Conférences. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 6" Maart 1915. Negende jaar. Nr 17. Ihi Ihi Ze draaien Hoe I)ij de Zendelingen, in Kongo, grieven ontslaan. L\off over de Zendelingen in Kongo. Vrijstellingen bij het leger. Eendracht maakt Macht. Verschijnende de» iiontlerdat/S. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 2-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uilgever, iHxfnudeslraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Uechierlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Üijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Les membres du Cercle d'Etu- des et d'Extension Universitaire sont priés d'assisler a la conféren ce de Mme KOTCHETKOVA, doc- teur en sciences économiques, le Dimanche 9 Mars f913a 15 h. en ia Salie des Anciens Pompiers, rue du Séminaire. Sujet A. travers la Russie d'Eu- rope, avec projections lumineuses. L'Union des Anciens Elèves du Collége Communal et de l'Ecole Moyenne de l'Etat organise la conférence suivante, a laquelle sont invités les membres ainsi que leur familie le Lundi 10 Mars, a 20 h., pat' M. Cyrille JANSENS. Sujet: L'Histoire de la Route, avec projections lumineuses. Cette conférence se donnera également en la Salie des Anciens Pompiers. Mii lisier <le Broqueville als Uurabinicr van Often bach. Minister de Broqueville heeft veel van de karabiniers van Offenbach hij komt overal te laat. Zonder in eenen lach te schieten vertelde hij in de Kamers dat hij voornemens was eene commissie aan te stellen die het vraagstuk van de kieshervorming zou onderzoeken ten einde tot eene voor allen aanneem bare formule te kunnen geraken. Deze bekentenis bewijst hoe zelf de regeering overtuigd is dat het huidig onrechtvaardig stelsel geen stand kan houden. Maar, o malheur minister de Broquevile wachtte zoo lang met de bekendmaking van zijn goed voor nemen de spreuk vergetende l'enfer est pavé de bonnes inten tions dat de werklieden geduld verloren en met algemeene werksta king dreigden. En dan deed de Bro queville gelijk de pronkzuchtige kin deren hij nam zijne potjes terug en trok zijne intentie in. De karabinier van Offenbach was te laat gekomen. Hadde minister de Broqueville in tijds bekend gemaakt dat hij te spreken was voor de kies hervorming, er ware van algemeene werkstaking geene sprake geweest. Ongelukkiglijk hadden al de kle rikale gazetten voor de kiezingen de grondwetsherziening en de kiesher vorming bestreden. Minister de Bro queville sprak geen woord om zijne tolken te logenstraffen en hielp aldus mede om het ongeduld en het mis noegen van de werklieden aan te vuren. Dat is onloochenbaar Nu komen de pastoorsgazetten vertellen dat, na de bespreking van de kieshervorming in de Kamer, minister de Broqueville toch nog ge negen was tot praten en zijne fameuze commissie te benoemen, maar dat de socialisten te spoedig geweest waren om den 14 April voor het uit breken der algemeene werkstaking te bepalen en dat de minister dan van zijn goed voornemen moest af zien. Dus M. de Broqueville kwam weeral te laat. Het is gevaarlijk aan 't hoofd van het land verantwoordelijke ministers te behouden die zooveel goede in tenties hebben, maar altijd te laat komen. Hij zal ook te laat komen om het groot onheil der algemeene werksta king af te wenden. De verantwoordelijkheid van mi nister de Broqueville kan niet dienen als vergoeding voor al het lijden, voor al de armoede, voor de ontel bare verliezen welke de algemeene werkstaking zou medebrengen, Het is een.bedenkelijk geval dat wij ter overweging geven aan onzen wijzen en volksgezinden koning Albert I. De klerikale gazetten, die vóór 2 Juni zoo vijandig waren tegen de verhoogingen van krijgslasten en het alleman gedwongen soldaat, loopen nu over van Vaderlandsliefde. Is hartroerend om ze te lezen. De XXe Siècle», onder ander, schrijft: De Belgische Katholieke partij heeft zich eindelijk gezuiverd van die walgelijke vijandschap tegen de vermeerdering van 't leger, welke vijandschap zoo veel kwaad gedaan heeft aan de natie. Zouden wij niet gaan denken dat we droomen als we zulke dingen lezen Sedert de Belgische omwenteling zijn de antilegergezindheid en de tegenstand tegen alle verhooging van krijgslasten een der bijzonderste punten geweest van 't klerikaal pro gramma. Wie denkt niet aan het zoo fameus niemand gedwongen soldaat, geen man, geen kanon meer en vele dergelijke uitroepingen, waarmede de klerikalen altijd ten strijde trok ken in tijden van kiezing De libe ralen hebben dat punt van het pro gramma hunner tegenstrevers gedu rig bestreden en het land voor oogen gehouden dat het zich moest sterk houden en een leger bezitten, dat in staat was om ons tegen alle aanval len en schending van onze onzijdig heid te verzetten. Daarom waren zij in hunne oogen de kwade beesten en werden op alle mogelijke venijnige wijze aan het kiezerskorps voorge steld als mannen, die alle Belgische jongens den ransel wilden aanhan gen. Nu trekken de klerikalen alle zeilen naar den wind, die uit den legerhoek waaitzij doen hun uiter ste best om hunne kiezers, die zij ten alle tijde tegen het soldaat zijn opgehits hebben, ten voordeele van den algemeenen dienstplicht te win nen. Weten zij dan niet dat hunne handelwijze, de veroordeeling, ja, de volledige veroordeeling is van hunne gedragslijn van vroeger Wij kunnen het goed lijden dat zij onze zienswijze over 's lands ver dediging, die zij eeuwig en altijd af gekeurd hebben, eindelijk deelen, maar wij stellen eens te meer vast 'dat in dit punt, evenals in alle ande re van ons programma, wij niets dan het welzijn des Vaderlands hebben voorgehouden en dat de strijd, dien zij daarover tegen ons met zooveel hardnekkigheid en listen gevoerd hebben, alleen ingegeven en gevoed werd door partijhaat en eigenbelang. Wij kunnen dan ook niet nalaten, de kiezers te waarschuwen tegen alles wat zij hun in 't vervolg zullen voorhouden. In al hun doen en laten op politiek gebied hebben zij niets voor oogen dan het belang hunner partij. Al de rest is voor hen onder geschikt. Zij zijn ten allen tijde in staat om te verbrijzelen wat zij aan beden en te aanbidden wat zij be streden hebben. 'tZijn kwakzalvers, noch min, noch meer. Nu zien wij wat weerde zij zeiven nog toeken nen aan hetgeen zij tot nu toe met trommel en trompet alom verkon digden. Een beambte uit den Kongo heeft ons een kluchtig historietje verteld schrijft de Antwerpsche Matin In eene bijzondere vergadering te Boma, sprak men over de hoeda nigheden der mulatten. Een bedien de van het .bestuur hield staan dat men de Amerikaansche mulatten niet mag vergelijken met deze uit Kongo. Er bestaat een groot verschil tus- schen beide soorten zegde hij. In Amerika zijn vele mulatten, die afstammen van eenen neger en eene blanke vrouw, terwijl al deze uit Kongo afstammen van eene negerin en eenen blanken vader (un père blanc). Eenige dagen later werd deze ambtenaar bij eenen zijner oversten geroepen en daar vernam hij niet zonder verbazing dat zijne opmer king over volkenkunde beschouwd was geworden als onteerend voor de zendelingen en dat hij daarvoor door eenen van die geestelijken bij het bestuur was aangeklaagd geworden. Hij kreeg eene vaderlijke verwit- tiging om in 't vervolg op te passen, het woord père (pater) ten onpasse niet meer te gebruiken. Dat woord kon verkeerd uitgelegd worden. En het was verkeerd uitgelegd ge weest ook, Van un père blanc, die in sprekers mond niets anders moest beteekenen dan blanke vader, had men wille paterof Witheer gemaakt. En tot zulke beurzelingen neemt men zijne toevlucht om de ambtena ren van het bestuur in Kongo het leven lastig te maken. Het moet wel een afschuwelijke vrijmetselaar ge weest zijn, die zulke .leelijke zinspe lingen dierf maken. o n Minister Renkin heeft den 10 Fe bruari de oversten van geestelijke orden, die zendelingen in Kongo hebben, in zijn kabinet geroepen om hunne klachten over het bestuur en de staatsambtenaren te hooren. Drie van die geestelijken op zeven hebben verklaard,' hoegenaamd geene grie ven te hebben. Het zijn de oversten der Kapucijnen, der Redemptoristen en der Trappisten. Een andere, de Provinciaal der Jezuiten, heeft ge zegd dat hij tevreden is over de ge nomen maatregelen en de drie ande ren hebben gesproken van kleine din gen zonder zwarigheid of hebben geene stellige gevallen doen kennen. Dat is op te maken uit de verkla ringen van den minister zeiven. Wil men nu eens weten hoe de klerikale gazetten over die verkla ringen spreken De Patriote weet heel behendig in te brengen dat men daar had moeten bij zijn om de ge sprekken te hooren tusschen deze geestelijken en den minister om juist te weten hoe die ondervraging is gedaan geweest. Daar hebt ge nu eene klerikale gazet, die geen vertrouwen heeft in een klerikalen minister. Uit de voldoeningen, aan zekere zendelingen gegeven, besluit de Pa triote dat het bestuur van Kongo de oude spreuk kent en toepast Ver deel en gij zult heerschen Dat is nu wel eens aardig Wie moet er in Kongo bevelen Toch wel het staatsbestuur zeker door tusschenkomst van het bestuur der kolonie. Uit dat alles is goed te onthouden dat de geestelijke orden, die zende lingen in Kongo hebben, niet eens gezind zijn. De eene zijn tevreden en leven in goede betrekkingen met het bestuur, de andere niet. Gij zult zien dat al die histories over vervolgingen die de zendelin gen in Kongo van de ambtenaars te lijden hebben, nog zullen uitdraaien op... Konkurrentie tusschen de gees telijke orden. (OTSSiBSSmb® al De heer Nolf, volksvertegenwoor diger van Yper, heeft de volgende belangrijke wijzigingsvoorstellen in gediend, nopens de vrijstellingen De vrijstellingen wegens broeder- dienst worden door de volgende re gelen beheerscht De dienst ver schaft de vrijstellingen die er noo- dig zijn opdat het getal manschap pen, van eene familie gevergd, de helft van het geheel getal zonen niet overtreffe. Bij voorbeeld, in de familiën met een even getal zonen mag alleen de helft tot den dienst worden opgeroe pen is het getal oneven, dan heeft de grootere helft recht op vrijstel ling. De aanwijzingen en vrijstellingen wisselen elkaar af, tenzij, ten ge volge van vrijstellingen of ontheffin gen, de familie aan den Staat niet het getal manschappen heeft gele verd waarop hij aanspraak mag maken. De jaarlijksche vernieuwing van de vrijstelling is alleen onderge schikt aan de voortzetting van den dienst die daartoe aanleiding gaf. ItlHIH Fa WA1 M'A'WM'MWM'M'Êl'MWM 'Ji 1

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1913 | | pagina 1