Stadsnieuws.
De waarheid
zonder doekskens aan.
Klerikaal en Katholiek.
De Paus en Frankrijk.
5 milliard, 117 millioen,
58 duizend en 48 Ir.
schuld
De Tuindag.
wij ze met meer razernij, meer onbe
schaamdheid zien worstelen dan tijdens
de laatste kiezingen
Bijna alle priesters zonder uitzonde
ring hebben zich op de bres gezet, hun
ne bediening verlaten om zich nacht en
dag in kiesdraver te herschapen en uit
al hunne macht zoogezegde vijanden
van den heiligen godsdienst te bekam
pen dit onder de bescherming der
bisschoppen tot wien de H. Vader zich
beroept.
Arme Paus Uwe bevelen zijn een
plaaster op een houten been De bis
schoppen houden met u den aap
Gedurende de drie of vier maanden
die de wetgevende kiezingen van Mei
11 voorafgingen, was het in vele dorpen,
hoe klein ook, een ware overstrooming
van politieke driften uit het hoogste van
den stoel der maarheid vielen ophot hoofd
der geloovigen, woorden van haat en
gramschap, voor hen die zich bij de
klerikale bendeniet wilden aansluiten
in de sacristijen, in de biechtstoelen
werd alles in het werk gesteld om het
getal klerikale stemmen te doen aan
groeien.
Nergens hebben deze zoo invloedrij
ke kiesagenten iets verwaarloosd om
hun doel te bereiken smeeking of be
dreiging overtuiging of vrees, leugen
en laster, alles werd aangewend om het
ministerie en zijne meerderheid te red
den.
't Is goed te zien dat de Paus niet het
minst op de hoogte is van de geestelijk
heid in België, die den brui geeft aan
de bevelen van den H. Vader Hij
denkt toch zeker niet dat nu de bis
schoppen zullen beginnen met al de
priesters af te zetten die nog in den
stoel der waarheid over politiek zullen
handelen in plaats van over het Evan
gelie
Hij is er zoete mede En Waarom
Omdat zij meer hunne eigen belangen dan
die van Jesus Christus beoogen
De ware en eenige oorzaak hunner
kiespredikatiën, dier hevige polemiek
en onvermoeibare propaganda, welke
elk heeft bijgewoond, is de vreesdoor
het omwerpen van het katholiek mi
nisterie, de onuitputbare bron van gunsten
en voordeelen die zoo weldadig de aarde be
sproeitmaar de belgische geestelijAheid leeft
te zien uitdroog ende gouvernementsbeurs
te zien sluiten waaruit de geringste onder
pastoorbij het huidige regiemmet volle
handen put
Moest men het onmogelijke niet
aanwenden om te beletten dat het
manna, hun met zooveel mildheid door
de klerikale regeering toegeworpen,
bij de overwinning der eerlooze libera
len, verloren ging
Was men geene dankbaarheid ver
schuldigd aan het gouvernement dat
jaarlijks hunne zakken vult onder
vorm van toelage voor dat Ja, niet
waar, want, de toestand die lieden is
toch zoo beklagenswaardig
En een Paus van Rome zou dan ko
men bevelen dat zij hunne eigene be
langen moeten in 't plan laten om deze
van Je8U8-0hristu8 te behartigen dit
op strafte van afzetting
Ze zullen zich haasten naar uw be
vel te luisteren, Heilige Vader
De geldzak vooral En dan het
Evangelie van Christus.
Een klerikaal blad schrijft dat het
voor eiken katholieken mensch een
plicht is alles te doen wat hij kan voor
devrije (katholiekejscholen die onbe
twistbaar veel katholieke kiezers opleveren.
Begrijpt gij nu, brave rrienscfcn>n
waarom de klerikalen eischen dat eeu
groot deel van de belastingen welke gij
in het zweet uws aanschijns moet
opbrengen voor Staat, provincie en
gemeente, naar de rij ke kloosterscholen
gaan
Zij willen klerikale kiezers maken
op urne rehning en kosten.
Het klerikaal blad zal natuurlijk
beweren de officieele school, zulks is
met de bedoeling omdat zij onbetwist
baar liberale kiezers opleveren
Wij willen bij voorbaat deze vahche
redeneering omverwerpen.
Inde officieele school is het onder
wijs onzijdig. Zij moet openstaan,
zoowei voor de kinderen van klerikalen
als van liberalen, katholieken, protes
tanten, joden, vrijdenkers, enz zon
der dat het onderwijs in iets de gods
dienstige overtuiging van ouders of
kinderen moge aantasten.
Klerikale, liberale, socialistische of
alle andere politiek komt in de officiee
le school niet te pas en mag er ook met
te pas gebracht worden.
Wij dagen de klerikale bladen uit
een feit aan te halen waaruit zou blij
ken dat er politiek gebracht wordt in
het onderwijs op de stadsscholen der
steden waar het bestuur in handen van
liberalen is.
Het officieel onderwijs onzijdig
uit princiep is niet geschikt om
bepaald liberale, klerikale of socialis
tische kiezers op te kweeken. Het heeft
alleeu voor doel burgers te vormen,
verstandelijk genoeg ontwikkeld om
zich naar eigen oordeel en overtuiging
in volle vrijheid, bij de eene of andere
partij aan te sluiten en om in volle
onafhaukelijheid hunne rechten als
burgers en als kiezers te kunnen onder
scheiden.
De klerikale scholen zijn bijzonder
lijk gesticht om kiezers te vormen die
blindelings gelooven, die te dom en te
veel gefanatieeerd zijn om naar eigen
oordeel partij te kiezen en die werktui
gelij k stemmen op commando van hun
nen biechtvader.
Het is niet aannemelijk dat het geld
van de belastingschuldigen daaraan
besteed worde.
De officieele school staat onder het
regiem van eene wet welke de klerika
len naar hartelust hebben mogen fa-
brikeeren, toen zij in de kamers over
eene verpletterende meerderheid van
70 stemmen beschikten.
De offiicieele school staat onder het
toezicht van hoofd en kantonale in
specteurs waarvan het groote deel
klerikalen zijn.
Sedert twee en twintig jaren staan
de normale scholen, waar de onderwij
zers en onderwijzeressen gevormd
worden onder de macht en den zedelij
ken invloed van de katholieken.
Buiten de groote steden staan verder
bijna al de officieele scholen onder het
gezag van katholieke gemeentebestu
ren.
Onder alle oogpunten leveren de
officieele schooien bijgevolg aan alle
katholieke ouders de meeste waarbor
gen op, voor wat den eerbied voor de
godsdienstige en politieke denkwijze
betreft.
De vrije (katholieke) scholen ont
trekken zich aan alle toezicht. Volgens
de bekentenis van het katholiek Volk
durven de inspecteurs zelfs de misbrui
ken niet aanklagen welke zij in de
vrije scholen vaststellen.
De vrije katholieke scholen bestaan
met, om verstandige en bezadigde bur
gers te vormen. Zij hebben geen ander
doel dan dweepzuchtige verslaafde kiezers
op te leveren.
Het klerikaal blad KKe Siecle, met
deze bekentenis te doen, heeft niet
alleen de veroordeeling van de katho
lieke scholen uitgesproken het stelt
ons in 't gelijk wanneer wij weigeren
onze centen naar de vrije scholen te
laten gaan om kiezers op te leveren
voor eene fanatieke partij die ons in de
slavernij wil houden,
Kan men Katholiek zijn zonder Kleri
kaal te wezen Wij antwoorden Men
kan katholiek zijn zonder onverdraag
zaam te zijn, wij kennen katholieken die
het klerikalism uit alle macht bestrijden.
Het katholicism is eeu godsdienst
het klerikalism is politiek geen enkel
gouvernement heeft er belang bij, 't is
gelijk welken godsdienst aan te vallen.
Het klerikalism is politiek, 't Is de
heerschzucht der geestelijken om hei
lige wetten te maken.
Een katholiek is een mensch die on
derworpen is aan den Paus en die de
voorschriften "an den godsdienst streng
naleeft, te weten Een enkelen God
aanbidden en zijnen evennaaste bemin
nen gelijk zich zeiven.
Eeu klerikaal gebruikt den gods
dienst als wapen om zijne mederoen-
8chen te overheerschen en te vernede
ren.
Om klerikaal te zijn, hoeft men geen
katholiek te zijn. Er zijn klerikale,
protestanten, joden, ja zelfs klerikale
vrijdenkers Er zijn priesters en bis
schoppen die niet tot de klerikale
partij behooren, en die hunne gods
dienstige plichten op voorbeeldige
wijze vervullen.
Integendeel treflen wij priesters aan,
die de leering van hunnen Christus op
zij stellen, om zich alleen bezig te
houden met politieke bemoeiingen, die
de hoofdpunten van den godsdienst
onder de voeten trappen, en enkel tij -
del ij ken rot-m beoogen, zonder zich om
de zaligheid hunner rnedemenschen te
bekreunen, priesters, die twist en
tweedracht zaaien tusschen hunne on-
derhoorigen, die niets beoogen dan
wereldsche grootheid en roem, en te
dien einde alle middelen gebruiken om
hunne medeburgers onder den duim te
houden, die geenszins de volgelingen
van eenen God van liefde en eendracht,
maar de aanhangers van den duivel
der geldzucht en der wellusten zijn.
Eindelijk heeft Pius X eenen herde-
lijken brief gezonden aan zijne fran-
sche onderdanen, om hun den gedrags
regel voor te schrijven welken zij te
volgen hebben.
De Paus veroordeelt de godsdienstige
vereeuigingen hij wil er niet van. Hij
denkt dat de wet niet toelaat er in te
richtendie dekanonieke wetten zouden
eerbiedigen.
De Paus heeft geene andere onder
richtingen aan de geloovigen te geven.
Na hun gezegd te hebben wat zij niet
moeten doen, zegt hij hun niet wat zij
moeten doen. Hij heeft hun niets te
zeggen dan deze holklinkende volzin
nen,deze woorden van politiek en de
ze voorzeggingen van wee
Men gaat daaruit besluiten dat hij
het volk in de onwetendheid wil laten.
Inderdaad, zulks volgt uit de Ency
cliek. De lieden, die men wil geleiden,
aldus in de onzekerheid laten, en hun
enkel deze woorden toesturen i De
wet, die men u voorstelt, is niet, aan te
nemen, en daar niets bijvoegen, dat
is de wanorde willen. Wanneer men de
plaatsvervanger van Jesus-Christus is,
mag men de handelwijze van Pontius
Pilatus niet navolgen.
Pius X zegt dat men zich aan groote
plagen moet verwachten Het schijnt
dat hij uit deze plagen iets goeds ver
hoopt, en dat de Encycliek geen ander
doel heeft dan moeilij heden te berok
kenen aan de Fransche Republiek en
te willen doen verstaan dat de kerk
vervolging lijdt.
De scheiding8wet belemmert geens
ziris de uitoefening van den katholie
ken godsdienst. Maar de Encycliek
werkt hem tegen. En indien degeloovi-
gen van Fraukrik er door lijden (zede
lijk, wel te verstaan, want de gewen
schte vervolgingen zullen nooit plaats
grijpen), dat zij dan hunne klachten te
Rome gaau doen.
In de parlementaire bescheiden, ver
schenen in het, Staatsbladvinden wij
de officieele rekening der Belgische ge
consolideerde Staatsschuld.
31 Dec. 1878 fr. 1,253,994,648 91
31 Dec. 1884 1,768.022,048-91
31 Dec 1904 3 117,038,048 91
Allons lezers allen gelijk en
goed op maat, driedubbele ban van fe
licitaties voor graaf de Smet de Naeyer.
den beruchten consolideur der mui
zen, die dood liggen vóór de belgische
schatkist
De Tuindagfeesten zijn geëindigd
begunstigd door het schoon weder,
is er op de twee Zondagen veel volk
geweest.
Het ware onnoodiglangte spreken
over de vermakelijkheden, en het
ware weinig aantrekkelijk voor het
publiek, want elkeen heeft ze gezien.
Wij zullen dus kort zijn.
De prijskamp voor vinken niet
verontrust geweest zijnde door het
Parket, is zonder het minste ongeval
voorbijgegaan. De processie van O.
V. van 1 huine, heeftharengewoonlij-
ken uitgang gedaan tot groote vol
doening der ouders die een kind p
den welk voor de omstandis?-hP;n
kleed was. Ver-
Aarzelen wij niet te zeggen dat
concerten gelukt hebben en dat
de muzikanten der Stadsharm
welgezind hebben gemaakt. Die
de muzikanten rekenen, met het»
zij getrokken hebbert, eene klef11
reis te doen op de boorden der
om zich uitterusten van hun overweg
De prijsdeeling aan de leerlw
der Middelbare school, is gedaan a
weest in de grootste eenvoudigheid
Deleden van de Commissie, die bij
allen vijandig zijn aan de officii
scholen hebben er geschitterd do
hunne afwezigheid en de heer Bu°r
gemeester die zoo praatzuchtig js
tijd van kiezing, om zijne tegenstre"
vers te lasteren, is stom gebleven aj
een visch.
De prijskampen voor geiten
honden, dank aan de bevoegdl«
van de leden der Commissie, 2i.
kunnen afloopen tot de algemeei
voldoening, zonder dat de politie
moeten tusschenkomen en geen ee-
proces-verbaal is moeten opgemaakt,
worden.
De ballon is in de lucht gerezen
zonder ongeval, op het air van het
lied van O. V. van Thuine de lief.
hebbers waren in het eerst met schrik
bevangen, maargelukkiglijk voorhen
had de luchtreiziger alles voorzien
hij had zich bevoorraad bij Callewaert
van een groot pak drukwerk op hef
oogenblik dat de luchtbal met moeite
e?.ne ?.ekere hoogte bereikt had, hea)
hij bij duizende spotschriften ova
boord geworpen, die niet zijn kunnen
uitgedeeld worden vóór de laatste
kiezingen zoohaast de luchtbal den
ballast uitgeladen had nam hij de
richting van Kortrijk, eene stad dit I
insgelijks door de klerikalen bestuurd I
is. Die heeren hebben zich verhaast
en, dat alleen om hunne politieke
Ypersche vrienden te tergen, hunne
feesten te geven op denzelfden dag
als dezen die vastgesteld was voor
de feesten van Yper.
Hoe beminnen die klerikalen mal
kander zij zijn waarlijk verrukkend
Ondanks de vierduizend fr. pre-
miën is het festival zeer middelmj/y
geweest, niet onder opzicht der b
veelheid maar onder dat der hoedt
nigheid. Afgezien van vijf behoorlij
ke muzieken, was het overige waar
dig te verschijnen in een festivals
Zoutenaye.
Het tegenwoordig muziek vat
Waasten is dat niet waard wel)
door M. Wittebroodt bestuurd werd
de blauwen van Komen, het muziei
der oppositie, de ware katholieke
(Ach mijn hoofd is zeer talrijk
Het zal later mogen in 't publiek vf
schijnen met eenig succes, maar b
zal eerst nog vele repetitiën moete;
hebben. Wij hebben ook het muziei
der pompiers van Poperinghe gf
hoord, het heeft op eene redelijk
wijze twee stukjes uit zijn rijk repf
torium uitgevoerd, dezelfde die B
hier op het laatste festival gegeve'i
had het verandert niet geerne \t
stukjes, het tracht ze op eene W
maakte wijze te spelen.
Het muziek van Loo, afschotf
zeer bescheiden, heeft het public'-
verwonderd met twee uitgelezen
goed bestudeerde stukken te ge':
en is bijzonder toegejuicht gew#
met het stukje Douma, gesel# I
door M. Mierookiski. De piston, eet I
eerste prijs van het Conservatoria I
heeft uitgemunt door zijn macM'sl
geblaas en de fijnheid van zijn spd- I
Eindelijk de zege komt toe aan Y|
muziek van Voormezeele de s04
voor groote trom heeft de vl-ud1 I
veroorzaakt van al de toehoorders t°'I
groote misnoegdheid der herbal
giers. .1
Het ware overbodig te spre^'l
van het vuurwerk, dat, gelijk de PI
rige jaren een volledige fiasco I
weest is. I
Veel gerucht en
De plicht van alle lilJer,,i)1l
is van zich te aboiH*eeI 4 I
aan De Weerg-aln# I