1 Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement Herziening der kiezerslijsten. luijgpiüiMgii mm §iu|i 1111 iii! uil ui ill ail Dondonljii» IOogsl 1915 l\oi< omle jaar. \!r 58. Eendracht maakt Macht. er«c/tijne»èf/e <U's iïimfiertfotffs Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. JI-OO. Voor stad Een jaar/Fr. ti-T»O Men handelt bij overeenkomst. AANKONDIGINGEN Aankondigingen: 15 c. den drukregel. Reklainen25 c. Rechterlijke aankondigingen I fr. id. Liberalen, onderzoekt en eïscht uwe rechten. De Schepencollegiën zullen over gaan van den 1" Juli tot den 51 Oogst aanstaande, tot de herziening der kie zerslijsten voor de Wetgevende Ka mers, de Provincie en de Gemeente. De nieuwe lijsten zullen geldig zijn van l" Mei 1914 tot 50 April 1915 ine- dchegrepjen. Aangezien het mogelijk is, ten ge volge eeuer politieke gebeurtenis die zich ten allen tijde kan voordoen, dat eene ontbinding der Kamers onvermij delijk worde, hebben de Burgers van gansch het- laad het groolste belang, limine inschrijving te vergen, terwijl de regioimajle inrichtingen over te gaan liebbgn niet de nauwkeurigste zofg löL de herziening "der kiezerslijsten. Dat onze vi ienden insgelijks uit liet oog niet verliezen dat geineenlekiezin- 1 gen kunnen plaatshebben in 1914. Deze bijzondere en uitnemend be- langrijke omstandigheden maken liet voor plicht, inn al de liberalan ditmaal de kiezerslijsten nu te zien mei eene verdubbelde waakzaamheid, want het is geen geheim meer,dal de herziening der kiezerslijsten, in de handen der klerikaleti een uiichlig wapen is ge worden dat, wanneer de liberalen geen oog in 'i z.'il houden, honderden sieiu- nieu voor onze parljj kan dóén veijo- ivii gaan. Wij non. li gen dus onze vrienden uit, van lieden af' de LileIs in te dienen van dezen die niet ingeschreven zijn op de lijsten in voege tredende met I" Mei laalslledeii ol'wel die er op vermeld sl.iaii met een oiig.moegzaam gelal stemmen en die reein hebben kiezer l.e zijn, ol'wel aan liet loekeiinen van bijgevoegde stemmen. De gemeentebesturen zijn verplicht onlvangstbewijs af' te leveren, der titels ingeleverd tot liet staven der be zwaren of reclainatiën. Beginnen wij dus, van lieden al', de stelselmalige herziening der kiezers lijsten. Hetburse! der Liberale Veree niging van Yper is overgebracht van de Seminariestraat naar de Oartonstraat, n 1 5. P.Iilii II T SL«r" Ter gelegenheid van hei gemeentefeest zal De Weergalm aanstaan de Woensdag niet verschij nen. &WM S $t <f <1 A Bn <lc SiiHin'i- Vaart Leie-Yperlee. Zitting van den 25 Juni 1013. AI. Buyl. Een voorgevallen onge luk roept ganscb onze aandacht op de vaart der Leie naar de Yperlee, bet- welk de Scheldekom met dezen van den IJzer in gemeenschap brengt. Deze vaart meet 14 kilometers. Den 51 Januari 1865 verscheen in het Staatsblad, bet koninklijk besluit dat de vergunning van deze vaart toe stond aan de heeren Bueher en Van Eecke. De naamlooze maatschappij die deze vergunning moest ontginnen werd gesticht den 28 Juli daaropvolgend en de werken wierden begonnen vanaf 1864. Maar ten gevolge van geldelijke uitgaven en moeilijke uitoefeningen,de ondernemers stonden de vaart weder af aan den Staat, den 18 April 1882 voor 5,500,000 franken. De vaart was gedolven,'de sassen en bruggen gebouwd, men zou hem ter uitbating beginnen, wanneer op eens, in 1895, hij zich uit natuurlijkheid op eene lunglo van 5 kilometers toesloot^ in de doorsnede van ilollebeke. De grond bad zich verplaatst,de hellingen waren loe elkander geschoven, alles was op die plaats te herdoen. Men dacht dan de bewegingen van den grond legen te houden, met de vaart duor een opd'■raardscheu (tunnel; gang Ie. doen do iiTi'ekken. Alles ging in den beginne goed maar de (roos- Ier) grondsteen van den Lunnel verlief- Ie zich per kleinigheden en nogmaals was 1111 gedane werk nutteloos. Men. had de ualaligheid begaande aardkenners Ie ondervragen nopens de natuur va.: de grond men had on- vooizichtighei.Isli dve de vier yeidcel- bare lagen gro.ul al'ge.iiiedSn lot zelfs drie lagen op eene' zeilde plaats. De vaart is gedolven in volle Yper- sche blauwe klei, dewelke zwelt, door het wateren den grond, en noodzake lijk uilgleidl langs de kant waar ze geen tegenstand oiitmo is te zeg-, gaü langs den kant der doorsnede. De macii,! van iMlbrcidiug dor klei is zoo groot dal ze eene drukking van 5.599 kilogrammen p.vierkante na ter uil- oefent Tot deze eerste oorzaak va ui. den, ko.nt zjeli d driikking der ueder- wat'er. ,i \oegen, de kleischeidingeii door 'd dioogie. voorl.ge.brachl len slolle de schei.:mg voortkomendedoor de voi sf. De werken waren verlaten. In 1902 stond liet gouvernement eene eerste toelag 5 van 290,0.09 franken' loe pin de studiën'te hern mi n. in 1910 stemde het p iiJeiucui de noodige credietcn Lot liiloafening van het werk. Men be sloot de vaart in open lucht te delven, men deed den oudoraurdschen gang door dynamiet Springen sluisen en bruggen wierden gebouwd Hel 'bijzonderste kunstwerk was de ijzeren brug Van Hallebeke ter plaats zelf waar vroeger de lunnéi zich be vond. Up deze plaats van de vaart, hebbende hellingen verscheidene me ters hoogte, men bedekte ze met ont zaglijke blokken stóeninetsclwerk om het gleiden der aarde te beletten. In de maand Februari laatst, stelde men vast dat de oevers zich begonnen bewegen op eene lengte van 500 in< - ters, zonk eene massa van 15 duizend kubieke meters aarde inde vaart. De blokken steenmetselwerk braken als glas de pijlers zonken, de bouten en balken sprongen en ten einde storle de brug in. De twee pijlers slaan nog recht, maar zullen niet lang wachten neer te storten, want de gleiding der grond duurt voorl en de naaste huizen dreigen in te vallen. Het mag, zekerlijk geen spraak we zen, van, af te zien, van het opmaken van deze vaart, want het geeft een over groot belang ten opzichte der handels betrekkingen van liet Wesl-Vlaamsche en Henegouwen. Hedendaagsch ver brandt gansch Oosl-Vlaanderen engel- sche kolen in onze haven bevoorra- digen de stooinbooteu er zich van, om dat deze kolen goedkooper zijn dan de belgische brandstof. Dat men de midden vaart opdoe, waarvan er nog twee kilometers op te bouwen zijn, dat men de vaart van de Leienaar de Ypetdee gebruikelijk make en Ljelgie zal een prachtige bevaarbare weg bezitten van Nieupoort naar Char leroi, Namen en Diuant'; het zou de groote gemeenten van het West-Vlaam- sche in rechte bel rekkingen zetten met de groote steden van Henegouwen, met Doornijk; Bergen, Charleroi, de Dooinijksche steengroeven, de kool- bekkens van het midden, noorden van Bergen en van Charleroi het zou h< t vervoer vergemakkelijken van het duiuezaiiil naar de gluzeblaZerijeu van JumeLen Charleroi der steenen zoo noodzakelijk tot de steenwegen onzer zeepolders, van hel. Doornijksche kalk naar de fabrieken van kuiistsleenen die zich beginnen oprichten in de klei streek van Nieupoort, Vjeurne, enz. De noodzakelijkheid van een groote bevaarbare weg die het zuuien van Belgie in rechte verbinding st.-ll met de zee, verstaat zich nog beter, indien uien overweegt dat Fi ankrijk, liet ma ken van een vaurl besloten Heelt van Mézières a./Maas naar Duinkerkc, Deze vaart die op zijne g lieele lengle langs onze zuidergrens zal li/op.:u, zal vei re boven de 200 niiLUue-u kuüfceu .en zal gehêële gruöte moeilijkheden •lieren lot zijne uitvoering. Ik.sleun ten dezer opzichte de op merkingen voorg legd door M Null' in de zitting van 50 April 1002. De rechte verbinding te water van Nieupoort naar Charleroi, Namenen Diuant is niet. alleenlijk unodig. om de voortbrengselen van Henegouwen en de provintie Namen naar hel Wesl- Vlaamsche te brengen, maar ook om de llenegou wsche fabrieken van de on misbare grondstellen te voorzien. Reeds gehrnikoii onze glazeblaze- rijen het iluinezanil lot vervaardiging van hel gemeene glas. Onze fabrieken en hoogovens bewerken liet vreemde erts, ons gezonden uit Zweden, Spanje en zelfs Amerika. Het vervoer van deze zware stollen moet zich met de minste kost mogelijk doen het vervoer per water, ofschoon langduriger, is er niettemin veel goed kooper om, en Nieupoi t is eene plaats aangewezen tol liet ontschepen dezer stollen Deze haven is tol eene schil Lerende toekomst geroepen indien het gouver nement zich wil beslissen en het zal het toch moeten vroeg of laat, ter op- oll'ering van een paar millioen len dien einde noodig. Ik eindig met aan het gouvernement Ie vragen, welke de maatregelen zijn clie het denkt-Ie' nemen, tot hel volein digen en ter uitbating leveren van de vaart der Leie naar de Yperlee. Ont zaglijke belangen zijn verbonden aan hm voleindigen der werken waarvan sprake is. De noodige sommen zijn niet overgroot en ze zullen ten minste het honderdvoudige opbrengen, zooniet aan de schatkist, ten minste aan de nijverheid en de nationale landbouw. (Zeerwel, links). Zitting van den 26 Juni 1913. M. Helleputte. De geëerde M. Bnyl heeft ons gesproken over de vaart der Leie naar de Yperlee. Dit werk speelt waarlijk met het ongeluk. Ziellier voor de vierde maal dat het weerhouden wordt en deze maal is de ramp want men mag zulks eene ramp noe- 'men overgroot. Nu dat deonderneming der werken tot het opmaken der verdeelde biez bijna waren geëindigd, zijn de oevers der groote doorsnede ingestort, hét- geen de ontvrichting der brug jeweeg gebracht heeft. Het is met moeite dat de twee pijlers zich nog recht honden, ik zeg met moeite, want een dezer is sterk gebogen, zooals het portret het vertoont hetwelk de geëerde M. Buyl behouden dat hij voor oogen onzer geëerde collega's zou kunnen leggen. Ik heb mij ter plaats der ramp bege ven, zooals de geëerde M. Golaert weet. Op dat oogenblik stonden de twee pijiers nog recht maar een der muren vertoonde reeds onrustwek kende scheuren. De aanneming stelde eene afgedane zaak vast en de aannemer geleide de werken volgons beliefte; het. is aan hein de noodige maatregelen te nemen om zijne werken ten goè einde te lei den. In alle geval de vaart zal uitgevoerd worden. M. Buyl. Het is vijftig jaar dal hij begonnen is. M. Helleputte. Ja, hel is hetgeen me deed zeggen, dat deze aanneming waarlijk met hel ongeluk speelt. M. Colaerl. —Ilel is aan den lieer minister niet mogelijk, van nu af Ie zeggen water te'doen staat: de studiën zijn té herbeginnen. ook niet. I/. Helleputte. Gij hebt wel gelijk. Zitting van den 4 Juli 1013. I/. Nolf. Mijnheeren, sederl jaren komen de afgevaardigden va.ii Yper hier en de Kamers zullen hulde brengen aan hunne volharding - spreken over het, nut der voltoo'ing van de vaart tusschen de Leie en de Yperlee. De geëerde M. Buyl heeft zich in denzelfden zin uitgedrukt in den loop der zitting van Woensdag laatst Ik ben gansch met hem eens, om Ie zeggen dal, dit werk aan den wenseli onzer bevolking beantwoord en ik neem inet genoegen nota van het ant woord hem door den geëerde minis ter gedaan, die, inderdaad, wel heelt willen verklaren dat de vaart zal vol tooid worden. Hieruit besluit ik, dal. zijn beheer zijn gansche betrouwen behoud nopens de mogelijkheid dit werk ten einde te brengen, niettegen staande alie tusschengekornen hinder palen ik besluit er ook uit, dat wij de rn.ilBoenen die tot hiertoe toi de onder neming .zijn gebruikt geweest, niet als verloren moeten beschouwen. Maar, ik zou eene opmerking willen maken nopens het antwoord van den geëerde® minister. Hij heeft ons slechts der werken gesproken in de doorsnede van Hollebeke te verrichten. Hij heeft ons gezegd dat liet den aannemer gold zijne werken ten goeden einde ie leiden, aangezien het eene afgedane aanne ming goltl en dat de aannemer de wer ken geleide volgens hij verstond. Ik houd niet den geëerden minister tegen te spreken, maar ik stel ander zijds vast dat er een rechterlijk ver zoek is ingesteld, dat er experten be- naamd zijn en dat de aannemer zicli tegen den Staat keert en dezen laatste de verantwoordelijkheid wil opleggen, omdat zijn beheer hem onwetend zou gelaten bebben, van oud bestaande doorgangen, die zouden ingevallen zijn na de voltoo'ing der werken en die de eerste instortingen zouden teweeg ge bracht hebben. Daarop wil ik niet aandringen en in dien ik er van spreek, is het alleenlijk omdat er daardoor verachter in gen te vreezen zijn, aangezien eene oplossing moet komen, vooraleer de werken zullen kunnen hernomen worden. Ven sclnijfi in lijj ilcn Uitgever, L»i\ritinR'-nraat, nr 53, te. Y|ip,r. |>e aankondigingen van graiwcli Ui- gië 'i ninie.nl m.| evenals «1« Noiariale ei Kecmerlijke i eik i-cbgingen m i»^i ge/niiilrii wu' l ai |>»ii tm ree Ie \,an (lil li.nl Men Wedl vriendelijk ver/, u-lil alle 'inege- •maunie ariikeU n ier.lijk Ipgen Injnsdag middag vrij en onderi eekend in ie /.enden B^iW3>ii«gKSBaa^3mBrifcaBrHriflKT<,wr>i*Miw t J i NV ij In Il"

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1913 | | pagina 1