Politieke voordracht WERVICK. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereniging van Yper en het Arrondissement. Het Wilde Meisje. Donderdag, 15® Haart 1906. 5 centiemen. Tweede jaar. iV 18. ZONDAG 18 MAAKT, Aan de vrienden van de Weergalm DE WEERGALM De politiek en de godsdienst. Ai les voor het geld. Kamer der Volksvertegenwoordigers Eendracht maakt Macht. Werschijnende de® EEonderdug®. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 2-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uilgever, Dixinudestraaf, tv 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Ven wordt vriendelijk verzocht alle boege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. om 5 1/3 ure, in de zaal der Muzikale kring-. Sprekers M. Ijamberty, advokaat, provinciaal raadslid, Gent. M. IVolf, advokaat, uittredend kamerlid. M. Jul. Vandenbulcke, plaatsvervanger. op de derde bladzijde van heden het 6° vervolg van ons boeiend mengelwerk Wij doen eenen warmen oproep total onze liberale vrienden am ons blad te helpen verspreiden. Deze op- proep spruit geenzins tul geldzucht voort, maar wel uit iever om onze ge dachten te verspreiden en onze pro paganda tegen leugen, bedrog en ver drukking overal te'doen doordringen. In den strijd legen onze volksfop- pers, beeft De Weergalm zich steeds beijverd om zijnen plicht te doen- Wij blijven getrouw aan de blauwe vlag, getrouw aan de liberale grond beginselen van verdraagzaamheid en streven naar vooruitgang. Wij verdedigen in de eerste plaats de rechtvaardigheid voor allen en in alles, rechtvaardigheid voor arm en rijk, voor burger en werkman. De Weergalm is het orgaan van al de vooruitstrevende liberalen van bel arrondissement Yper, die het pro gramma der liberale pdrtij verdedi gen, die onbeschroomd op de bres springen voor het behoud onzer libe rale vrijheden, en die uil al hunne macht zullen strijden om te beletten dat ons land nog langer in de banden blijve der klerikale dwingelanden, s'aven der geestelijkheid. De Weergalm verdedigt het ver- Pachtend onderwijs, omdat het de bron is der grootheid van een volk, en wij ee.n vaderland wenschen, dal door fijn onderwijs eene eereplaats zou Hekleeden in de rij der natiën. 'De Weergalm verdedigt de grond- wettelijke vrijheden, waarop de oaensch met fierheid m sg wijzen als °P 'Jen triomf der rede over verdruk- Klng en fanatisme. De Weergalm verdedigt den boer n werkman tegen al wie ze onder den ^er slavernij zou willen verplet- De Weergalm trekt niet ten slrij- i®1" hel pnvaat leven, hij bespreekt phts de openbare daden. Liberale vrienden, will gij onzt 'opagau ia ondersteunen, wilt gij bewerken tot onze algebeele vrij making, wilt gij helpen strijden voor rechtvaardigheid en waarheid, neemt, een abonnement en maakt bij uive kennissen propaganda voor dat slechts 3 franken 's j aars kost Zienswijze van allen liberaal Wat er het Journal d' Ypres ook over denke, er is geen aanstootelijker schouwspel dan, in de-kerk, den pries ter den preekstoel te zien beklimmen om eene politieke aanspraak te doen, de tempel verdwijnt alsdan om de plaats over te laten aan den club. De kerk verandert van aanzien, hare ge welfbogen hebben min edelheid, hare gewei ven hebben hunne geheimzinnige plechtigheid niet meer en de nederige dorpskerk, zoo gunstig voor het gebed, verliest al hare poëzij. De priester, in volksredenaar veranderd, verbittert zich, zijne stem ontleent de schreeu wende tonen der meeting, en men ge voelt in zijne bewijzen departijdigheid der partijgazetten. Het is mij gebeurd zulke kiespredikatien te hooren, en ik zou niet kunnen zeggen welke droef heid zij mij veroorzaakt hebben. De kerk, deze plaats die de voorbijgan ger tot de medidatie uitnoodigt, waar hetniet noodig is een vast geloof teheb- beu om zijn denkbeeld te voelen zuive ren, deze schuilplaats welke de wijs geer geerqe bezoekt geiij k den dichter, den kunstenaar, alwie eindelijk een ideaal belijdt, nam in mijne oogen een vijandig uitzicht aan. De standbeelden grijnsden, de voorwerpen van den eeredienst, van hunne zinnebeeldige eigenschap afgewend, veranderden in oorlogstuigen Ten de.tempol, geopend voor de woeling van het marktplein, vervulde zich met verbittering. Wat den priester aangaat, die, in plaats van het Evangelie'uit te leggen, de kandi daten uitschold, het was mij niet meer mogelijk in hun eenen ieeraar te zien van eenen godsdienst van vrede en lief de. Het was geen vertrooster meer, maar een twister bij wien de honing in gal, de zachtmoedigheid in geweld, de gelijkenis in schimprede veranderde. De politiek is noodlottig voor den godsdienst en het kan niet anders zijn, aangezien de politiek een hevige twist is, waar de erglist, de eerzucht, de slechtste driften hunne rol hebben, en dat het onmogelijk is den goedsdienst in dezen twist te mengen zonder hem te verlagen en te kwetsen sommige priesters wanen zich zeer behendig, wanneer zij, uit al hunne macht op de gewetens wegende, van eene stemming een geloofspunt makende, een kiessuc- ces bekomen hebben. Zij zien niet dat zij den godsdienst in gevaar gebracht hebben met hem in het strijdperk te stooten, dat het onderste van hun wit kleed bevlekt is met slijk en dat het bloedt van de slagen die het bekomen heeft, 't Is dat, inderdaad, dat vermin derd en overwonnen is, want het ge beurt, dat deze" die zich alzoo er van bedienen, met een doel van overheer- sching harde politieke wederwraak veroorzaken, otwel dat zij de^ onver schilligheid doen ontstaan. Is het niet eigenaardig dat de bisschop van Brug ge, onder eene Regeonng die hare gun sten aan de geeste'ijkheid rijkelijk be deelt, genoodzaakt z>j te betreuren dat, in de Vlaanderen zelve, de naarstig- hei 1 der geloovigen in het bijwonen dxf? mis 's Zondags verminderd ia Ka ais men deukt aan don strijdlust der geestelijkheid der Vlaanderen, is het niet natuurlijk dat zeifs eene geioovige bevolking,langzamerhand den priester min acht die zich tot kiesagent verne derd heeft en den godsdienst min eer biedigt weiken men van de spits van het idealisme heeft doen afdalen in de diepliggende gronden der politiek De paus Pius X schreef onlangs aan Mgr Lacroix,bisschop van Tarentaise Wanneer ik bisschop was van Mantua, en later Patriark van Ve- net.ië, heb ik kunnen beslatigen dat, als er levers twist ontstond tus- schen de inwoners en hunne pries- ters. deze oneenigheden altijd hun- nen oorsprong hadden in kieskwes- tiën. In zulke zaken zijn de menschen uitnemend gevoelig, en wanneer een priester het wagen durft zijnen invloed te gebruiken, om ze aan te wakkeren in dezen of genen zin te stemmen, en bijzonderlijk wanneer de priester aan de menschen hunne politieke zienswijze durft verwijlen, verwekt hij onmiddelijk eene hevi- ge misnoegdheid die hem in zijn priesterlijk ambt uiterst nadeelig is. Dat de priesters van hunne bur- gerlijke rechten gebruik maken om te stemmen volgens hun geweten, zulks is rechtvaardig maar indien >v zij de onvoorzichtigheid begaan zich in den kiesstrijd te werpen, zij ver- minderen onmiddelijk hun ge- zag, en verliezen den eerbied en de genegenheid van het volk, welke hun onmisbaar zijn in het uitoefe- nen van hunne geestelijke zending. Deze regels voegt deH. Vader er- bij, zijn niet alleenlijk toepasselijk in Italië en in Frankrijk, maar in alle landen waar het algemeen of een uitgebreid stemrecht in voege is Ziedaar zeker wijze woorden en men zal ons in het ultramontaausche kamp niet verwijten geenen goeden schrijver aan te halen. De zuivere godsdienst, men zou het niet genoeg kunnen herha len, heeft, eigenlijk gesproken, geene tegenstrevers. Waarom zou hij er heb ben Wie zou genoeg van gevoelen ontbloot zijn om kwaad te zijn op de zen die gelooven en die in hun geloof eenen steun, eene versterking, eene op wekking vindt om wel te leven En waarom zou men kwaad zijn op de priesters die hunne geestelijke bedie ning uitoefenen zonder zich te bemoeid en met de politieke beweging, alleen lijk bezorgd om te zegenen, tetroosten, eene betere wereld te leeren kennen aan dezen die lijden De rol van den pastoor die zich in de partijtwisten werpt en er den godsdienst mede in- sleept, ontbreekt zooveel aan waardig heid en biedt zooveel gevaar aan als deze van den herder,die den godsdienst in hoogere sferen houdt, het heiligdom sluit voor de straatgeruchten, edel en groot is. De kiesbeweging is nauwelijks be gonnen in het land of reeds vernemen wijergelijke naklanken overde inmen ging der geestelijkheid in de politiek. De stoel van waarheid weergalmt van kiesoproepingon, van geweldige uitgal- mingen, van vervloekingen tegen de zen die in dien of in geen zin zouden 8temraen. Indien Mgr Mercier,de nieu we aartsbisschop van Mechel-n, den godsdienst boven de politiek verkiest, iets waarover wij het recht niet hebben AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. te twijfelen, zal hij zeker de zoo voor zichtige vermaningen van Pins X qyer- wegen en hij zal eenen ijver van slech te hoedanigheid beteugelen die maar aan de geestelijkheid de achting en de sympathie kan doen verliezen die zij noodig heeft om zich met vrucht van hare geestelijke zending te kwijten, 't Ia de politieke geestelijkheid die het combisme gemaakt heeft. Wie strijd zegt, zegt nederlaag en nalaten schap. Men moest den godsdienst niet in den strijd werpen, indien men hem wilde de slagen doen vermijden die in allen strijd vallen Deze alleen verwek ken tegenstrevers aan den godsdienst die hem aanvallend maken en er een politiek wapen van maken. Ook zou den de dagbladen die onopoudelijk het schrikbeeld van het combisme in Bel- gie bewegen, beter doen de onthouding der kuiperyen die er to8 leiden, aan da geestelijkheid te bevelen. Dat men de les van den Paus overwege zij is zoo veel te beter daar de Heilige Vader de ondervinding heeft der gebeurtenissen van Frankrijk. Doet den godsdienst weer in den tempel treden en hij zal vrij en geëerd zijn. Verscheidene handelaars der stad Leuven, ontvingen, de vorige week, het bezoek van eene soort mollebroer, die hun stalen toonde van lijnwaad aan eenen prijs beneden alle mede dinging. Lenige dagen te voren, deed zicli hetzelfde geval voor te Tbienen, waar verscheidene handelaars niet weinig verwonderd stonden het bezoek Ce ontvangen van een pater, die hun al le soorten van blokken Le koop aan bood, aan uiterst voordeeiige prpzen. liet gaat er goed, zooals men ziet Na de zusterkens-waschvrouwen, strijkters, naaisters enz., na de pa- ters-drukkers, boekhandelaars, boek binders, brouwers, stokers, de paters- commis-voyageurs, in laken en blok ken 1 Welhaast zien wij aan de deur der koffiehuizen gezeten, de paters rond leurders met postkaarten, manchelte- knoppen en... Engelsche artikelen. Zitting van Woensdag 7 Maart 4906. M. Nolf heeft aan den heer minister van spoorwegen de volgende vraag ge steld Zou de heer minister ons willen me- dedeelen in welke gevallen zijn bestuur een dubbel spoor legt Welke moet daartoe de belangrijkheid van het ver keer zijn, namelijk, het verkeer dat werd vastgesteld op de lijnen waar on langs een dubbel spoor werd vastges teld, benevens de belangrijkheid van het verkeer der lijnen, waar men zich voorstelt een dubbel spoor te leggen Er zal op deze vraag geantwoordt worden. De plicht van alle liberaal is vasi zich te ahoimeereu aan De Weergalm WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1906 | | pagina 1