1
Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement
Herziening
der kiezerslijsten.
luijgpiüiMgii mm §iu|i 1111 iii! uil ui ill ail
Dondonljii» IOogsl 1915
l\oi< omle jaar. \!r 58.
Eendracht maakt Macht.
er«c/tijne»èf/e <U's iïimfiertfotffs
Vires acquirit eundo.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Voor den buiten Een jaar, Fr. JI-OO.
Voor stad Een jaar/Fr. ti-T»O
Men handelt bij overeenkomst.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen: 15 c. den drukregel.
Reklainen25 c.
Rechterlijke aankondigingen I fr. id.
Liberalen, onderzoekt en eïscht
uwe rechten.
De Schepencollegiën zullen over
gaan van den 1" Juli tot den 51 Oogst
aanstaande, tot de herziening der kie
zerslijsten voor de Wetgevende Ka
mers, de Provincie en de Gemeente.
De nieuwe lijsten zullen geldig zijn
van l" Mei 1914 tot 50 April 1915 ine-
dchegrepjen.
Aangezien het mogelijk is, ten ge
volge eeuer politieke gebeurtenis die
zich ten allen tijde kan voordoen, dat
eene ontbinding der Kamers onvermij
delijk worde, hebben de Burgers van
gansch het- laad het groolste belang,
limine inschrijving te vergen, terwijl
de regioimajle inrichtingen over te gaan
liebbgn niet de nauwkeurigste zofg löL
de herziening "der kiezerslijsten.
Dat onze vi ienden insgelijks uit liet
oog niet verliezen dat geineenlekiezin- 1
gen kunnen plaatshebben in 1914.
Deze bijzondere en uitnemend be-
langrijke omstandigheden maken liet
voor plicht, inn al de liberalan ditmaal
de kiezerslijsten nu te zien mei eene
verdubbelde waakzaamheid, want het
is geen geheim meer,dal de herziening
der kiezerslijsten, in de handen der
klerikaleti een uiichlig wapen is ge
worden dat, wanneer de liberalen geen
oog in 'i z.'il houden, honderden sieiu-
nieu voor onze parljj kan dóén veijo-
ivii gaan.
Wij non. li gen dus onze vrienden uit,
van lieden af' de LileIs in te dienen
van dezen die niet ingeschreven zijn op
de lijsten in voege tredende met I" Mei
laalslledeii ol'wel die er op vermeld
sl.iaii met een oiig.moegzaam gelal
stemmen en die reein hebben kiezer
l.e zijn, ol'wel aan liet loekeiinen van
bijgevoegde stemmen.
De gemeentebesturen zijn verplicht
onlvangstbewijs af' te leveren, der
titels ingeleverd tot liet staven der be
zwaren of reclainatiën.
Beginnen wij dus, van lieden al', de
stelselmalige herziening der kiezers
lijsten.
Hetburse! der Liberale Veree
niging van Yper is overgebracht
van de Seminariestraat naar de
Oartonstraat, n 1 5.
P.Iilii II T
SL«r" Ter gelegenheid
van hei gemeentefeest zal
De Weergalm aanstaan
de Woensdag niet verschij
nen.
&WM S $t <f <1 A
Bn <lc SiiHin'i-
Vaart Leie-Yperlee.
Zitting van den 25 Juni 1013.
AI. Buyl. Een voorgevallen onge
luk roept ganscb onze aandacht op de
vaart der Leie naar de Yperlee, bet-
welk de Scheldekom met dezen van
den IJzer in gemeenschap brengt. Deze
vaart meet 14 kilometers.
Den 51 Januari 1865 verscheen in
het Staatsblad, bet koninklijk besluit
dat de vergunning van deze vaart toe
stond aan de heeren Bueher en Van
Eecke. De naamlooze maatschappij die
deze vergunning moest ontginnen werd
gesticht den 28 Juli daaropvolgend en
de werken wierden begonnen vanaf
1864. Maar ten gevolge van geldelijke
uitgaven en moeilijke uitoefeningen,de
ondernemers stonden de vaart weder
af aan den Staat, den 18 April 1882
voor 5,500,000 franken.
De vaart was gedolven,'de sassen en
bruggen gebouwd, men zou hem ter
uitbating beginnen, wanneer op eens,
in 1895, hij zich uit natuurlijkheid op
eene lunglo van 5 kilometers toesloot^
in de doorsnede van ilollebeke. De
grond bad zich verplaatst,de hellingen
waren loe elkander geschoven, alles
was op die plaats te herdoen. Men
dacht dan de bewegingen van den
grond legen te houden, met de vaart
duor een opd'■raardscheu (tunnel;
gang Ie. doen do iiTi'ekken. Alles ging
in den beginne goed maar de (roos-
Ier) grondsteen van den Lunnel verlief-
Ie zich per kleinigheden en nogmaals
was 1111 gedane werk nutteloos.
Men. had de ualaligheid begaande
aardkenners Ie ondervragen nopens
de natuur va.: de grond men had on-
vooizichtighei.Isli dve de vier yeidcel-
bare lagen gro.ul al'ge.iiiedSn lot zelfs
drie lagen op eene' zeilde plaats.
De vaart is gedolven in volle Yper-
sche blauwe klei, dewelke zwelt, door
het wateren den grond, en noodzake
lijk uilgleidl langs de kant waar ze
geen tegenstand oiitmo is te zeg-,
gaü langs den kant der doorsnede. De
macii,! van iMlbrcidiug dor klei is zoo
groot dal ze eene drukking van 5.599
kilogrammen p.vierkante na ter uil-
oefent
Tot deze eerste oorzaak va
ui.
den, ko.nt zjeli d driikking der ueder-
wat'er. ,i \oegen, de kleischeidingeii
door 'd dioogie. voorl.ge.brachl len
slolle de schei.:mg voortkomendedoor
de voi sf.
De werken waren verlaten. In 1902
stond liet gouvernement eene eerste
toelag 5 van 290,0.09 franken' loe pin de
studiën'te hern mi n. in 1910 stemde
het p iiJeiucui de noodige credietcn
Lot liiloafening van het werk. Men be
sloot de vaart in open lucht te delven,
men deed den oudoraurdschen gang
door dynamiet Springen sluisen en
bruggen wierden gebouwd
Hel 'bijzonderste kunstwerk was de
ijzeren brug Van Hallebeke ter plaats
zelf waar vroeger de lunnéi zich be
vond. Up deze plaats van de vaart,
hebbende hellingen verscheidene me
ters hoogte, men bedekte ze met ont
zaglijke blokken stóeninetsclwerk om
het gleiden der aarde te beletten.
In de maand Februari laatst, stelde
men vast dat de oevers zich begonnen
bewegen op eene lengte van 500 in< -
ters, zonk eene massa van 15 duizend
kubieke meters aarde inde vaart. De
blokken steenmetselwerk braken als
glas de pijlers zonken, de bouten en
balken sprongen en ten einde storle de
brug in. De twee pijlers slaan nog
recht, maar zullen niet lang wachten
neer te storten, want de gleiding der
grond duurt voorl en de naaste huizen
dreigen in te vallen.
Het mag, zekerlijk geen spraak we
zen, van, af te zien, van het opmaken
van deze vaart, want het geeft een over
groot belang ten opzichte der handels
betrekkingen van liet Wesl-Vlaamsche
en Henegouwen. Hedendaagsch ver
brandt gansch Oosl-Vlaanderen engel-
sche kolen in onze haven bevoorra-
digen de stooinbooteu er zich van, om
dat deze kolen goedkooper zijn dan de
belgische brandstof.
Dat men de midden vaart opdoe,
waarvan er nog twee kilometers op te
bouwen zijn, dat men de vaart van de
Leienaar de Ypetdee gebruikelijk make
en Ljelgie zal een prachtige bevaarbare
weg bezitten van Nieupoort naar Char
leroi, Namen en Diuant'; het zou de
groote gemeenten van het West-Vlaam-
sche in rechte bel rekkingen zetten met
de groote steden van Henegouwen,
met Doornijk; Bergen, Charleroi, de
Dooinijksche steengroeven, de kool-
bekkens van het midden, noorden van
Bergen en van Charleroi het zou h< t
vervoer vergemakkelijken van het
duiuezaiiil naar de gluzeblaZerijeu van
JumeLen Charleroi der steenen zoo
noodzakelijk tot de steenwegen onzer
zeepolders, van hel. Doornijksche kalk
naar de fabrieken van kuiistsleenen
die zich beginnen oprichten in de klei
streek van Nieupoort, Vjeurne, enz.
De noodzakelijkheid van een groote
bevaarbare weg die het zuuien van
Belgie in rechte verbinding st.-ll met
de zee, verstaat zich nog beter, indien
uien overweegt dat Fi ankrijk, liet ma
ken van een vaurl besloten Heelt van
Mézières a./Maas naar Duinkerkc, Deze
vaart die op zijne g lieele lengle langs
onze zuidergrens zal li/op.:u, zal vei re
boven de 200 niiLUue-u kuüfceu .en zal
gehêële gruöte moeilijkheden •lieren
lot zijne uitvoering.
Ik.sleun ten dezer opzichte de op
merkingen voorg legd door M Null' in
de zitting van 50 April 1002.
De rechte verbinding te water van
Nieupoort naar Charleroi, Namenen
Diuant is niet. alleenlijk unodig. om de
voortbrengselen van Henegouwen en
de provintie Namen naar hel Wesl-
Vlaamsche te brengen, maar ook om
de llenegou wsche fabrieken van de on
misbare grondstellen te voorzien.
Reeds gehrnikoii onze glazeblaze-
rijen het iluinezanil lot vervaardiging
van hel gemeene glas. Onze fabrieken
en hoogovens bewerken liet vreemde
erts, ons gezonden uit Zweden, Spanje
en zelfs Amerika.
Het vervoer van deze zware stollen
moet zich met de minste kost mogelijk
doen het vervoer per water, ofschoon
langduriger, is er niettemin veel goed
kooper om, en Nieupoi t is eene plaats
aangewezen tol liet ontschepen dezer
stollen
Deze haven is tol eene schil Lerende
toekomst geroepen indien het gouver
nement zich wil beslissen en het zal
het toch moeten vroeg of laat, ter op-
oll'ering van een paar millioen len dien
einde noodig.
Ik eindig met aan het gouvernement
Ie vragen, welke de maatregelen zijn
clie het denkt-Ie' nemen, tot hel volein
digen en ter uitbating leveren van de
vaart der Leie naar de Yperlee. Ont
zaglijke belangen zijn verbonden aan
hm voleindigen der werken waarvan
sprake is. De noodige sommen zijn niet
overgroot en ze zullen ten minste het
honderdvoudige opbrengen, zooniet
aan de schatkist, ten minste aan de
nijverheid en de nationale landbouw.
(Zeerwel, links).
Zitting van den 26 Juni 1913.
M. Helleputte. De geëerde M. Bnyl
heeft ons gesproken over de vaart der
Leie naar de Yperlee. Dit werk speelt
waarlijk met het ongeluk. Ziellier voor
de vierde maal dat het weerhouden
wordt en deze maal is de ramp
want men mag zulks eene ramp noe-
'men overgroot.
Nu dat deonderneming der werken
tot het opmaken der verdeelde biez
bijna waren geëindigd, zijn de oevers
der groote doorsnede ingestort, hét-
geen de ontvrichting der brug jeweeg
gebracht heeft. Het is met moeite dat
de twee pijlers zich nog recht honden,
ik zeg met moeite, want een dezer is
sterk gebogen, zooals het portret het
vertoont hetwelk de geëerde M. Buyl
behouden dat hij voor oogen onzer
geëerde collega's zou kunnen leggen.
Ik heb mij ter plaats der ramp bege
ven, zooals de geëerde M. Golaert
weet. Op dat oogenblik stonden de
twee pijiers nog recht maar een der
muren vertoonde reeds onrustwek
kende scheuren.
De aanneming stelde eene afgedane
zaak vast en de aannemer geleide de
werken volgons beliefte; het. is aan
hein de noodige maatregelen te nemen
om zijne werken ten goè einde te lei
den.
In alle geval de vaart zal uitgevoerd
worden.
M. Buyl. Het is vijftig jaar dal hij
begonnen is.
M. Helleputte. Ja, hel is hetgeen
me deed zeggen, dat deze aanneming
waarlijk met hel ongeluk speelt.
M. Colaerl. —Ilel is aan den lieer
minister niet mogelijk, van nu af Ie
zeggen water te'doen staat: de studiën
zijn té herbeginnen.
ook niet.
I/. Helleputte. Gij hebt wel gelijk.
Zitting van den 4 Juli 1013.
I/. Nolf. Mijnheeren, sederl jaren
komen de afgevaardigden va.ii Yper
hier en de Kamers zullen hulde
brengen aan hunne volharding -
spreken over het, nut der voltoo'ing
van de vaart tusschen de Leie en de
Yperlee. De geëerde M. Buyl heeft zich
in denzelfden zin uitgedrukt in den
loop der zitting van Woensdag laatst
Ik ben gansch met hem eens, om Ie
zeggen dal, dit werk aan den wenseli
onzer bevolking beantwoord en ik
neem inet genoegen nota van het ant
woord hem door den geëerde minis
ter gedaan, die, inderdaad, wel heelt
willen verklaren dat de vaart zal vol
tooid worden. Hieruit besluit ik, dal.
zijn beheer zijn gansche betrouwen
behoud nopens de mogelijkheid dit
werk ten einde te brengen, niettegen
staande alie tusschengekornen hinder
palen ik besluit er ook uit, dat wij de
rn.ilBoenen die tot hiertoe toi de onder
neming .zijn gebruikt geweest, niet als
verloren moeten beschouwen.
Maar, ik zou eene opmerking willen
maken nopens het antwoord van den
geëerde® minister. Hij heeft ons slechts
der werken gesproken in de doorsnede
van Hollebeke te verrichten. Hij heeft
ons gezegd dat liet den aannemer gold
zijne werken ten goeden einde ie leiden,
aangezien het eene afgedane aanne
ming goltl en dat de aannemer de wer
ken geleide volgens hij verstond.
Ik houd niet den geëerden minister
tegen te spreken, maar ik stel ander
zijds vast dat er een rechterlijk ver
zoek is ingesteld, dat er experten be-
naamd zijn en dat de aannemer zicli
tegen den Staat keert en dezen laatste
de verantwoordelijkheid wil opleggen,
omdat zijn beheer hem onwetend zou
gelaten bebben, van oud bestaande
doorgangen, die zouden ingevallen zijn
na de voltoo'ing der werken en die de
eerste instortingen zouden teweeg ge
bracht hebben.
Daarop wil ik niet aandringen en in
dien ik er van spreek, is het alleenlijk
omdat er daardoor verachter in gen te
vreezen zijn, aangezien eene oplossing
moet komen, vooraleer de werken
zullen kunnen hernomen worden.
Ven sclnijfi in lijj ilcn Uitgever, L»i\ritinR'-nraat, nr 53, te. Y|ip,r. |>e aankondigingen van
graiwcli Ui- gië 'i ninie.nl m.| evenals «1« Noiariale ei Kecmerlijke i eik i-cbgingen m i»^i
ge/niiilrii wu' l ai |>»ii tm ree Ie \,an (lil li.nl Men Wedl vriendelijk ver/, u-lil alle 'inege-
•maunie ariikeU n ier.lijk Ipgen Injnsdag middag vrij en onderi eekend in ie /.enden
B^iW3>ii«gKSBaa^3mBrifcaBrHriflKT<,wr>i*Miw t
J i
NV ij
In Il"