote scltöoiiê; 't i.4 wa.ir. Maar
dat is niet voldoende. Misschien zal men
er eene tweede moeten bij maken.
In afwachting'moelen er schikkingen
genomen worden, opdat de soldaten,
zonder stoornis, de mis zouden kunnen
bij wonen.
Daarvoor, beslist M. de Broqueville,
t’ak koord met de geestelijke overheid,
zullen er den Zondag en andere feestda
gen, vier missen gedaan worden, eene
mis per leger aIdeeling
Maar opdat er geen gedrang zou zijn
zullen de katholieke soldaten die willen
hunnen Zondagplicbt kwijten, per regi
ment in rang, naar de kerk gaan, mit
eenen otiicier en onderefficieren meê.
Deze oversten zullen over de goede orde
waken, bij den in- en uitgang der kerk.
Deze officier en onderofficieren zullen
daar in bevolen dienst» zijn. Willen
zij, zooals de soldaten, Gi de kerk gaan,
ze mogen; willen zij niet, is T ook
wei dat is dan kwestie van hunnne
consciëntie. Dit om de vrijheid van elken-
deen te eerbiedigen.
Ge zult vragen Wat is et daarop te
zeggen
Ge zijl er wel meê.’
it
tr'^tf'
A.A.K SCO KTT3IC3-X JXLQ.3B 1ST
Alle afliclien bij ons gcilrukt. worden EENS onvermeld ge-
nemenPe rninkondimnsen voor Belaie cn Huitcntad
beide Vlaanderen uitgezonderd) worden ontvangen door den OEFCIt
1'. -6. tc Mrussel
/oK PIT BI IC1TE. Nieuw«traat.
TKTÖCJiril-LItTV’
v<*'r de Stad
Met de Post
re .dzond-rlijk nummer
Men schrijtt in bij den
postbureelen.
-- I. mu itwnw
i