Het Ware Liberalismus. kerkelyke benoemingen. dat zal wyzelyk, loffelyk zyn. Wet eene once be radenheid en goed overleg, zyt gy uieer, in zulle za ken dan met honderd kilos opgewondenheid of verbittering tegen de eene of andere persoonlyke nietigheid. Men zegt, het is zoo gemakkelyk niet zich goede raedsleden te kiezen, en nogthans vinden wy daer geene moeijelykheid in; want, wanneer men zich een vriend wilde aenschaffen van wien men vvyze raedgevingen in zekere zaken verwachtende is, wel vast is het dat men zich niet rigten zal tot een man die men weet ongevoelig te zyn voor al wat edel van denken mag genoemd worden noch niet tot iemand aen den partygeest verslaeft, ook niet by een ongeoeffende of by een overdreven schreeuwer, noch min tot een valsche dweeper met geheel dezen boel kunt gy niets doen, gy zoudt een verstandig, on- afhanglyk, bedaerd en nyverig man zoeken, die de noodige kennissen bezit om u, regt voor de vuist, raed te geven in hetgeen gy hem vragen zult. Dusdanige mannen moeten wy kiezen. Welnu, wanneer men een geuieenteraedslid kiezen moet, dan Jiceft men een vriend van doen oin raed te geven in onze zakenis het noodig te zeggen dat het van onzen kant wyzelyk handelen ware zoo wy op dien gewigtigen raedstoel een weet-niet plaelsen, of kan er aldaer iemand ons regtzinnig teil dienste zyn als zynekeel verkropt is door belachelyke, maer te beklagenere opinie van liberael of katholyk?0! neen, want wy zyn gedwongen te bekennen dat met die twisteryen onze zaken meer achter- dan voorwaerls moeten gaen, den ecnen zal er niets meer verrigten dan den anderen, om dat de onafhanglyke werkzaemheid, gepaerd met zekere kennis, oordeel en overleg alléén daer te huis behoord. Een ja en neen knikker strekt er ook lot niets even als een man die geene nyverheidszueht bezit, die voor de menigte hoofdbreking maer alles stil zou laten, ja, doen gelyk of een wel vooruitgaende handelshuis op eens zyne zaken zou staken of verwaerloozen ten nadeele vau zyn aktionnarissen. Burgers, wy alleen zyn aktionnarissen en den raed dien wy kiezen is het handelshuis die onze fondsen tot goeden winstgevenden intrest moet weten te be zetten, en om winst te verschaffen moet er gewerkt, ja, veel gewerkt, geraden en gehandeld zyn, zoo men zegt, van mannen met hair op hunne tanden, niet om er te kyven of te schreeuwen, maer oui er zacht- aerdig en onafhanglyk te werken met beradenheid en vriendschappelyken overleg. Dat is 't, beminde medeburgers, wat wy wagen nog als laetste woord, voor aleer de stemming plaels zal hebben, neêr te schryven. Laten wy ons niet misLei- den; laet ons onze eigene zaken verrigten, dat is het zuiverste; kiezen wy uit allen deze die wenschen ge kozen of herkozen te worden bedaerde onafhanglyke maer vooral, werkzame en nyverheidsminnende man nen, want, wat men ook zeggen mag, werkzaemheid1 alléén kan ons tot het geluk van welstand brengen. (Ziet ons voorgaende Nr.) En wat zal eens het onvermydelyk gevolg der ver- fransching zyn Wel, dat wy ons zeiven zullen gemaekt hebben wat wv het meest vreezen te worden, te weten fransch, geheel fransch Dan zal de groole gebuer zeggen, en niet zonder regtgy hebt myne ziel ingezogen., nu mag ik u wel inlijven ook, gy zyt er ryp toedan zullen wy onze nationaliteit, onze vryheid, ons volksbestaen, onze eigenvvaerdc vcr- snippeld en verkocht hebben voor fransch klatergoud en de nagejaegde verlichting en beschaving zal ons van verre staen uitlagchen. De liberalen zyn verkeerd.... Verfransche ziel» wie wil, en lust heeft, maer de verfransching kan of mag het liberalismus der Vlamingen niet worden. Het schynt byna dat men hoofdzakelyker de ver fransching dan het liberalismus betracht. Is 't zoo niet, dan immers moest men den koristen en besten weg kiezen dié naer liet liberalismus leiden kunne, den weg naer 't hart van het volk de moedertacl Of waren onze voorouders dan zoo weinig liberael omdat zy geen fransch konden Waren Maerlant, Cats en andere schryvers ons niet ver vooruit in 't geen wy nu als een nieuw gevonden heiligen aen- bidden, in het liberalismus De Vlamingen willen de vrienden der liberalen wel zyn, doch de liberalen zyn eeuwig de vyanden der Vlamingen, en daeraen hapert het werk der be schaving, tegen dien steen beeft men de lamp der verlichtingaltyd om gestooten. Thans, zoo schynt het toch, begiWt men den misstap te zien, en wil men, wat bedorven is weer goed ma ken. Wy hopen en gelooven het in 'l voordeel der beschaving, der veredeling van den geest. En wan neer wy in onze hoop niet bedrogen worden, zullen, de vyanden der goede zaek weldra de overtuiging hebben dat de waerheid en de rede wel een tyd lang kunnen verkracht en miskend, maer nooit ganscli gedood worden. Zyn benoemd tot onderpastors Te Meenen, de heer Vansteenkiste, leerling van het belgisch kollegie, te Rome. Te Gheluwe, de heer Vandenbussche, onderpastor te Cachtem. Te Houthem, de heer Vandevyvere. id., te Wes- toutre. Te Westoutre, de heer Debackere, coadjutor aldaer. De heer Dumelie, professor in het pensionnaet te Dixmude, gaet in dezelfde hoedanigheid over naer 't klein seminarie van Rousselaere. De heer Rumbeke, professor in 't kollegie va» Veurne, en de lieeren Thomas en Lambin zyn pro fessors benoemd in het kollegie van Kortryk. De heer Ruyssen van Rousbrugge, is professor be noemd in 't kollegie van Veurne. Het gehucht de Panne heeft niet altyd zoo ge- heeten zyn oorspronkelyken naem is Josephs-dorpr en komt voort (zegt de schryfster van les flenrs des Dunes) van Jozef 11 die er de peter van was. Maria- Theresia stond den grond van de Panne af, bevattende aCO gemeten, voor de daerstelling eener nationale visclivangst, met uitzondering van alle belastingen, van mael-en geneverregten, gedurende dertig achter eenvolgende jaten. Het voor de vangst gebruikte zout moest geleverd worden zonder regten, door de kei- zerlyke kantien. Eindelyk een kasseiweg werd aen- gelegd op de kosten van den Staet. Van hunnen kant verbonden zich de ondernemers om 12 booten in zee te onderhouden. Jammerlvk mislukte de maetschappy in hare onderneming, en de Pannenaren werden voor lange jaren aen hen zei ven overgelaten. M. P. Van Reckem, te Watou, heeft een brevet bekomen voor eene lamp om schistolie te branden.

HISTORISCHE KRANTEN

De Dorpsbode van Rousbrugge (1856-1866) | 1860 | | pagina 4