Stadsnieuws.
Hun Triomf.
M. Woeste en het
vrouwenstemrecht.
Plotseling gedaan.
Strijd om een
ministershoed.
De school is het leven.
In naam eener religie
van vrede en liefde
Voe victis
Nieuweliberale zegepraal.
Van heden tot morgen.
Buurtspoorwegen.
Sinds jaren werken de ploegdeser-
teurs ie allen kante om de liberale
winkeliers en neringdoeners de klan
dizie van hunne medeburgers te ont
trekken. We! is waar, strijdt deze
maatregel legen hel gebod van lietde
en zouden wij het onze vrienden niet
aanbevelen, indien wij er niet toe ge
dwongen waren door den broodroo-
vingszucht onzer tegenstrevers, die
stelselmatig onze vrienden zoeken tot
den bedelzak te veroordeelen. Welnu,
met de maat waarmede de klerikalen
ons meten, moeten zij teruggemeten
worden. De neringdoener, die door
de katholieken wordt gebroodroofd,
roept tot ons om hulp, de we.rkman,
die van de katholieken geen werk
kan bekomen, vraagt ons bijstand,
welaan, toonen wij aan die broodroo-
vers dat zij onze vrienden niet straf
feloos kunnen vernederen dat zij,
die de macht hebben, dezelve gelijk
onze vijanden gebruiken, dat zij
werk bezorgen aan onze verdrukte
liberale arbeiders, en de spionnen
aan de deur zetten, dat de liberalen
slechts ten winkel gaan bij de liberale
neringdoenersin een woord dat al
wie liberaal is, zijn best doe om de
vrienden te bevoordeeligen.
Waarom vieren de klerikalen vic
torie Omdat zij 4 zetels verloren
hebben Zulks ware te dom.
Omdat de liberalen vele duizende
stemmen meer behaalden dan in
1902 Dat ware onzin.
Waarom dan Omdat zij nog twee
jaren lang in grootmoeders beurs mo
gen blijven scharrelen, of omdat zij
hunne neefjes en kozijntjes nog 2 ja
ren lang velbetaaldeplaatskenskunnen
geven, of omdat zij nog gedurende 2
jaren miljoenen kunnen toewerpen aan
schatrijke kloosters, ook nog omdat
zij het werkvolk nog 2 jaren lang in
de plaats van hunne zonen in het
leger kunnen doen marcheeren,
omdat ze het volk kunnen dom hou
den en het des te beterkunnen uitbui
ten, omdat zij drie stemmen kunnen
laten aan de rijken en maareenestem
aan den naarstigen arbeider.
M. Woeste heelt aan een opsteller
van het Fransch papenblad La
Croix verklaard dat hij zeer tevre
den is over de kiezingen van 1906,
maar, voegde hij er bij, wanneer de
katholieken zullen gedwongen worden
het algemeen stemrecht te verleenen,
zullen zij het ook toestaan aan de
vrouwen, teneinde de anticlericale
stemmen te versmachten onder de
kwezelstemmen.
M. Woeste, ondanks zijne Kamer
meerderheid, voorziet dushetoogen-
blik dat de openbare opinie hem het
algemeen stemrecht zal afdwingen.
Hij is ongerust, omdat hij overtuigd
is dat hij niet lang meer aan de recht
vaardige eischen van de meerderheid
der Belgische kiezers zal, kunnen
weerstaan.
Want in meerderheid zijn de an -
ticlerïcalen (dit werd door onbetwist
bare cijfers bewezen), trots het ellen
dig meervoudig knoeikiesstelsel en de
talrijke vervalschingen waaraan de
godvruchtige gemeentebesturen zich
plichtig maken.
Het is slechts dank aan eene onvol
ledige en bedrieglijkeevenredigever-
tegenwoordigingdat declericalen den
baas spelen.
Met het zuiver A. S. zou spoedig
aan dien toestand een einde komen.
En het zuiver A. S. is in aantocht
M. Woeste wil den slag weren die
een eerlijk samengesteld kiezerskorps
onvermijdelijk toebrengen zal.
Daarom wil hij de meervoudige
stemmen van pasters en boeren, die
aan zijne partij nu den doorslaggeven,
vervangen door duizenden stemmen
van nonnen, begijnen en kloosterlin-
gen.
De wil van het arbeidende volk zal
alsdan onderdrukt worden door le
gioenen nietsdoende kwezels.
Wij zijn nog zoo ver niet, M.
Woeste.
Voor de kiezingen was het al Com-
bisme dat de klok luidde.
Priesters vervolgd en gemarteld,
kerken geplunderd, crucifixen ver
trapt, madonnas en andere heilige
beelden in stukken geslagen, in West-
Vlaanderen, in Brabant en in de Kem
pen hoorde men van niets anders meer
spreken. Al de clericale gazetten, door
pastoors opgesteld, stondeu er vol van.
Geen programma kunnende ontwikke
len, waren de manifesten van de ka
tholieke kandidaten opgepropt met de
opsomming van allerlei gruwelen,
spruitende uit het Combisme en welke
zich ook in ons land zouden uitstrek
ken, indien de liberalen konden zege
pralen.
Vreezende van nog niet genoeg op
den geest hunner lichtgeloovige kiezers
te kunnen werken, verspreidden üij
honderde duizenden printen, waarop
de bovenaangehaalde gruwelen aan
schouwelijk in schrille kleuren werden
voorgesteld en waar al boven op ge
drukt stond volgens dephotographü
De boeren moesten wel gelooven dat
al de pastoors en al de masoeurkens aan
de vereenïgde benden van Cartouche,
Baekelandt en Jan de Lichte gingen
overgeleverd worden.
De kiezing is voorbij en over Gom
bisme, kerkplundering, priestervervol
ging, beelden storm, enz., wordtergeen
woord meer gerept. De kluite is
gespeeld, zegden de oude rederijkers,
wanneer zij zich vau de planken terug
trokken.
Ja, de kluite is gespeeld en de klui
ten zijn gered, denken de uit onzen zak
betaalde priesters terwijl zij huD
schrikwekkend materieel oprollen en
het in de rommelkas van de sacristij
gaan bergen... tot dat 't nog eens kie
zing is.
Zullen de gefopte boeren het valsch
spel van de zwarte kiesdravers niet
eens op geschuifel onthalen
De strijd om een ministershoed iB
begonnen. Men weet dat minstens twee
ministers er gaan van onder trekken
MM. de Favereau en Van der Bruggen.
Wel zou men generaal Cousebant en
minister Van den Heuvel gaarne hunne
matten zien oprollen, doch die schijnen
nog te willen blijven.
De drie anabatisten die thans hemel
en aarde verroeren om minister te wor
den zijn Delbeke van Antwerpen,
Helleputte van Leuven en Renkin van
Brussel.
Men heeft bemerkt dat M. Delbeke
bijna dagelijks in 't ministerie komt
en met minister de Smet de Naeyer in
rijtuig op wandel gaat. M. Helleputte
hangt ook geregeld eensdaags aan de
bel van 't ministerie en Renkin de sa-
lon-demokraat, die door pastoor Daens
op de kussens gezet werd om later voor
zijne weldaad verlaten en verraden te
worden, valt dagelijks bij M Beernaert
op de knieën, opdat hij toch een woor
deken ten beste zou doen om hem een
ministershoed te bezorgen
Wat de heeren Verhaegen, de Broc-
queville en TippoTip betreft, die leven
enkel op.hoop.
Niemand kan betwisten, dat de zoo
genaamde katholieke scholen de vrije
gedachte veel nadeel toebrengen, en
dat het onderwijs, in die gestichten
gegeven, enkel ten doel heeft onweten
de, verblinde en fanatieke huisvaders
en huismoeders te vormen
Deze zoogezegde onderwijsgestich
ten kunnen moeilijk goede vaderlan
ders, deugdzame burgers, noch nuttige
leden voor de samenleving vormen,
hunne strekking dient alleen om den
geest der kinderen volgens eene ge
dwongen richting te leiden, om van
hen gewetenlooze werktuigen te ma-
keu, die geen besef hebben van de
menschelijke waardigheid en in late
re» leeftijd, onbekwaam zullen zijn
om zich zei ven te bestieren.
De ouders, die hunne kinderen naar
dergelijke gestichten zenden, zullen,
te laat, helaas ondervinden dat zij
eenen verkoerden stap hebben gedaan.
Op geleerdheid zullen zij voor hun
kroost niet mogen rekenen, en wat de
opvoeding aangaat Wij beweren dat
zn die nooit familievaders of moeders
kunnen zijn, niet bij machte zijn de
huiselijke plichten bij anderen in te
prenten.
De onderwijzer is niet alleen aange
steld om zijne leerlingen wetenschap
pelijke kennissen te bezorgen, op hem
rust ook de plicht zijne volgelingen te
bereiden tot de toekomst, ze op te lei
den tot nuttige leden der samenleving.
Deze rol kan niet vervuld wordendoor
hen, die in hunne jonge jaren vaarwel
aan de wereld hebben gezegd.
Ouders, gij, die uwe kinders toever
trouwt aan meesters of meesteressen,
die hunne plichten niet kennen, gij
zondigt tegen uw kroost. Ouders, gij,
die toebehoort tot, de liberale partij en
die uwe plichten zoo verre vergeet met
uwe kleinen een onderwijs te doen ge
ven datstrijdig is met uwe gevoelens,
gij verloochent uwe princiepen en
dient tot spot van uw kroost en van
al uwe medeburgers.
Te vergeefs zult gij u op uwe vrij
heid beroepen gij zij t niet vrij uwe
partij te verloochenen en te vermoor
den.
Ü9 bisschoppelijke Patrie van Brug
ge schrijft
4 Als priester Daens de democratie
wil laten varen, zal zijne loopbaan op
zachte en eerbare wijze een einde ne
men zoo niet, zal nog meer stoffelijke
en zedelijke ellende zijne uitkomst
zij n
Dit wil in andere woorden zeggen
dat de godsvruchtige verdedigers eener
religie van vrede en liefde aan pastoor
Daens den hongerdood voorspiegelen
indien hij niet ophoudt de schelme
rijen van de clericale partij aan te kla
gen.
En zeggen dat die kerels ons leeren
datJezus op 'tkruis gestorvenis, al bid
dende voor zijne vijanden
Religie met clericalisme gemengeld,
steunt anderB niet meer dan op bedrog,
omkooperij en broodroof
Priester Daens wandelde over eeni-
ge dagen voor de statie (zuid) te Gent,
in afwachting van de aankomst van
den Iram. Terwijl hij daar in stilte
heenstapte, trok er eene bedevaart
voorbij Een priester, die aan 't hoofd
dezer heilige vergadering stond, zeg
de aan zijne parochianen dat deze
wandelaar pastoor Daens was. Hij
zette het volk aan om den verdrukten
priester te bespotten. Zijne ophitsin
gen werden gehoord, en weldra ging
er uit de verblinde menigte een luid
ahoe geroep op tegen priester Daens,
dat slechts eindigde nadat deze laat
ste in den tram had plaats genomen.
Leer van Christus, hoe wordt gij
door uwe eigene geloofpredikers den
nek gewrongen l
Zondag, 10 Juni, waren de kiezers
van het kanton Fosses geroepen te
voorzien in de vervanging van twee
katholieke provintieraadsleden, alle
twee overleden.
Da kandidaten van het anti-klerikaal
verbond bekwamen M. Laüeu 9337
en M. Jacquet 9,258 stemmen.
De klerikalen hebben bekomen M.
de Pierpont 8,547 enM. Liesens 8,605
stemmen.
De klerikalen worden dus geklopt
met 600 stemmen meerderheid en ver
liezen twee zetels in den provintieraad.
Zij gaan overal den bak af
Ik heb hier voor mij een heele verza
meling liggen van die gekleurde prin
ten zoogezegd volgens de photogra-
phie welke met duizenden en nog
duizenden door de geestelijkheid wer
den verspreid ui de meeste dorpen van
West-Vlaanderen, Brabant en de Kem
pen, tijdens de laatste kiesperiode.
Priesters mishandeld en van den pre
dikstoel. gesleept, O.-L -Vrouwbeelden
in 't vuur geworpen, crucifixen stuk
geslagen door de Combisten, die in de
kerk biddende geloovigen door benden
stokslagers (liberalen en socialise
overvallen, dit alles is zeer tooneelk°
dig dramatisch in schrille kleuren Ut)"
geheeld.
't Was geschikt om verstaan te Wf
den, zelfs door boeren die geen A vr/
eene B zouden kennen. 0r
En in alle biechtstoelen werd er
fiuisterd aan het oor van vrouwen
kinderen, die het naar huis moest^
voort gaan zeggen, en in alle predïk
stoelen werd er met de hand
"P het
kruisbeeld verzekerd dat onze Viaa®
sche kristelijke boeren van al Zup
gruwelen ook weldra getuigen zoude!
zijn, dat men ook onze kerken zousliu.
ten, onze priesters zou mishandelen
onze heiligenbeelden zou vertrappeieij
en verbranden, indien de kiezingen ten
voordeele van de liberalen moesten
uitvallen.
Zoo ging het erin Vlaanderen 0n
toe, daags voor de wetgevende verkie
zingen van 27 Mei 1906.
Ik heb hier voor mij, op mijne
8chrijftalel, eene echte photograph
liggen, naar denatuur «in instantané
genomen bij het bezoek van den voor.
zitter der Fransche Republiek, den
heer Fallières, aan de stad Tourcoing,
juist 8 dagen na de verkiezingen nj
Belgie.
Gelijk men weet is Tourcoing eene
Fransche stadgelegen aan de Belgische
grenzen.
Op de photographie staat afgebeeld
de door onze Belgische katholieke ga.
zetten zoo dikwijls hooggeroemde
priester Lemire, eerbiedig buigend met
den hoed in de eene hand, de andere
hand vriendelijk eerbiedig drukkend
in degene van den republikeinacheo
minister Clémenceau, staande neven
Fallières, den voorzitter van de Fraa-
sche Republiek, van de regeering, dis
zoo krachtdadig de wet op de klooster-
congregatiën en op de scheiding van
Kerk en Staat, namelijk voor wat 't
opmaken der inventarissen betrof, deed
handhaven.
En weet ge wat pastoor Lemire tot
M. Fallières zegde
IK ZOU aldus sprak hij -
GANSCH DEGEESTEL1JKHFIDVAN
FRANKRIJK IN MIJNEN PERSOON
WILLEN VEREENZELVIGEN OM U
MIJNE EERBIEDIGE HULDE .EN
MIJNE WELKOMWENSCHËN IN
HET NOORDERDE PARTEM. MT
AAN TE BIEDEN.
En weet gij, wie er, in allereerbi'
digste houding, dit tooneel bijwoondi
en er zich feitelijk bij aansloten
De katholieke gouverneur van Hene
gouwen, de Belgische generaal Ducar
ne, de Belgische consul Thaune,
eoz., die gezonden waren. NAMENS'
DE KATHOLIEKE MINISTERS VAN
BELGIE, om aan diezelfde zoogenaam
de kerkplunderaars en priesterver-
moorders de hulde van onze katholie
ke regeering aan te bieden
En toen 's namiddags, op het banket
door vijf maagdekens den voorzittej
der Republiek en minister Clémencea
bloemen werden aangeboden uit danl
baarheid voor al wat de Fransche Ee-
publiek gedaan heeft ten gunste vai
het kosteloos wereldlijk volksonder;
wijs, weet gij wie daar aan tafel l!
Nog een officieuse afgevaardigde van
het Belgisch katholiek gouvernement'
de Belgische KATHOLIEKE volksver
tegenwoordiger Van Merris, Felix, va!
Poperinghe.
Boerkens, vergelijkt deze historisch
Ware en echte tooneelen in de Franse'8
stad Tourcoing eens met de val«c'e
ingebeelde tooneelen die ze u $0
voor de kiazingen op die grof gekk"r'
de beeldekens te zien gaven.
En uw besluit zal zijn dat de Bel'
sche clericalen met de politico-kat^
lieke priesters de grootste kwakzal'eP
en de ellendigste 'volksbedriegers zij"
die ooit door de zon werden bet>c^e'
nen.
In stad klaagt men bitterlijk of'
de wijze op dewelke onze bu"1
spoorwegen uitgebaat zijn.
Wij weten dat het gemakkelijk
te hekelen en de kunst moeiehj
maar met een weinig goeden^
zouden misschien vele beschuk'o
gen ophouden.