I
I
I
I
Van Soorten.
Het Verloren Minnebriefje
t:‘j-|-el inéén bedrijf dooi A. Usndwkx.
VONDEL
Waarom moet
men werken
Moet de school
godsdienstig zijn
I
3 December 1913.
b
I
8
oensdag
70 Jaargang
I N>
van Retorica.
kind de
3.
J
J
fr. 5.00
fr 6.00
nummer 10 c.
bij den Drukker-L’itgever eu in
godsdienstig
na.uurhjk,
verzoek.
I op zijn
vroegere
-■j
z,jn geweten
1
de waarheid
RIJ
DE KINDERS BONHQMME-RTCKASEÏS,
Nieupoortslraat, 10 Veurne.
I
macht
10 Spaar dag lijks rz;
't Maakt op den du
Tïi* dooil v-m <lea vrijUcn»
Ei er. Te Boussu stierf dezer «lagen
een strijilende anti-ka hoiiek, stichter en
voorzitter der vrijdenkers in de gemeente
De man, die heel >ijn leven lang tegen
God en Kerk gebulderd had, isjop zijn
sterfb d tot inkeer gekomen; hij zwoer
zijner dwalingen at en stierf in de armen
van den priester. De vrijdenkers, die
reeds gehoopt hadden de bevolking
te kunnen ontslichten door eene burger
lijke begralenis, sprongen er over, want
de overledene werd kerkelijk begraven,
en zulks op zijn uitdrukkelijk 1
De afgestorven vrijdenker deed
sterfbed wat reeds zoovele
godsdiensthaters hem voor deden; hij
luisterde naar de stem van zijn geweten
die hem, bij de nadering der eeuwigheid
loenep langs welken kant de waarheid
is,
Hoe lang kan een men sell
wakker blijven? Men beeft
in den Amerikaanschén straat New Yer-
sey getracht, “nantwoord op deze vraag
lee’lijd in zijne ondernemingen te lukken
Sh rkle ei) behendigheid moeten samen
gaan met verstandsontwikkeling
't Is uil de opvoeding, dat de mensch
een deiigzaam leven trekken moet, b :-
negens bel gi’lük in deze wereld en in de
andere. Het is de opvoeding, die den
mentch den vrede des herten het natuur
lijk gevolg der deugd schenken en d;t
voorzeker de lioofdzaak.
’Tiaar hoe mort
de opvoeding zijn om haar zoo hoog en
verheven doel te bereiken
Zij moet eerst en vouial j
wezen, eo daarbij volledig,
gepast en onafgebroken.
Eerst en vooral godsdienstig, zeg'k.
De godsdienst moet als grondslag dienen
in de opvoeding van een volk Het ge*
loof is het licht, cal de mmsch in slaat
stelt de raadsels van den tijd en van de
eeuwigheid op te lossen. Zells is er zon
der dat licht geene deugd, geen geluk,
geer, troost hier op aarde. Zonder den
godsdienst mislukt het werk der opvoe
ding noodzakclijk. Geen beter middel
'ter opvoeding dan den godsdienst. Hij is
een wezenlijk, onfaalbaar en almachtig
middel, dat op alles in het leiden der
jeugd zijnen invloed uiioefent en .dat
tevens ook zijn eigen invloed bezit, even
als het onderwijs en de regltucht. liet
is de godsdienst die bijzonderlijk geroe-
--geweien van j
te erger m laakbare bedrijven te ver-
kwisien.
Daarbij, werken is gezond, want v Ie
bezigheden g-ven aan het lichaam eene
bewtging, weike voor hetzelve zeer
nuttigen heilzaam is en zij vei kwikken
di u geest, die anders Joor verveling
getergd, spoedig met de meest onzinnige
en schadelijke gedachten zou vervuld
worden.
Men moet dus het weik beminnen,
omdat het gezond is en voordeelig voor
het behoud van lichaam en ziel.
eiders moet men werken zoo men
r.i-.t iij< is om zijn dage ijk«ch brood
te verdómen en in de noodwendigheden
van zijn beslaan 'e kunnen voorzien. De
loon, welke men voor zijn werk ontvangt
is dan g' zegelid geld, dal voordeel aan-
I ri ngt indien de zaak eerlijk en naar
hehooren is vo bracht
Waaneer men van God meerdere be
gaafdheid hielt verkregen dar; andere
medemt nscl en, moeten wij indien wij
iets nulligs en voordeeligs voor hen
kunnen doen. werken uit plicht en
om onze bekwaaamheid, ons talent, hoe I
gering bef ook zij, goede vruchten te
doen voorl brengen.
Werken is dus wel dubbele plicht, I
want wij zijn als de boom of de akker,
gedwongen, door Hem die ons schiep,
goede voortbrengselen te leveren ten
bate van het algemeen, van al onze mede- I
menschen; daar wij santen op de wereld
gesteld zijn om elkander .e help n, on- I
Herwijzen, te steunen en te verblijden.
Wij moeten dus werken, omdat het I
onze plicht is en de rijke lieden, die de I
ledigheid schuwen, handelen zeer wel, I
wanneer zij met al hunne rijkdommen, l
ook hune werkkracht op het een of ander I
gebied aanwenden voor het welzijn der I
Samenleving.
Daaibij mogen wij werken en schoone
nuttige en leerrijke gewrochten vóórt
brengen, tot onze eigene voldoening, tot
tevredenheid van ons hert, dat fe Ier
kloppen zal 1 ij het gedacht, dat wij wel
doen Het verrichten van nuttig en
prijsbaar werk zal ons eene edele fierheid
schenken, vrij van dwazen hoogmoed.
Hel bewustzijn dat wij onze bekwaam
heid hebben aangewend tot voordeel, tot
onderwijzen, beschaving onzer.broeders,
zal ons immer geluk en vreugde in de
ziel doen smaken.
Werken wij dus om onzen plicht tot
weldoen te vervullen en om er mede
het noodige tot levensonderhoud te ver
dienen.
En werken wij ook onverpoosd, om
evrcdeu fe mogen leven en eens, wan
neer wij tot eeuwige heengaan zullen ver-
plicht zijn, tevredea en gelukkig te mo
gen scheiden.
Hat er r
worden
lcn sne(sle vooruit te hel
tijd vormt hij 's r
do cr Ltm aan Lel
Maatschappij
ZONDAG U DECEMBER 1913,
om ure avonds,
vertooning
Mde medewerking der tooneelspeeister
I. VLEMINCKX en J. REMES
van Brussel.
”^’7) PrograiMiH»
Geschiedkundig Tooneidspe'1,1
u bedrijven door II. VAN 1‘EbNE.
Zieafficbeo.
nnr S:m|
Post
.ea afzonderlijk
7^'Hjfi in
1 I’OULur'elcn.
doeleinde
reiken.
Zoo groot, zoo uitgebreid is de i
en de werking van den godsdienst in
opvoeding der jeugd. Al wie eenig door
zicht heeft in zake van onderwijs en
opvoeding zal zelfs aanstonds bewerken.
geen beter middel kan uitgepeinsd
a om de leerlingen in de studiën
.Jpen.
SfHOU;VBRUG VAN VEURNE.
|Wl/
Gewone aankondigingen [«•-»• regel 20 cL
l!« cliO'ilijke eerherstellingen per regel fr. 1.00
Hei baalde aankondigingen, volgens overeenkomst.
iels is den mensch bcilzJniCr
1 l',d<!r-
I 'gullen;
*''j l'telt
1 ’^aitoe
loo,.jge miJdelcn
Terwijl de o.
a°dwerklieden,
••nnien
d'tnemin^ vu ucu
tyk, weelderig bestaan gi
\UQ vermaak en t n
i ’’jkdoin en goud. hebben veel an c
I hunne schreden gezet op
hobbelig en met d lorr.en bezaai
I öcr kunst en wetenschappen-
Met woord en pen, met beitd, sl1
l ’-iisecl, zwoegen die kunstenaarsm
’'“lige spanning des geestes, in
afmatting van het brein en zij
gen werken voort, die het andere
'le massa moeten bekoren, bevallen,
'"aken, maar ook wel meest nog 11111
Onderwijzen en leeren teler "or -
t(lelmocdig zijn, bet goede beminnen e
dienen.
Waarom móeten wij werken
Eersten vooral, om b«zig te zijni
*oze ledigheid onverpoosd teis
"ant zij is dc oorsprong en dc
'an zenuwacbtig kwaad.
Irn<- J
ind<
bij
welk
11 ie*t
geduldig berefenrn aller deugden te
hechten. En eindelijk schenkt god.-dienst
die ook liefde, gratie et' godde ijke bij
stand is, al de. middelen om hel prachtige
1 ...c van 's menschen leven te he
pen is om hel hert en he
den mensch te vormen. Door hei ge oof
veropenbaait hij aan den mensch dezes
opperste, lovennatuurijke bestemming,
die bet einddoel van’s menschen leven
uitmaakt En. als wet, ais gezag gebiedt
bij den mensch wat er te dom valt om
zich tot zijn eeuwig, bovennatuurlijk
einde te verbeffen; en ’t is langs dezen
weg, dat hij 's menschen geweten vormt
aangezien hij hem mei zekerheid de
kennis van Let goed en hem de liefde
tot het een en den haat tot het ander in-
boe.emt,
Daiirdoor ook
vormt de gedsdienst bet hert van den
mensch en versterkt er die edele en
zuivere gevoelens, die de bron zijn van
j de deugde'ijke genegenheden Terzelfder-
mensehen karakter,
lasiandvastig cn
De Tien Geboden
van den Spaarzamen Werkman
1. Des 'Zondags altijd rusten,
Zoo zal het werk u lusten.
2. Des Maandags niet verletten
Maar vroeg aan 't weik u zetten.
Geen kwak of borrels pakken.
Zu ks ledig rap de zakken.
4. Des avonds onder 't klappen,
Huisraad en kleeren lappen.
5. Maar zelden voyageeren,
Dat doel te veel verteeren.
G. De ptacht dient steeds versme len,
Zij schaadt aan beurs en zeden.
7. Duit geen gesnoep bij k nder n,
Zoo niet, uwe bwtirs zal minderen,
8. V il nooit een koop beslissen,
Van ets dal gij kunst missen.
9 Op kleine winsten passen,
Dit moet den rijkdom wassen.
maar een een ja
w uiUdCVl op uen duur een reutje,
Het staat vast, het onderwijs moet
gepaard gaan mei de opvoeding.
’l Is in de opvoeding, dal hul kind de j
ge oudheid en de lichaamskrachten vin
den mort
’t Is in de opvoeding, dat het kind de
middelen putti n moet om op laturen
I Wrak.
een heeft op aarde e nc taak te
I geen enkel sterveling is er, of
L'en zeker weik te verrichten en
z*jn hem door hei Opperwezen
1 gegeven.
eenen nederig leven als
andere wat booger
door wilskracht, iever en on-
'grgcts’, en derden ren genoeg-
'enieten, vervuld
genuchten, baden in
de|0,
"en,
^ak
'ai>d die veel verkl zal weinig tijd
r cm kwaad fe bedrijven; immers
Z,JI wijs ijk de dwaasheid inzien,
0 bestaat in zijnen kostbaren tijd
3 ten in beuzelarijen maar des
I
i
I
VERSCHIJNENDE DEN WOENSDAG
I de
i'cmcn Pe aankc
beide Vlaanderen uitgezonden}
I (i>E PUbl.ICtTl'. NiciWttn
I
j W-*?- A,u “rfichen bij
I nemen pe
icb»r. i.;j i.ns ge hukt, worden El'NS onveraeld ge-
jankcndieingen «oor België en BuitenlarJ
I worden otvvangcn door den OFFC h
wstraat, te Brussel.