64 J. SAMYN-PACHE LAKENS EN NIEUWIGHEDEN Fabriek van gemaakte GOEDEREN 26 64, Rijselstraat, YPER. aan geheele voordeelige prijzen. In de Kamer. - MAGAZIJN DER POflï - Groote keus van werkbloesen Specialiteit van Satijn Hokken Hioirelle Hokken Gemaakte Blauw Lijnwaad-Kostumen in onveranderlijk Blauw In de Kamer. Belastingen vroeger en nu. Aan de werkende klas Lijsl der Apothekers Hl. J. DECHIEVRE, 20 De Grondlasten Sloffen en Elleaoederen Onze treinaansluitingen. De heer Nolf. Mijnheeren, het is reeds vier jaren sedert den ln Januari laatstleden dat de Staat de ijzerwegen uitbaat op de lij nen van het oude net der maatschappij van West-Vlaanderenen, ik moet het wel zeggen, er is tot hiertoe heel weinig gedaau geweest om den dienst der reizigerstreinen op die lij nen te verbeteren. Al de oude grieven bestaan nog voort. De wagens, ten dienste der reizigers ge steld zijn nog altijd dezelfde. De rijtuigen der Staatstreinen gaan niet verder dan Kort- rijk. Alleen de oude rijtuigen der Vlaande ren, waarover men zoo dikwijls geklaagd heeftom hunne slechte verlichting en om hun gemis aan gemak, rijden op onze lijnen. En als het gebeurt dat er wagens te weinig zijn, vormt men treinen voor ons met rijtuigen van treinen, lichte treinen geheeten, die, in 't algemeen, nog slechter zijn. De treinen rijden met eene traagheid om er van te wanhopen. Er is een uur noodig om de 30 kilometers, dieYper van Kortrijk scheiden te doorloopen. De gemeenschap tusschen het Zuiden van West-Vlaanderen en Brussel ontbreekt 's na middags. Tusschen 12 uren 31 minuten en 19 uren is er geen een doorrijdende trein van Kortrijk naar Brussel. Eindelijk de vertrekuren zijn slecht inge richt. De reizigers uit het Zuiden van West- Vlaanderen moeten voortdurend lang blijven wachten te Kortrijk, tusschenstandplaats, die het oude net der Vlaanderen met de Staatsbanen verbindt. Onze bevolking had gehoopt dat de over name van het net ten minste voor gevolg ging hebben de oude vertrekuren der maat schappij met die der Staatswegen in overeen stemming te brengen. Welnu, sinds vier jaren antwoordt men ons dat de zaak ter studie is en tot nu toe werd bijna niets gedaan om aan het volk vol doening te schenken. Buiten twee aansluitingen, eene 's morgens bij het gaan en eene 's avonds bij den terug keer, moeten de reizigers Yper-Brussel met alle treinen in de spoorweghalle te Kortrijk van 23 tot 58 minuten staan te wachten. Het is eene onverdragelijke toestand en het is waarlijk ongehoord dat het beheer niet zoekt om er middel in te schaffen. Wat zouden reizigers voor Brussel wel zeggen als men ze, te Denderleeuw gekomen, deed uitstappen om ze te verplichten daar 20 tot 60 minuten te wachten vooraleer hunne reis te kunnen voortzetten Dergelijke toe stand zou geene vier-en-twintig uren geduld worden. Het is nochtans het stelsel, dat men sinds jaren aan onze bevolking doet ondergaan. Welnu, er is op te merken dat de lijn van Kortrijk naar Haezebrouck een dicht bevolkt gewest bedient. Het Zuiden van West-Vlaanderen is inder daad eene nijverige en vooral handeldrijven de streek. Het telt heel belangrijke plaatsen om hunne vele reizigers en aanzienlijke han delszaken, zooals Wevelghem, Meenen, Wervik, Komen, Yper, Poperinghe en gansch het vervoer dier plaatsen naar het binnenland moet langs Kortrijk geschieden. Anderzijds, bedient de lijn Haezebrouck- Kortrijk, die langsheen de Leie loopt, ook de Fransche steden, welke op de overzijde der rivier gelegen zijn, zooals Hallewyn, Komen en Wervick (Frankrijk)zij verzekert te Ko men aansluitingen naar Rijsel en Armentiers en te Meenen aansluitingen met Roubaix en Tourkonje. 't Is genoeg zeggen dat die lijn zeer belang rijk is. Zij is inderdaad overlast. De beweging der reizigers- en koopwarentreinen is er aan zienlijk en zij is daarbij met enkel spoor. Welnu, naar de bekentenis van bevoegde mannen, zoolang het dubbel spoor er niet aangelegd zij zal de treinendienst er op gee ne regelmatige wijze kunnen verzekerd zijn en onze treinaansluitingen zullen niet ernstig- lijk kunnen verbeterd worden. Ik ben dus zoo vrij er op aan te dringen dat de heer minister zonder dralen dat werk in uitvoering stelle, dat zich in die hoeda nigheid als een dringende noodzakelijkheid aanwijst. Ik voeg er bij dat onze bevolking recht heeft beter behandeld te worden, dan zij het was tijdens de maatschappij vermits de over name hun eene lastenverzwaring opgelegd heeft. De Staatstarief, die op hun toegepast wordt, is inderdaad schadelijker dan dien der oude maatschappij. De prijs der kaarten van 2d' klas is ten gevolge der overname met 12 1/2 ten honderd verhoogd geweest en deze der le klas met 25 t. h. Eene vergoeding dringt zich dus op. Ik eindig, Mijnheeren, met een verzoek schrift in de aandacht der heeren ministers aan te bevelen, dat hem toegezonden werd door de ambtenaars en bedienden van de ou de maatschappij der ijzerwegen van West- Vlaanderen en waarin zij hem vragen wel te willen doen overgaan tot de herziening der standregelen van de verzekerings- en lijfrent- kas van het overgenomen personeel en de mogelijkheid te doen onderzoeken om tot achtmaal, in plaats van vijfmaal, het beloop te doen brengen van de jaarwedde om het erfgoed samen te stellen. Ik heb gezegd. DeYpersche vestingen en de nieuwe gendarmerie. Dubbel ministers©! bezoek. De Kamer was geroepen om in de laatste zitting, de overeenkomst goed te keuren, gesloten tusschen de stad Yper en den Staat betrekkelijk eene grondverwisseling met het doel op het Kaserneplein eene nieuwe gendarme rie te bouwen, wat eene gedeeltelijke afbreking onzer vestingen voor gevolg hebben zou. Die overeenkomst die, bij verrassing, in de morgenzitting goedgekeurd werd, toen er maar twee leden tegenwoordig waren, is bij ordemotie, in de namid dag zitting aan 't licht gebracht geweest door den heer Nolf, die over die zaak eene bespreking uitlokte, waaraan de heeren Nolf, Golaert en Vandervelde deelnamen en die wij in ons eerstko mende nummer zullen mededeelen. Stellen wij van nu af vast, dat de mo tie des heeren Nolf tot dezen gelukki gen uitslag leidde, dat er aangenomen werd dat de ministers van oorlog en van spoorwegen, alsook de heeren Ily- mans en Vandervelde met de Ypersche afgevaardigden zouden komen nazien als de gebeurlijke uitvoering der over eenkomst niet van aard zijn zou om het zicht der vestingen, dat iedereen verlangt te behouden, in gevaar te brengen. - Wanneer in 1884 de klerikalen aan het bewind kwa men waren de be lastingen als volgt Rechtstreeksche Belastingen. (Grondlasten, per- soneel, patenten) soneel, patenten), 49 millioen frank ofi73 millioen frank Tegenwoordig in 1912 is het beloop der belastingen ge klommen als volgt: Rechtstreeksche belastingen. (Grondlasten, per- 8,50 fr. per inwo ner. Onrechtstreek- sche Belastingen, (Doeanen en ac- cijnsreehten op bier, alcohol, sui ker, tabak, vleesch, enz.) 136 millioen fr. of 23 fr. per in woner. of 10 fr. per inwo ner. Onrechtstreek- sche Belastingen. (Doeanen en ac cijnsrechten op bier, alcohol, sui ker, tabak, vleesch, enz.) 352 nïiil- lioen fr. of 34fr. per inwoner. Dat is het gevolg van het klerikaal bestuur, dat al 28 jaar België regeert. De klerikalen probeeren dat te loo chenen, maar dat kunnen ze niet. Ze zeggen dat de onrechtstreeksche be lastingen het gevolg zijn van den groo teren voorspoed, maar dat houdt geen stand. Cijfers zijn cijfers. De werkman en de kleine burger betalen mi 34 fr. onrechtstreeksche belastingen, dat is 11 fr. meer dan in 1884, toen de libe ralen het bewind verlieten. De klerikale bladen willen onze vrienden doen doorgaan als vijanden van boer en werkman, en in hunnen waanzin, houden zij staan dat de anti klerikalen, eens aan 'tbestuurzittende, geene geldelijke toelagen meer zullen verleenen aan de katholieke Maatscha p- pijen van Onderlingen bijstand, dat zij deze vereenigingen zullen trachten le vernietigen en dat zij het schooloi t- werp de Broqueville bekampep. En ondertusschen spotten zij met de woorden vrijheid, rechtvaardigheid, gelijkheid bij menschen, die zij vroe ger onder het cijnstelsel met de groot ste minachting behandelden omdat de zen alsdan niets te zeggen hadden, maar die zij nu onder het algemeen meervoudig stemrecht, dat zij hun als een korstje brood toegeworpen, pogen te trekken. Nu zijn de werklieden, die zij vroe ger versmaadden hunne beste vrienden en nu zijn wij de aartsvijanden der werkende klas. Denken deze farceurs alzoo het werkvolk te winnen Geloo- ven zij dan dat de werklieden zoo dom zijn Zegt ons dan eens, schijnheiligen, aan wie hebben de werklieden hun stemrecht te danken, zooniet aan de an tiklerikalen, die de meerderheid ge dwongen hebben hun zulks te verlee nen, hetgeen de klerikalen toestonden met zulke tegengoesting dat zij het zoo danig vervalschten dat het om zoo te zeggen geene waarde meer heeft Niemand, ten minste geen enkel an tiklerikaal Kamerlid, heeft ooit ver klaard dat men ooit de toelagen aan ka tholieke werkersrvereenigingen zou af schaffen. Dat gedacht komt voort uit de benevelden geest der klerikale pers. Wie werkt er om deze instellingen te vernietigen Niemand. Maar, onze vrienden willen gezegde toelagen op rechtvaardige wijze toeken nen, zij willen niet dat die werken moe ten dienen om kiespropaganda te ma ken, dat ons geld moet besteed wor den om ons te bestrijden. De klerikalen hebben werken ge sticht, niet uit menschlievendheid, maar enkel met het doel om zich aan 't roer te bevestigen, en 't is daartegen dat de linkerzijde zich verzet. Zij heb ben het werkvolk misleid om aldus de liberalen te beletten de voordeelen van den onderlingen bijstand te genieten. Onze vrienden kloegen dan ook, om dat het Staatsbestuur alle regels te bui ten gaande, toelagen verleent aan maatschappijen, wier standregelen klaar en duidelijk politiek zijn en alle personen uitsluiten, die niet zekere ge loofsbelijdenis aan kleven. En de heer Minister heeft zelfs per omzendbrief van Maart 1910 aan de maatschappijen gericht, de mening uit gedrukt dat zulke standregelen niet re gelmatig zijn. En wanneer de heer Masson de op merking maakte dat, na het verschij nen van dien omzendbrief, er nog der gelijke maatschappijen waren gesticht, antwoordde M. Hubert Dat is eet e dwaling. Doch om zijne zienswijze te veront schuldigen, voegde hij erbij Ik wil de oude standregelen veranderen, maar gij zult de eersten zijn die er door lijdt als wilde hij besluiten gij zult uw deeltje verliezen. Het staat dus vast dat de klerikalen met hunne werkerswetten politiek hebben gemaakt, dat de Minister zulks bekent, daar hij de standregelen wil wijzigen en de verdeeling der toelagen wil openbaar maken. Tegen deze partijdige verdeeling heb ben wij immer geprotesteerd wij wil len geene politiek in dit liefdadig werk, maar wij willen alle werklieden van die hulpgelden doen genieten zonder hunne gezindheden te onderzoeken. "Wie is nu voor de werkende klas? Zij, die alles geven aan hunne partijge- nooten ofwel zij, die de toelagen willen 'vermeerderen en gelijkheid willen ver- deelen Het antwoord kan niet twijfel achtig wezen. Wij vragen de al geheel e Even redige Vertegenwoordiging voor de wetgevende kaexiingen alsook voor de provinciale en gemeente kiezingen. van dienst zijnde ZONDAG 12 MEI 1912, STATIESTRAATn° 15, YPER. De Klerikale Meerderheid in de Kamer. In 1894 In 1902 In 1904 In 1900 In 1908 In 1910 In 1912 stemmen 1 2 8 6 o En den dieperik in. Het vergunningsrecht is niets anders dan eene belas tingswet, die misbruikelijk de herbergiers treft. Het heeft geen 't minste uitwerksel ge had onder opzicht van 't be strijden van drankmisbruik. Er zijn hedendaags 2o,5oo herbergen meer dan in i88q. Sinds jaren lang wordt er door de landbouwers gereklameerd over de onrechtvaardigheid van ons belastings stelsel dat vooral de landen en weiden onzer boeren treft. Dikwijls hebben de klerikalen be loofd deze lasten te verminderen,doch, als zuster Anna, onze boeren zien niets komen HUIS VAN VERTROUWEN o

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1912 | | pagina 2