Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 50" Haart 1905. 5 centiemen. Eerste jaar. Nr 20. Kamer der Volks verlegeu woord igers Het klerikaal ministerie. Liberalisme, godsdienst en klerikalisme. Eendracht maakt Macht. V erschijnende des donderdags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor DEN BUITENKen jaar, Fr. 3-00. Voob STAD Ken jaar, Fr3-50. Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, üixfmidestraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle lioege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDiGINGKN Aankondigingen: 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Zitting van Dinsdag 24 Maart 4905. De Minister van spoorwegen, posten en telegrafen heeft op de vraag der heeren Nolf n Van Mer ris geantwoord als volgt Het bestuur trachtte steeds aan de reizigers, die aansluiting moeten heb ben, nutteloos oponthoud te sparen Doch er mag niet vergeten worden dat het bepalen van de vertrekuren, zoowel voor de treinen van Staatspoor- weg als voor die der maatschappijen, afhangt van menigvuldige omstandig heden, en wel de moeilijkheden van het verkeer of drukke lijnen, het krui sen der treinen op lijnen met enkel spoor,,de aansluiting die op de lijnen moet worden gegeven, de eischen van die lijnen met het oog op haar plaatse lijk verkeer, enz enz. Zoo komt het dat men, om het al gemeen belang niet te schaden, soms verplicht is de reizigers, die moeten aansluiten met eeu trein van den Staat of van eene maatschappij, of weder- keerig, in de wisselatatie lang te doen ophouden. In beginsel moeten de maatschap pijen, wier net in België weinig uitge strekt is, zich regelen naar de vertrek- nren van den Staat, zooniet zou deze door de maatschappijen worden ver hinderd eenigen vooruitgang te verwe zenlijken. Het op onthoud, waarover de heeren Van Merris en Nolf klagen, kwam voort ten gevolge der verbete ring van den dienst op de li]n Brüssel- Kortrijk, en het hoort de Weptvlaam- sche maatschappij toe het te verhel pen. Het is algemeen geweten dat de om verwerping van het klerikaal ministe rie in den wensch ligt der natie en dat veel katholieken beu worden van ons tegenwoordig staatsbestuur. En hoe kan het ook anders wezen als men de gevolgen onderzoekt van eene een-en twintigjarige tyrannie. Het is genoeg te herinneren dat het openbaar onderwijs bijna geheel ver nietigd is, en dat er welhaast niets meer zal van overblijven. De onder wijzers wierden onmenschelijk ver volgd Honderden kloosterscholen ver zwelgen nu jaarlijks verschrikkelijke sommen, welke alleen dienen om de geesten der kinderen te verstompen. De bijzonderste en vetbetaaldste plaatsen worden aan klerikale kiesdra- vers gegeven, zonder dat er ooit reke ning van de bekwaamheid der kandi daten gehouden wordt. Overal worden de werklieden en de bedienden van de Staat bespieden door klerikale spioenen verklikt, om de ge legenheid te vinden dezen, die liberale gedachten hebben, te straffen, ja, at te stellen In alle staatsdiensten gevoelt men de geheime werking van den klerikalen invloed, zoo nadeelig voor de waardig heid, voor werkers en bedienden, aan weiken men alle onafhankelijkheid van handelen en denken, ja, alle vrij heid wil ontnemen. Het land door voelt men den noodlottigen invloed van die verklikkerspolitiek. En is het ook het katholiek gouver nement niet, dat den soldatendienst van 8 op 13 jaar bracht Zijn het de klerikalen niet die ook nog alleen het behoud der plaatsvervangers willen En zijn de werkmanskinderen ook de eerste slachtoffers niet van het tegen woordig legerstalsel Is het ook de klerikale Regeering niet die het schandaligste kiesstelsel ingevoerd heeft, welk men in geheel Europa aantreft Vier stemmen aan den rijke, éÓDe stem aan den werk man De begrooting der eerediensten groeit gedurig aan, giften aan kloosters en kerken kennen geene palen meer, terwijl het ministerie verklaart geen geld te hebben om het lot der arme werklieden voor hunne oude dagen te verzekeren Al die feiten zijn onbetwistbaar en toonen waar de pastoorspartij ons naartoe heeft geleid. Zij toonen ous ook hoe noodzakelijk het is a! onze krachten in te spannen en te vereenigen om, kost wat kost, de katholieken bij de aanstaande kiezin gen hardnekkig te bekampen eD om ver te werpen. En oDze ministers dan. Och zie mijn beste, praat nu maar niet over onze ministers Er is niets ter wereld buiten keffende honden en schreiende kinders, dat mij meer op de zenuwen werkt, opjaagt en boos maakt daD de enkele gedachte aan onze re- geeringskliek Kent, ge die wereldberoemde vuur- bakens die op den ministenëelèn bank schitteren, die geniëm die 's lands za ken beredderen, die zoetwatermatro zen die de verwaandheid hebben 's lands schuit tusschen rots en klip te voeren Ik betaalde graag een paar franken aan hem die ze netjes over boord kan gooien, 't Zijn dwergen, strooien mannen wier eenig doel is hunne duurbaare portefoelie met han den en voeten vast te houden, en de daaraan verbonden 21.000 ballekens op te strijken, met en benevens andere niet onaanzienlijke extraatjes. Kom, beste vriend, spreek me daar niet over! Wat hebben ze zooal uitgericht, wat stellen ze zich voor uit te voeren, onze adelaars Somt me dan eens op, wat ze al ge daan hebben om het lot van den werk man te verbeteren onder stoffelijk en zedelijk opzicht, om handel en nijver heid te doen bloeien Niets Ja toch belastingen op eet waren, kleederstoffen, genever, enz. Reken met mij dat dit eene eigenaar dige manier is voor 's lands welzijn te werken. Maar, zult ge misschien opwerpen, met die miljoenen die ze met zooveel vaardigheid uit onzen zak duwen, voe ren ze groote werken uit, richten ze degelijke kostelooze scholen op, schen ken ze een ordentelijk pensioen aan afgetobbelde werklieden. Mis, beste, driemaal mis Die mil joenen gooien ze weg aan kerken en klooster die zwelgen van rijkdom met onze mijoenen houden ze hunne dompersscholen recht, die broeinesten van hatelijk fanatism, dat zich als een kanker verspreidt. Met die miljoenen maken ze vette postjes voor neefjes en kozijntjes die eenige jaren aan de Leu- vensche Hoogeschoolgesukkeldhebben zonder ooit een exaam te durven aan vatten Van zulke ministers, verlos ons Heer Met zulke ministers vermeerderen de belastingen, de kloosters, de gevangen- huizen, de bedelaarsgestichten, de gen darmeriekazernen en andere dergelijke lieflijkheden. Met zulke ministers gaat het onder wijs ras te niet,bloeit het broodrooven op ongehoorde wijze en wordt de arme zwoeger door 's lands wetten meer en meer als i en paria aanzien. En wij, goedzakkige kiezers, gedwee lasteubetalers, wij laten ons sedert een-on-twintig jaren zoo geducht voor den aap houden, zonder dat ooit in ons brein de ernstige gedachte is opgeweld, daar eens met den groven borstel door te gaan. Kiezers, laat ons niet langer meer voor den zot houden en steken wij van nu af de handen.uit de mouwen om toekomend jaar eens voor goed het klerikaal foppers ministerie aan de deur te kegelen Handen uit de mouwen en van nu af aan 't werk De onwetendheid en het domme fa natisme, zoo diep ingeworteld bij het gros vau 't klerikale leger, zijn de grootste hindernissen tot uitbreiding der vrijzinnige princiepen. Als men de naïeven katholieken kie zer de vraag stelt a Wat is een libe raal zal doorgaans het antwoord luiden a Een liberaal is iemand die mot ter kerke gaat Bij die korte uitlegging bepaalt zich desaangaande gansch het begripsvermogen van hen die de groote meerderheid der klerika le partij uitmaken. Vreemd zijn aan Kerk en priesters is, volgens de secta- rische opleiding die zij genotenleen euvel zonder weerga door het feit zelf is men een godloochenaar, een zielbederver, een mensch die slechts leeft om te genieten. Dit dwaas vooroordeel wordt door de vijanden van volksontvoogding met zorg onderhouden, üp den klerikalen buiten vooral is die meening alom ver spreid. Daar beijveren zich onze tegen strevers door op even ongestoorde als laaghartige wijze het liberalisme en zijne aanhangers in een valsch dag licht te stellen. Jaar in jaar uit stape len zij hoopen leugens op elkander, zoowel om ons hatelijk te maken als om hun verdiensten toe te kennen die zij niet bezitten. Nooit echter zouden zij het durven wagen aan hunne be drogene en verblinde volgelingen eene rechtzinnige uiteenzetting van het li beraal programma te geven. En zulks laat zich begrijpen. Het doel dat wij beoogen is zoo rechtvaar dig en zoo vredelievend dat onze vijanden gedwongen zijn de wapenen des lasters te gebruiken om ons te be strijden. Het liberalisme, als politieke organi satie, bekommert zich niet met gods dienstzaken. Volledige gewetensvrij heid op dit gebied is en blijft de grond steen van ons streven Zoo komt het dat men in onze rangen aanhangers van verschillende wijsgeerige stelsels aan treft. Verdeeld op het terrein dat het geweten afzonderlijk aanbelangt, zijn zij vereenigd nopens vraagstukken van algemeen zedelijk belang eenieder eischt voor zich volledige vrijheid in het uiten en toepassen zijner denkwij ze, doch kent aan andersdenkenden dezelfde vrijheid toe. In zekere gewesten, zooals in Enge land, waar de Roomsche godsdienst door eeu betrekkelijk gering gedeelte der bevolking beleden wordt, zijn het de liberalen die de rechten der katho lieken, der joden en anderen t.-genover de protestantsche meerderheid verde digen hier ten lande verdedigen de liberalen de miskende rechten der niet- katholieken even als zij de rechten der katholieken zouden voorstaanmoesten deze ooit bedreigd worden. Een libe raal, opgevaarafzijnehoedanigheid van liberaal te verliezen, zou nooit iemand mogen beletten zijne gedragslijn te regelen volgens de ingevingen zijns gewetens. Destrekking van het klerikalisme is gansch anders. De politiek door onze tegenstrevers gevolgd, betracht de al- leenheersching van den katholieken godsdienst. Alle andere geloofsbelijde nissen, alle andere wijsgeerige stellin gen aanzien zij als valsch en ongeoor loofd. Daaruit volgt dat de gewetens vrijheid door hen niet kan geëerbiedigd worden, want, om logiek te blijven met hunne princiepen, moeten zij de vrijheid van denken bevechten. Een echt klerikaal is van natuur onver draagzaam rechten of plichten buiten zijne enge begrippen zijn hem onbe kend wie niet met hem meeheult is het voorwerp van zijnen haat en wordt afgeschildêrt als een voorstander van losbandigheid en ongeloof. Het kan niet genoegzaam herhaald worden de aartsvijand van het libera lisme is volstrekt niet de katholieke godsdienst, maar wel de politieke par tij die door list of geweld de overmacht van dien godsdienst wil verzekeren en het burgerlijk bezag aan de overheid der Kerk wil onderwerpen. Men zou dus heel goed den katho lieken eeredienst kunnen aankleven en toch liberaal zijn. Daartoe is het vol doende dat men geloof hecht aan het geen de Kerk voorhoudt, doch terzelf- dertijd de natuurlijke rechten van andersdenkenden eerbiedige. Maar zoo verstaan het de klerikalen niet. Een hunner bezaghebbenste hoofdmannen, wijlen Louis Veuillot, schreef eens «Wij, katholieken, eischen van u, liberalen, volledige vrijheid in naam uwer princiepen, doch wij weigeren u diezelfde vrijheid in naam onzer princiepen. Die woor den zijn inderdaad de nauwkeurige weerspiegeling der klerikale politiek. Alles wat onze tegenstrevers betrach ten en uit voeren draagt het kenmerk van dezen stelregel. Nooit zal een kle rikaal lijdzaam kunnen aanschouwen dat voorstanders van andere gezind heden aanspraak maken op dezelfde rechten als deze die hij zich toekent. Uit dien staat van zaken volgt dat wij, liberalen, gedwongen zijn aan houdend te strijden voor het behoud onzer bedreigde vrijheden. Onze ge- duchste en hardnekkigste tegenstre vers zijn de politieke priesters. In plaats van zich enkel te bemoeien met zaken die huDne zending aanbelangen, trachten zij hunnen invloed te doen gelden daar waar hij volkomen mis plaatst is liet men hen begaan, dan zouden weldra de zeden der middel eeuwen opnieuw bloeien en zou alle maatschappelijke vooruitgang onmo gelijk worden. Als liberaal bestrijden wij dus de priesters, niet omdat zij de bedienaars zijn van de katholieken eeredienst maar wel omdat zij de ver- kleefste aanhangers en werkzaamste verpreiders zijn der klerikale politiek. Zeker is het aan een liberaal toege laten wijsgeerige leerstelsels voor te staan en te verspreiden die tegenstrij dig zijn met de voorschriften der Roomsche leering; ook mag hij do drogredenen der Kerk bekampen en hunne valscbheid, zelfs i=- het zijn plicht zulks te doen ah zijn geweten het hem gebiedt, doch hij die van dat natuurlijk recht gebruikt maakt han- DE fVEEKCALI

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 2