Onze Scholen
De Luxe eu de Mode.
Am de nonnen-
uitdrijvers
Van Soorten.
c
I
Ar 46.
J! oensdag 17 November 1913.
70 Jaargang t
d'J lu
f
i
en
Duitsch
moest er lieden
BIJ
DE KINDERS BONHOMME-RYCKASEYS,
Nieupoortstraat, JO. Veurne.
mu nr
nog geen
J die in
(r
Ohl/-.
■Heeste
iszeker
gene nieuwe wijze gemaakt
1 en pruilleo; over een prachli-
i fijne smalle schoentjes vol-
mode. Is dat de Luxe
is de Luxe Luxe zegt iets
na
stand
*'uxe in
?or|ijnde
wordt men gede-
zou men wel
raceten toekénnen, voor 85
te versmachten en de and ren tot be
koring te dienen
.Moeders en vade;s. houdt uwe beurs
toe voor alle on redelijke eischen van uwe
dochters, r.ietlegwslaande hun vleien en
huilen.
Zorgt ervoor dat uwe kinderen van
kleins at deftig gekleed gaan, dat is het
beste en eenige. middel om hen de deugd
te leert-n hoogacht n; en loopt er niet te
veel mede te pronken, want later krijgt j
gij liet er niet meer uit.
men arme
vindt, die hard werken om
te verdienen, en dat zuurge-
geld verkwisten, aan allerlei
der mode, aan overdreven luxe
hedendaags dc kleederen nog
Ou"d als deksels voor de eerbaar-
vvorden ze nog gedragen in den
ze worden opgelegd als eene
spreekt Duitsch,
Engelsch en
huisgezin er door slachtoffert.
Daarom, ontzegt u vooral al’en op-
schik die bovon uwen stand is. Gij hebt
hel recht niet uw eigen zedelijk gevoel
i
I wij bedanken
Men vraagt zich af van alle kanten aan
wie de officiee’e scholen we! zouden zijn
Wij katholieken beweren dat het du
onze niet zijn, dat wij er geen vrede
mede hebben omdat indien eenige an
dersdenken den er zich laten onderwijzen
het ouderwijs God niet mag kennen. De
I iberalen nu verdedigen de oflicieele
scholen zeggen wij, doch ’l zijn ook de
hunne niet. Ze zouden dus nog be ere
scholen kunnen hebben volgens hun ge
dacht De nieuwe wet zou ze hen ge
ven, onverslaanbaar is ’t bijna waarom
zij met bet tegenwoordige tevreden zijn
aange.ien wij volgens den Strijd heer en
meester zijn over die scho en. Wij heb
ben er het strengste toezicht over, zegt
hij, niets mag gedaan worden tegen onze
goesting niets mag er voorvallen of alle
geldelijke toelage wordt ont rokken. Wij
hebben de poorten der oflicieele scholen
wijd opengezet voor de priesters; wij
hebben zooals in 't gerecht... bijna uit
sluitend klerikale onderwijzers benoemd
en toch durven de klerikalen nog zeg
gen dat de oflicieele scholen de onze I
zijnb» Indien het zoo is zou het voor de
tegenslreverse beter zijn ook scholen tes I
hebben de hunner, maar ze wil en niet,5 I
waarom Zou hei zijn omdat de katho
lieken er geene zou Jen hebben geheel
volgens hun gedacht
Het is volgens ’t gedacht van den
Shtjs omdat ze willen beletten dat wij
van in hunne prilste jeugd den
geest onzer kinderen benevelen en ver
stompen door bijgeloof en vooroordeel
omdat ze willen beletten die kinders in
fanatism op, te leiden en valsch
onderricht te geven. Indien wedus wel
verstaan, is de katholieke godsdienst
maar bijgeloof en vooroordeel naar de
denkwijze van ’t bladje met de ver-
valscbte cijfers ’t is te zeggen den anti
klerikalen en antikatholieken confrater
de Strijd. We zien waar hij en de libe-
barsten zekerlijk waren er te
zusters van liefde om aan de
te beantwoorden door de
haters geslaakt. En de
pasters zouden
rn'en naartoe willen, eene school volgens
de vrije g idacjite voor dj katholiek m,.
ee ie school tegen de princiepen der ka.
tl.o’ieke kerke tegen de princiepen
van d'-n katho’ieken Godsdienst Strijd,
i u voor uwe bekentenis.
Wat uwe politieagenten betreft, Stn/d
uw voorbeeld doet niets ter zaak om deze
re-lén dat er eene politie kan gevonden
worden die iedereen bevredigt, maar dat
er geen onderwijs kan zijn dat iedereen
bevredigt. De oflicieele scholen gemaakt
voor iedereen en mogen noch en kunnen
aan iedereen niet aanstaan, leder zijne
school, dat is de leus.
Met de PoftIr 6.00’
pn afzonderlijk nummer 10 c.
Men schrijft in bij den Drukker-Uilgever en in
a,l,‘ postbureelen.
'e kleederdrach'en met al hunne
ien tegenwoordig niet eerder
tene v«rlciding tol zonde
Daarom zijn vrouwen niet te ver-
telioonen die mededoen aan de overdre-
'en ^xe, in welken stand dan odk.
De luxe is niet alleen laakbaar in zich
Ze 1» maar is ook eene uitdaging voor de
urmen, eene ongehoorde verkwisting van
zeurgcwonen ge’d.
/,0o is het ook laakbaar dat
Attische,.
^igeid
bonnen
P«-ulJen
V°VL ?1Unnen f,an(l-
*j zijn geen vijanden van het schoone
lp,ereen mag do mode volgen op redê-
J e en verstandige wijze, maar men
°el er zich de slaat n:et van maken,
n,en door al hare grillen, zoodat men
‘jn eigen geluk en dat van gansch een
Het is dezer lijden dro wig om zien
foe de menschen zich laten óverheer-
schen door de grillen van de mode en
>xe, vooral in dé kleederen.
'an den eenvoudigsten stedeling t°t
den kleinsten buitenpersoon, hoort men,
tel als rijken, over niets anders meer
Praten dan over schoone fijne kleederen
°P deze of
*tet huiler
Er‘n l
t'ens de laatste
Maar wal
O'órtolligs, iets dat gemakkelijk zonder
•vel kan gemist worden .in den staal
waarin men verkeert.
de kleederen is die ktctk.eunge
dracht van de allorlij,,sl'5>
kostciijkste kleuren. - Goed verstaan.
sls'lu belielt, bij voorbeeld, luxe bij
cui burger is het nog niet bij den ade
outdat de stand van adeldom meer eisc icn
htelt dan do burge> stand. Zoo is de
lJ'j dearmen nog geene luxe Dij v
bf’gcrs enz.
Sommigen vergelen al te licht <a
fierheid en hoogmoed over zich ze
°Vcr zijn lichamelijken persoon zeer
hechte ondeugden zijn, die >ncnig< en o
hl vim ellenden hebben geWacht. en
'ergect daarenboven dat de klederen
Smaakt zijn voor het lichaam en met
het lichaam voor dc kleederen.
Kleederen zijn gemaakt en
p-dragen om de naaktheid te bedek n
te niet om zekere naaktheden te doen ui
^°Wcn.
Worden
Desclr
heid;
l,n dat
s\raf voor de zonde
Zijn d<
naakthed.
f Tot heden heelt Vooruit geen woord
geuit over hetgeen gebeurt in de menig
vuldige hospitalen, waaruit de zusters
gebannen zijn, door de roode en blauwe
vrijdenkers, om den haat te verzadigen
waarmede zij I evlek' zijn jegens den
godsdienst. De vcrschiÜige gevallen p
van onzedelijkheid vei dienen nogtans de
aandacht daarop te vestigen Eene Engej-
sche wereldlijke ziekenoppaster, die te
Brussel dienst genomen bad, was maar
pas op post, of ze had een half dozijn
studentjes achter haar hielen. Zijn ver
bleef! geen honderd uurkt ns in de hootd-
stad, en keerde naat haar land terug,
waar ze niet -al missen de hospilaalscbe
zeden aan hare vrienden en ‘vriendinnen
kenbaar te maken. .Wat schoone repu
tatie ons landeken daar nu 'zal genieten 1
In één hospitaal, waar, natuurlijk,
de zusters uitgedreven zijn, heelt eene
zieke, tusschen de deurspleten van in
haar bed, schandalig gedrag kunnen be-
slaligen, door weerschijnen op den
Vooruit heek ook tol heden r.c
woord geuit over eene erge zaak
gang is voor het gerech
Waren het menschen, zich voor ka
tlioliek doen dooi gaande die om dus
danige zaken voor het gerecht versche
nen zekerlijk waren vier kolommen uit
Vooruit onvoldoende om zijnen afkeer
uil te drukken.
De roade en blauwe gazettenopstellers,
die beier weten dan wieu ook ter wereld
dat het ongeloof, bij talrijke menschen,
alle vrees beneemt, durven de bevolking
onzer vlaamsche gewesten uitschelden
voor al wat slecht is.
liet schoonste van al hcóci.
of morgen, eene besmeitelijke ziekte uit
honctor, j weinig
noodkreten
godsdienst-
leeke ziekenop-
nergens te vinden zijn.
Is het zoo niet, vriend lezer
gemeente Iwt hur
inx'it men slechts
2 lof) fr. te storten; wie echter oen
meisje uit Klingenberg huwt, móet van
verre na zooveel niet betalen.
TsrHiQJSr X? IQ-IRLG-EN
Gewone aankondigingen per regel 20 nt.
Rechterlijke eerherstellingen per regel fr. 1.00
Herhaalde aankondigingen, volgens overeenkom-n
(nt'ltikkiff leven. Klmgen-
berg is pen klein Duitsch stadje nabij
Frankfurt,, waar alwie gaarne een ge
lukkig en stil leventje leidt, maar moet
heentrekken Niet al leep worden er daar
aan het. stadsbestuur geene lasten be-
taa'd maar al de inwoners die er het
burgerrecht hebben, trekken er nog'een
jaailijksche rente van 500 frank.
Hel getal stervelingen die dit geluk
genieten beloopt slechts 1700, want
Klingenberg is slechts eene kleine ge
meente: zij heeft nochtans groote in
komsten, die zij vooral uit eene ieem-
aardegroef trekt.
Om in die zalige n
gerrecht tc verkrijgen, boeit men slecht
0 n f wie echter
móet
Wc vorstgjdic <fe t:
talcu spreekt, Dat i
we' keizei Frans Jozef Hij preekt vloei
end Duitsch, Fransch Hongaarsch Tze-'
cbisch, l’eolsch, Servisch, Rutheensch,
Dalmaatsch, Rumeensch, Italiaansch
zelfs een heeije Hebreenwscli.
Tsaar Perdinar.d is eveneens een groot
polyglot. Hij spreekt uitmuntend Fransch
Engelscb, Duitsc'i, Russisch
Slavische dialecten. Zoo ook
Dol/,-
en alle
.mu ook koning
Peter van Servië.
De tsaar van Rusland spreekt Russisch.
Fransch, Engelsch, Duitsch en eenige
Slavische dialecten
Keizer Wilhelm
Fransch Latijn, Poolscb,
Russisch
Wijlen Georges van Griekenland sprak
behalve Grieksch ook Fransch, Duitsch
en Deensch, wat natuurlijk zijne moeder
taal was.
Ut dc ffocile oude tijd. ■*-
Tc Bcvercn bij Rousselaere leeft nog
Iliseb en gezond Rosalie Gi ysêïinck al
daar geboren in 1820 en dus 93 jaren
oud Toet; zij 8 jaar telde trad zij in
dienst bij Leander Ervinck, landbouwer,
ehja. waarschijnlijk om ’t helpen voor
de kinders zorgen en aan den wiegband
staan. Zij heeft Leander, die nu 83 jaar
oud is, weten op de wereld komen, heelt
hem helpen opkwecken en is er nog in
dienst, en staal nog de eerste open gaat
de laatste slapen 1 Waar zult gij dat nog
vinden
Voor 25 jaar dienst
coreerd, welke decoratie
aan Rosalie
jaar diensint
r
J.
j
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
1
INSCHRIJVINGSPRIJS
'oor de Stad 1Ir. 5.00
Alle aftichcn bij ons gedrukt, worden EKNS onverge! re-
Zuk Deinen Oe aankondieingen voor België en BuitepN’
beide Vlaanderen uitgezonderd worden on vangen door den Or .l E
oE PUB LiCITl', Nieuwstraat. ?6, te Brussel