Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en.het Arrondissement. De Hoop. Donderdag, ln Juni 1905. 5 centiemen. Eerste jaar. j\' 29. Goed Teeken. De Boerenbonden en het Socialismus. Eendracht maakt Macht. g et'üchijlieilf/e f/i'S fPonder tiags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Vooe den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voorstad: Een jaar, Fr. 3-50. Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uilgever, L»ixinudestraatn1 S3, te Yper. De aankondigingen van gansch België en't buitenland evenals de Notariale en Hechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk legeu Üijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. g, heelt Een onschatbare factor in 't leven van den mensch is de hoop. Zij ver licht de drukkende eenzaamheid van den gevangene, zij verzacht de smar ten 'van den zieke, zij stuwt den drenkeling tot eene laatste poging, zij bemoedigt den jongen handelaar, zij verdubbelt de levensvreugde van den stoeren knaap, die reeds droomt eens deftig lid te worden der wereldmaal- schappij, en zij verschaft den liberaal den zoeten voorsmaak van betere tij den, na een vierde eeuwsche versloo- ting en verguizing. Geene beelden, geene woorden kunnen juist het genot afschetsen dat thans goed doel aan hel hart van den liberaal Veel inniger, veel zoeter is het dan hetgeen men gewaar wordt bij het verschijnen der regenboog na een hemelscheurend onweder ot bij het aanbreken van een helderen da geraad na een woedend tempeest in een pikdonkeren nacht Trouwens in T verschiet merkt de liberaal reeds het oogenblik der verlossing. De gelukki ge tijd nadert ras, waarop hij hel stre ven naar zijn verheven doel zal magen voortzetten, namelijk aan elkeen, en wel hel meest aan den kleine, hel volle gebruik zijner rechten legeven, die de huidige beschaving hem aanbiedt aan allen, zoowel aan den werkman als aan den rijke, toegang te verleenen in hel gebied der vrijheid. Liberalen, mannen van vrijheid en vooruitgang, van recht en vrede, vol hindernissen en gevaren was de baan, die ge afgelegd hebt, ian de duistere nacht der verdrukking u gewogen, maar Oosten 1 Haast heen is uw haast moogt ge u verblijden Ziet katholieken, liberalen menschen, die steeds voorgelicht wor den door de stralen der hoop. Wel is waar stelt deze zich bij hen niet ten doel, om door valschen schijn of het prevelen van kilomelrische litanieën, na den dood gesuikerde rijstpap te eten met zilveren lepels, maar zij beoogt het verschaffen van de grootst mogelijke som van geluk hier op aarde aan den kleme gelijk aan den giooie. Denkt ge niet, bravekaiholie- ken, dat God, in zijne opperste goed heid, het ook zoo meende, en niet zooals uw handel en wandel het uit wijzen, toen hij die schoone deugd in de ziel stortte Meent ge niet dat Hij ook eon bekamper van het voorrecht en een strijder voor het recht is Uit de goddelijke ingeving, vloeit voort dat wij, menschen, voor plicht hebben eik het zijne bij te brengen om den algemeenen toestand van alle klassen en standen en graden der maatschappij voortdurend te verbete ren. Zoo echt is dit axioma en zoo diep is eenieder ervan doordrongen dat menig jonge burger, bij zijne in trede in de wereld, zijne eerste en grootste teleurstelling beleeft in uwe hatelijke, eenzijdige politiek. Zijn brein is nog rein, zijn hart vol hoop h'j kent nog niets dan waarheid en recht hem lacht de toekomst aan, want hij is vol lever en moed voor het Werk hij kent nog niet de macht der valschheid, maar heeft volle vertrou wen in de rechtschapenheid, in de verdienste en den vlijt daarom be raamt hij, tot het bereiken van zijne Oop het daghei in den lijden, doel, slechis middelen, die de om?tan digheden hem aan de hand doen maar die deïïèr niet versmaadt. Doch welke eene' bittere ontgoocheling doet zich spoedig in hem voor. Hij, die overtuigd i - ten volle recht te hebben op een gewichtig aandeel in hetgroote werk der maatschappij, wordt over sprongen door onbeduidende vleiers of lage kruipers. Wat is het kwaad, dat hij uitboeten moet, reeds bij zij nen eersten stap in de werold Ont breekt hem dan nog iets, bij al zijn moed, zijn lust en zijn hoop Of moet hij misschien afstand doen van zijne rondborstigheid, zijne liefde voor liet recht Ja, dat is het Die lafheid ontbreekl hem 1 Dat is zijn kwaad 1 Geene verdienste, geen eer, geene oprechte toewijding vraagt men slechts IJdelheid en vleierij, schijn heiligheid en huichelarij, kniebuigen en voetvallen, verloochening van zijne edele eigenwaarde Dan stelt hij vast, tot zijn innigen,spijt dat be nevens den weg der deugd en eer ook die der laagheid en schande bestaat, die helaas I meest bevorderd wordt door de regeerende politiek. Gewis hebben velen, allen heel wol gelijkend aan huurlingen zich dien toestand te nutte gemaakt. Katholieken, dat zijn uwe mannen I Edoch, menigvuldige anderen hebben genoeg wilskrachlge- bruikt om, ondanks de vergrooting en verwerping der besturende partij, hun heenkomen te zoeken door mid delen, die de waardigheid niet laakt. Katholieken, dit zijn onze mannen En velen-zijn er, zulks weet gij ook. ln alle administratiën in alleraard be dieningen, in alle graden van het on derwijs, op alle trappen der samenle ving, zelfs in het leger, vindt ge er talloozen die terzijdegesteld ol ver- stooten werden, omdat ze niet verko zen hunne vrijheid van geweten te verpanden. En zoo zij zich dusdanige lafheid niet gedoogden, maar liever hunne stevigekrachtdadigheid behiel den, dan is het vooral aan de hoop. Zij is voor dit legioen van verworpe lingen een voortdurende prikkel ge weest, die hen met volle betrouwen in eene betere toekomst deed geloo- ven Aan haar is te danken dat de moed en de strijdlust hun steeds zijn bijgebleven aan haar is men ver schuldigd die opgeruimdheid van ge moed die thans bij alle liberalen heerschlaan haar schrijven we toe dit vurig verlangen, die vlammende begeerte die al de liberalen bezielt, om u. groote katholieken, binnen een jaar, met een daverend gedruiscb van uwe hoogheid in de laagte te storten, waar gij voor altijd begraven zult lig gen O I hoop, wat eene liberale, god delijke deugd zijt gij De liberale propaganda van 7 Mei moet wel zwaar op de maag liggen van de klerikale pers,- aangezien deze nog altijd bezig is met te trachten er de beteekenis van te verkleinen. Het zijn de beste vruchten waaraan de wespen gewoonlijk komen knagen. De razernij van de klerikale pers is zeer begrijpelijk. Jaren lang hebben zij den lande door op commando het liedje verspreid dat de liberale partij dood en begraven was. Nu krijgen zij van dien gewaanden doode beurt op beurt aftakelingen van befafig en zij kannen 't niet verkrop pen dat bij zich durft aanstellen om in hunne plaats het meesterschap, de leiding van 't land in handen te nemen. ln al de arrondissementen waar er verleden jaar verkiezingen moesten plaats grij pon, heeft de herleving van de liberale partij zich schitterénd afge- teekend. Nu kwam het erop aau deze herle ving ook te doen zien en te doen ge voelen in de arrondissementen waar de kiezers toekomende jaar zullen opge roepen worden en waar het er wei zou kunnen op aankomen de klerikale heer schappij den genadestoot te geven. Een propagandetocht gelij k deze van 7 Mei laatstleden kan met ondernomen worden door eene verkwijnende, ver lamde en vervallen partij. Er is jeugdi ge kracht, bewustzijn vaD eigen macht en volle vertrouwen in de toekomst noodig om zoo iets aau te durven. En de liberalen hebben 't gedurfd en de overheerlijkate uitslag boven aller ver wachting, heeft hun streven bekroond. Ziedaar waarom de klerikale pers razend is en ziedaar waarom wij met zooveel blijde hoop den vervaldag van 1906 te geuioet zien. Ja, 1906 zal den ondergang t.eekenen van de algemeen verfoeide en verwenschte klerikale dwingelandij De groote levensader van het socia lismus is de volksarmoede waat hoe wel de rooden beweren te streven naar de stoffelijke verbetering des volks, vindt het op ellende azend socialismus er voedsel voor aanhangers. Diensvolgens mogen wij met recht zeggen, dat ai wie het zij gelijk op welke wijze, bijdraagt tot ie vermin dering der stoffelijke welvaart van eene groep of klas der samenleving, medewerkt aan den vooruitgang van den socialistischen oproergeest. De gazet van Antwerpen in haar hoofdartikel van 14 October, spreken de over de nadeelen der werkstaking te Marseille zegt De honger is de geweldigste prikkel welke lot opstand en wanhoop aandrijften zij wier hart verbitterd is en die geenen weg meer zien om uit hun hachelijken toestand te gerakenworden eene gemakkelijke en zekere prooi voor hel socialisme. Duidelijker dan dat, kan men de kwestie wel niet bepalen. Wat moet er dan gezegd worden, van die katholieke geidbarons, van die priesters, die onze deftige, vredelie vende en voorheen zoo gelukkige bur gerij uit de buitengemeenten in eenen hachelijken, onoverkomelijken toe stand brengen, ja, ze van bed op stroo helpen, hen hunne eerlijke bestaans middelen ontrukken door de instand houding van aankoopsyndicaten, waar van de voordeelen alleen terecht komen in den geldkoft'er van de groote heeren kapitalisten, aandeelhouders van het Aan- en Verkoopgenootschap, waarbij de boerenbonden zich door tusschen- komst hunner geestelijke bestierders bevoorraden, zonder dat de boeren één centiem voordeel bij hebben (soms wel het tegendeel. Dat bekennen de boeren bonden zelve. Wat. dient er dan gezegd van die ka tholieke heeren en hunne eerwaarde handelsagenten bij de boerenbonden Want dat zijn in feite de priesters die aan het hoofd dier bonden staan. Zijn zij dan niet rechtstreeks de handlangers van het socialismus Ja, en misschien erger nog, want weet, dat een burger, door zijne ver zorgde opvoeding en meer ontwikkeld verstand, ook des te gevoeliger is aan verval van stand. En zoo die burger, van den betrekkelij ken welstand, waar - in hij het voorrecht had geboren te worden, of waartoe hij zich door eer lijke werken wist te verheffen, terug gedrongen wordt en vernederd "tot een staat van ontbinding en ellende Weet dat die verongelukte burgee ge vaarlijker zijn zal voor de samenleving dan den onwetenden werkman, voor wiens stand,zakken dragen geen schan de is noch schadelijker aan zijn gestel en die zich maar socialist noemt zonder eigentlijk te weten waarom, of op z jn hoogst genomen om de voordeelen wel ke hij in de roode coöperatieven denkt te vinden. Integendeel, die verguisde burger zal in zijn verbitterd hart, waarin voor heen vrede en naastenliefde huisden, de ontberingen van zijn buisgezin, dat' hem nauw aan 't harte ligt voortdurend ziende vergrooten, den prikkel der wanhoop gevoelen welke hem. zoo niet tot don brntalen opstand, dan toch zeer zeker tot nauw berekende aanvallen zal drijven tegen dezen, die de oorzaak waren van al dat leed. HRj gij grooten en machtigen, die aLleen plannen smeedt tot voldoening uwer nooit verzadigde dorst naar be zit.... Gij geestelijken, die u misschien onbedacht leent tot bemiddelaars der plannen van die machtige bezitters Waarheen helpt gij de samenleving voeren U priesters achten wij te verstandig om te durven veronderstellen, dat gij langs daar beter geestelijk voordeel denkt te verwezenlij ken. Maar dat alles houdt geen steek, en daarmee kunt gij de aankoOpsyndika- ten uwer boerenbonden, waarvan gij de hoofden zijt geen oogenblik verde digen. Waarom dan het ongelijk niet be kend en teruggekeerd van den weg eer het voor goed te laat is. Gij strekt de handen vreesachtig ten hoogen wanneer gij in de toekomst ze kere gewesten des lands bedreigd ziet met het socialistisch gevaarGij vreest voor de vreedzame kristene Limburgsche Kempen, waar de ont dekte rijkdommen welhaast duizende arme zwoegers zullen ter plaatso roe pen. en de waakzaamheid der kempi- sche bevolking opwekkende schijnt gij te roepon. Iieere red ons, want wij ver gaan En, o onbegrijpelijke logiek wat doet gij van den andereu kant Onder voorwendsel goed te willen stichten, helpt gij met sterke hand aan de vernietiging van den burgerstand, die in uwe plattelandsgemeenten, meer" nog dan in de steden, de grootste steun, ja de borstweer is, niet alleen van den godsdienst, maar van den vre de, de orde en den algemeenen wel stand. O, gij rijken, gij priesters, beseft gij dan de schrikkelijke verantwoerdelij k- heid niet, welke gij op u laadt Wellicht zult gij trachten hier vaD overdrijving te beschuldigen. Welnu, ziethier dan wat Van de Velde, dö.ge kende socialistische vertegenwoordiger der hoofdstad, in 1898 ter Kamer van volksvertegenwoordigers, over de boe renbonden sprekende, zegde <t Die samenwerkende beweging [zoo noemde s hij de boerenbonden) loopt den langen s laatste uit op eeue socialisatie van HE WEERGALM zijn

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1