D8 User iMssiaei) worat moedig
1' Jaargang Nr 37.
DE YPERSCHE DODE Bijvoegsel.
Zondag 11 September 1927.
DOODENGROET
fan Prof. Oasis (e Bixmude den dag der
Ylaamscüe Beevaart
Zouden z'allemaal flamingant geworden
zijn?
G hebt gelijk, .Mijnheer P. O. P. of i-
het poupée en francais De flaminganten
zullen er komen, zooals gij 't zoowel zegt—
denkt ge niet dat z*al 'n beetje daar ziin
Zie ge 't nu? Eri zeggen dat gij en al die
goede groote vaderlanders zult moeten
voort leven en bewegen midden die indi-
vidus sans scrupules soudoyés par des
c sans patrie Gewetenlooze schurken
opgeruid door menschen «sans patiie»
ofte landverraders.
.Maar waar gaan wij naartoe Arme
patriotards Wat zal het ziju als de nog
verdwaalde schapen 'nen keer den stal
terug zullen gevonden hebben
Hoe jammer, niet waar, groote heldhaf
tige patriotten, die binst den oorlog uwen
lieven Belgiek verdedigdet in Kales, Parijs,
Caen, Havre, Londen of bij de gehate
kaaskoppen... hoe jammer zeggen wij, dat
de kleine inenschjes les sans patrie uw
domine komedie niet wilden slikken. Nu is
't gedaan ManeThekel Phares... ge zijt te
licht bevonden.
Vaarwel groote, zuivere, volbloed bel-
ger. De sans patrie bieden u, grands
héros met hunne ver-achting dezen u pas
senden groet Pantins, Salut
K. V. N. V. Bizet.
Vlamertinghe. We mochten Zon
dag laatst een puike opvoering bijwonen
van De gestrafte met de koord door
ons Vlaamsche studentendiet. De spelers,
de meesten althans, kwamen voor de eerste
maal op de planken, en men had ze algauw
ermee vertrouwd gewaand. De gendarm,
een eenige type, was effenaf prachtig in
mimiek en gebaren, gepast, gemeten,
natuurlijk, met een stem als een klok
bewust van zijne gewichtigheid en zooals
hij zich zelf noemde een man van de wer
kelijkheid Escamillo, misschien soms wat
overdreven, deed het toch goed en liet zich
door zijne lieve hekse van een vrouw fijn
in de luren leggen. De vader, een brave
boer uit het land van den Rijn, niet bestand
tegen de bekoring van den alkoolduivel
en de fantasiegaf ons een heerlijk
gevoelenspel, terwijl de zoon, een beetje
simpel van geest door zijn fijn-onnoo-
zelc mimiek en gebaren, der toeschouwers
bewondering afdwong.De rechter vertolkte
zeer goed, hcewel men misschien bij hem
wat meer gevoel en rechterlijke plechtig
heid hadde gewenscht. De grimeur ver
dient ook een pluimpje. De zaal was goed
gevuld en men kon als een bezieling voe
len uitgaan naar de spelers. Het publiek
was oog en oor en leefde door traan en
lach de gansche actie mee.
De studenten verdienen gefeliciteerd en
gedankt om zulk heerlijk Vlaainsch chris
ten theaterspel. Dat doet deugd En laat
ons hopen dat ze ons nog meer op zulk
feestje vergasten.. We moeten hen een
compliment maken om hunne fijne taal
uitspraak. Dat was beschaafde taal op een
paar uizonderingen na
We hebben de jonge tooneelgroep van
Vlamertinghe verleden jaar hartelijk geluk
gewenscht om hetgeen ze ons gaven, 't
Was als begin, heel wel, toch kunnen ze
hier een puntje aan zuigen. Wat er bij
Deugd en Vreugd faalt, dunkt me, is
te weinig meeleven en begrijpen van hun
rol, voortkomend uiteen gemisaan genoeg
zaam instudeeren, Maar we zagen nergens
den artiest-tooneeliefhebber? Was hij mis
schien verdwaald geraakt in de (congolee-
sche) Ster
En als men zulke schoone Vlaamsche
christen stukken speelt, blinkt de high-
life gewoonlijk door hare afwezigheid
alsof zij het onder hare waardigheid achtte
zooeen kristen feest bij te wonen. Maar ja,
Vlaamsch, al zij het nog zoo schoon, is
goed voor 't volk edelen laven zich aan
edeleren drank
Sint Jan-ter-Biezen. Zondag laatst
werd de vlag ingehuldigd van den Bond
der Katholieke Vlamingen Er waren tal
rijke groepen uit het ommelanden de klup
pelmannen uit het wakkere Iseghem ver
dienen "n eeremelding.
De optocht begon aan de herberg De
Koophandel en doortrok het bijzonderste
deel van 't gehuchte, opgeleid door de
mannen van Meester met hun flink muziek
uit Watou rechtov er 't kerkhof, terw ijl de
menigte 'n Vader-ons prevelde, begroette
het muziek het standbeeld en de zerkjes
der gesneuvelden.
De vlag werd overhandigd door Meester
Butaye en Alb. Van Eecke, Hoofdman der
Watousche Vossen treedt op in de plaats
van een afwezige een Geweerde Tot
in Sint Jan past men reeds de Belgische
methode toe voor de zooveelste maal
moet een Vlaamsch idealist het afleggen
voor Hen die zelf zijn werk moesten doen,
en in plaats daarvan ons volk kluisteren
aan Brussel en zijn politieke Jan-klaassen.
Prachtig Vlaamsch Volk, dat ondanks al 't
verraad, toch zich-zelf wordt Meester Bu
taye komt aan de beurt en wijst op het
vreedzame v. onzen strijd het vrije woord
in de vrije lucht. Waarom komen die felle
kerels niet eens ons bewijzen dat we mis
zi,n, in plaats van ons in den rug aan te
vallen, te vervolgen en te broodrooven. De
vlag wordt overhandigd aan het 74 jarig
bestuurslidRené Cappelaere.
Als Jeroom Leuridan op tafel klimt is 't
een juichende begroeting, 't Is beteekenis-
val, zegt hij, hoe onze strijd, aangevat door
de Vlaamsche Oud-Strijders is gelou
terd tot die ideële Vlaamsche beweging, 't
Gaat er om onze zelfstandigheid, om ons
christen en Vlaamsch-zijn. De Vlaamsche
Oud-Strijders en Katholieke Vlaamsche
Nationalisten zijn ook de eenige onvoor
waardelijke antimilitaristen. Het leger is de
school waar men leert dooden, de school
van den haat die den oorlog voorbereidt
en onvermijdelijk maakt.
In militarisme ligt onze zelfstandigheid
aan banden en zoo wij er niet toe komen
het geheim militair akkoord met Erankrijk
te verbreken zullen de kinderen die wij nu
zien opgroeien vast en zeker hun bloed
vergieten in den naasten oorlog die Europa
zal teisteren. De opbloei der Vlaamsche
Nationale gedachte in onze provincie voor
al, doet ons hopen dat we op tijd zullen
komen en los en vrij staan eer 'n nieuwe
oorlog losbreekt. We hopen dat zelfs de
ouderen onder ons het zullen beleven dat
Vlaanderen, zelfstandig, in 'n eerlijke vre
despolitiek zal streven naar meer liefde en
Christi-gezag bij de volkeren van Europa.
Oostvieteren. Kermis Zondag is er
hier groote missie-tentoonstelling in de
muziekzaal. Daartoe zijn alle parochianen
met familieleden en kennissen vriendelijk
uitgenoodigd. Ongetwijfeld zal eenieder
aan dien oproep voldoen.
Woensdag 14 dezer, om 5 u. 's avonds,
zullen vreemde studenten hier opvoeren
En waar de sterre bleef stille staan. Dit
maal is het een buitenkansje voor de paro
chianen.
De Heer Missiaen is met verlof.
Thans valt er niet meer te vechten in de
Kamer en het boksend Kamerlid moet wel
bizonder moedig geworden zijn om na
maanden weigering de Vlaamsche Natio
nalisten tot een debat uit te dagen.
Dit heeft ons groote!ijks verwonderd
omdat wij den Heer Missiaen meer dan
eens de gelegenheid boden zijn helden
moed op de proef te stellen.
De roode grootspreker wist telkens be
hendig het hazenpad te kiezen en wij vree
zen dat zijn jongste uitdaging ook in rook
zal vergaan.
De Heer Missiaen stelt echter tal van
vragen en eischt beantwoording ervan op
gevaar zijn eigen uitdaging in te trekken.
Wij hopen dat hij toch geen schrik heeft
mondelings deze zaken met ons te behan
delen en vragen dat hij zou afzien van tal
van chineezerijen die toch maar van aard
zijn het debat onmogelijk te maken.
Indien de Heer Missiaen geen verant
woording vreest dat hij zijn uitdaging
staande houdeaan ondergeteekende gericht
in October 1926 en da.g en plaats bepale
waar onderwerp, spreekbeurten, lokaal, enz.
kunnen vastgesteld worden.
Ten einde onkosten te vermijden zijn
wij zelfs bereid den Heer Missiaen te woord
te staan in om het even welk rood Volks
huis van zijn arrondissement. Wij hebben
geen speciale condities te stellen alleen
maar dat de vriend Edgard zijn boksers
manieren t'huis late
Wij hopen dat de roode gezel zijn woord
breuk herstellen zal en naar geen nieuwe
wegen zoekt om een weinig moedigen af
tocht te dekken. André Vandenberghe.
Coolscamp. Kampioenschap van Vlaanderen
op de baan voor Beroepsrenners. (B. \V. B.) Deze
alnin'tekettde baankoers, die telkenjare een reuzen-
bijva! geniet, wordt dit jaar voorde 15« maal betwist
m liet sportieve Coolscamp op Kerm is-Donderdag
15 September.
Door het inrichtend sporikomiteit worc'en '5200 fr.
prijzen uitgeloofd, verdeeld als volgt: 1000- 500
4 0 - 300 -'200 - 100 - 100 -100- 100 fr. en 250 fr.
prciuiën.
Pe af te leggen weg bedraagt 100 Km. hetzij 20
ronden van 5 Km.
Verschillende onzer vermaardste pedaalkoningen
zonden reeds hun inschrijving en geen twijfel of we
beleven op voornoemden dag, in dat gastvrije dorp
een waren hoogdag op sportief gebied een dag die
Coolscamp tot eere strekt, een dag waarop onze
befaamde renners zich een bitsigen strijd zullen
leveren ter verovering van een eervollen titel en glo
rierijke trui.
Inschrijvingen worden voort aanvaard bij M. Raf.
Dejonghe Coolscamp of tefi bureele van Sportwe
reld Brussel.
4 4 4 4 4*44444444444444
(Vervolg)
Dooden van de Yzerveldeti, gekerkerde»
van het front, van Veurne, van Auvours,
van Eresnes, van de Ome, van Gezetnber,
Vlaamsche prachtjongens van de zooge
zegde rehabilitatie van het Belgisch
front en begraven op de kerkhoven van de
Fransche tuchthuizen. Gij allen die het
oorlogslijden dubbel en driedubbel hebt
geleden omdat Gij de leuze van Roden-
bach dierft belijden, Gij blijft het ecuwig
feit, aan wiens klare beteekenis en aan
wiens onontwijkbare gevolgen de meest
behendige huichelarijen en de meest sier
lijke redevoeringen niets zullen veranderen.
l.evende Vlamingen die mij hoort, 'tgaat
hier om onze dooden. De Onze LJit ons
bloed werden zij geboren, hun bloed ver
goten ze weer voor ons. Offer van bloed
verdient meer dan ons - zij het nog het
beste woord, 't Was een daad, 't eischt
een daad. Bloed zegt liefde, 't gegeven
bloed vraagt wederliefde. Hoe kunnen wij
ze hun geven, werkelijk geven, door en
over de dood
Er is maar één middel van onze liefde
en dank een gebed gemaakt, dan bereikt
het door God de dooden.
God, deze Vlaamsche grond is 't offeral
taar geweest waarop duizenden Vlaam
sche jongens geslacht werden. Zij offerden
hun leven voor ons, dat kunnen wij niet
vergelden, 't Leven heeft geen weerga. Tot
U komen wij dus in dankensnood, Heere,
en bidden UGod, uit wien alle leven
spruit en in wien alleen de dood haar
levensbekroning vindt, neem Gij die levens
aan, die van op de lijdensvelden van den
gruweloorlog tot U stegen. Alle offer stijgt.
Alle lijden bidt. Er is geen stijgen tenzij in
U en er is geen bidden dan tot U.
Heere God, Vlaamsch lijden werd hier
geleden, Vlaamsch lijden dat de Vlaam
sche natuur doorgriefde.
Dat lijden had met zijn natuur, tot ont
aarding gedwongen, om haar heel en zelf
standig bestaan, met haar verminking om
haar gaafheid, met haar misprezen zijn
om haar erkenning, met haar verdrukking
om haar verheerlijking, met haar versla
ving om haar vrijheid, met haar beschim-.
ping en haar zwakheid om haar macht en
glorie.
lféere, deze en geen andere stem kan uit
dit lijden rijzen omdat dit het lijden was,
en deze en geen andere smeeken wij U.
weze deze yerhooring. Wij bidden met
hun lijden mee, en moeten daarbij denken
aan de matelooze uitbreiding van 't Vlaam
sche lijden van de Yzervelden tot in de
verre en nabije kerkers waar Vlamingen
om Vlaanderen zuchten en zuchten, tot in
de vreemde landen waar Vlamingen om
Vlaanderen doolden en dolen, tot in die
Vlaamsche huizen waar 't brood op tafel
niet meer kwam noch komt om Vlaande-
ren's wil, tot in de harten der Vlaamsche
familievaders, die om hun liefde tot Vlaan
deren van ambt en arbeidsloon afgesteld
werden en worden... Heere laat al dit
Vlaamsch lijden stijgen voor Uw troon en
geef het zijn eeuwig en zijn tijdelijk loon.
Gij zelf zijt het eeuwige, daarom ont
snapt het zelfs aan onze droomenmaat.
Het tijdelijk kunnen wij meten 't moet
voor de volle gift van 't Vlaamsche lijden,
de volle maat zijn van 't Vlaamsche recht,
want Gij zijt een God van Rechtvaardig
heid en getrouw in het vergelden.
Heere God, minder kunnen wij U niet
vragen, omdat wij niet voor ons uit onzen
naam bidden, maar, staande boven Vlaan-
derens vele lijken en voor den oneindigen
horizont van Vlaanderens lijden, U niets
anders mogen vragen dan wat hun ver
dienste en Uw rechtvaardigheid vergen.
Gij zelf hebt gezegd 't Bloed roept tot
mij om vergelding en Gij weet welke
alleen de vergelding is voor bloedGij
hebt van U zelf gezegd dat God ver
hoogd wordt door het recht Word ver
hoogd door 't volle recht van Vlaanderen
en laat U door niemand, ook niet uit Uw
eigen naam door onrecht verlaten. O God,
zoo smeeken wij Uom 't Vlaamsche bloed,
om 't Vlaamsche lijden om Uw eigen eisch
en glorie.
Vlaamsche dooden!
Ziet rondom U die zee van Vlamingen
die in stille ingetogenheid Uwe zerkbrok-
ken weerbrengen op den grond van het
Vlaamsche bloed. Geen triumfzuilen vol
lauweren van brons en goud, metaal van
oorlogmateriaal en van internationale munt,
zouden Lfw volk naar hier hebben gebracht;
maar dat kunnen enkele Jbrokken van
Vlaamsche zerken die hier de grondveste
zullen zijn van het reuzenkruis dat past bij
Uw Vlaamsch lijden, een kruis door een
kruisen geschraagd en daarop letters van
bloed. Dat kruis dat in ons aller zieden
werd gebouwd, krijgen zij niet stuk. Vlaan
deren wordt geen puin. Vlaanderen wil
leven, het wil leven met den simpelen,
vasten, niets ontzienden, alles uitdagenden
wil van het leven tegen den dood.
Als Vlaanderen eens weer herleeft en tot
volle zelfstandige ontwikkeling komt, dan
zal het God en zijn lot loven dat het eens
zijn eigen puin mocht zien.
Vlaanderen put voortaan zijn wil tot
leven in Uwen dood. Laat komen de wild
ste stormen die takken breken en stammen
scheuren. De kracht die de wortels voedt
lacht met hun woede. Zij blijft.
Eens zal hier waar zijn wat Schaapman
in zijn puinen zong
Straks vaart langs al die puinen
De geest der poëzie
Weer ordnen zich de beendren
In de oude harmonie-
Zoo rijzen dan de puinen
En in het wonder licht
Aanschouwt de stille droomer
Ezechiel's gezicht.
Vlaamsche dooden, met U gelooven wij
in de verrijzenis van Vlaanderen. Met U
zegenen wij onze puinen. Onze puinen
worden ons de stevigste grondveste voor
een nieuwe geschiedenis van Vlaanderen
Het groote Kruis dat hier rijzen moet,
tot gedachtenis aan hun Vlaamsch lijden
en offer, zal bedieden het rijzen van Vlaan
deren uit den Vlaamschen Dood en zijn
heerschen, waar de armen van het Kruis
zullen wijzen, heinde en veroverde Vlaam
sche gouwen.
Dan zult Gij, wier zerken geschonden
en verbrijzeld werden, geweest zijn zaden
van Vlaamsche herleving, spijts alles alle
kerkers doorbrekend naar volle vrijheid en
den dood overwinnend naar volle leven.
Het is bezield met de kracht die van U