Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Zij zitten mei schrik. Donderdag, 24° Maart 1910. 5 centiemen. Zesde jaar. \Tr 19 V erschijnende des SPonderdags. De Werk mi a ii i België. Kiezers De stemmit/g is geheim Het Goede Woord Het Ypersche Volk Kieshistorie. Eendracht maakt Macht. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, biximidestraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale ea Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle boege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onJerieekeml toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen I fr. id. Wel nemen de klerikalen een toon aan alsof zij zeker zijn bij de aanstaan de wetgevende kiezing de meerder heid te behouden, maar dat is maar om de gaanderij te verblinden. De waar heid is dat zij met angst de kiezing te gemoet zien. En ze hebben waarlijk reden om in enge schoentjes te zitten. Bij elke gedeeltelijke kiezing vermin derde telkens de klerikale getalsterkte van 20 is zij thans op 8 man gedaald, en de gemoedsgesteltenis des lands doet ons verhopen dat de thans bestaande meerderheid dees jaar nogmaals met eenige cijfers zal verminderen, om ge heel te vallen. Want, men moet ziende blind zijn om niet te bespeuren dat de liberale partij overal veld wint. Het vroeger zoo klerikale Limburgzendt twee vrijzinige afgevaardigden naar de Wetgevende Kamers de katholieke stad Mechelen stuurt een liberalen vertegenwoordiger naar den provincialen raad kortom, het land is ontwaakthet is de klerika le heerschappij moede en wacht het oogenblik af om deze af te schudden. De klerikale kopstukken, de ver deeldheid bespeurende welke in het katholieke kamp heerscht, blazen alarm. En hoe kan het anders De maat is vol, zij loopt over. Overal heerscht er misnoegdheid de klerikalen, die met allerlei beloften de teugels van het bewind hebben ver overd, luisteren niet naar de verzuch tingen der bevolking; zij blijven doof voor de stem der rechtvaardigheid en der gelijkheid zij vervullen geen en kele hunner beloften, terwijl zij het geld der natie met volle handen rond strooien in den schoot van nooit ver zadigde geldwolven, die met de klach ten der natie den spot drijven. Noch de werkende klas, noch de kleine burgerij, noch de handelaars hebben van de klerikalen eenig voor deel genoten integendeel, men heeft het werkvolk bespot met eenige faga- dewetten te vervaardigen, en hun een armzalig pensioentje toe te werpen de kleinhandel wordt verdrukt onder de samenwerking der Boerenbonden, die doodende konkurrentie aan de neringdoeners verwekken de herber giers lijden ouder een schandig on recht hun worden alle rechten ontno men, zij moeten enkel helpen om de ledige geldkas te vullen. Een enkele klas geniet voordeelen het is die der geestelijkheid, die rijke lijk put uit de openbare kassen, en voor wie alle voorrechten worden gescha pen. Moet dan in ons vrije Belgie de onge lijkheid der burgers een wet blijven moeten enkelen alle voordeelen genie ten, terwijl de geringe man zijn zuur gewonnen geld en zijn leven prijs moet geven om de voorrechten van anderen te beschermen Neen, dat wil het Belgische volk niet meer verduren, en daarom zijn de kle rikalen met angst voor de toekomende kiezingen zij weten dat het uur der gerechtigheid is geslagen. In 1HH<onder liet libe- i'aal beheer, betaaltlen wij aan Intresten en kortingen, «3.333,413 frank. InlOOÖ, onder de klerikalen, betaal den wij it-., of J*Att miljoen U82 duizend ^44 frank meer of bijna het dubbel I is Wij zeggen en herhalen dat de werk man ondanks de fagade wetten door de klerikalen vervaardigd, nog verre is, al de rechten te genieten, die hem toekomen. Want In ons land is de stem van 't volk onderdrukt door eene wet die het be stuur verleent aan eene klerikale min derheid. Hoe armer alhier een burger is, hoe kleiner ook zijn stemrecht. Onze klerikalen wilden altoos den soldatendienst alleen ten laste leggen van de arme volksjongens. Een werkman krijgt maar eene stem Andere personen krijgen er vier, terwijl de klerikalen er alle profijt uit trekken. De Grondwet zegt ergens Alle Bel gen zijn gelijk voor de wet. Bittere spotternij, want z'hadden er moeten bijvoegen De wet is niet gelijk voor alle Belgen In Belgie betaald den werkman over- groote lasten op brood, boter, suiker, geneverkleederen, enz., enz. Sedert 1884, dus van als de klerika len aan het bewind zijn, zijn die lasten verdubbeld, en daarvan staat geen enkele cent op de lastenbrieven. De werkman moet zijne belastingen niet gaan betalen bij den ontvanger, maar wel bij den bakker, bij den her bergier, bij den slachter, bij den apo theker. in den ellegoedwinkel, in den tabakswinkel. En waartoe moet dat geld dienen Om klerikale vriendjes te beloonen, om klerikale scholen te onderhouden, om het nationaal onderwijs te onder kruipen en in den grond te booren, om 't volk in domperskringen te verslaven, Om den weg tot vooruitgang te sperren. Wij zeggen het nog eens Hoe armer man, hoe verder van de gunsten door het gouvernement uitge deeld. Hoe armer, hoe meer de klerikalen hem willen vernederen. Hoe armer, hoe min het gouverne ment voor zijnen ouden dag zorgc. Hoe armer, hoe meer de lasten op hem drukken. Niets hoegenaamd niets, heeft ons katholiek goevernement over voor den armen zwoeger. Werklieden, denkt daarover na, wanneer gij u op 22 Mei ter stembus begeeft. Aan wie hebt gij te danken, dat de stemming geheim is Aan wie hebt gij te danken, dat gij uwe rechten als kiezer moogt uitoefe nen, op zulke wijze dat niemand kan nagaan, hoe en voor wie gij gestemd hebt Aan de liberalen 't Is zij. die in 1877 aan het klerikaal Ministerie Malou eene wet afdwongen, waarbij de gedrukte kiesbrieven in het kiesgangje werden ingevoerd Bij het naderen van elke verkiezing, nemen de liberale bladen de voorzorg aan de kiezers te herinneren dat ze mogen stemmen, in volle vrijheid, dat het geheim der stemming is gewaar borgd. Waarom zwijgen de klerikale bladen hierover 'Ze durven de waarheid niet zeggen. Ze laten veronderstellen dat het mogelijk is op te sporen, hoe en voor wie gij stemt. Zij rekenen op twijfel en op vrees, opMwang en op drukking. Zij rekenen leelijk mis. Iedereen weet thans dat hij mag stemmen naar eigen geweten en in volle vrijheid. MM. Colaert en Van Merris, katholieke volksvertegenwoordigers van het arrondissement Yper, hebben gestemd "legen de afschaffing der loting, der plaatsvervanging en de vermindering van diensttijd. en Gij allen die kennis genomen hebt van het liberaal manifest van 10" Maart, gij hebt bestatigd met wat juist heid en rechtzinnigheid het Goecle Woord de dwaze aantijgingen der klerikale bladen weerlegd heeft, bla den waarin de liberalen afgeschilderd worden als godsdiensthaters en pries tersvervolgers. Eenige gezonde woor den zijn voldoende geweest om de slechte trouw en de huichelarij der klerikalen, onder dit opzicht klaar te doen uitschijnen. Het Goede Woord heeft op meester lijke wijze al die lasteringen te niet gedaan niettemin ontwapen de kleri kalen niet, want immer volharden zij in hunne handelwijze die bestaat in den godsdienst te doen tusschenkomen in de politiek. Het belangwekkend klerikaal propa gandablad Het Ypersche Volk komt weer te verschijnen en, naar loffelijke gewoonte, schetst het de liberalen af als eene bende razende ketters. Kiezers, het zijn die mannen die gij moet beoordeelen, welker vvonder- schoone zending bestaat in het predi ken van vrede en eendrachtmaar die niet vreezen den naam van God onop houdelijk te mengen en te doen voor komen in hunne booze en leugenach tige aanvallen, in hunne politieke pro- pagandaschriften, aaneenschakelingen van laster en huichelarij Die mannen die niet terugdeinzen voor de schanddaad, het eerste Com muniefeest te baat te nemen om hunne walgelijke politiek te doen binnendrin gen in de familiën die op zulke dagen alleen bekommerd zijn met hun hui selijk geluk, want, wat ook de klerika len zeggen en schrijven mogen, een liberaal vader heeft zoowel liet hart op de rechte plaats, zoo niet beter, als menige dwepers, en neemt zijn deel in de vreugde en het geluk zijner kinders. Ehwel, het Ypersche Volk richt zich tot die onschuldige kleinen, die van de communietafel terugkeerenen schaamt zich niet in die jeugdige harten, zijn venijn van haat en nijd te storten. Die verlichte schrijvers, diegeene gezonde redeneeringen vinden om verstandige lieden te overtuigen, vallen neer op vrouw en kinderen, om hunne propa ganda te doen ondersteunen. Wat moeten ze van hunne propagan disten denken, de eerlijke en tre/Jelijke katholieken, wanneer zij bestatigen hoe den dag der eerste Communie in ver band gebracht wordt met den dag der kiezing. Het moet dus niemand verwonderen, wanneer men ziet dat oprechte katho lieken het propagandabladje hunner eigen partij met minachting in het vuur werpen, zonder het nog zelfs eenen oogslag te gunnen Het is eenen schoonen titel die de klerikale propagandisten aangenomen hebben voor hun manifest, maar wij vreezen niet te verklaren en te beves tigen dat de gedachten die er in voor komen deze zijn van een zeer klein gedeelte van het eerlijk Ypersche volk. M. Fraeys had wel gelijk, toen hij onlangs in het Volkshuis uitriepde katholieke partij voert eenen strijd die zij nog nooit te leveren gehad heeft Inderdaad, nog nooit zag men eene politieke partij zijnen toevlucht nemen tot dergelijke middelen, om haar kies- programma te ondersteunen. De klerikalen zelve zijn zoozeer overtuigd van de grieven die wij komen aan te halen dat zij zich wel wachten de artikelen van het Ypersche Volk in hun fransch propagandablad over te brengen, want zij vreezen te mishagen aan hoogergeleerde kiezers dan de lezers van het vlaamsch lasterblad. Dat zij zich geene inbeeldingen vormen 1 Onder de kiezers die alleen de vlaam- sche taal machtig zijn, zijn er ook die klaar zien en men hoeft geen fransch te kennen om de handelwijze eener politieke partij na te gaan. De opstellers van het Ypersche Volk moeten wel machtig zijn, want het is de schuld niet hunner fransche con fraters als zij niet sinds reeds lang ge muilband zijn Liberale Kiezers Laat ons niet me deslepen op zulk terrein, laten wij onze gedachten kalm en op eerlijke manier verdedigen, wij hebben al de vreedzame en oprechte lieden aan onze zijde. Katholieke Kiezers Niettegenstaan de het verbod eeniger dwepers, werpt eenen oogslag in het liberaal manifest het Goede Woord en overtuigt u zelve van den politieken toestand. Kiezers van het arrondissement Yper Leest het Goede Woord Vergelijkt het met het Ypersche Volk en oordeelt I»e aanstaande liberale ISe- geering zal aan de gebrele lielij ke en bejaarde werklie den een pensioen van 360 fr. 's jaars verzekeren. 'k Was eens naar de kerk gegaan, In den preekstoel zag ik staan Een pastoor, natuurlijk, die Meeting gaf aan. al die liê^ Zie, zei hun de heii'ge man. 't Voorbeeld dat ik geven kan. En hij haalde uit zij n zak Eene noot terwijl hij sprak Deze noot hier in mijn hand, Is de politiek van 't land. 't Groene vel dat ge hier ziet Werp ik weg, dat wil ik niet 't Zijn de socialisten, vrind D'harde schaal die men dan vind, Mag de duivel komen halen, Want dat zijn de liberalen Wat zal ons Partij dan zijn Als de kern, hier, goed en fijn En... hij opende de noot Maar werd groen en blauw en rood I Door de wijsheid van het lot, Was de noot... van binnen rot. WEERGAL GS5EWMS3Im^SBUESOBESmBSSXm VUSSWSSBBKSl FOBSSfiKmSOÊ

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1910 | | pagina 1