Stadsnieuws. De waarheid zonder doekskens aan. Klerikaal en Katholiek. De Paus en Frankrijk. 5 milliard, 117 millioen, 58 duizend en 48 Ir. schuld De Tuindag. wij ze met meer razernij, meer onbe schaamdheid zien worstelen dan tijdens de laatste kiezingen Bijna alle priesters zonder uitzonde ring hebben zich op de bres gezet, hun ne bediening verlaten om zich nacht en dag in kiesdraver te herschapen en uit al hunne macht zoogezegde vijanden van den heiligen godsdienst te bekam pen dit onder de bescherming der bisschoppen tot wien de H. Vader zich beroept. Arme Paus Uwe bevelen zijn een plaaster op een houten been De bis schoppen houden met u den aap Gedurende de drie of vier maanden die de wetgevende kiezingen van Mei 11 voorafgingen, was het in vele dorpen, hoe klein ook, een ware overstrooming van politieke driften uit het hoogste van den stoel der maarheid vielen ophot hoofd der geloovigen, woorden van haat en gramschap, voor hen die zich bij de klerikale bendeniet wilden aansluiten in de sacristijen, in de biechtstoelen werd alles in het werk gesteld om het getal klerikale stemmen te doen aan groeien. Nergens hebben deze zoo invloedrij ke kiesagenten iets verwaarloosd om hun doel te bereiken smeeking of be dreiging overtuiging of vrees, leugen en laster, alles werd aangewend om het ministerie en zijne meerderheid te red den. 't Is goed te zien dat de Paus niet het minst op de hoogte is van de geestelijk heid in België, die den brui geeft aan de bevelen van den H. Vader Hij denkt toch zeker niet dat nu de bis schoppen zullen beginnen met al de priesters af te zetten die nog in den stoel der waarheid over politiek zullen handelen in plaats van over het Evan gelie Hij is er zoete mede En Waarom Omdat zij meer hunne eigen belangen dan die van Jesus Christus beoogen De ware en eenige oorzaak hunner kiespredikatiën, dier hevige polemiek en onvermoeibare propaganda, welke elk heeft bijgewoond, is de vreesdoor het omwerpen van het katholiek mi nisterie, de onuitputbare bron van gunsten en voordeelen die zoo weldadig de aarde be sproeitmaar de belgische geestelijAheid leeft te zien uitdroog ende gouvernementsbeurs te zien sluiten waaruit de geringste onder pastoorbij het huidige regiemmet volle handen put Moest men het onmogelijke niet aanwenden om te beletten dat het manna, hun met zooveel mildheid door de klerikale regeering toegeworpen, bij de overwinning der eerlooze libera len, verloren ging Was men geene dankbaarheid ver schuldigd aan het gouvernement dat jaarlijks hunne zakken vult onder vorm van toelage voor dat Ja, niet waar, want, de toestand die lieden is toch zoo beklagenswaardig En een Paus van Rome zou dan ko men bevelen dat zij hunne eigene be langen moeten in 't plan laten om deze van Je8U8-0hristu8 te behartigen dit op strafte van afzetting Ze zullen zich haasten naar uw be vel te luisteren, Heilige Vader De geldzak vooral En dan het Evangelie van Christus. Een klerikaal blad schrijft dat het voor eiken katholieken mensch een plicht is alles te doen wat hij kan voor devrije (katholiekejscholen die onbe twistbaar veel katholieke kiezers opleveren. Begrijpt gij nu, brave rrienscfcn>n waarom de klerikalen eischen dat eeu groot deel van de belastingen welke gij in het zweet uws aanschijns moet opbrengen voor Staat, provincie en gemeente, naar de rij ke kloosterscholen gaan Zij willen klerikale kiezers maken op urne rehning en kosten. Het klerikaal blad zal natuurlijk beweren de officieele school, zulks is met de bedoeling omdat zij onbetwist baar liberale kiezers opleveren Wij willen bij voorbaat deze vahche redeneering omverwerpen. Inde officieele school is het onder wijs onzijdig. Zij moet openstaan, zoowei voor de kinderen van klerikalen als van liberalen, katholieken, protes tanten, joden, vrijdenkers, enz zon der dat het onderwijs in iets de gods dienstige overtuiging van ouders of kinderen moge aantasten. Klerikale, liberale, socialistische of alle andere politiek komt in de officiee le school niet te pas en mag er ook met te pas gebracht worden. Wij dagen de klerikale bladen uit een feit aan te halen waaruit zou blij ken dat er politiek gebracht wordt in het onderwijs op de stadsscholen der steden waar het bestuur in handen van liberalen is. Het officieel onderwijs onzijdig uit princiep is niet geschikt om bepaald liberale, klerikale of socialis tische kiezers op te kweeken. Het heeft alleeu voor doel burgers te vormen, verstandelijk genoeg ontwikkeld om zich naar eigen oordeel en overtuiging in volle vrijheid, bij de eene of andere partij aan te sluiten en om in volle onafhaukelijheid hunne rechten als burgers en als kiezers te kunnen onder scheiden. De klerikale scholen zijn bijzonder lijk gesticht om kiezers te vormen die blindelings gelooven, die te dom en te veel gefanatieeerd zijn om naar eigen oordeel partij te kiezen en die werktui gelij k stemmen op commando van hun nen biechtvader. Het is niet aannemelijk dat het geld van de belastingschuldigen daaraan besteed worde. De officieele school staat onder het regiem van eene wet welke de klerika len naar hartelust hebben mogen fa- brikeeren, toen zij in de kamers over eene verpletterende meerderheid van 70 stemmen beschikten. De offiicieele school staat onder het toezicht van hoofd en kantonale in specteurs waarvan het groote deel klerikalen zijn. Sedert twee en twintig jaren staan de normale scholen, waar de onderwij zers en onderwijzeressen gevormd worden onder de macht en den zedelij ken invloed van de katholieken. Buiten de groote steden staan verder bijna al de officieele scholen onder het gezag van katholieke gemeentebestu ren. Onder alle oogpunten leveren de officieele schooien bijgevolg aan alle katholieke ouders de meeste waarbor gen op, voor wat den eerbied voor de godsdienstige en politieke denkwijze betreft. De vrije (katholieke) scholen ont trekken zich aan alle toezicht. Volgens de bekentenis van het katholiek Volk durven de inspecteurs zelfs de misbrui ken niet aanklagen welke zij in de vrije scholen vaststellen. De vrije katholieke scholen bestaan met, om verstandige en bezadigde bur gers te vormen. Zij hebben geen ander doel dan dweepzuchtige verslaafde kiezers op te leveren. Het klerikaal blad KKe Siecle, met deze bekentenis te doen, heeft niet alleen de veroordeeling van de katho lieke scholen uitgesproken het stelt ons in 't gelijk wanneer wij weigeren onze centen naar de vrije scholen te laten gaan om kiezers op te leveren voor eene fanatieke partij die ons in de slavernij wil houden, Kan men Katholiek zijn zonder Kleri kaal te wezen Wij antwoorden Men kan katholiek zijn zonder onverdraag zaam te zijn, wij kennen katholieken die het klerikalism uit alle macht bestrijden. Het katholicism is eeu godsdienst het klerikalism is politiek geen enkel gouvernement heeft er belang bij, 't is gelijk welken godsdienst aan te vallen. Het klerikalism is politiek, 't Is de heerschzucht der geestelijken om hei lige wetten te maken. Een katholiek is een mensch die on derworpen is aan den Paus en die de voorschriften "an den godsdienst streng naleeft, te weten Een enkelen God aanbidden en zijnen evennaaste bemin nen gelijk zich zeiven. Eeu klerikaal gebruikt den gods dienst als wapen om zijne mederoen- 8chen te overheerschen en te vernede ren. Om klerikaal te zijn, hoeft men geen katholiek te zijn. Er zijn klerikale, protestanten, joden, ja zelfs klerikale vrijdenkers Er zijn priesters en bis schoppen die niet tot de klerikale partij behooren, en die hunne gods dienstige plichten op voorbeeldige wijze vervullen. Integendeel treflen wij priesters aan, die de leering van hunnen Christus op zij stellen, om zich alleen bezig te houden met politieke bemoeiingen, die de hoofdpunten van den godsdienst onder de voeten trappen, en enkel tij - del ij ken rot-m beoogen, zonder zich om de zaligheid hunner rnedemenschen te bekreunen, priesters, die twist en tweedracht zaaien tusschen hunne on- derhoorigen, die niets beoogen dan wereldsche grootheid en roem, en te dien einde alle middelen gebruiken om hunne medeburgers onder den duim te houden, die geenszins de volgelingen van eenen God van liefde en eendracht, maar de aanhangers van den duivel der geldzucht en der wellusten zijn. Eindelijk heeft Pius X eenen herde- lijken brief gezonden aan zijne fran- sche onderdanen, om hun den gedrags regel voor te schrijven welken zij te volgen hebben. De Paus veroordeelt de godsdienstige vereeuigingen hij wil er niet van. Hij denkt dat de wet niet toelaat er in te richtendie dekanonieke wetten zouden eerbiedigen. De Paus heeft geene andere onder richtingen aan de geloovigen te geven. Na hun gezegd te hebben wat zij niet moeten doen, zegt hij hun niet wat zij moeten doen. Hij heeft hun niets te zeggen dan deze holklinkende volzin nen,deze woorden van politiek en de ze voorzeggingen van wee Men gaat daaruit besluiten dat hij het volk in de onwetendheid wil laten. Inderdaad, zulks volgt uit de Ency cliek. De lieden, die men wil geleiden, aldus in de onzekerheid laten, en hun enkel deze woorden toesturen i De wet, die men u voorstelt, is niet, aan te nemen, en daar niets bijvoegen, dat is de wanorde willen. Wanneer men de plaatsvervanger van Jesus-Christus is, mag men de handelwijze van Pontius Pilatus niet navolgen. Pius X zegt dat men zich aan groote plagen moet verwachten Het schijnt dat hij uit deze plagen iets goeds ver hoopt, en dat de Encycliek geen ander doel heeft dan moeilij heden te berok kenen aan de Fransche Republiek en te willen doen verstaan dat de kerk vervolging lijdt. De scheiding8wet belemmert geens ziris de uitoefening van den katholie ken godsdienst. Maar de Encycliek werkt hem tegen. En indien degeloovi- gen van Fraukrik er door lijden (zede lijk, wel te verstaan, want de gewen schte vervolgingen zullen nooit plaats grijpen), dat zij dan hunne klachten te Rome gaau doen. In de parlementaire bescheiden, ver schenen in het, Staatsbladvinden wij de officieele rekening der Belgische ge consolideerde Staatsschuld. 31 Dec. 1878 fr. 1,253,994,648 91 31 Dec. 1884 1,768.022,048-91 31 Dec 1904 3 117,038,048 91 Allons lezers allen gelijk en goed op maat, driedubbele ban van fe licitaties voor graaf de Smet de Naeyer. den beruchten consolideur der mui zen, die dood liggen vóór de belgische schatkist De Tuindagfeesten zijn geëindigd begunstigd door het schoon weder, is er op de twee Zondagen veel volk geweest. Het ware onnoodiglangte spreken over de vermakelijkheden, en het ware weinig aantrekkelijk voor het publiek, want elkeen heeft ze gezien. Wij zullen dus kort zijn. De prijskamp voor vinken niet verontrust geweest zijnde door het Parket, is zonder het minste ongeval voorbijgegaan. De processie van O. V. van 1 huine, heeftharengewoonlij- ken uitgang gedaan tot groote vol doening der ouders die een kind p den welk voor de omstandis?-hP;n kleed was. Ver- Aarzelen wij niet te zeggen dat concerten gelukt hebben en dat de muzikanten der Stadsharm welgezind hebben gemaakt. Die de muzikanten rekenen, met het» zij getrokken hebbert, eene klef11 reis te doen op de boorden der om zich uitterusten van hun overweg De prijsdeeling aan de leerlw der Middelbare school, is gedaan a weest in de grootste eenvoudigheid Deleden van de Commissie, die bij allen vijandig zijn aan de officii scholen hebben er geschitterd do hunne afwezigheid en de heer Bu°r gemeester die zoo praatzuchtig js tijd van kiezing, om zijne tegenstre" vers te lasteren, is stom gebleven aj een visch. De prijskampen voor geiten honden, dank aan de bevoegdl« van de leden der Commissie, 2i. kunnen afloopen tot de algemeei voldoening, zonder dat de politie moeten tusschenkomen en geen ee- proces-verbaal is moeten opgemaakt, worden. De ballon is in de lucht gerezen zonder ongeval, op het air van het lied van O. V. van Thuine de lief. hebbers waren in het eerst met schrik bevangen, maargelukkiglijk voorhen had de luchtreiziger alles voorzien hij had zich bevoorraad bij Callewaert van een groot pak drukwerk op hef oogenblik dat de luchtbal met moeite e?.ne ?.ekere hoogte bereikt had, hea) hij bij duizende spotschriften ova boord geworpen, die niet zijn kunnen uitgedeeld worden vóór de laatste kiezingen zoohaast de luchtbal den ballast uitgeladen had nam hij de richting van Kortrijk, eene stad dit I insgelijks door de klerikalen bestuurd I is. Die heeren hebben zich verhaast en, dat alleen om hunne politieke Ypersche vrienden te tergen, hunne feesten te geven op denzelfden dag als dezen die vastgesteld was voor de feesten van Yper. Hoe beminnen die klerikalen mal kander zij zijn waarlijk verrukkend Ondanks de vierduizend fr. pre- miën is het festival zeer middelmj/y geweest, niet onder opzicht der b veelheid maar onder dat der hoedt nigheid. Afgezien van vijf behoorlij ke muzieken, was het overige waar dig te verschijnen in een festivals Zoutenaye. Het tegenwoordig muziek vat Waasten is dat niet waard wel) door M. Wittebroodt bestuurd werd de blauwen van Komen, het muziei der oppositie, de ware katholieke (Ach mijn hoofd is zeer talrijk Het zal later mogen in 't publiek vf schijnen met eenig succes, maar b zal eerst nog vele repetitiën moete; hebben. Wij hebben ook het muziei der pompiers van Poperinghe gf hoord, het heeft op eene redelijk wijze twee stukjes uit zijn rijk repf torium uitgevoerd, dezelfde die B hier op het laatste festival gegeve'i had het verandert niet geerne \t stukjes, het tracht ze op eene W maakte wijze te spelen. Het muziek van Loo, afschotf zeer bescheiden, heeft het public'- verwonderd met twee uitgelezen goed bestudeerde stukken te ge': en is bijzonder toegejuicht gew# met het stukje Douma, gesel# I door M. Mierookiski. De piston, eet I eerste prijs van het Conservatoria I heeft uitgemunt door zijn macM'sl geblaas en de fijnheid van zijn spd- I Eindelijk de zege komt toe aan Y| muziek van Voormezeele de s04 voor groote trom heeft de vl-ud1 I veroorzaakt van al de toehoorders t°'I groote misnoegdheid der herbal giers. .1 Het ware overbodig te spre^'l van het vuurwerk, dat, gelijk de PI rige jaren een volledige fiasco I weest is. I Veel gerucht en De plicht van alle lilJer,,i)1l is van zich te aboiH*eeI 4 I aan De Weerg-aln# I

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1906 | | pagina 2