VOORDRACHT Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. IETS VOOR U Donderdag, 13n Februari 1908. 5 centiemen. Alzijdig Volksonderwijs. Kamer van Volksvertegenwoordigers Eendracht maakt Macht.V ('fsc/iij dCS iïOHticvtiuyS. Vires acquirit eutdo. Men schrijft in bij den Uilgever, bix'fnudestraal, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notarial® en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderleekend toe te zenden. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Zondag 33 Februari 1908, om 6 aren 's avonds, over De kleine burgerij en welke middelen eenigszins karen toestand kunnen verbete ren door den heer DE MAERE, Toezichter van het Ministerie van Nijverheid en Arbeid. Vrije ingang voor de vrouwen en de leden. Ingang 0.10 voor de mannen. Zitting van Donderdag 6 Februari 1908 Bespreking van bet budjet der Spoorweg-en. De heer Voorzitter. - Het woord is aan M. Nolf. MHymans Vraagt en gij zult be komen. gelach M. Berloz. Niet altijd. M. Hymans Gaat er maar op los. M. Nolf. 't Is hetgeen ik denk te doen [nieuweglimlachen). Wanneer wij de overeenkomst van den afkoop der spoorwegen besproken hebben, heb ik de gelegenheid gehad de begeerten omstandig te doen ken nen der aandeelhouders, agenten en werklieden der compagnie. Ik beroep mij op hetgeen ik alsdan gezegd heb. Ik heb insgelijks, tijdens deze bespre king, de eischen onzer bevolkingen kenbaar gemaakt voor wat den dienst der reizigers treinen betreft. Ik heb gezegd welke onze grieven, welke ooze hoop waren. De uitbating door den Staat is thans een voltrokken feit en ik beken dat het betaamt tijd te laten aan het nieuwe bestuur, des te meer dat eene uitbating beantwoordende aan de behoeften onzer bevolkingen maar zal kunnen ge daan worden dan ton koste van zekere werken, zooals de schikking onzer sta tiën, het plaatsen van dubbele sporen daar waar de handel te druk is. werken die niet in éénen dag kunnen gedaan worden. Ik veroorloof mij nochtans aan te dringen, opdat eene onmiddetijke op lossing ons toegestaan zij op twee punten en ik geloof niet, dat mijne vraag onredelijk en bovenmatig zij, Ik vraag eerst en vooral, dat meu zonder langer te vertoeven, veran deringen brenge aan de gestelde uur- tabellen. Er is geen reden meer, nu dat ge heel de uitbating in handen van den Staat h, de reizigers te verplichten die van Yper naar Brussel gaan, hetzij naar Gent, hetzij naar Doornik, lange oponthouden te ondergaan in de statie van Kortrijk, zoowel in 't gaan als in bet keeren. De omvangtreinen alleen zijn in ge meenschap gesteld, maar zoohaast onze reizigers van een rechtstreekschen trein willen gebruik maken zijn zij verplicht eene kostalijken tijd ta ver liezen iu de statie van Kortrijk, die op <i lijn "an Yper naar Brussel verschil len van 23 tot 58 minuten, op deze van Yper naar Gent van 28 minuten tot- 1 miT'I; van Yper naar Doornijk van 25 ui. tot 1 uur 45 m. Uit is een beweanlijke toestand, die zeker geen vier-en twintig uren zou du ren, indien de heer minister der spoor wegen verplicht ware menigvuldige reizen te doen op odzo lijnen. Het ware misschien eene verbetering in te brengen met hem te verplichten te verblijven in de streeken die het slechtst bediend zijn. (Gelach.) M. Helleputteminister der Spoorwe gen. Maar de minister moet te Brus sel verblijven MNolf. Ik dring dus aan opdat meu zonder langer te vertoeven den toeotand verhelpe welken ik kom aan te duiden men had ons voldoening beloofd voor den ln Januari 11., het schijnt nu dat niets zal gedaan worden vóór de maand Mei. Ik vraag mij af of het wel noodig is ons oog gedurende lange maanden een waren onverdrage- lijken toestand te doen ondergaan. Dat men dus denke dat de beweging der reizigers op de lijnen van West- Vlaanderen aangewezen is voor een cijfer van 3,337,721 fr. Het is eene klienteei die genoeg betaalt om zich met baar b zig te houden Indien men ons van nu af geene vol ledige voldoening kan geven, dat men ons ten minste zonder langerte wachten een of twee gemeenschappen per dag op elke lijn geve en hel publiek zal dankbaar zijn. Ik kom op mijne tweede vraag. Ik heb er reeds het voorwerp eener vraag van gemaakt maar ik laat mij toe er op weer te keeren. Bij den Staat mag een reiziger met een kaartje van gaan en keeren de lijn nemen die hem de rechtstreekste ge meenschap verzekert op ons net is dit tot hiertoe niet toegelaten en de reiziger is verplicht bij hetterugkeeren den weg te volgen welken hij genomen heeft bij het gaan. De achtbare minister heeft ons wel willen zeggen welke de reden was van dat verschil van bestuur. Hij heeft het ons uitgelegd, ons zeggende dat de takseu voor de reizen ontvangen op het oude net van West-Vlaanderen kleiner zijnde in zekere gevallen dan deze toe gepast op de lijnen van den Staat, men gevraagd heeft om ze te behouden tot op het oogenblik dat voorname verbe teringen zullen kunnen gebracht wor den aan de.uitbating van het overge nomen net. Ik weet niet wie deze vraag kan gedaan hebben. Wat ik weet, is dat het publiek een ernstig voordeel zou zien met van nu af te mogen genieten van het gemak dat bestaat op de lijnen van den Staat. Hen van dat voordeel berooven tot den dag dat aanzienlijke wijzigingen zullen kunnen gebracht worden aan de uitbating, is dit do kwestie niet verda gen voor langeu tijd aangezien er maar ernstige wijzigingen zullen kunnen ge bracht worden ten koste van talrijke regelingswerken. Dat men van nu af een gemakkelijk materiaal ter beschikking van liet publiek stelle, dat men het, al ware het maar eenige goedegemeenschappen daags verzekere, en het zal zich niet beklagen over de ovarmaat van uitga ven die de vereenzelviging der tarieven zal kunnen veroorzaken. Dit zijn de twee vragen die ik aan den achtbaren minister te stellen had ik hoop dat hij ze wel zal willen oplos-' sen zonder vertoeven Om to eindigen laat ik mij toe de talrijke smeek-chriften te ondersteu nen die gezonden zijn geweest door de gemeentebesturen, de kringen van handelaren en reizigers van bet zuiden onzer provincie en die allen strekken om een rechtstreekschen trein te zien inrichten die vau Brussel zou vertrek ken langs Oudenaarde op Kortrijk rond 17 ure, derwijze in de statie van Kor trij k de gemeenschap te verzekeren met de talrijke treinen die zich ten 18 ure daar bevinden en die in alle richtingen gaan. Wij hebben tusschen Kortrijk en Brussel een dubbel spoor, er bestaan op deze lijn in den namiddag maar twee rechtstreeksche treinen, de eene vertrekkende uit Brussel ten 18 ure 28 m. en de andere ten 20 ure. Deze treinen bedienen wonderwel Kortrijk, maar de reizigers die Verder op moeten kunnen maar dezen gebruiken die ten 18 ure 28 m. vertrekt, en zij komen maar ten huis op een ontijdig uur. Het is aizoo dat de reizigers te Yper maar aankomen ten 21 n. 43 m. en te Popennghe ten 21 u. 57 m. het is te zeggen bij 10 ure 's avonds. En deze die verderop moeten tiaar Boesinghe, Langemarck, Proven, Watou, Rous- brugge, enz., hebben uren af te leggen te midden in den nacht om t' huis te komen welnu, er zij n bandelaars deze gemeenten bewonende, die de Beurs van Brussel bezoeken Met eenen trein vertrekkende uit Brussel omtrent 17 ure, zouden zij te Yper kunnen toekomen ten 19 ure 30 m. en ten langsten ten 20 ure te Poperinghe. De inrichting van dezen trein zou dus eene gevoelige verbete ring kunnen teweegbrengen in onze betrekkingen met de hoofdstad. Men zal ons misschien antwoorden dat deze reizigers kunnen wederkeeren langs Gent-Kortrijk of langs Gent Lichtervelde. Het is waar, maar er dient bij te voegen dat de reis veel langer is dat de reizigers verplicht zijn een uur vroeger Brussel te verlaten, vóór4 ure, hetgeen te vroeg is voor de handelaars die de Beurs bezoeken dat zij ver plicht zijn tot menigvuldige verande- tiogen van treinen onder den weg en gevaar loopeu hunne correspondentiën te missen. Het is overigens niet redelijk, wan neer een rechtstreeksch spoor bestaat, reizigers te verplichten groote omwe gen te doen om eene reeds lange reis langs het rechtstreeksche spoor te doen. Ik vestig insgelijks de aandacht vau den achtbaren minister op de noodza kelijkheid onze betrekkingen ta ver beteren met de kusten Al de gemak ken ingericht gedurende het badseizoen zijn maar ten voordeele der vreemde lingen. Zeker, wij juichen de pogingen toe die gedaan zijn om de vreemde kliën- teel naar onze zeeoevers te trekken. Maar dat men niet vergete dat ne vens die kliënteel die gedurende weken en maanden in onze badsteden gaat verblij ven, er eene talrijke kliënteel is van lieden van het land die zich het genoegen verschaften van'tijd tot tijd eeneudagnaar dezee te gaanoverbren gen. Voor deze kliënteel, bestaan de ge makken van gemeenschap niet en er ware middel om dat to verhelpen met de bantreinen in gemeenschap te stel len met de rechtstreeksche in de sta tiën van Thouront, Rouselaere en in Brugge de duur der reis die nu een te langen tijd vraagt zou daardoor merke lijk verminderd zijn. Ik hoop dat men er rekening zal van houden in het vaststellen der uurta- bellen voor het toekomende seizoen. Een goed liberaal abon neert zich aan DE WEER GALM AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. n Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Iets voor wie Iets voor u, voor u alien, die dit leest, en voor iedereen van u, in 't bij zonder. Weet gij wat de groote macht uit maakt onzer tegenstrevers 't Is de drukpers. Geheel ons arrondissement door, zijn er dagelijks duizende gazetten ron Igedregen, die eenen spotprijs kos ten, en die, ieder, door twee, drie, soms vier en vijf personen gelezen worden. Alle weken worden er daarbij, voor de zondaglezing, nog andere duizende gazetten rondgedregen, die zich uit- sluitelijk met plaatselijk nieuws en belangen bezig houden. Eri wat doen al die gazetten Zij verspreiden de vaischheid Zij hebben voor eenig doel, het liberalismns af te schilderen onder valsche kleuren, en de liberalen te doen doorgaan als goddeloozen en slechte menschen. Het geloof te lande is aan 't kwijnen de openbare zeden verlagen van dag tot dag dronkenschap en messenge vechten zijn overal aan het dagorde en meent gij dat de clericale bladen zulks bestnj(ien,zulk8 krachtdadiglijk bestrijden Zouden ze wel De groote zonde is liberaal zijn, en stemmen voor de liberalen. Er zijn vier dingen die, door de nieuwerweteche godsgeleerden, met ophef verboden worden. 1. Uwen Paschen niet houden 2. 's Zondags naar de mis niet gaan 3. 's Vrijdags vleescheten. Maar 4, en bovenal, stemmen voor de liberalen. Dat is de zonde der zonden, en om die zonde te beletten, zullen de pries ters, die in gewone tijden zooveel zou den kunnen helpen tot de uitroeing der ondeugd, en er zoo weinig voor doen, in tijden vau stemming zullen zij alles veronachtzamen, en alles, zelfs het be dienen der 8akramenten, daar laten. Bij het landsche volk is een dief slechts een dief, een ontuchtigaard slechts een ontuchtigaard, een moor denaar slechts een moordenaar maar een liberaal is een liberaal, 't is te zeg gen een wezen slechter, hij alleen, dan de drie andere samen. Dat is omtrent het gedacht dat het volk te lande zich van ohb maakt, dat is omtrent hoe wij in zijnen geest af geschilderd staan. Aan wie nu de schuld van zulken ha- chelijken toestand Aan u, aan mij, aan ons allen Wij staan verbaasd, dat wij, in tijden van stemming, zoo weinig stemmen verkrijgen op tien buiten. 't Is eer het tegenstrijdige dat ons z iu moeten verbazen. Da onbekende maakt immers den onbeminde, en wij zijn slechter dan onbekend wij zijn slecht gekend, en, ten gevolge hiervan, miskend. Welke middelen bestaan er nu om zulken toestand te doen veranderen? Er zijn er velen, maar er is bijzon derlijk één, dat ter zelfder tijde hoogst gemakkelijk kan in 't werk gesteld worden, en hoogst doelmatig is. 't Is de drukpers. Ieder liberaal van 't arrondissement zou het zich moeten tot eenen plicht rekenen en tot eene eer, van ingeschre ven te zijn op ons blad Ons blad, immers, is uw blad het strijdt voor u we gedachten, het verde- BE WEERGALM m i in i n mi iiiiini mum mini irtamn

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1908 | | pagina 1