ONS LEGER. fel I i i..:.- a Vid moet mijn jongen wortmn SP I 70 Jaargang. I oensdag I October J 913. /Vr 41. Provinciale raad van lYesf-Vlaandere.n, j 28 October aanstaande ovincia/e raad in buitengêwo- WOENSDAG Dnikker-llitgever diging. 4 kant uit to I de ouders niets I Deliberate en socialistische gazetten roepen gelijk vermoord, ’t Is een aanslag op de vrijheid van geweten, roepen zij. Wat zou bet wei Gaat naar de kerk wie wil. Men ziet hier, oens te meer, hoe de liberalen -en de socialisten tegen den godsdeinst zijn. Misse hoort-n, den 'Zondag, daten is toch geen politieke. En dal kunnen de kartellieslen nog niet verdragen. ook verplicht ichen het KaMtp j Gewone iisinkondigitigen per regel 20 d. l!( cli’erlijke eerherstellingen per regel Ir. 1.00 Herlmalue aankondigingen, volgens overeenkomst. tr. 5.00 fr 6,00 10 c. en in deren dein. nen zit'ijd bijeenkomen. Hij zal er over gaan tot de kiezing van eenen voorzitter en van een lid van de bestendige nfveer- in vervanging van wijlen M. Edmond Van Hee. De raad zal zich ook bezighouden met de herziening der provinciale taksen, om ze in overeenstemming te brengen met de belastingswetten, onlangs door de Kamers aangenomen. Den dinsdag •m! de pre.- De opzet van liberalen en socialisten is klaar Wat ze door de onzijdige school niet konden gedaan krijgen het god deloos maken der jonkheid. zouden zij willen bewerken door het leger. Daar zouden zij willen de uit oefening van den godsdienst zooveel mogelijk beletten of belemmeren. Daarvoor ook rekenen zij op het dom en laf menschelijk opzicht. Als bewijs hebt gij hetgene nu ge schiedt met de militaire missen in liet Kamp. Al de jonge soldaten, die willen ge trouw blijven aan hunne christelijke op voeding. zullen er een reden te meer in vinden om onbeschroomd hunne chris telijke plichten te kwijten. Zij hebben dit recht, De minister is wel helist het te doen eerbiedigen. Liat de kartellisten maar bassen... VERSCHIJNENDE DEN BIJ DE KINDERS B0NH0MME-RYCKASEYS, Nienpoortstraat, UI Veurne. In andere landen gaai het geheel an- ders, In alle legers der wereld Frank rijk en Portugal uitgezonderd herkent men den godsdienst. Neemt, bij voorbeeld Hollanden Duitschland, Daar, als de rekruten binnenkomen, wordt hun gevraagd Tot welken Gods dienst be’-oorl gij De antwoorde word opgeteekend. En den Zondag worden de katholieke soldaten naar de kerk, de protestantsche naar den tempel en den Zaterdag de joodsche naar de synagoog, geleid door officieren en onderofficieren. Men vindt dal geheel natuurlijk. Hier roepen en tieren ze. Ouder, onthoudt dat Gij die weet welke de gevaren zijn di< de j< nkheid in deze jaren beloeren, ziet wie uwe kinders van den steun van den godsdienst wii berooven... De gods dienst is eene waarborg voor ouders pi lijk voor kinders. liet Zondagverlof van onze soldatea. De nieuwe soldatenwet laat onze jon gens toe hun Zóndagvt tlol thuis d ör ts brenger.. Het ministerie van spoorwegen is dat) sotdatenire nen tus- en de garni/.oensted*! --- er de vrueh.en willen van i nen geleerd bad, hij 't heel wat verder bad kunnen brengen dan hij nu voort - gesukkeld is. Denkt daaraan als uw zoon de school verlaten'beeft en zijn avonden I niet nuttig besteedt. I Waarom schafnen zich zoovele eerzame burgers om hun zonen op te,voeden in I bón -handel ol bedrijf ’t Is dat men maar altoos kijkt naar zijn meerderen, naar zijn buurman's uiterlijk voornaam doen, zonder door te dringenin diens innerlijk leven dat vaak,o zoo vol zorgen is. 't. Zit er bij de kinderen al vroeg in om he'-r oljuffrouw te worden, T Kla er- godd is nu eenmaal een oogverblindend goedje dat elkeen verlokt, die alleen voor uiter'ijk geglans oogen beeft. En vele - ouders zoo dwaas om dade ijk melde I kinderen den verkeerden I gaan Ik zoo alle ouders zoo dringend n|s ik kon, willen waarschuwen hun kinderen lijven hun stand ts voeren. Niet alleen dat de kinderen meestal op den laagstee sport van dit schijnbaar hoog«r leven zullen blijven, maar veelal zu'len deou- I ders de droeve vruchten van zulk een opvoeding plukken, doo’dat hun kinde- I ren, straks heer en juffer worden, zich vaak schamen zuilen voor de zooveel een- voudiger ouders, en bijna altoos zooveel tevens en-stamlsbeboeflen zullen hebben, dat er van steun voor de ouders niets kómen zal I Eo wat de ineisjes betreft ’t fs Of hel I een gehande is, als een ’dochter uit een I burgeijs of' net werkmansgezin ,hct huis- houden leert. i Is idles juffer, of naar de fabriek. Als ik ze alle dagen’ hij lion'derdtdlen zie, dan beklaag ik ons geslacht dat op groeit en waarvan ze de toekomstige - echtgenoo’eii en moeders zullen zijn 'te zijn voor de huishouding van den workman en van den burgerjongen, .die heer geworden is, geen duit waard. Waar zouden ze dan toch ook de zoo moeilijke huishoudkunst ge'eer hebben Noch achter de toonbank tioeh op de modeateiier, noch in de fabriek wordt huishon len onderwezen. ^Integendeel hun handen komen voor de taak, die huismoeders wacht, verkeerd te slaan. Ze zijn als T ware voorbestemd, om later een huishouden tot armoede te brengen. En bet wordt hoe langer hoe erger. En nochtans de opvoedkweslie voor ’t la tere leven is geen bijzaak, maar de beold- zaak voor a’le kinders uit den burgers en werkkerpstand,.die in het toekomstige leven bij het stichten van een huisgezin plukken. moet mijn jongen worden .1 'raag die elk zorgzaam vader vaa c bezighouden. „neten 't Is eenmaal bij velen, bij van ’‘■'Is, een vaststaande en als ^ren 7,‘ll sprekende meening dat d< 111 hooger op moeutv ik deel die meen» '•■grenen deele. ’I Is mijn overl'* dal liet eeue goede regel is. dat .„j breleren in eigen stand groot ,r n'm d-.-n stand hen op V’aaU tracht te brengen, voor e'k»n uans.ag en ijver daatloe "reken. v()(ir ‘k mank natuurlijk uitzond' ‘‘"r gresu;lijk<-n stuud. ",!lhcel hel religiense leven is uiLoept •"ponden-, roeping van God. ib m uiegewijden uil alle standen c •"■reg'ai. en het is plicht, dat do l,u ‘jiLm <m urmen, daatloe nie<t- ';,‘rei grooter geluk kan aan otiders o bonken worden dan dal God de k> roept tot zijn dienst, tol zij» l»n b Men zij hier wijs en beraden, nooit weerstrevend, men' ^^ko ,l"'1 Staande, roepingen: ,n' i >"n gewaagde* ut m -bet vomd» ""S likte pro. ven; maar men 'V "■'l legen -A33l- ulhrs spicekl.vu" m k‘e voede Maar afge./.ico van de roept»?. "'rei zijne kinderhn op in c'r 'V"! 'ijk ia ell hól f rn^igopnceiu1^ e z'jn d. w. z. djó rd rongen >5 "‘"zuggelijke verantwoording va(1 e,t» heelt topgelegd f loor ^-Lin. ^rdsche schallen, zal a's God <leren schdnkt kb zijn aor^ei» van er nutfige mannen'cn vrOU''oOl.je tu maken ;dtp waarde bezitten ‘"wtschamj;'\\'harin..zQ dook "ret «rofett roijspelefi m bun Maar ik wd'meest spreken Veerstand cm van den werkman. Il"" zeg 'k I voed uwe kinderen l «.Ld e„ to"" L i l.mesl mofe-.ijke peil- ont. en geell wbl on hc'»eC” tc b'ok -n heeft, om in incm^ P ^fren; overweeg wat iakcn.’ ’••van uw vele teleurstelt c var<tktcr. "at uwe zwakke plek was „erStcF-I Aan,( g en kundigheden moét g' '•en in uw kroost. Een band' aatu„. n*oei bekennen dal du r ;vas> ,:,'-enkennis. voor hem vaak pó" an_ dat uet hem albankelijk maa* :s beukt h.eraan bij hel o »óe» M d:|l gij uw kinderen iaat gc' a|S "erktnan zal moeten toeg» h'J ie zijn jeugd flink re “n De bevolking stelt, meer en meer behing in alles wat bat leger aangaat. Dat is niet te verwonderen. Nu bebben of zullen de meeste familiën zon en bij den troep hebben. Wat >s er dan natuurlijker of dat men nagaat hoe hel bij hel leger al gesteld is? B MML WATENf ?IISSEW. M de Broqueville, minister van oor log, houdt zijne beloften Hij heeft gezeid Er moeten maatre gelen genomen worden opdat, bij het 1,-ger, de soldaten hunne godsdienstige plichten gemakkelijk zouden kunnen Vervullen. Daarover heeft hij e«nen brief aan len bevelhebber van het kamp van Beverloo gestuurd. Daa.r de liberale en socialistische gazet ten met den brief beslag ma^en. moeten wij er ook een woordeken over zeggen. Er zijn nu, zegt M de Broqueyille, boi'i ii de 12000 man in liet Kamp vim Beverlora. En cr is- maar ééne- kerke, eene groote scltöoiiê; 't i.4 wa.ir. Maar dat is niet voldoende. Misschien zal men er eene tweede moeten bij maken. In afwachting'moelen er schikkingen genomen worden, opdat de soldaten, zonder stoornis, de mis zouden kunnen bij wonen. Daarvoor, beslist M. de Broqueville, t’ak koord met de geestelijke overheid, zullen er den Zondag en andere feestda gen, vier missen gedaan worden, eene mis per leger aIdeeling Maar opdat er geen gedrang zou zijn zullen de katholieke soldaten die willen hunnen Zondagplicbt kwijten, per regi ment in rang, naar de kerk gaan, mit eenen otiicier en onderefficieren meê. Deze oversten zullen over de goede orde waken, bij den in- en uitgang der kerk. Deze officier en onderofficieren zullen daar in bevolen dienst» zijn. Willen zij, zooals de soldaten, Gi de kerk gaan, ze mogen; willen zij niet, is T ook wei dat is dan kwestie van hunnne consciëntie. Dit om de vrijheid van elken- deen te eerbiedigen. Ge zult vragen Wat is et daarop te zeggen Ge zijl er wel meê.’ it tr'^tf' A.A.K SCO KTT3IC3-X JXLQ.3B 1ST Alle afliclien bij ons gcilrukt. worden EENS onvermeld ge- nemenPe rninkondimnsen voor Belaie cn Huitcntad beide Vlaanderen uitgezonderd) worden ontvangen door den OEFCIt 1'. -6. tc Mrussel /oK PIT BI IC1TE. Nieuw«traat. TKTÖCJiril-LItTV’ v<*'r de Stad Met de Post re .dzond-rlijk nummer Men schrijtt in bij den postbureelen. -- I. mu itwnw i

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1913 | | pagina 1