Belangrijk bericht. Stadsnieuws. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 12u October I90o. 5 centiemen. Eerste jaar. l\Tr 48. De kiezerslijsten voor 1906-1907 liggen ter inzage van liet publiek lot 51 October, laalslen nut tigen uitstel voor de te maken reclamaliën. Het is de plicht van alle liberaal, na te zien of zijn naam op die lijst voor komt met hei getal stem men waaraan hij recht heeft en evenlueellijk alle vergissing kenbaar te ma ken aan hei Comiteit der liberale Associatie, Semi nariestraat. De liberalen zijn godsdiensthaters. Christelijke gevoelens. Het beheer der alleenheerschappij. Eendracht maakt Macht. Verschijnende tles BBotuicrduys. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS: Voor DEN buiten: Ken jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 2-50 Men handelt bij overeenkomst. Dit is het eeuwig stokkepaard der klerikalen tegenover de liberalen ernstiger argumenten kunnen zij te gen ons niet inbrengen en maken daarom van hunnen godsdienst een bestendig wapen om de onnoozelaars tegen de liberalen op te jagen. Wij hadden de ouders der scholie ren herinnerd dat de wet hen toelaat hunne kinderen van de godsdienst lessen in de School te ontslaan. Onze klerikale boterpapiertjes en voornamelijk de priesters der buiten gemeenten sprongen er op zooals uit gehongerde honden op een been Ziet gij het nu, beminde par lochia- nen, hoe de liberalen den godsdienst haten en vervolgen Wal moet gij nu nog meer hebben om er van overtuigd te zijn En met die onnoozele vraag loopen de dorpsherders van huis tot huis en op 't einde der week wordt die, met nog andere leuchenachtige cötnmentariën, in den stoel der waar heid herhaald. Hewel, er is geen geestelijk die kan zeggen dat wij de ouders aange raden hebben hu.me kinderen van dén godsdienst te onttrekken. Wij hebben enkel de ouders in herinnering gebracht dat een wet be staat wet die in 1895 door de kle- r'kalon werd ingevoerd waarbij de ouders het recht hebben hunne kin deren in dx school van de godsdienst leren te ontslaan. Er wordt wel den ouderlingen her innerd wal zij moeten doen om hun Pensioen te bekomen. Er wordt ook jaarlijks de kiezers herinnerd dat zij de kiezerlijsten moeten nazien om na te gaan of zij w op voorkomen met hetgeen de wet hen toekent. Er wordt de belanghebbenden de welten der militie, der dronkenschap, enz enz herinnerd. Waarom zouden wij dan de ouders Wet mogen het artikel 4 der klerikale Scboolwet van 1895 herinneren Men schrijft in bij den Uilgever, üixlnudestraal, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch iielgië en 't buitenland evenals de Nolariale en Kechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen bijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Roomsch katholieken scholen bezoeken zijn die on^e Hewel, en dan Neen, heeren klerikalen, door voor gaande artikelen der wet aan te halen hebben wij niet de minste bedoeling den godsdienst aan te raden of onzen haat er tegen te koelen voor ons li beralen zijt; alle godsdiensten gelijk en heelt elke burger het recht den godsdienst te beoefenen, te belijden of aan te leeren welken hij verkiest. JVlaar iels dat wij in alle geval niet goedkeuren, isdat menden godsdienst onderwijze in de school daartoe dient de kerk 1 Het princiep dat wij, liberalen, in de scholen steeds, met de meest onver zettelijke krachtdadigheid willen zien toegepast en doen eerbiedigen, is dat er volkomen onzijdigheid besta op godsdienstig terrein. Wij willen dat de scholen van de stad of gemeente in den breedsten zin gemeentescholen zijn en blijven, zoodat elke burger, welke ook zijn godsdienstige of staat kundige denkwijze zij, er zijne kinde ren kunne heenzenden. Wij èischen van den onderwijzer, dat hij vooralles zijn leerlingen de verdraagzaamheid inpcert.e, en er over waakt dal twist vragen en eng polilieken of kerkdij ken aard steeds met de grootste zorg buiten het onderwijs worden gehou den. altijd gezegd .De liberalen hebben en zeggen nog, dat de openbare school grondwettelijk moet zijn, te we len toegankelijk voor allen De pries terpartij heelt immer in zake van volksonderrichl slechts een doel be- hoogd haar klauw te leggen op de onderwijsgestichten. En ziedaar waarom zij wil dal de godsdienst in de school wordt aange leerd, de godsdienst eenige ware katholieke Renken onze legenstrevers mis- ScEien dat het allen kinderen van Voor eiken vrijzinnigen geest is het uitgemaakt, dal de leerstelsels van een dogma dienen onderwezen te worden' in de kerkmaar met in de school waar het leerprogramma van zuiver wetenschappehjken aard moet zijn Is het de zending der school tus- schen de religiën te kiezen, ie zo ken waar de konfessionneele waarheid ligt Volstrekt niet Haar rol moet zich bepalen bij het onderrichten van al de kennissen die het jonge geslacht later in den strijd om het bestaan zal noodig hebben Vele katholieken van stad niet ver blind door politieke driften zooals de geestelijkheid van den buiten, zijn hel daarover met ons eens en hel be wijs daarvan ligt wel in het feit dal duizende christelijke ouders hun kin deren aan de officiëele scholen toe vertrouwen Wij z jn tegen den godsdienst zeggen zij, omdat wij vragen dat de catechismus niet in de school maar in de kerk worde aangeleerd. - Wij willen de leering van den catechismus uitroeien, beweren zij, en jaarlijks worden er tn dei stad met de centen der liberalen alleen een honderdtal arme kinderen uit deo h- ciëile stadsscholen verkleed, ter ge tegenheid hunnerecrsle-communie Do Voorstaanders der Gemeente- sebn'on die zich te Yper met dit lief dadig werk belasten, zijn liberalen van liet zuiverste bloed 1 Hoeft men nog klaarder bewijzen aan te halen om de leugentaal der priesters en der klerikale vodden- bladen te weerleggen of in duigen te slaan Neen, hunne beweringen zijn valsch. De liberalen eerbiedigen elke godsdienstige overtuiging wanneer die rechtzinnig is Of hunne medeburgers Roomsch katholieken, Rouddisten, Protestan ten, Joden of eenvoudige vrijdenkers zijn, zulks laat hun totaal onverschil- [|g De liberale partij stelt er een punt van eer in nooit eenen godsdienst aan te vallen omdat hare grondbeginselen zelf den eerbied opleggen voor elk ideaal door rechtschapen menschen gekoesterd. Zij zegt lot de burgers Geloof wat ge wilt, bezoekt de tem pels die gij verkiest, aanbidt uw God in vrede, uwe vrijheid zal gewaar borgd blijven Ziedaar onze ware theorie. En al heeft ze het geluk niet te bevallen aan de buitenpruslers en schrijvers van klerikale gazelle», toch blijft ze de waarheid. Wat de liberale partij bestrijdt, zijn niet de godsdiensten, maar de genen die de religie exploueeren tot politieke doeleinden. De persoon die voor eenige dagen te Thielt, volgens zijnen laatsten wil en volgens de overtuiging van gansch zijn leven, burgerlijk begraven werd, mocht, voor wat zijnen huiselijken wandel betreft, als burger en als pa troon, als een 'toonbeeld genoemd worden. Nederig begonnen, wist hij doorzijfie werkzaamheid en zijne vol harding, op te klimmen lot dat hij aan het hoofd stond van een niet onbe langrijk nijverheidsgesticht Het was de eerlijkheid en de rondborstigheid tn persoon. Zijne werklieden droegen hem in hun hart, en hij was de voor zienigheid der behoefiigen... maar, hij was liberaal, hij bleef aan zijne wijsgeerige denkwijze getrouw, gelijk een'eerlijk man liet moet doen, en van dan af was hij een schurk in de oogen van dé geestelijkheid en van haren fanalieken aanhang. Binst zijn leven diervenzij hem niet aantasten. stond te hoog in de achting en in de liefde van zijne me deburgers. Maar na zijne dood, zou den die christelijke zielen zich wreken op zijn lijk. Bewondert nu, waarde lezers en lezeressen, het uitvindingsvermogen van die christelijke zielen, die bewe ren de eenige ware belijders te zijn eener religie van vrede en liefde. De laffe maatregelen, door den fa nalieken bnrgemeester van Thielt genomen, óm een soort van hoon en een stempel van openbare verachting op de burgerlijke bjkplechtigheden van den algemeen geachlen man te werpen, deze maatregelen waren die goede zielen niet voldoende. Ook was het niet voldoende dat men op den doortocht van den lijk stoet de inwoners door beloften en bedreigingen aangezet had om de deuren en vensterluiken te sluiten, alsof er een gepestifereerde moest voorbijkomen. Nabij den Katholieken Kring had den zij eenen wagen doen post vatten, eenen wagen met beer geladen, en zij hadden den beerruimer dronken gemaakt, opdat hij met zijne vuilkar onmiddelijk achter den lijkstoet zou rijden. Vat gij de bedoeling van die chris telijke zielen En meent ge dat er een enkel ka tholiek blad in België is hetwelk tegen zulke walgelijke laffe handelingen durft opkomen Dan kent gij het katholiek kerkvolk niet, waarde lezers en lezeressen. Dan weet gij niet wat er al aan gal en haat en lage vuile wraakzucht kan schuilen in het hart der kwezels. En dat gebeurt in naam eener reli gie van vrede en liefde Z'edaar het ras dat gekweekt wordt in de scholen met God I Ziedaar de afschuwelijke daden van fanatisme welke in België nog moge lijk zijn in 't begin der XX8 eeuw. De katholieke partij heeft zich eens te meer gebrandmerkt. De alleenheerschende handelwijze voor de welke onze burgemeester voor liefde toont sedert zijne verheffing tot de hoogste waardigheid der stad, is deze van eenen onbewuste die aan het bewind gekomen is door looze trekken en doorslepenheid en die alle krachten inspant om eere te doen aan zijne be diening door daden die hem zeer wei nig de achting verwerven der betame- lijke lieden. Van zijne aankomst aan het bewind heeft hij zich ingebeeld dat, om zich te schikken tusschen de zen waarvan hij misschien de pretentie heeft deel te maken en welke men met veel inschikkelijkheid de grooten der stad noemt, het voldoende is zich te bevlijtigen om het hoofd en het hart op de hoogte der voeten te hebben. Die poging van gymnastiek die ongetwij feld in zijn bereik is, maar wij zullen hem zijnen titel van roem niet be twisten. Na zich reeds te hebben onderschei den door verschillige incidenten van het openbaar loven (zaak Godtschalck, zaak van het Groot Proces zaak van h"t Gas), komt M. Colaert zich eens te meer te onderscheiden ondanks zijne stadsgeuooten. Meester Colaert wil niet dat men muziek make op zijn domein ua zonnenondergang Hij is de meester en hij wil dat men het wete. Niets houdt hem tegen zelfs de on- wettelijkheden niet Sic voluntas fiatOns muziek door zijnen wil alleen za! niet meer spelen, ten ware het erin toestemde zijnen lof te bezingen. Indien het door dergelijke maatre gelen is dat gij hoopt uwe onderdanen te temmen, zoudt gij u wel kunnen bedriegen, heer Colaert. Gij vergeet dat de gal die gij uitgebraakt hebt tot heden, altijd op uwen neus gevallen is. WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1