1 YPERSEHE BODE ti ij voegsel. Zondag 25 December 1927. 40IMI] FOI It IE ItOEKEWIKt'WS l^ipslcririjtli ihjpii ï/an heer en eucüers (Vervolg en Slot Jopie was een man van de daad. In tij den van gevaar konden zijn medestrijders op hem rekenen. Hij wist onder zijn man nen de noodige tucht te houden. Gedu rende den opstand wa- hij in kapitein ge kleed. Toen een vriend hem daarop wees als zijnde gevaarlijk, antwoordde hij la chende Ze zullen mij in elk geval dood schieten, wanneer ze mij in hun handen krijgen. Hij werd eig gekwetst gedurende den opstand, maar liet er aan zijn manschap pen niets v. vermoeden. Hij was een oprecht veldheer, oppassend en toch bijna roeke loos dapperhij behoorde tot dat soort aanvoerders die zelfs bange menschen moed inboezemen. Hij was groot geworden in de tradities van zijn voorouders, de Boeren en zijn ei gen ondervinding gedurende den Trans- vaalschen oorlog had er hem van over tuigd dat Zuid-Afrika weer zijn volledige vrijheid moest terugkrijgen. Na zijn gevangenneming verschijnt hij al gauw voor den krijgsraad, en met, een bewonderenswaardigen moed en een bui tengewone welsprekendheid legt hij den vinger op de wondeTerw ijl ik een ge wonde gevangene was, heeft een Engelsche officier mij nog zóó met zijn revolver ge slagen, dat ik er bloedkollen van op mijn lichaam had mijn ondervinding is deze, dat de Engelschen eikegelegenheid om ons Afrikaansche gevoel te kwetsen, met groot pleizier te baat nemen. Hij heeft het over de gelijkheid van be handeling tusschen Engelschen in Z.Afri kanen, een gelijkheid zooals tusschen Wa len en Vlamen, en hij besluit: Als ditBrit- sche gelijkheid is, dan wil ik onder zulke gelijkheid niet leven; dan is het mij een grooter eer hier te staan als gevangenedan een officier te zijn in het Engelsche leger. Zooals verwacht, werd hij ter dood ver oordeeld. Verzoekschriften werden inge zonden, maar niets baatte. Terzelfdertijd werd ook zijn broer Luitenant Johannes Pourie, ter dood veroordeeld straf die echter veranderd werd in vijf jaar dwang arbeid. Zijn doodvonnis werd hem Zaterdag avond om 9 uur medegedeeld. De beamb te vond hem slapende. Hij maakte hem wakker en zegde in 't Engelsph Joseph Pourie,morgen vroeg bij 't aanbreken van den dag zult gij doodgeschoten worden... Op de vraag of hij nog zijn laatste schik kingen wil nemen, antwoordt hij dat hij zijn laatste uren in voorbereiding voor den dood wou doorbrengen. Tot middernacht bleef hij met twee Do- injnees: Dr Neethlipgen D Bosnians, als ook met zijn broer, die in de cel naast de zijne opgesloten zat. Verder bracht hij den nacht door met schrijven, bidden en pra ten. Om kwart over vijf klonken buiten orders. Jopie begreep dat het uur der terechtstelling daar was. Hij stond op en bad O God, geef mij kracht, geef mij moed. Help mij tot het einde. Hij wei gert iets tot verdooving aan te nemen. Aan Dr Neethling zegt hij: "Gemoet mij toch niet in het gezicht schieten. Ik heb een groot Afrikaansch hart, daar is r laats genoeg om op te schieten Toen stapten beiden uit de cel en toen hij op de achterplaats kwam waar zijn le ven zou eindigen, drukt hij de hand van den dominee en zegt: Tot wederziens». Hij gaa. op den stoel zitten en wordt ge blinddoekt. Met belderestem zingt hij: Aia Wij de doodsvallei betreen. Laat ons elk aardsche vriend alleen. Maar Hij de beste vriend in nood Vergezelt ons over graf en dood. Bij die laatste woordenvallen deschoten en Jopie Fourie was niet meer. Op Jopie Foune's dood volgde veel verandering. Het Z. Afrikaansche volk ont waakte op allerlei gebieden op taalgebied maar vooral op politiek gebied. Zij die vroeger verfoeid, gekleineerd werden: ja zij die met den opstand achter de traliën gezeten hebben, en zwaar geboet w erden, zijn vandaag leden van den Volksraad en zelfs lid van het Kabinet. En wat is er van die oude Keizerlijke regeering gew orden? Zij is nu in de oppositie, zij is de minder heid van de oppositie. Z. Afrika is thans een Engelsche «dominion d. w. z. dat het een uitgebreide zelfstandigheid geniet, maar voor zaken van algemeen wereldbe lang nog van Engeland afhangt. Toch mogen wij met nadruk herhalen Jopie Eourie heeft zijn leven gegeven tot redding van het Afrikaansche volk en de Afrikaansche taal en dat zal een kostbaar kleinood blijven tot in de verste nage slachten. Vlaanderen ook heeft reeds zijn dooden. Te weinig misschien denken wij aan hun offer. Toch kunnen wij bij deze gelegen heid niet nalaten even de parallel te trek ken tusschen wij en Zuid-Afrika. Bij ons gaat het immers om juist hetzelfde, als waarom Jopie Eourie zijn leven ten beste gaf de volledige zelfstandigheid van het volk waartoe we behooren. Uit 't Land en 't Leven van Guido Gezezella door Cesar üezelle. Prijs fr. Weeral een boek over G. Gezelle, hoor ik rechts roepen. Werd er dan nog niet ge- noeg geschreven over onzen grooten dich ter? verwijt men links. Waarom dat misbaar Zoolang er iets nieuws te zeggen alt over een figuur als G. Gezelle, dan is het maar juist en billijk dat er over geschreven worde. En dit boek van Cesar Gezelle brengt ons wat niejiws is hij immers niet de geschikste persoon om het ons te melden Het boek doet ons Gezelle beter kennen als mensch, te mid den van zijn omgeving, wat van het aller hoogste belang is om hem, als dichter, be ter te begrijpen. Het land van Gezelle? Ons land, ons Westvlaamsche land, al de plaatsen waar üezelle kwam ep woon de Brugge, Kortrijk, Roeselare, Zillebeke; elke plaats getypeerd naar zijn eigen aard en uitzicht, en in verband met Gezelle's leven. Het leven van Gezelle? Niet een droge biografische opsomming, maar boefende trekken uit het intieme leven van den dich ter. Een nieuw boek over Gezelle, in den vol len zin des woords. Het komt juist op zijn tijd, nu vooral, dat van verschillendezijden voorbereidselen gemaakt worden om den dichter te herdenken. Een boek om te bezitten, maar vooral om te lezen ii i <i Werden op 17 December 1927, door Mgr. Waffeiaert, in de hoofdkerk van Brug ge Priester gewijd Carpentier André, Kortrijk; Coucke Ge rard Oostcamp; CouckeMarcel, Ingelmun- ster; Denys Gerard, Iseghem; Eevery Je- rootn, Uitkerke; Gheysen André, Htule; N'acssens Jules, Waereghein; Nolf Hilaire, Thorhout; Pombreu Pierre, Brugge; Roo- rijck Jozef, Hoogstade; Tyberghein Jan, Brugge; Van Canneyt Abdon.Gits: Vander Stichele Gilbert, Bisscghem; Vanpoucke jozef. StaceghemVan Ryckeghem Antoon, Ingelmunster, Van Haveroeke P. Iseghem. Werden Diaken gewijd; Breyne Leopold, Vper; Demeester Nor- bert, Deerlijk; Deneweth Antoon, Meulebe- ke; Denorme César, Veurne; De Schee- maecker jozef, IseghetnMahitu Leo, ühe- luwe; Putman kloris WaeregheinVanden Broucke Victor. Meulebeke; Vanden Poel Gilbert. Wacken; Van Walleghem Frans, Zonnebekc. Werden Onderdiaken gew d: Ghyssaert Jan. Brugge; Larnote Marcel. Staden; Lernout Alben, üheiuwe; Mest- dagh Jozef, Moorslede; Naert André, Moes- kroenNotebaert Jozef, VperRemaut Hen ri, LedeghemSpruvtte Adolf, Rumbeke, Stemgée Gustaaf, Ostende; Suyckers Hec tor, Assebrouck (Brugge) Van Cayseele Eiorent, Zonnebeke: Van Isacker Jozef, tleyst-aan-Zee; Van Maele Maurits, Brug ge; Vrielinck Uskar, Meenen. Leening van 1923 Dinsdag morgen heeft in de Nationale Bank te Brussel de 55e trekking plaats ge had der leening van de Verwoeste Gewes ten 1923. Reeks 216653 Nr 1 wint 500,000f. id. 4650 Nr 5 wint 100.000 f. id. 103866 Nr 2 en 207884 Nr. 5 winnen elk 50,000 f. De andere nummers van deze reeksen zijn uitkeerbaar met 550 fr. Oostvleteren Op Drie Koningen dag zal er een voordracht gegeven worden met lichtbeelden, over Het Leven onzer jon gens, aan den Ijzer, eer het werk der Bede vaarten. Dat iedereen, van nu al, dien dag vrij houde, oin daar naartoe te gaan luistereren. Elverdinghe Vlaamsche Bond en V. O. S. Zondag laatst, was er gewone vergadering voor den Kath. VI. V. O. S. en B. V. S. Een veertigtaai leden waren ko men luisteren naar de zeer leerrijke uiteen zetting van den H. proffessor R. Deb. gaf over Staatsbestuuren grondwet. Zulke ver handelingen zijn degelijk onderrichtend voor ons volk. Tot een volgende maal, heer R. Deb. N. B. Nieuwe leden kunnen zich ten allentijdedoen inschrijven in het «Vlaamsch Huis». Heden Kerstdag te 5 uur in het Vlaamsch 1 luis opvoering door de Vlaam sche Tooneelgroep van 1) Nagoro, drama in 3 bedrijven, 2) Een gelukkig ongeluk, klucht in 1 bedrijf. Maandag 26 December zelfde pro- grom ma. Brielen. Vanaf 19» dezer is het Vlaamsch 1 lui> weer heropend tot spijt van wien 't benijdt. Sint-Jan. Vandaag Zondag te 3 1 2 uur algemeene vergadering voor de leden onzer afdeeling Vlaamsch Nationaal Ver bond in ons lokaal bij A. Balduyck. Dagorde: 1. Uiteenzetting der werking van verloopen jaar. 2. Aanbetaling der bij drage 1928. 3. Bespreking over de inhuldi ging van de Vlag en Lokaal. 4. Voordracht over Amnestie. Burgerstand 11-18 December; Land bouwer Vermeulen zag zijn gezin verrijkt met de geboorte van een dochtertje Pola. Roeselaere Sam. Ven. V. O. S. 29 Statieplaats Roeselaere. Op Zondag 25 Dec. zijnde H Kerstdag Monsterprijskainp in het bieden. 1 500 fr. prijs gewaarborgd ver deeld als volgt: 500 - 30U - 150 - 125 - 100 75 - 50 - 40 - 30 - 25 - 25 - 20 - 20 - 15 - 15 - 10 Inschrijving in 't lokaal tot den dag der kaartmg te 2 1 2. Begin stipt te 3 uur. Inleg 4 fr. Poperinghe Vlaamsch Krais De voordracht van Apotheker De Poorter uit Iseghem werd door 'n dertigtal leden bijgewoond, n Aangename lesgever toch, H.De Poorter, met rake beschouwingen, en hoogst belangrijk onderwerp: «Vergifti gingen en eerste hulp». Daarmee gaan we reeds vooruit in afwachting der regelmati ge lessen die zullen worden ingericht. Notaris Van Eecke verwelkomde endank- te den geachten spreker en de opgekomen leden. Er werden nog eenige nieuwe in schrijvingen opgenomen zoodat we thans 45 leden tellen. Het Komiteit Is - DePoperinghe naar Kathoiiek - Het is goed dat de Nationalisten 'n breeden rug hebben. In woorJ en schrift zijn ze door de libeiale Gemeentebelangen aangevallen, soms wel op ongemeen brutale wijze want dat de Nationalisten hen durven de warrheid zeggen, dat maakt hen woedend en brutaal. Nu,die menschen zijn daarmee in hnnnen rol. Sinds 'n paar weken nu trekt De Pope- ringhenaaraan 't zelfde zeel met de Geineentebelangers en 't schijnt ons hoe langer hoe meer dat zij eerst goed in zijnen rol zal zijn als hij met Dr Brutsaeat en de Liberalen de ordepartij «Partie de l'Ordre» zal hebben verwezentlijkt. Daar gaat het toch naartoe dat is al te klaar voor wie de oogen goed opent. Wat kwam er sinds eenigen tijd aan strijd tegen de liberalen vanwege Dr Brut- saert-Poperinghenaar Hoe gedroeg zich Dr Brutsaert toen de Nationalisten samen met de christene werklieden de erkenning eischten van gelijkheid voor vrij en offi cieel onderwijs Hij stond aan de zijde van den Burgemeester en verdoezelde en verkabbelde met hem mee hij verbrak zijn gegeven woord. Waar bleef Dr Brutsaeat als Carpentier in naam der Katholieken de erkenning vroeg van 11 Juli als officieel feestdag Wij zeggen in naam der Katholieken Hij was afwezig en verloochende de zaak door te zwijgen als de liberalen beweerden dat D' Brutsaert niet akkoord ging daar mee. Nu, Zaterdag laatst als 't er nog eenszou stuiven was Dr Brutsaert ook wcerafwezig. Nietwaar Poperinghenaar,gezijt metötis akkoord, ook met de Christene werklieden en de Katholieke leidersom te zeggen (na-* tuurlijk bij afwezigheid van Dr Brutsaert) dat de doenwijze van Dr Brutsaert nood lottig is voor de Poperingsche Kath. par tij? Nietwaar we zijn het allemaal eens Ge zult dat toch niet loochenen hé? Otmoeten we een klein verslag geven over wat er ge beurde tusschen of achter de schermen sinds een jaar. Nu ja, we weten 't wel, ge noemt u zelf 'n fjnancieblad, (verklaring van Val. Sau sen) verdedigend wie 't meeste biedt, 't Is niet lang geleden dat ge 't luide verkondig- det dat ge U geen Katholieke politiekmeer aantrekt, 't Gaat er bij u dus. enkel om de centen? Hoe moeten, we dan gaan. oordee- len over uw geschrijf? En nu vragen wijIs de Poperinghenaai: Katholiek? Is Dr Brutsaert Katholiek Wie zijnde Katholieken in Poperinghe, dat is: Wie strijdt voor de Katholieke zaak Wie durft er? Wie verdedigt het vrij Katholiek Onderwijs? K. V. N. V. Afd.Poperinghe Naschrift Wij, zijn h.et eens met den schrijver van het degelijk artikel, in de- De Vpersche Bodevan Zondag laatst en zullen ons hier ook niet wagen aan discus sie over den fond van het eerste artikel uit De Poperinghenaar Om dien fond ook ia het niet te doen.... en tot bewijs„. zie maar het tweede artikel van Zondag 18 December in De Poperinghenaar» onder zelfden titel als het eerste namelijk Mo gen de Vlaamsche Nationalisten zich nog katholiek noemen Hier is politiek en geldzucht aan 't woord en... zijne ooren steken uit... de man uit de üasthuisstrate veroordeelt al wat concurentie is voor zijnen winkel of voor "t politiek kraam geen geldschieters, 't Is verstaanbaar voor wie hem van dichterbij kent. Hij gedenke nu echter ook dat wij onze Kristene plichten willen vervullen zonder door politieke tusschenspelers te worden

HISTORISCHE KRANTEN

De Ypersche bode (1927-1928) | 1927 | | pagina 3