VOORDRACHT
Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement.
IETS VOOR U
Donderdag, 13n Februari 1908.
5 centiemen.
Alzijdig Volksonderwijs.
Kamer van
Volksvertegenwoordigers
Eendracht maakt Macht.V ('fsc/iij dCS iïOHticvtiuyS. Vires acquirit eutdo.
Men schrijft in bij den Uilgever, bix'fnudestraal, nr 53, te Yper. De aankondigingen van
gansch België en 't buitenland evenals de Notarial® en Rechterlijke aankondigingen mogen
gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege-
naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderleekend toe te zenden.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00.
Voor stad Een jaar, Fr 3-50
Men handelt bij overeenkomst.
Zondag 33 Februari 1908,
om 6 aren 's avonds,
over
De kleine burgerij en welke middelen
eenigszins karen toestand kunnen verbete
ren
door den heer DE MAERE,
Toezichter van het
Ministerie van Nijverheid en Arbeid.
Vrije ingang voor de vrouwen en de
leden.
Ingang 0.10 voor de mannen.
Zitting van Donderdag 6 Februari 1908
Bespreking van bet budjet
der Spoorweg-en.
De heer Voorzitter. - Het woord is
aan M. Nolf.
MHymans Vraagt en gij zult be
komen. gelach
M. Berloz. Niet altijd.
M. Hymans Gaat er maar op los.
M. Nolf. 't Is hetgeen ik denk te
doen [nieuweglimlachen).
Wanneer wij de overeenkomst van
den afkoop der spoorwegen besproken
hebben, heb ik de gelegenheid gehad
de begeerten omstandig te doen ken
nen der aandeelhouders, agenten en
werklieden der compagnie. Ik beroep
mij op hetgeen ik alsdan gezegd heb.
Ik heb insgelijks, tijdens deze bespre
king, de eischen onzer bevolkingen
kenbaar gemaakt voor wat den dienst
der reizigers treinen betreft.
Ik heb gezegd welke onze grieven,
welke ooze hoop waren.
De uitbating door den Staat is thans
een voltrokken feit en ik beken dat het
betaamt tijd te laten aan het nieuwe
bestuur, des te meer dat eene uitbating
beantwoordende aan de behoeften
onzer bevolkingen maar zal kunnen ge
daan worden dan ton koste van zekere
werken, zooals de schikking onzer sta
tiën, het plaatsen van dubbele sporen
daar waar de handel te druk is. werken
die niet in éénen dag kunnen gedaan
worden.
Ik veroorloof mij nochtans aan te
dringen, opdat eene onmiddetijke op
lossing ons toegestaan zij op twee
punten en ik geloof niet, dat mijne
vraag onredelijk en bovenmatig zij,
Ik vraag eerst en vooral, dat meu
zonder langer te vertoeven, veran
deringen brenge aan de gestelde uur-
tabellen.
Er is geen reden meer, nu dat ge
heel de uitbating in handen van den
Staat h, de reizigers te verplichten die
van Yper naar Brussel gaan, hetzij
naar Gent, hetzij naar Doornik, lange
oponthouden te ondergaan in de statie
van Kortrijk, zoowel in 't gaan als in
bet keeren.
De omvangtreinen alleen zijn in ge
meenschap gesteld, maar zoohaast
onze reizigers van een rechtstreekschen
trein willen gebruik maken zijn zij
verplicht eene kostalijken tijd ta ver
liezen iu de statie van Kortrijk, die op
<i lijn "an Yper naar Brussel verschil
len van 23 tot 58 minuten, op deze van
Yper naar Gent van 28 minuten tot- 1
miT'I; van Yper naar Doornijk van 25
ui. tot 1 uur 45 m.
Uit is een beweanlijke toestand, die
zeker geen vier-en twintig uren zou du
ren, indien de heer minister der spoor
wegen verplicht ware menigvuldige
reizen te doen op odzo lijnen.
Het ware misschien eene verbetering
in te brengen met hem te verplichten
te verblijven in de streeken die het
slechtst bediend zijn. (Gelach.)
M. Helleputteminister der Spoorwe
gen. Maar de minister moet te Brus
sel verblijven
MNolf. Ik dring dus aan opdat
meu zonder langer te vertoeven den
toeotand verhelpe welken ik kom aan
te duiden men had ons voldoening
beloofd voor den ln Januari 11., het
schijnt nu dat niets zal gedaan worden
vóór de maand Mei. Ik vraag mij af of
het wel noodig is ons oog gedurende
lange maanden een waren onverdrage-
lijken toestand te doen ondergaan.
Dat men dus denke dat de beweging
der reizigers op de lijnen van West-
Vlaanderen aangewezen is voor een
cijfer van 3,337,721 fr. Het is eene
klienteei die genoeg betaalt om zich
met baar b zig te houden
Indien men ons van nu af geene vol
ledige voldoening kan geven, dat men
ons ten minste zonder langerte wachten
een of twee gemeenschappen per dag
op elke lijn geve en hel publiek zal
dankbaar zijn.
Ik kom op mijne tweede vraag. Ik
heb er reeds het voorwerp eener vraag
van gemaakt maar ik laat mij toe er
op weer te keeren.
Bij den Staat mag een reiziger met
een kaartje van gaan en keeren de lijn
nemen die hem de rechtstreekste ge
meenschap verzekert op ons net is
dit tot hiertoe niet toegelaten en de
reiziger is verplicht bij hetterugkeeren
den weg te volgen welken hij genomen
heeft bij het gaan.
De achtbare minister heeft ons wel
willen zeggen welke de reden was van
dat verschil van bestuur. Hij heeft het
ons uitgelegd, ons zeggende dat de
takseu voor de reizen ontvangen op het
oude net van West-Vlaanderen kleiner
zijnde in zekere gevallen dan deze toe
gepast op de lijnen van den Staat, men
gevraagd heeft om ze te behouden tot
op het oogenblik dat voorname verbe
teringen zullen kunnen gebracht wor
den aan de.uitbating van het overge
nomen net.
Ik weet niet wie deze vraag kan
gedaan hebben. Wat ik weet, is dat
het publiek een ernstig voordeel zou
zien met van nu af te mogen genieten
van het gemak dat bestaat op de lijnen
van den Staat.
Hen van dat voordeel berooven tot
den dag dat aanzienlijke wijzigingen
zullen kunnen gebracht worden aan de
uitbating, is dit do kwestie niet verda
gen voor langeu tijd aangezien er maar
ernstige wijzigingen zullen kunnen ge
bracht worden ten koste van talrijke
regelingswerken.
Dat men van nu af een gemakkelijk
materiaal ter beschikking van liet
publiek stelle, dat men het, al ware
het maar eenige goedegemeenschappen
daags verzekere, en het zal zich niet
beklagen over de ovarmaat van uitga
ven die de vereenzelviging der tarieven
zal kunnen veroorzaken.
Dit zijn de twee vragen die ik aan
den achtbaren minister te stellen had
ik hoop dat hij ze wel zal willen oplos-'
sen zonder vertoeven
Om to eindigen laat ik mij toe de
talrijke smeek-chriften te ondersteu
nen die gezonden zijn geweest door de
gemeentebesturen, de kringen van
handelaren en reizigers van bet zuiden
onzer provincie en die allen strekken
om een rechtstreekschen trein te zien
inrichten die vau Brussel zou vertrek
ken langs Oudenaarde op Kortrijk rond
17 ure, derwijze in de statie van Kor
trij k de gemeenschap te verzekeren met
de talrijke treinen die zich ten 18 ure
daar bevinden en die in alle richtingen
gaan.
Wij hebben tusschen Kortrijk en
Brussel een dubbel spoor, er bestaan
op deze lijn in den namiddag maar
twee rechtstreeksche treinen, de eene
vertrekkende uit Brussel ten 18 ure
28 m. en de andere ten 20 ure. Deze
treinen bedienen wonderwel Kortrijk,
maar de reizigers die Verder op moeten
kunnen maar dezen gebruiken die ten
18 ure 28 m. vertrekt, en zij komen
maar ten huis op een ontijdig uur.
Het is aizoo dat de reizigers te Yper
maar aankomen ten 21 n. 43 m. en te
Popennghe ten 21 u. 57 m. het is te
zeggen bij 10 ure 's avonds. En deze
die verderop moeten tiaar Boesinghe,
Langemarck, Proven, Watou, Rous-
brugge, enz., hebben uren af te leggen
te midden in den nacht om t' huis te
komen welnu, er zij n bandelaars deze
gemeenten bewonende, die de Beurs
van Brussel bezoeken
Met eenen trein vertrekkende uit
Brussel omtrent 17 ure, zouden zij te
Yper kunnen toekomen ten 19 ure
30 m. en ten langsten ten 20 ure te
Poperinghe. De inrichting van dezen
trein zou dus eene gevoelige verbete
ring kunnen teweegbrengen in onze
betrekkingen met de hoofdstad.
Men zal ons misschien antwoorden
dat deze reizigers kunnen wederkeeren
langs Gent-Kortrijk of langs Gent
Lichtervelde.
Het is waar, maar er dient bij te
voegen dat de reis veel langer is dat
de reizigers verplicht zijn een uur
vroeger Brussel te verlaten, vóór4 ure,
hetgeen te vroeg is voor de handelaars
die de Beurs bezoeken dat zij ver
plicht zijn tot menigvuldige verande-
tiogen van treinen onder den weg en
gevaar loopeu hunne correspondentiën
te missen.
Het is overigens niet redelijk, wan
neer een rechtstreeksch spoor bestaat,
reizigers te verplichten groote omwe
gen te doen om eene reeds lange reis
langs het rechtstreeksche spoor te
doen.
Ik vestig insgelijks de aandacht vau
den achtbaren minister op de noodza
kelijkheid onze betrekkingen ta ver
beteren met de kusten Al de gemak ken
ingericht gedurende het badseizoen
zijn maar ten voordeele der vreemde
lingen.
Zeker, wij juichen de pogingen toe
die gedaan zijn om de vreemde kliën-
teel naar onze zeeoevers te trekken.
Maar dat men niet vergete dat ne
vens die kliënteel die gedurende weken
en maanden in onze badsteden gaat
verblij ven, er eene talrijke kliënteel is
van lieden van het land die zich het
genoegen verschaften van'tijd tot tijd
eeneudagnaar dezee te gaanoverbren
gen.
Voor deze kliënteel, bestaan de ge
makken van gemeenschap niet en er
ware middel om dat to verhelpen met
de bantreinen in gemeenschap te stel
len met de rechtstreeksche in de sta
tiën van Thouront, Rouselaere en in
Brugge de duur der reis die nu een te
langen tijd vraagt zou daardoor merke
lijk verminderd zijn.
Ik hoop dat men er rekening zal van
houden in het vaststellen der uurta-
bellen voor het toekomende seizoen.
Een goed liberaal abon
neert zich aan DE WEER
GALM
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen 15 c den drukregel.
Reklamen 25 c. n
Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id.
Iets voor wie
Iets voor u, voor u alien, die dit
leest, en voor iedereen van u, in 't bij
zonder.
Weet gij wat de groote macht uit
maakt onzer tegenstrevers
't Is de drukpers.
Geheel ons arrondissement door,
zijn er dagelijks duizende gazetten
ron Igedregen, die eenen spotprijs kos
ten, en die, ieder, door twee, drie,
soms vier en vijf personen gelezen
worden.
Alle weken worden er daarbij, voor
de zondaglezing, nog andere duizende
gazetten rondgedregen, die zich uit-
sluitelijk met plaatselijk nieuws en
belangen bezig houden.
Eri wat doen al die gazetten
Zij verspreiden de vaischheid
Zij hebben voor eenig doel, het
liberalismns af te schilderen onder
valsche kleuren, en de liberalen te
doen doorgaan als goddeloozen en
slechte menschen.
Het geloof te lande is aan 't kwijnen
de openbare zeden verlagen van dag
tot dag dronkenschap en messenge
vechten zijn overal aan het dagorde
en meent gij dat de clericale bladen
zulks bestnj(ien,zulk8 krachtdadiglijk
bestrijden Zouden ze wel
De groote zonde is liberaal zijn, en
stemmen voor de liberalen.
Er zijn vier dingen die, door de
nieuwerweteche godsgeleerden, met
ophef verboden worden.
1. Uwen Paschen niet houden
2. 's Zondags naar de mis niet gaan
3. 's Vrijdags vleescheten.
Maar 4, en bovenal, stemmen voor
de liberalen.
Dat is de zonde der zonden, en om
die zonde te beletten, zullen de pries
ters, die in gewone tijden zooveel zou
den kunnen helpen tot de uitroeing der
ondeugd, en er zoo weinig voor doen,
in tijden vau stemming zullen zij alles
veronachtzamen, en alles, zelfs het be
dienen der 8akramenten, daar laten.
Bij het landsche volk is een dief
slechts een dief, een ontuchtigaard
slechts een ontuchtigaard, een moor
denaar slechts een moordenaar maar
een liberaal is een liberaal, 't is te zeg
gen een wezen slechter, hij alleen, dan
de drie andere samen.
Dat is omtrent het gedacht dat het
volk te lande zich van ohb maakt, dat
is omtrent hoe wij in zijnen geest af
geschilderd staan.
Aan wie nu de schuld van zulken ha-
chelijken toestand
Aan u, aan mij, aan ons allen
Wij staan verbaasd, dat wij, in tijden
van stemming, zoo weinig stemmen
verkrijgen op tien buiten.
't Is eer het tegenstrijdige dat ons
z iu moeten verbazen. Da onbekende
maakt immers den onbeminde, en wij
zijn slechter dan onbekend wij zijn
slecht gekend, en, ten gevolge hiervan,
miskend.
Welke middelen bestaan er nu om
zulken toestand te doen veranderen?
Er zijn er velen, maar er is bijzon
derlijk één, dat ter zelfder tijde hoogst
gemakkelijk kan in 't werk gesteld
worden, en hoogst doelmatig is.
't Is de drukpers.
Ieder liberaal van 't arrondissement
zou het zich moeten tot eenen plicht
rekenen en tot eene eer, van ingeschre
ven te zijn op ons blad
Ons blad, immers, is uw blad het
strijdt voor u we gedachten, het verde-
BE WEERGALM
m i in i n mi iiiiini mum mini irtamn