Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 19" Oogst 1909. Vijfde jaar. Xr 40. Iets over Spanje. Andere lijden andere zeden. Hel leven van Iwee schatrijke menschen. Eendracht maakt Macht. V er schijnende deBBonderdags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50. Men handelt bij overeenkomst. De Volksvriend, het flinke orgaan der liberalen van Roeselaere, schrijft het volgende, naar aanleiding der bloedige gebeurtenissen, die zich in Spanje hebben voorgedaan De gebeurtenissen in Spanje trekken de bijzondere aandacht der beschaafde wereld 't is daarom dat wij onzen wekelijkschen artikel over buitenlandsche zaken betitelen Cosas deEspana, spaansche gebeurtenissen. Barcelona, de hoofdstad van Cata- lonië, verdient inderdaad den naam van hoofdstad van Spanje 't is in die stad alleen dat de Europeesche beschaving zich op degelijke wijze doet voelen, en 't is zij alleen, tus- schen al de spaansche steden, die erin gelukt is, het loodzware juk der spaansche verkwezeling af te schud den. Spanje, immers, het rijke Span je, is een lui land. dat zucht onder het gewicht van eeuwenoude, dwin- gelandsche overleveringen, en dat allengskens eene schandalige dood aan 't sterven is. Een enkel bewijs hiervan In Spanje klimt de be rooting van eere- dienst tot 47 millioen franks die van het openbaar onderwijs tot drie mii- joen. In Catalonie en in Biscaya werkt men Barcelona met Bilbao en San tander misschien, zijn hedendaagsche steden. Te Madrid leeft een volk van hovelingen en bedienden in Anda- luzia rooken de mannen cigaretten j elders eten zij oranjen en wonen zij stierengevechten bij overal krioelt een leger van paters en monniken, de eene vuiler dan de andere, maar allen even nutteloos en 't zijn de werkende, zwoegende, denkende noorderprovintien, die dat lekker volkje, waarvan nooit iemand aan werken denkt, moeten eten geven In Barcelona, nu, hebben de op-, standelingen gemoord en gebrand zij zijn voorzeker te ver gegaan, en wij laken zulken al te geweldigen iever maar het bestuur van koning Alfonso, heeft ook, door den onver- wachten oproer der inwoners van Barcelona, eene duchtige les gekre gen, die het wel zou doen twee maal te overwegen. Spanje lijdt aan eene dubbele ziek te de luiheid en de verkwezeling beide ziekten zijn doodelijk, maar beide zijn geneesbaar. Kon koning Alfonso zijne kloosters dempen en zijn volk onderwijzen, ons dunkt dat hij aan zijn vaderland grooteren dienst zou bewijzen dan met oorlog te voeren in Marrocco, zoogezeid ter eere van het vaandel, maar inderdaad om de belangen te verdedigen van eenige capitalisten, die aldaar schan delijke fortuinen winnen. Er wordt op onze dagen wel eens beweerd, dat de geestelijken alle recht hebben, ja, dat het hun plicht is, zich niet alleen de kgrkelijke, maar ook dé politieke zaken aan te trekken. En plicht of geen plicht zeker is het, dat vele discipelen Ghi'isti in de Men schrijft in hij den Uilgever, hixinudestraai, nr o3, te Yper. De aankondigingen van ganseti helgië en 't buitenland evenals de NoJariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten btireele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend 10e te zenden politiek tegenwoordig'eene zeer in 't oog loopende rot spelen. Er is een spreekwoord dat zegt In 't verleden ligt het heden. Edoch, dat is niet altijd waar. Laten wij even in zake godsdienst en politiek 70 jaar achteruit gaan. In 1840 had in de Kamer een belang rijke beraadslaging plaats, over 't recht van tusschenkomst der bisschoppen in den politieken strijd. Bij die gelegen heid sprak een groot priester, de abt De Foere, van Brugge, oud-lid van het Nationaal Congres woorden uit die wij hier even willen herhalen De macht der bisschoppen, zegde priester De Foere, blijft bepaald tot de geboden der Kerk en de kanonie- ke wetten. Buiten deze wetten oefe- nen zij geen gezag, geene macht meer uit. 't Is door die wetten dat de gees- teiijkheid en de geloovigen hunne i) macht kennen. Ware het zoo niet, al de menschelijke handelingen zouden aan de verschrikkelijkste willekeur en verwarring overgeleverd zijn. In de geestelijke zooals in de bur- gerlijke orde wórden rech ten en plich- ten door déze wetten vastgesteld. Nu, er bestaat geene enkele kerkelijke wet, die den bisschoppen het recht toekent op gezaghebbende wijze in (ie kiezingen Lusschen te komen, en ook geene enkele wet die den priès- ters en geloovigen beveelt, in dit op- zicht de opschriften der bischoppen te volgen. Het reohtstreeksch gevolg is, dat priesters en geloovigen niet verplicht zijn hunne bisschoppen te gehoor- zamen, indien zij hun gezag misbrui- ken, door te bevelen zulken kandi- daat boven een anderen te verkie- zen. In eene andere gedachtenorde, zei de abt De- Haerne, eveneens lid van 't Nationaal Congres die verklaarde repu blikein te zijn, in zitting van 20 Novem ber 1830, dat hij een bestuur verlangde waaronder de katholieken geene be- scherming en geene voorrechten meer zullen te vreezen hebben zich door eigen krachten zullen staande houden en hun eigen leven zullen leiden een bestuur, .waaronder de religie geheel en al van den Staat zal afgescheiden zijn. Moest een priester in het jaar onzes lleeren J. C. 1009 zulke taal voeren, ge zoudt wat hooren Het is voorwaar soms zeer belang rijk oude papieren eens even te door snuffelen want voor het nieuw ge slacht, dat men gaande weg aan geheel tegenovergestelde theoriën heeft ge woon gemaakt, komen daardoor din gen aan het licht, gelijk deze die de bewijsvoeringen van de klerikale steun pilaren der maatschappij in duigen slaan. Waren die twee geestelijken De Haerne en De Foere, thans nog in le ven, men zou niet lang werk hebben, om hen als modernisten, als verderfe lijke liberalen te doen doorgaan Waarom hebben de Belgen het verplichtend onderwijs niet Met dwang. De klerikalen willen hunne prin ciepen met dwang bij het volk in prenten, dit is een ontegensprekelijk bewijs dat hunne leerstelsels op be drog en valschheid srteunen. Want, de waarheid eischt.noch dwang,noch AANKONDIGINGEN Aankondigingen 45 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. geweld om tot het volk door te drin- jcu zij werkt op het geweten van den mensch, dat gemakkelijk het goede van het kwade zal weten te onderscheiden. De klerikalen schreeuwen luid keels Lees geene liberale gazetten zij bedreigen met allerlei geestelijke straffen degenen die dit gebod niet- willen nakomen zij gaan nog ver der daar waar zij vreezen dat de schrik voor de geestelijke kastijdin gen weinig of geenen invloed uitoefe nen op de bevolking, aarzelen zij niet lichamelijke dwangmiddelen te bezi gen om het lezen van vrijzinnige schriften te keer te gaan. Welnu, wij herhalen het nog, dat is geenszins de leer van Christus, die het gebod van liefde tot grondslag stelde van gansch zijne leer en die predikte bemin uwen naaste, bemin uwe vrienden, bemin hen die u haten Maar zij, die zich beroemen de ware volgelingen te zijn van den God^mensch, roepen uit Haat hen, die van ons gedacht niet zijn, onttrek het brood aö.n uwe tegenstrevers, vlucht diegenen, die het volk de waarheid voorhouden, want wij wil len het licht aan de menschen niet 'uiten zien. En nochtans, leiden al die dwan- middelen tot den ondergang of schoon alles in het werk word ge steld om de vrijzinnige schriften te bevechten, alhoewel de huidige re geering den verkoop van liberale bladen in de standplaatsen van den ijzerenweg wil belemmeren, groeien de lezers van de vrijzinnige bladen dagelijks aan, omdat deze schriften de waarheid voorhouden en omdat onze vrienden hunne leerstelsels door geene dwangmiddelen willen ver spreiden. In plaats van het ordewoord der klerikalen Lees geene liberale ga zetten, roepen wij het volk toe Lees alle bladen en oordeel welk de beste zijn. Gij bezit gezond verstand genoeg om de waarheid van de leu gen te onderscheiden, uw geweten weze uw eenige rechter. Wij liberalen, dwingen niemand liberale schriften te lezen over dit punt laten wij elkeen vrij, omdat wij overtuigd zijn dat het licht de duis ternis eens moet overwinnen. Maar zij, die de klerikale domper bladen voorschrijven en dezelve met dwang onder het volk willen ver spreiden hebben een doel, een doel dat, wel is waar, met den vooruit gang des tijds weinig overeenstemt, maar dat toch eventwel voor zekere partij een krachtig middel is om hare heerschappij staande te houden. Ces Messieurs weten maar al te wel dat zij hun meesterschap al leen te danken hebben aan de dom heid des volks, zij weten dat hoe dommer de massa is, hoe gemakke lijker zij zich laten overreden, en hoe beter zij zich laat uitpluizen, en daa rom roepen deze achteruitkruipers Lees niets dan hetgene wij u voor houden. Onderzoek niet of wij u de waarheid of de logen verkondigen, gij zijt daartoe niet bekwaam wij alleen zijn in staat daarover te oor- deelen, ge moet ons schrijven als Evangelie beschouwen en gij moogt geene andere schriften in uwe han den nemen. Zoo vormt men eenen hoop ge dwongen dommerikken, wier oogen voor de waarheid gesloten blijven, maar die, eens ontwakende, de groot ste vijanden van het klerikalismus zullen worden. CHAUCIIAKD. Chauchard, de eigenaar der groote magazijnen van de Louvre te Parijs, is voor eenige maanden in deze stad gestorven. Zijne dood bracht den man in her innering, die meer dan 121 millioen frank rijk was, die vroeger als een opzichtig en weelderig man leefde voor zich zeiven, dat is als een zelf zuchtige en voor de wereld, om haar te verstommen door zijnen rijkdom, dat i«s als een hoovaardige, verwaan de, opgeblazen trotschaard hij kende geen bijzondere aandriften tot dit of dat, had geen doel in zijn leven, veel minder nog idealen. Hij was beroemd om zijnen rijkdom en om niets anders, want h j zelf stelde er zijn roem en zijn eer in zijn rijkdom te vertoonen, uit praalzucht, uit ijdele glorie Wel licht ware zijn naam weinig genoemd geworden, wist men niet dat Chau chard de schoonste paarden van Pa rijs bezat, tegen 20.000 fr. het kop pel dat hij i'n den laatsten tijd niet meer uitging dan en coupé dat hij ieder voorzitter der Fransche Re publiek jaarlijks aan zijn tafel uitnoo- digde dat hij in de Opéra de eerste, de beste en de grootste loge had dat hij cravatten droeg, die honderd frank per stuk kostten, en die alleen voor hem werden gefabri- keerd en alleen door hem werden ge dragen, alsmede eene ondervest voor zien van paarlen knoppen, die ver scheidene duizenden frank hadden gekost. Thans in zijn naam de geheele we- weld door gen«emd, nu hij gestorven is en begraven, en men kennis heeft genomen van zijn testament. Dit tes tament teekent den man wellicht nog meer dan zijn openbaar leven, en doet hem, zoo mogelijk, nog meer kennen als iemand, die met zijn eigen per soon alleen bezig was, en het ver stand niet bezat om zijn fortuin zooda nig te verdeelen, dat zijne laatste daad, eene eenige goede daad zoude geweest zijn Neen, zoo grillig en zonderling was dit testament, dat het veeleer schandaal en opspraak wekte, in plaats van tot verzoening, vergevingsgezindheid en zegening te stemmen. Veertig, zeggen de Parijsche bla den, zestig millioen, zeggen andere, liet hij na aan zijne beste vriendin twee millioen aan den bestuurder van le Figaro het grootste aristocra tisch blad van Parijs vijftien mil lioen aan zijnen vriend Leygues, mi nister, en slechts twee honderd dui zend frank aan de meer dan 20.000 armen van Parijs, en drie millioen voor de 5.000 bedienden van de Louvre die met Chauchard had den samengewerkt om hem zijne mil- lioenen te doen winnen: zij zullen elk eenige honderden franks deelen 1 WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1909 | | pagina 1