Stadsnieuws. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereemging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 26" Januari «911. 5 centiemen. Zevende jaar. Nr 11 Allemaal klerikaal of... Eer! Vader en Moeder. Arme Godshuizen. Eendracht maakt Macht. g Afschijnende des ËPonde f dat/s. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, Dixfmidestraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en' oriderteekend toe te zenden AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 4 fr. id. De «Documentation Anticléricale» deelt op bladz. 604 een artikel mede, dat in den laatsten Zomer verscheen in een klerikaal blad van Aarlen en onder het persooneel der ijzerenwe gen groote opschudding verwekt heeft. Daarin staat te lezen Van nu af moeten onze volks vertegenwoordigers, onze raadshee- ren, onze werkers, stelselmatig hun ne bescherming weigeren aan alle ijzerenwegmannen, die geene leden zijn van eene oprecht katholieke maatschappij, een kristel ijk syndi- kaat of andere kristelijke vakveree- niging. Alle aanvragen tot steun, bescher ming, enz. moeten opzij gelegd wor den als de belanghebbenden geene erkende katholieken zijn. Men wint nietsvolstrekt niets met twij felaars te beschermen. Dat men zich haaste Dat men in de groote middenpunten al de werk lieden van den ijzerenweg in kristene syndikaten en vakvereenigingen ver- eenige vermits onze tegenstrevers schrik hebben van de syndikaten der ijzerenwegbedienden, moeten wij daarin maar vooruitgaan. De kristene Bond der Vakvereenigingen de ijzerenweg-, post- en tele- van graaf bedienden van de groep Aarlen- Luik-Namen is gevestigd te Jemelle. Hij zal voortaan met de bonden van Luik, Charleroi en de Ruche van Mechelen het groote Belgisch kristen Verbond der vakvereenigingen vor men onder onze ijzerenwegmannen. Zie, de klerikalen boffen altijd zoozeer met hunne vrijheidsliefde en nu komt eene klerikale gazet aan al die boffers eenen kaakslag geven, hen voor leugenaars doen doorgaan en ruw weg 2eggen dat al wie niet slaafs meegaat met klerikale maat schappijen, maar moet verschopt en van alle hulp beroofd worden. Bekwaamheid, goede en trouwe diensten, verstand, werkzaamheid, eerlijkheid in den dienst dat alles telt niet als ge niet gelijk een lafhar- tigaard achter eene klerikale vlag kunt loopen. Waarlijk,, de klerikalen spotten met de grondwet, die de vrijheid van alle Belgen waarborgt zij spotten met de wet, en de ministerieele re glementen, die zeggen dat de staats bedienden zich niet in de politieke partijen mogen mengen. Misschien is de schrijver van dat artikel een van die politieke pas toors, die door hunnen stand zouden moeten verplicht zijn liefde en broe derlijkheid te prediken en die schoo- ne plichten verzuimen om haat en tweedracht te zaaien. Misschien is hij een van de bedienden, die met onze centen betaald zijn om hun her derlijk ambt waar te nemen en zich in den strijd der partijen werpt of schoon hem zulks, evenals aan alle staatsambtenaars verboden is. Moest een liberaal dat doen, ge zoudt hem van zijne plaats zien vliegen. Maar aan klerikalen is dat allemaal toege laten. Zou er wel een beschaafd land zijn, waar de overheden zoozeer als hier met twee maten en twee ge- Wichten omgaan En dan maken de klerikalen het volk bang van een liberaal bestuur en zeggen dat het dan zijne vrijheid verliezen zou. Maar zijn! zij het niet, die gedurig en overal de vrijheid ver vangen door slavernij Allons staatsbedienden van allen aard, allemaal klerikaal of de straat op. Zoo willen het onze meesters en hunne sleepdragers. 't Is misschien daarom dat zij in elke kiezing zooveel stemmen ach teruitgaan. De Belgen zijn trouwe onderda nen, maar zij verdragen geene sla vernij 't Was Keizer Karei, een der hooge beschermers der geeste lijkheid, die dat zegde. Onze politieke geestelijkheid zal dat ook binnen kort ondervinden. Zij ziet misschien de voorteekens van haren val in 's lands bestuur. Daar om zal 't zijn dat zij zoo met hand en tand werkt om alle staatsbedienden in 't klerikaal gareel te doen draven, denkende dat al die menschen dan voor hare partij zullen stemmen. Wat zal ze zich bedrogen vinden Een Fransch bisschop brengt uit, dat de eerste kommunie vervroegd werdop dat de geestelijkheid des te vroeger de kin deren aan het gezag der ouders zou kun nen onttrekken. Een Fransche prelaat, Monseigneur Choiiet, de bisschop van Verdun, heeft de ware reden uitgebracht waarom de Paus den leeftijd voor de eerste kom munie tot op het zevende jaar ver vroegd heeft. In zoo weinig mogelijke woorden, is de bedoeling van den Heiligen Vader deze Het kind-is niet verantwoordelijk voor zijne zonden voor het zijn eerste kommunie heeft gedaan maar het is niet aan te nemen, dat deze onverant woordelijkheid tot zijn elfde jaar zou blijven voortduren. Een kind van zeven jaar kan ai zeer duidelijk het besef hebben van wat goed en vau wat kwaad is. Laat het dan zijn eerste kommunie doen, en verder ook voor God de ver antwoordelijkheid dragen van zijne daden. Doch legt men het die verant woordelijkheid op, dan is het maar rechtvaardig, dat het ook meester over zijne daden zij. Dat het, door zijn eer ste kommunie het recht erlange om zich te verzetten tegen zijn ou ders, als dezen het dwingen mochten, te leven tegen het gebod des Heeren. Daarmee, zegt Monseigneur Chollet, in een omzendbrief met onderrichtingen aan zijn priesters, wordt in de eerste plaats bedoeld als de ouders het kind naar een slechte dat is te zeggen naar een onzijdige schooi zouden wil len zenden. En dan legt hij in 't lang en in 't breed uit, hoe de geestelijken, het in decathechismuslessen aanboord moe ten leggen om de schaapjes van zes-ze ven jaar tot ongehoorzaamheid, tot op stand tegen hun ouders aan te hitsen. "Wij hebben, zeker, eerbied voor het ouderlijk gezag, schrijft hij, en wij zouden nog Levendiger willen zien, de gevoelens van eerbied en van gehoor zaamheid bij de kinderen maar het zou de geheiligde rechten van de ziel des kinds verraden zijn, ais men het gehoorzaamheid moest opleggen aan onderwijzers of aan ouders, die genoeg hun plichten vergeten kunnen om hun leerlingen of hun kinderen over te lev - n aan een antigodsdienstig on derwijs. Volgens dezen beminnelijken bis schop is het niet aan te nemen, dat een kind verantwoordelijk zou zijn voor zekere misdrijven en onverantwoorde lijk voor andere, dat het ongehoor zaam aan zijn ouders moet zijn, als de ze hem moord of overspel bevelen, maar hen gehoorzamen, ais zij het naar een verderfelijke school zenden, of hem een slecht boek voorleggen en Monseigneur Choiiet meent dan ook dat de kinderen, die de slechte scho len bezoeken, niet als geheel onverant woordelijk beschouwd mogen worden voor het kwaad dat ze daarmee doen. En, na dat met zooveel indruk moge lijk betoogd te hebben, zal de bisschop van Verdun eens zijn priesters aan het verstand brengen, hoe ze 'Paan boord moeten leggen, om de kinderen op te hitsen tegen hun ouders Gij zult er aan denken, schrijft hij, dat de biechtvader terzelfder tijd een geneesheer is, een rechter en een va der. Gij zult het kind inlichten over zijn plichten, gij zult het de onschatba re waarde voorhouden van het boven natuurlijke leven en den staat van ge lukzaligheid, het gevaar waaraan het is blootgesteld en de liefde van Onzen Heer voor hem-; gij zult bij het kind die edelmoedigheid opwekken, waar aan een onschuldig geweten nog zoo rijk is gij zult het een vaderlijke tee- derheid betoonen uit uw hart zullen woorden opspatten die dit jonge hartje zuilen raken, verhellen, versterken als het bang zou zijn zult gij het kind aanmoedigen. De brave bisschop acht het niet on mogelijk, dat er kinderen zijn, die zich niet zoo gemakkelijk de liefde en den eerbied voor vader en moeder door den eersten den besten gerokten vreem den vent uit het hart laten rukken. Dan moet de eerwaarde heer er met den groven borstel aan Dan zult gij, zoó wordt hem door den bisschop van Verdun voorgeschre ven d e absolutie weigeren. Deze kan niet toegestaan worden, aan een ziel die wetens in doodzonde verkeert en die weigert er uit te gaan. Dat laat aan duidelijkheid al zeer weinig te wenschen over Heeft de biechtvader te doen met een kind, dat de onzijdige school bezoekt, dan moet hij, om te beginnen, van dit kind ei- schen, dat het weigere, voortaan nog naar die school te gaan. Als het bang van zijn ouders zou ziju, moet hij het moed inspreken maar als het tegen zijn papa of zijn mama niet op zou wil len staan, dan moet gij het kort en goed het schuifken geven. De biechtvader moet een kind van zeven jaar desnoods kunnen stellen voor de keus tussche® de eeuwige ver doemenis en de gehoorzaamheid, het ontzag, de liefde voor zijn ouders. Wie zendt ons een woord dat sterk genoeg den walg uitdrukt, dien ieder rechtschapen mensch voor dergelijke leermethode moet gevoelen Zeg niet Verdun is ver van hier. De Roomsche Kerk is één en onverdeel baar en de voorschriften die Monseig neur Chollet aan zijn priesters zendt, zullen natuurlijk wel al de bisschoppen van heel de wereld ontvangen hebben. En, al hééft onze kardinaal hun dat mis schien niet met zoo 'n ongehoorde bru taliteit voorgeschreven, tochzullenook onze eerwaarde heeren wel weten, dat de voorbereiding tot de eerste kommu nie voor alles bestaan moet in het ont trekken van de kinderen aan het ge zag en de liefde van vader en moe der. Als ge vinden zoudt dat uw kinderen nog niet gemakkelijk genoeg de nagels van uw doodskist worden laatzedan maar leeren voor hun eerste kom munie De Gemeenteraad heeft, op aan vraag van den heer Fraeys, eene toelage van 1000 fr. gestemd en op de begrooting van 1911 ingeschre ven, om verscheidene gevels van huizen, in de Rijselstraat gelegen en toebehoorende aan de Burgerlijke Godshuizen, te kunnen herstellen. Een enkel Raadslid, de heer D'Hu- vettere, heeft terecht doen opmer ken dat hij geene de minste reden vond om de Godshuizen hulpgelden toe te staan. Inderdaad, deze beschikken over een gewoon inkomen van 532,000 franken. Anderzijds doet hun beruchte Be stuurraad hun jaarlijks verscheidene duizenden franken verliezen ten ge volge van zijne zorgeloosheid, 'ijn gebrek aan toezicht ov -c ie 8 n- dommen, zoowel ter >u- als op den buiten, en door ek- kigheid in het niet naic v do. wet en der ministerieele onderrichtingen, die eischen dat alle leveringen voor de behoeften van zijne gestichten bij openbare aanbestedingen gedaan worden. Ter gelegenheid der stemming van gemelde toelage heefteen andere Raadsheer, de heer Vanderghdfc, meenen deaandacht der rodshni/.en- bestuurders te moeten trekken op de muren der huizen in de Casselstraat, eigendom der Godshuizen. Het achtbaar lid had terzelfder- tijd de gebouwen mogen aanwijzen van den ouden Berg van Bermhertig- heid, die het Godshuizenbestuur in puinen laat vallen Bij gebrek aan onderhoud der daken sijpelt het wa ter in het metselwerk en doet de gevel vochtig worden. Gedurende meer dan twee jaren zag men uit een zoldervenster, boven de ingangdeur, een kruis hangen, vastgehecht aan eene lange lat, om de voorbijgangers te verwittigen dat zij zich zwichten moesten van de schaliën, die van het dak hadden kunnen vallen. Men moet denken dat de Gods huizen noch toezichter, noch bouw meester hebben en dat het Bestuur, zooals het samengesteld is, zich met niets bemoeit. De staat van verval hunner gebou wen bewijst het en is aangeklaagd door hunne eigene politieke vrien den. Het is daar het gevolg van de opeenhooping der bedieningen. De heer Fraeys, namelijk, is terzelfder- tijd Schepene en Voorzitter van het Godshuizenbestuur. De oude Lombaard is noch tans een belangwekkend gebouw. Hij is een der zeldzame, zooniet het eenige staaltje van dat slach van burgerlijke bouwkunst uit de tweede - ivmncammMMi

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 1