1 YPERSEHE BODE ti ij voegsel.
Zondag 25 December 1927.
40IMI] FOI It IE
ItOEKEWIKt'WS
l^ipslcririjtli ihjpii
ï/an heer en eucüers
(Vervolg en Slot
Jopie was een man van de daad. In tij
den van gevaar konden zijn medestrijders
op hem rekenen. Hij wist onder zijn man
nen de noodige tucht te houden. Gedu
rende den opstand wa- hij in kapitein ge
kleed. Toen een vriend hem daarop wees
als zijnde gevaarlijk, antwoordde hij la
chende Ze zullen mij in elk geval dood
schieten, wanneer ze mij in hun handen
krijgen.
Hij werd eig gekwetst gedurende den
opstand, maar liet er aan zijn manschap
pen niets v. vermoeden. Hij was een oprecht
veldheer, oppassend en toch bijna roeke
loos dapperhij behoorde tot dat soort
aanvoerders die zelfs bange menschen
moed inboezemen.
Hij was groot geworden in de tradities
van zijn voorouders, de Boeren en zijn ei
gen ondervinding gedurende den Trans-
vaalschen oorlog had er hem van over
tuigd dat Zuid-Afrika weer zijn volledige
vrijheid moest terugkrijgen.
Na zijn gevangenneming verschijnt hij
al gauw voor den krijgsraad, en met, een
bewonderenswaardigen moed en een bui
tengewone welsprekendheid legt hij den
vinger op de wondeTerw ijl ik een ge
wonde gevangene was, heeft een Engelsche
officier mij nog zóó met zijn revolver ge
slagen, dat ik er bloedkollen van op mijn
lichaam had mijn ondervinding is deze,
dat de Engelschen eikegelegenheid om ons
Afrikaansche gevoel te kwetsen, met groot
pleizier te baat nemen.
Hij heeft het over de gelijkheid van be
handeling tusschen Engelschen in Z.Afri
kanen, een gelijkheid zooals tusschen Wa
len en Vlamen, en hij besluit: Als ditBrit-
sche gelijkheid is, dan wil ik onder zulke
gelijkheid niet leven; dan is het mij een
grooter eer hier te staan als gevangenedan
een officier te zijn in het Engelsche leger.
Zooals verwacht, werd hij ter dood ver
oordeeld. Verzoekschriften werden inge
zonden, maar niets baatte. Terzelfdertijd
werd ook zijn broer Luitenant Johannes
Pourie, ter dood veroordeeld straf die
echter veranderd werd in vijf jaar dwang
arbeid.
Zijn doodvonnis werd hem Zaterdag
avond om 9 uur medegedeeld. De beamb
te vond hem slapende. Hij maakte hem
wakker en zegde in 't Engelsph Joseph
Pourie,morgen vroeg bij 't aanbreken van
den dag zult gij doodgeschoten worden...
Op de vraag of hij nog zijn laatste schik
kingen wil nemen, antwoordt hij dat hij
zijn laatste uren in voorbereiding voor den
dood wou doorbrengen.
Tot middernacht bleef hij met twee Do-
injnees: Dr Neethlipgen D Bosnians, als
ook met zijn broer, die in de cel naast de
zijne opgesloten zat. Verder bracht hij den
nacht door met schrijven, bidden en pra
ten.
Om kwart over vijf klonken buiten
orders. Jopie begreep dat het uur der
terechtstelling daar was. Hij stond op en
bad O God, geef mij kracht, geef mij
moed. Help mij tot het einde. Hij wei
gert iets tot verdooving aan te nemen.
Aan Dr Neethling zegt hij: "Gemoet
mij toch niet in het gezicht schieten. Ik heb
een groot Afrikaansch hart, daar is r laats
genoeg om op te schieten
Toen stapten beiden uit de cel en toen
hij op de achterplaats kwam waar zijn le
ven zou eindigen, drukt hij de hand van
den dominee en zegt: Tot wederziens».
Hij gaa. op den stoel zitten en wordt ge
blinddoekt. Met belderestem zingt hij:
Aia Wij de doodsvallei betreen.
Laat ons elk aardsche vriend alleen.
Maar Hij de beste vriend in nood
Vergezelt ons over graf en dood.
Bij die laatste woordenvallen deschoten
en Jopie Fourie was niet meer.
Op Jopie Foune's dood volgde veel
verandering. Het Z. Afrikaansche volk ont
waakte op allerlei gebieden op taalgebied
maar vooral op politiek gebied. Zij die
vroeger verfoeid, gekleineerd werden: ja
zij die met den opstand achter de traliën
gezeten hebben, en zwaar geboet w erden,
zijn vandaag leden van den Volksraad en
zelfs lid van het Kabinet. En wat is er van
die oude Keizerlijke regeering gew orden?
Zij is nu in de oppositie, zij is de minder
heid van de oppositie. Z. Afrika is thans
een Engelsche «dominion d. w. z. dat het
een uitgebreide zelfstandigheid geniet,
maar voor zaken van algemeen wereldbe
lang nog van Engeland afhangt.
Toch mogen wij met nadruk herhalen
Jopie Eourie heeft zijn leven gegeven tot
redding van het Afrikaansche volk en de
Afrikaansche taal en dat zal een kostbaar
kleinood blijven tot in de verste nage
slachten.
Vlaanderen ook heeft reeds zijn dooden.
Te weinig misschien denken wij aan hun
offer. Toch kunnen wij bij deze gelegen
heid niet nalaten even de parallel te trek
ken tusschen wij en Zuid-Afrika. Bij ons
gaat het immers om juist hetzelfde, als
waarom Jopie Eourie zijn leven ten beste
gaf de volledige zelfstandigheid van het
volk waartoe we behooren.
Uit 't Land en 't Leven van Guido Gezezella
door Cesar üezelle. Prijs fr.
Weeral een boek over G. Gezelle, hoor
ik rechts roepen. Werd er dan nog niet ge-
noeg geschreven over onzen grooten dich
ter? verwijt men links.
Waarom dat misbaar Zoolang er iets
nieuws te zeggen alt over een figuur als
G. Gezelle, dan is het maar juist en billijk
dat er over geschreven worde. En dit boek
van Cesar Gezelle brengt ons wat niejiws
is hij immers niet de geschikste persoon
om het ons te melden Het boek doet ons
Gezelle beter kennen als mensch, te mid
den van zijn omgeving, wat van het aller
hoogste belang is om hem, als dichter, be
ter te begrijpen. Het land van Gezelle?
Ons land, ons Westvlaamsche land, al de
plaatsen waar üezelle kwam ep woon
de Brugge, Kortrijk, Roeselare, Zillebeke;
elke plaats getypeerd naar zijn eigen aard
en uitzicht, en in verband met Gezelle's
leven.
Het leven van Gezelle? Niet een droge
biografische opsomming, maar boefende
trekken uit het intieme leven van den dich
ter.
Een nieuw boek over Gezelle, in den vol
len zin des woords. Het komt juist op zijn
tijd, nu vooral, dat van verschillendezijden
voorbereidselen gemaakt worden om den
dichter te herdenken.
Een boek om te bezitten, maar vooral om
te lezen
ii i <i
Werden op 17 December 1927, door
Mgr. Waffeiaert, in de hoofdkerk van Brug
ge Priester gewijd
Carpentier André, Kortrijk; Coucke Ge
rard Oostcamp; CouckeMarcel, Ingelmun-
ster; Denys Gerard, Iseghem; Eevery Je-
rootn, Uitkerke; Gheysen André, Htule;
N'acssens Jules, Waereghein; Nolf Hilaire,
Thorhout; Pombreu Pierre, Brugge; Roo-
rijck Jozef, Hoogstade; Tyberghein Jan,
Brugge; Van Canneyt Abdon.Gits: Vander
Stichele Gilbert, Bisscghem; Vanpoucke
jozef. StaceghemVan Ryckeghem Antoon,
Ingelmunster, Van Haveroeke P. Iseghem.
Werden Diaken gewijd;
Breyne Leopold, Vper; Demeester Nor-
bert, Deerlijk; Deneweth Antoon, Meulebe-
ke; Denorme César, Veurne; De Schee-
maecker jozef, IseghetnMahitu Leo, ühe-
luwe; Putman kloris WaeregheinVanden
Broucke Victor. Meulebeke; Vanden Poel
Gilbert. Wacken; Van Walleghem Frans,
Zonnebekc.
Werden Onderdiaken gew d:
Ghyssaert Jan. Brugge; Larnote Marcel.
Staden; Lernout Alben, üheiuwe; Mest-
dagh Jozef, Moorslede; Naert André, Moes-
kroenNotebaert Jozef, VperRemaut Hen
ri, LedeghemSpruvtte Adolf, Rumbeke,
Stemgée Gustaaf, Ostende; Suyckers Hec
tor, Assebrouck (Brugge) Van Cayseele
Eiorent, Zonnebeke: Van Isacker Jozef,
tleyst-aan-Zee; Van Maele Maurits, Brug
ge; Vrielinck Uskar, Meenen.
Leening van 1923
Dinsdag morgen heeft in de Nationale
Bank te Brussel de 55e trekking plaats ge
had der leening van de Verwoeste Gewes
ten 1923.
Reeks 216653 Nr 1 wint 500,000f.
id. 4650 Nr 5 wint 100.000 f.
id. 103866 Nr 2 en 207884 Nr.
5 winnen elk 50,000 f.
De andere nummers van deze reeksen
zijn uitkeerbaar met 550 fr.
Oostvleteren Op Drie Koningen
dag zal er een voordracht gegeven worden
met lichtbeelden, over Het Leven onzer jon
gens, aan den Ijzer, eer het werk der Bede
vaarten.
Dat iedereen, van nu al, dien dag vrij
houde, oin daar naartoe te gaan luistereren.
Elverdinghe Vlaamsche Bond en
V. O. S. Zondag laatst, was er gewone
vergadering voor den Kath. VI. V. O. S. en
B. V. S. Een veertigtaai leden waren ko
men luisteren naar de zeer leerrijke uiteen
zetting van den H. proffessor R. Deb. gaf
over Staatsbestuuren grondwet. Zulke ver
handelingen zijn degelijk onderrichtend
voor ons volk.
Tot een volgende maal, heer R. Deb.
N. B. Nieuwe leden kunnen zich ten
allentijdedoen inschrijven in het «Vlaamsch
Huis».
Heden Kerstdag te 5 uur in het
Vlaamsch 1 luis opvoering door de Vlaam
sche Tooneelgroep van 1) Nagoro, drama
in 3 bedrijven, 2) Een gelukkig ongeluk,
klucht in 1 bedrijf.
Maandag 26 December zelfde pro-
grom ma.
Brielen. Vanaf 19» dezer is het
Vlaamsch 1 lui> weer heropend tot spijt van
wien 't benijdt.
Sint-Jan. Vandaag Zondag te 3 1 2
uur algemeene vergadering voor de leden
onzer afdeeling Vlaamsch Nationaal Ver
bond in ons lokaal bij A. Balduyck.
Dagorde: 1. Uiteenzetting der werking
van verloopen jaar. 2. Aanbetaling der bij
drage 1928. 3. Bespreking over de inhuldi
ging van de Vlag en Lokaal. 4. Voordracht
over Amnestie.
Burgerstand 11-18 December; Land
bouwer Vermeulen zag zijn gezin verrijkt
met de geboorte van een dochtertje Pola.
Roeselaere Sam. Ven. V. O. S. 29
Statieplaats Roeselaere. Op Zondag 25 Dec.
zijnde H Kerstdag Monsterprijskainp in het
bieden. 1 500 fr. prijs gewaarborgd ver
deeld als volgt: 500 - 30U - 150 - 125 - 100
75 - 50 - 40 - 30 - 25 - 25 - 20 - 20 - 15 -
15 - 10
Inschrijving in 't lokaal tot den dag der
kaartmg te 2 1 2. Begin stipt te 3 uur. Inleg
4 fr.
Poperinghe Vlaamsch Krais
De voordracht van Apotheker De Poorter
uit Iseghem werd door 'n dertigtal leden
bijgewoond, n Aangename lesgever toch,
H.De Poorter, met rake beschouwingen, en
hoogst belangrijk onderwerp: «Vergifti
gingen en eerste hulp». Daarmee gaan we
reeds vooruit in afwachting der regelmati
ge lessen die zullen worden ingericht.
Notaris Van Eecke verwelkomde endank-
te den geachten spreker en de opgekomen
leden. Er werden nog eenige nieuwe in
schrijvingen opgenomen zoodat we thans
45 leden tellen. Het Komiteit
Is - DePoperinghe naar Kathoiiek
- Het is goed dat de Nationalisten 'n
breeden rug hebben. In woorJ en schrift
zijn ze door de libeiale Gemeentebelangen
aangevallen, soms wel op ongemeen
brutale wijze want dat de Nationalisten hen
durven de warrheid zeggen, dat maakt hen
woedend en brutaal. Nu,die menschen zijn
daarmee in hnnnen rol.
Sinds 'n paar weken nu trekt De Pope-
ringhenaaraan 't zelfde zeel met de
Geineentebelangers en 't schijnt ons hoe
langer hoe meer dat zij eerst goed in zijnen
rol zal zijn als hij met Dr Brutsaeat en de
Liberalen de ordepartij «Partie de l'Ordre»
zal hebben verwezentlijkt. Daar gaat het
toch naartoe dat is al te klaar voor wie de
oogen goed opent.
Wat kwam er sinds eenigen tijd aan
strijd tegen de liberalen vanwege Dr Brut-
saert-Poperinghenaar Hoe gedroeg zich
Dr Brutsaert toen de Nationalisten samen
met de christene werklieden de erkenning
eischten van gelijkheid voor vrij en offi
cieel onderwijs Hij stond aan de zijde
van den Burgemeester en verdoezelde en
verkabbelde met hem mee hij verbrak
zijn gegeven woord.
Waar bleef Dr Brutsaeat als Carpentier
in naam der Katholieken de erkenning
vroeg van 11 Juli als officieel feestdag
Wij zeggen in naam der Katholieken
Hij was afwezig en verloochende de zaak
door te zwijgen als de liberalen beweerden
dat D' Brutsaert niet akkoord ging daar
mee.
Nu, Zaterdag laatst als 't er nog eenszou
stuiven was Dr Brutsaert ook wcerafwezig.
Nietwaar Poperinghenaar,gezijt metötis
akkoord, ook met de Christene werklieden
en de Katholieke leidersom te zeggen (na-*
tuurlijk bij afwezigheid van Dr Brutsaert)
dat de doenwijze van Dr Brutsaert nood
lottig is voor de Poperingsche Kath. par
tij? Nietwaar we zijn het allemaal eens Ge
zult dat toch niet loochenen hé? Otmoeten
we een klein verslag geven over wat er ge
beurde tusschen of achter de schermen
sinds een jaar.
Nu ja, we weten 't wel, ge noemt u zelf
'n fjnancieblad, (verklaring van Val. Sau
sen) verdedigend wie 't meeste biedt, 't Is
niet lang geleden dat ge 't luide verkondig-
det dat ge U geen Katholieke politiekmeer
aantrekt, 't Gaat er bij u dus. enkel om de
centen? Hoe moeten, we dan gaan. oordee-
len over uw geschrijf?
En nu vragen wijIs de Poperinghenaai:
Katholiek? Is Dr Brutsaert Katholiek Wie
zijnde Katholieken in Poperinghe, dat is:
Wie strijdt voor de Katholieke zaak Wie
durft er? Wie verdedigt het vrij Katholiek
Onderwijs? K. V. N. V. Afd.Poperinghe
Naschrift Wij, zijn h.et eens met
den schrijver van het degelijk artikel, in de-
De Vpersche Bodevan Zondag laatst en
zullen ons hier ook niet wagen aan discus
sie over den fond van het eerste artikel uit
De Poperinghenaar Om dien fond ook
ia het niet te doen.... en tot bewijs„. zie
maar het tweede artikel van Zondag 18
December in De Poperinghenaar» onder
zelfden titel als het eerste namelijk Mo
gen de Vlaamsche Nationalisten zich nog
katholiek noemen Hier is politiek en
geldzucht aan 't woord en... zijne ooren
steken uit... de man uit de üasthuisstrate
veroordeelt al wat concurentie is voor
zijnen winkel of voor "t politiek kraam
geen geldschieters, 't Is verstaanbaar voor
wie hem van dichterbij kent.
Hij gedenke nu echter ook dat wij onze
Kristene plichten willen vervullen zonder
door politieke tusschenspelers te worden