Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Het Comiteit der Liberale Vereeniging van het arrondissement Yper maakt aan het publiek kenbaar dat er op Zondag 18n Juni aanstaande, Meetings zullen plaats hebben te Poperinghe, in het lokaal van de Philharmonie en te Rousbrugge, in de zaal van de herberg A l'Omnibus. Haringhe- straat. Wij zullen de namen der sprekers en het uur van de meetings in ons toekomend num mer kenbaar maken. Liberale propaganda. De dag van 18 Juni. Een erge toestand. Twee Mannen. Donderdag, 8" Juni 19Ö5. Eerste jaar. N' 50. Een gewichtig vraagstuk. Eendracht maakt Macht. g e f Schijnende (tes Ëïontïevdags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS VoOE DEN buiten: Ken jaar, Fr. 3-00. Voor STAD Ken jaar, Fr3-50 Men handelt bij oveeeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, üixtttudestraat, nr S3, te Yper. De aankondigingen van ganscli België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Uijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGKN Aankondigingen 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. De inrichting van den tweeden dag van liberale propaganda, vastgesteld op 18 Juni aanstaaude', is op goeden weg. De bijval van den 7 Mei dient tot prikkelend onddel en tot aanmoediging voorde liberalen van het g insche land de Nationale Bond van liberale propa ganda ontvangt dagelijks mededeelin- geii van plaatselij ke kringen die vragen om de voordrachtgevers van den Bond te ontvangen of aankondigen dat zij zelf eene vergadering van propaganda ingericht hebben op 18 Juni. Die tweede dag van propaganda zal de stipte herhaling niet zijn van den eersten het Comiteit denkt met zich nog te moeten verbinden aan het prin ciep der inrichting eener voordracht in ieder kanton, en, van den andereu kant, he.eft het gemeend dat het de ar rondissementen niet geheel moest ver laten die het toekomende jaar geene volksvertegenwoordigers moeten kie zen. Kr zullen dus in de provinciën Brabant, Antwerpen, West-Vlaanderen, Luxemburg en Namen, vergaderingeu zijn in vele gemeenten waar het nuttig schijnt de liberale gedachten te doen indringen, die er min gekend zijn dan inde hoofdplaatsen der kantons. Daar enboven zal er een zekere getal voor drachten bij voorkeur ingericht wor den in de volkrijke centrums der pro vinciën Henegouw, Oost-Vlaanderen, de provinciën Luik en Limburg Het zal daar nog een aanzienlijk werk zijn dat de Nationale Boud zal pogen tot een goed einde to brengen. Ook denkt hij het recht te hebben te rekenen op de ondersteuning van al de liberale kringen en Associaties van het land, fiven als op al dezen die den bijval der hberale gedachten ter harte nemen De toetreding van kringen en van persoonlijke leden moeten gestuurd Wf>rden naar het Algemeen Secreta riaat, 42, Verbiststraat, te Brussel zij wegen ook gezonden worden naar het Secretariaat der liberale Associatie van Yper. Het ware verkeerd te denken dat al degene, die tot de behoudsgezinden behooren, dweepzieke menschen zijn, welke, niet om eenige gezonde reden, maar bloot uit eene zekere geestes- verbijstering, zich verzetten tegen welkdanige maatregel van verbele- r'ng Hel is niet mogelijk dat allen zich door politieke opvatting genood zaakt voelen letterlijk aan al de ver mogens en eischen der katholieke Part'j te voldoen, alleenlijk omdat hunne voormannen zulks willen of begeeren Wij meenen zelfs met ze kerheid te mogen bevestigen dat er tal van personen zijn, die ofschoon mot liberaalgezind, dat is, in alle omstandigheden en voor allen eene volkome vrijheid verlangend, toch het besef hebben van het onrecht, dat zo begaan met aan andoren het goed te ontzeggen waarop deze recht hebben. Zij begrijpen dat het onbillijk is dal de Staat ingericht worde ten voordee- le van enkelen of van ééne groep van menschen Zij gevoelen en hebben de vaste overtuiging dat tal van ver beteringen voorde lagere standen op v rwezentlijking wachten zij twijfe len er niet aan dat de tijd van de al leenheerschappij. van den dwang en van de willekeur henen is, en dat de. huidige beschaving vergt dat de niet volkomene weergave weze van de slem des volk*. En toch zijn zij ka tholiek niet faealiek, maar kunnen zich niet ontdoen van den last, die op hen weegt, namelijk van mede te helpen aan de vertragingen verlam mingder maatschappelijke ontwikke ling. Dit komt hun niet voor als plicht, want in hun geweten worden ze gewaar dat de plicht hen tot eene andere zienswijze dwingt. Waarom stemmen ze dan voor de behoudsgezinden, die klaarblijkend alles doen wat mogelijk is om de strooming van den vooruitgang terug te houden Uns inziens is dit toe te schrijven aan eene zekére lauwheid en luste loosheid, welke kenmerkend is bij vele katholieken. Kenerzijds gehoor zamen zij niet slaafsch of laten zich niet gedwee leiden door de hand van den pastoor maar anderzijds ont breekt hei hun aan de noodige wils kracht om te breken met de verderfe lijke sleur en oude gewoonten. Niet tegenstaande de voorlichting van hun ontwikkelden geest en hun helder ge weten komen ze er niet toe mede te helpen aan de vervulling van hun eigen wenschen. In dien toestand ligt er iets pijn lijks, iets bangs. Die aarzeling tus- schen plicht en gewoonte of beter dit tekort blijven aan hun eigen verlan gen baart onvermijdelijk eene diepe onrust, die geene valsche uitleggin gen bekoelen kan. In anderewoorden, bij de nielfanatieke katholieken, wel ke eene dergelijke ontwikkeling geno ten hebben, spreekt de stem van het geweten, zoowel wanneer het eene maatschappelijke overtreding geldt, of voor eene boetstraffelijke misdaad. Zulke toestand is bang en naar hij is medelijdenswaardig, vooral om dat die personen hem zelf niet veroor zaakt of gezocht Ie bbén Hij- rs te wijlen aan gewisse omstandigheden, welke volkomen onafhankelijk zijn van hunnen wil, en die eenieder ge noegzaam raden kan. Zij behooren tot de opvoeding uil den eersten leef tijd. Toen waren het karakter, de geest, de wil nog in wording. Ze kon den dus nog gemakkelijk gekneed en vervormd worden. Natuurlijkerwijze zouden ze zich ontwikkeld hebben volgens rechtvaardige, eerlijke prin ciepen, indien ze niet door eene slechte drukking waren gewijzigd ge worden want de kwelling kent, noch duldt het onrecht en heeft,' slechts behoefte naar waarheid. Beter dan het zorgvuldig overleg den ver standelijk ontwikkelden mensch die nen hem de liefde voor het ware en de zuiverheid van zijn geweten als een onfeilbaar richtsnoer. Daarom is dan ook het kwaad, dat de opleider ge sticht heeft, des te wreeder en te hatelijker. Eene onafgebroken en op zettelijke be'moeiing was er noodig om, verscheidene jaren lang, den knaap van het goede spoor af te hou den en ten slotte bij hem de slechte gewoonte te verwekken om uit louter lauwheid te verzaken aan het werk Vaifden vooruitgang. Ongetwijfeld moet het voor zulke katholieken eenegemoedsverlichting, eene verkwikkende geruststelling we zen, te zien dat de liberale gedachte steeds meer en meer veld wint en eindigen zal met die maatschappelij ke zege, die ook hun droombeeld is. Nu alweer de begrooting der open bare schuld ter bespreking komt, zal het niet van belang ontbloot zijn eene kleine vergelijking te maken tusschen de twee mannen die 's Rijks zaken heb ben beredderd en eene conclusie te trekken uit die vergelijking. Frère-Orban was ontegensprekelijk een groot minister die hoog en verre zag, en 't is bij hem dat Koning Leo pold 11, wiens kolossaal heldere blik thans Europa verbaast, is ter school geweest. Hoe ging Frère-Orban te werk Ne men wij zijn ministerie van 1860 tot 1870. Vooreerst was de bezadigde Staatsman te wijs en te behendig om de halsbrekerspolitiek,die thans wordt gehuldigd, aan te durven. Hij keek vooruit en voerde niet de spreuk in zijn schild die M. De Smet de Naeyer heelt aangenomen Na ons mag de wereld vergaan Ook groeide de na tionale schuld van 1860 tot 1870, op tien jaar dus, slechts met 48,742,000 frank aan. Kr werden toch ook openbare wer ken verricht, er werd ook materieel voor 't spoor aangekocht eu gebouwen opgetrokken. Autwerpen werd ver sterkt en in staat van weerbaaiheid gesteld met de gewone hulpmiddelen van het rijk. Hoe verre zijn we van die goede po litiek verwijderd met M. De Smet de Naeyer Hij heeft middel gevonden op tien jaar van 1895 tot 1905. de open bare schuld met 660 millioen te doen toenemen. Kn, gaat het er beter om Wanneer Frère-Orban een openbaar werk begon voltooide hij het in den gestelden tijd. En wie zal de opsomming maken van d werken door M. De Smet de Naeyer in gang gezet en in den steek gelaten 't Schoonste bewijs daarvan hebben wij te Brussel, met den grooten singel waar millioenen in kropen en die braak ligt met de haven die nog geene mon ding heeft, met .den Kunstberg die een puinhoop vormt in de hoofdstad en men denkt alweêr aan een Walhalla. Frère Orban huldigde de spreuk i die geen schulden heeft, is een rijk man en 't land bevond er zich goed bij M. de Smet de Naeyer onlleent maar gedurig, maakt nieuwe gaten om oude te vullen, ziet niet moer klaar in zijne rekeningenen gelijkt aan een deftig afgeborsteld heerschap, dat op crediet zijn kleeren koopt. Wij houden het met de politiek van Frère-Orban en 't is de wensch van velen dat navolgers dier politiek en drukkers van het voetspoor des groo ten mans weldra in staat zullen gesteld worden dezes denkbeelden terug in praktijk te stellen. Het iseenieder bekend hoe lastig het valt om eenen plooi te geven aan het karakter van den mensch. De wijziging moge strekken tot het goede of het kwa de, in beide gevallen hoeft eene taaie volharding en eenen ouwaukelbaren moed. Diezelfde moeilijkheid doet zich op grooter schaal voor, wanneer men zich bemoeit met het vervormen van den volksaard. Dit weten eu ondervin den zeer wel de geestelijken, die sedert eeuwen helaas het edele hunner zen ding vergeten en zelfs opofferen om slechts, ten koste van de rechten en vrijheden van het volk, geld en macht in te zamelen. In plaats van waarlijk te werken aan de verzedelijking van den kleinen, aan de versterking van het oude vlaamsche karakter, die steeds heeft geblonken door rechtscha penheid en fiere zellwaardeering, trachten ze slaafsche gedweeheid en schandelijke verloochening van alle persoonlijke waardigheid in de harten van het volk te doen woekeren. Wat hieruit volgt, heeft elkeen reeds menigmaal in het leven ondervonden. Bij na dagelij ks stoot men op sluwheid, arglist, onderkruiping en lage vleierij, en menigvuldig andere ondeugden, waarvan het zaad nog immer met volle grepen roudgegooid word van uit de hoogte van den kansel. Wie twijfelt h er nog aan Leert de ondervinding dan niets meer Oh Vlamingen, gedenkt dat zulks steeds de handelwijze geweest is van de partij der verdrukking. Weet dat er altoos drie groepen van menschen geweest zijn Adel, geestelijkheiden volk. Herinnert u dat immer het volk de melkkoe geweest is van de twee eerste standen Herleest in uwe boe ken dat de geestelijkheid en de adel altijd hand in hand gingen om het volk te verpletteren, telkens dit het hoofd durfde oprichten om ook wat rechten te genieten Doch weet ook dat het oude vlaam sche karakter altoos een ijzeren harnas geweest is, waar de lausenen zwaarden van hunne wreede vijanden te ver geefs tegen botsten Nooit konden ze den fleren vlaming het hoofd doen bukken niets ontmoedigde, noch ont zenuwde dezen. Noch den vloek der geestelijken, noch den ban der kerk, noch de wreedheid van waanzinnige uitzuigers als Karei den Stoute plooide hen Zulks verbitterde genen nog i meer en erger het verstaalde en ver- DE WEERGALR ^vwiAAAT/TifvV

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1