Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. bericHt. Donderdag, 27n Februari 1908. 5 centiemen. Vierdejaar. j\r 16. Ciïr* Ter gelegenheid van Karnaval zal de WEER GALM Woensdag aan staande niet verschijnen. De onwetendheid der moeders nationaal is een gevaar. De kieshervorining. Liberale zegepraleu. Eendracht maakt Macht. Vevschijnende (ie# iiOit ff ff ff af/SVires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS: Voor den buiten: Ken jaar, Fr. 3-00. Voor stad Ken jaar, Fr. 3-50. Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, bixmudestraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Hecbterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Üijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden Iets wat alle moeder» dienden te weten. De toekomst der natiën ligt meer in het behoud, de gezondheid en de hy giëne der geborene kinderen, dan in het getal der geboorten zelf die overal afnemen. Wat baten immers de talrijke geboorten als zij gevolgd worden door even talrijke sterfgevallen Hier, als in zoovele zaken, sterft het volk bij gebrek aan kennis e» onderricht. In de groote landen die ons omringen, Duitschland, Kngeland, ja zelfs Oos tenrijk, waar 's keizers jubileum aan het kind gewijd is, is eene krachtige reactie ontstaan om een einde te stellen aan de onverschilligheid, die nietB anders dan wreedheid is, tegen over de kinderen. Thans bestaat in Kngeland eene al- gemeene beweging van de zuivere melk en met reden, want in Engeland sterven jaarlijks 125,000 kinderen ge durende hun eerste jaar tengevolge van de slechte melk. Eene natie kan dus niet onverschil ligzijn bij dieuonbloedigenOnnoozele- Kinderdag, des te meer daai overal - ook in België het getal der geboor ten vermindert. Overigens zijn er zoo vele kinderen, die, wel is waar, aan den dood ontsnappen, maar later zoo ongelukkigopgrooien met een lichaam dat geene. weerstandskracht genoeg bezit en onvermijdelijk de prooi van allerlei ziekten moet worden. Men vergete niet dat, ondanks de slechte voorwaarden van armoede, dronkenschap, omgeving en andere oorzaken 80 t. h. vaa al de kindereu gezond geboren worden. We komen aldus tot het besluit dat het hooge cij for van sterfgevallen en ontaarding het bestaan van een kwaad van een p >rsoonhjker karakter aanduidt nauw i i verb «ad ru -t do moeder en het hui- s'dijke leven. Alles wortelt in de on wetendheid. De onwetendheid onder de moeders is niet alleen oorzaak van het groot getal kindersterften,maar rechtstreeks verantwoordelijk voor bijna al onze geestige en lichamelijke ontaarden en ook voor onze kreupelen. Blindheid, doofheids, maagziekten, chronische bronchieten en tering zijn eernge ziek t< n waaraan onplich'igen blootstaan door de schuld der moeders Onze gast huizen, gestichten, toevluchtshuizen en gevaugeniss- n worden door de >-i ichti ff is d r onwetendheid gevuld. W.e van ons, die armen bezoekt of er ni 'de in aanraking komt. heeft niet g lioord hoe de moeders met weeke stem en tranen in de oog* n spraken van de kleine doodeu die op het kerk hof rusten? Welnu, diezelfde moedeis die nu al dat misbaar maken, zijn niet bewust dat zij misscnien de schuld van den dood hunner kleine kinderkens ziju die zij overvoed hebben met alle slag papkeus. uit luiheid, vadsigheid en om te kunnen uitloopen, liever dan hun de borst te geven die de moeder- n «tuur aan alle moeders ter beschik king gesteld heeft tot bewariüg van th't menschelijk geslacht. Diezelfde klagende en schreiende moeders zijn het misschien die hunne kinleik-us doen slapen hebben met heulebloem en olie waariAt een ras van idioten on stumperde opgroeit. Dit is vooral h«*t geval vooi Vlaanderen, waar dit vu' gift, die s aap li anken, in ontelbare huizen aangetroffen wordt en vrij ver kocht wor lt aau iedereen, niet alleen door den a_pocheker of den drogist, maar door kruideniers en oude wijven, die, in onze Vlaamsche gewesten, de jonge moeders moeren onderrichten en hun toch zoovele schadelijke verkeerd heden en bijgoloovige praktijken op- solferen. Ja, de moeders uit de volks klas dm, bij het. lijkje van hun kind terecht misbaar en droefheid vertoo non, zijn het nog die deze tengere schepselkens, half naakt aan de on guurheden van het weder blootstellen hetzij in den dag hetzij in den nacht. Zelfs zijn er moeders uit den begoeden stand die er op zien in het gure jaar getij als die kleine wezentjes 's nachts in ïjskille slaapkamers liggen en de ijzige lucht inademen, er een kachel ta laten plaatsen en aansteken. Niet eene van die moeders zou noch tans met iuzichteenemoord bedrijven. Zij zouden ook hunne kinderen geene ziekte op den hals willen halen of hun lijden on dood verwekken. Immers vrouwen uit de volksklas zijn teeder en liefhebbend tot zelfopof fering toe, maarongelukkiglijkkeDnen zij de eerste beginselen der gezond heidsleer niet. Zij kennen zelfs de funcliën van hun eigen lichaam niet. Wat baat het dan allerlei werken voor kindereu te stichten en in stand te houden als er geene practische mid delen aangewend worden om de on wetendheid onder de moeders te be kampen Het is allernoodzakelijkst dat, zij zuivere melk en goed voedsel aan hunne kinderen bezorgen. De openbare meening en de Staat kunnen enkel hunne stem verleenen, doch eerst en vooral moet de moeder onderwezen zijn. Wat baat het haar de zuiverste melk te verleenen als die on bedekte melk in haar huis blootgesteld wordt aan een onzuivere en bedor ven lucht vol microben De onreinheid van potten, pannen, tassen en glazen is maar al te dikwijls oorzaak van ziekte en dood Slordigheid en onreinheid dieneu dus krachng b streden te wor den. Het is ook zeer noodig op den aard der moeder zeit te werken, haar te doen inzien het verhevene van het moe derschap. Het kind hangt voor gansch ziju leven af van zijne moeder, haar ver stand, liefde, zelfopoffering en haar moederlijk instinkt. De moeder is het middenpunt van het gezin, het midd* n- punt van het maatschappelijk en ge meenzaam leven. Zij verplicht deu bloei ot den val van den Staat. Moeder zijn is de edelste en hoogste van allo roepingen. Onze maatschappij heeft, echter verzuimd de moeder voldoende in te lichten en te onderrichten. Het is echter nooit te laat om goed te doen. Daarom is het noodig geslachten van verstandige en ontwikkelde moeders op te leiden. Dit kan gebeuren door hun de wetten der gezondheid voor moeders en kinderen te laten aanleeren en dit van jongs af. Onze toekomende moeders leeren pianospelen, zingeD, borduren, dansen zij leeren ook vreemde talen en dikwijls gansch nut- telooze vakken en zij kennen niets van wat zij eerst zonden moeten kennen, zich zelf, hun lichaam, hunne rol van vrouw en moeder en zulks uit valsche schaamte, die man vooral in de kloos terscholen aankweekt. Kinderen gezond naar geest en li chaam hoeven wij te hebben en die kunnen wij alleen bekomen door ver standige en ontwikkelde moeders be wust van hunne zending en hunne plichten. Vlaamsche Gazet) EENE BELANGRIJKE STEMMING. Wij willen spreken van de stemming uitgebracht Maandag 17n Februari 1908, door den gemeenteraad der stad Brussel. Bij den aanvang der zitting ontstond eene bespreking over een voorstel van M. Furnémont socialist, die aan den gemeenteraad vroeg een weusch te uiten ten voordeele van bet zuiver Algemeen Stemrecht en van de Even redige Vertegenwoordiging- De liberalen traden het voorstel bij. Alleen maakten de gekozenen van de Ligue Libérale of de gematigde liberalen, de voorbehouding dat zij den voorkeur gaven aan het stelsel voorgestaan door de verklaring der linkerzijde, 't is te zeggen zuiver Alge meen Stemrecht met eene tweede stem aan de huisvaders, zouder eenige voor waarde van cijns. Daarover kunnen de antiklerikalen het gemakkelijk eens worden, daar zulk stelsel hoegenaamd niet anti de- mokratisch is, en integendeel, volgens ons, bij de kiezingen den invloed zou versterken van de werklieden, die ge woonlijk vroeger trouwen dan de bur gers. Maar wat het meeste belang ople vert, het was te zien wat de klerikaleu zouden doen, die zetelen in den ge meenteraad van Brussel. Om goed hunne houding te kunnen beoordeelen moet men zich herinneren dat, volgens de gemeentekieswet, de E. V. thans toegepast wordt in de ste den waar niet een der partijen de vol strekte meerderheid bekomt en waar vroeger, in zulk geval, eene ballottee- ring moest plaats grijpen Dit werd door de klenkalen uitge vonden omdat in deze steden, de antiklerikalen in meerderheid zijn en in de ballotteering gekozen werden. In de kleinere steden en gemeenten ziju de klerikaleu meest meerderheid, vooral in Vlaanderen. Daar wordt ook de E. V. niet toegepast en worden de liberalen van alle vertegenwoordiging beroofd, terwijl de klerikaien noch tans, dank aan die oneerlijke E. V. hunne mannen hebben iu de stadhui zen der groote antiklerikale centrums. Om aandit schreeuwend onrecht een einde te stellen, sloten liberalen en so cialisten bij de laatste gemeentekiezin- geu, een kart' talrijke groote steden, zooals Charleroi eii Autwerpen, met dit gevolg, dat de klerikaleu bui ten den gemeenteraad geborsreld wer den, want het kartel bekwa-m de volstrekte meerderheid en van E. V. koD er geen spraak meer zijn. Geen twijfel, moest de kieswet voor de gemeente blijven wat zij is, of bin nen vier jaar wordt het antiklerikaal kartel gesloten enin alle groote steden vliegen de klerikaleu buiten het stad huis van Brussel, Gent, Luik, Bergen, enz. Ook, hebben onze tegenstrevers er twee maal op nagedacht Eerst in de Conservatieve Associatie van Brussel, later in de Federatie van de katholieke gemeenteraadsleden, zijn stemmen opgegaan ten voordeele der algemeene toepassing van de E. V. Deze laatste federatie stemde zelfs een wensch in dezen zin. En Maaudag, in den Gemeenteraad van Brussel, stemden de klerikale AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. leden ook voor de verandering van de wet der vier eerloosheden M. Wauwermans sprak in hunnen naam. Van het zuiver Algemeen Stem recht wil hij nog niet weten, maar hij is gereed het wegvallen der 4® stem te aanvaarden. Wat hij wil, is de éénmaking der kieswetten, en dus de Evenredige Ver tegenwoordiging, eerlijk en volledig in alle gemeenten en dorpen. De hervorming der kieswetten waar voor wij zoolang geijverd hebben en waarvoor de Liberalen van het Vlaam sche Land op 10 November laatstleden een belangrijk Congres hielden te Brugge, is dus op goeden weg. De klenkalen zijn tot inkeer geko men den dag dat de antiklerikalen, vastboraden zijn opgetreden, en van de om erlijkheid zelf der wet een wapen hebben gemaakt tegen ooze vijanden Alles zsl nu afhangen van ons Blijven wij allen voortstrijden, gereed om door alle wettige middelen, door alle mogelijke verbonden de klerikale macht voor goed te knakken, dan zul len wij er in gelukken, stuk per stuk, rechtvaardige kieswetten aan den vijand af te dwingen De midden-afdeelingder Kamers van volksvertegenwoordigers, belast de voorstellen te onderzoeken aangaande het vereenzelvigen onzer kieswetten, 't is te zeggen, het meerderheidsstelsel af te schaffen en de zuivere Evenredige Vertegenwoordiging toe te passen, heeft met 5 stemmen tegen 1 (M. De Winter, klerikaal) een voorstel van M. Mechelynck (liberaal) aangenomen, betrek hebbende op bóvengemelde hervorming. Het is dus de afschaffing der vier eerloosheden voor de gemeentelijke kieswet. Zondag laatst had eene kiezing voor een raadslid plaats te Sl Joost-ten- Noode (Brussel) M. Jan Jaspers, libe raal, werd gekoaen met 4,029 stemmen tegen 2,893 aan M. A. Van Beneden, klerikaal dit maakt dus eene liberale meerderheid van 1,13b stemmen. Zondag laatst had insgelijks eene kiezing plaats voor een raadslid te Ninove. M. Van Iinpe, liberaal, be kwam 1.256 stemmen en M. Fransman, klerikaal, 1,105. De liberaal werd dus gekozen met 151 stemmen meerder heid. De dag van Zondag is dus nogmaals een dag van zegepralen geweest voor- het liberalismus. Klerikale rechtzinnigheid Een werkman gefopt. De Pastoor van Coo(Vervie-rs) belooft aan een werkman hem tot het beko men van een plaats aan den ijzerweg te ondersteunen. Hij zendt hem met eene visietkaart, in een niet gesloten omslag gestoken, naar den klerikaien representant Del- vaux, die te Luik woont. Up de voorzijde van het visietkaartje had de pastoor in 't Fransch geschre ven De pastvoor A. Massin beveelt Ju- Hen Colinet den heer representant aan i>, in den hoek stonden nog de woorden Draai om a. u. b Dus op de keerzijde van het kaartje stond nog iets en dit wel in Latijn) DE WEERGALM ■BM— iïhnwr lUTMIWWHBI I I III' I III I III llll ■IIIIIMIIlliMIIMIi X X iu

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1908 | | pagina 1