S I N X E N
1
1
Éi
NiEUWS- EN AANKONDIGêNGSBLAD.
Arbeiders Arbeidsters
27 Jaargang. Nr 74.
Prijs per nummer 30 centiem
Zondag 27 Mei 1928.
Beheer en Opstel: Statiestraat, 39, Yper. Postcheckrekening: 2131.97. (Rud. Claeys.)
Een passende Ontmaskering
\ertrouwl de verdediging van Vlannderens
volksbelangen aan BEWI STE Vlamingen
BBEEKT HIK BA\i)EX
Zarsd«#g 3 Juiti; krijgt I daartoe nog eens
een gednebt wapen in de band.
Misbruikt bel niet, en ziet bieronder waar en
boe gij bet ijoed gebruiken knnt.
3
Piaaisvervangsnae Karoidaien
Dus TWEE-MAAL DOPPEN ééns boven Florissoonc en
eens boven Desramault.
Abonnemtnuprijs
16 fT. 00 per jaar.
y tr. per half jaar.
5 fr. per drie maanden
Buitenland 25 fr.
Men abonneert op alle postkantoren.
Aankondj-ongin bij overeenkomst.
Tarief op aanvraag.
DE men
Alle nieuws moet tegen den
Donderdag ten laatste inge
zonden worden.
Naamlooze artikels worden
niet opgenomen.
'crsch ijnt Wekelijks
Sinxen is het feest van den f I. Geest.
I let herinnert eerst en vooral aan de
groote gebeurtenis, die in hare verrassende
werking het schoonste bewijs blijft hoe het
ontstaan der H. Kerk Gods werk is, het
werk van den f I. Geest.
De eerste geloofsverkondigers zijn werk
tuigen bovennatuurlijk uitgerust, en die al
de dagen van hun verder zoo bewogen
levtn vóór de aardschemensclien en mach
ten stonden als wezens van een ander slag,
van een ander maaksel de Geest Gods
vervulde ze, de Geest der vurige tongen...
ze bleven de tastbare bewijzen ervan dat
de II. Geest 't meiischelijk wezen verbo-
vennatuurlijkt, hermaakt tot aangenomen
kinderen Gods en erfgenamen des hemels.
Wat kon op die menschen, dien de drift
van den Sinxenstorm dreef, dreigement en
verbod.
Gij stoort de openbare orde! zeiden
de vetbezoldigde kampioenen van 't ver
goddelijkte romeinsche staatsgezag, en met
hen de joodsche sycophanten, die de wet
en de machtvoerders zochten te gebruiken
om er die onwelkome vernieuwers mede
neer te slaan. Maar wat hielp het? Wij
kunnen wat we gezien en gehoord hebben
niet zwijgen Non possumus,1 Geen
geeseling ten bloede, geen gevangenneming
geen marteling, geen dood, zullen hunne
werking stremmen, omdat ze is de werking
van den Geest Gods, van Hem die beloofd
had met zijne volgelingen te zullen zijn tot
het einde der eeuwen.
Daarop steunt de kerk van Christus,
daarom kan ze niet vergaan. Op Sinxen kan
telkenmale de kerk den weg van eeuwen
overschouwen dien ze op de goddelijke
belofte vertrouwend heeft afgelegd. Die
weg kruist en herkruist andere wegen, het
rijk Gods hier op aarde zag zoovele andere
rijken staan, ontstaan en vergaan. Te begin
nen met het roomsche rijk dat binnen zijn
grenzen den nieuwen godsdienst niet wilde;
en zie, juist in 't midden van dat rijk is lie
dat de zetel van 't christendom gevestigd
werd. Geen eeuw of een troon wordt ge
sloopt de tijd verslindt de steden, geen
tronen blijve i staan een uitgezonderd,
de troon van Christus plaatsvervanger op
aarde. De legerbenden sneven, een volk
zal niet vergaan Welnu daaraan kan
men met recht twijfelen rijken begeven,
landen nemen andere vormen, grenzen
blijven willekeurige scheidingslijnen, talen
zelfs verdwijnen of vervormen zich zeg
gen we gerust dat aardsche instellingen de
eeuwen niet trotseeren, en geen volk zeker
is tientallen eeuwen als volk geteld te zul
len worden alleen die maatschappij die
't eeuwige heil te doen heeft, die Christus
heeft tot stichter en van zijn Geest is be
zield zal alle landen en volken overleven
en de eeuwen tarten. Wij minder dan
iemand zullen pleiten voor 't overganke
lijke aardsche! Inrichtingen, wezen het
landen ja vaderlanden, die niet uit natuur
lijke stroomingen en verwantschap zijn
ontstaan, maar 't gevolg van tijdelijke bere
keningen-en statenbelangen schijnen ook
gedoemd het eerst te zullen vervallen;
maar zelfs een stambewust volk en eene
ééntalige gemeenschap is niet iets onver
gankelijks. (insidealleen de Kerk aan
zien we als zoouamg
Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor
Christus willen we daarmede geenszins
het tijdelijk belang huldigen ten nadeele
van het eeuwige. We dienen Christus als
Vlamingen anders schijnt ons onrede
lijk - en die dienst is onze eerste en hoog
ste plicht het eeuwige is voor allen het
hoogste en het eerste, en ja ook Vlaande
ren is eene vergankelijke aardsche gemeen
schap die niets is ten aanzien van 't lijk
Gods. Wat zullen we dan zeggen van die
andere aardsche scheppingen die maatwerk
zijn van staatslieden ten gunste, niet van 't
volk waarover het beschikt, maar van
vreemde belangen en heerschers
Het is telken jare voor alle oprechte Ka
tholieken een ware vreugde, gemengd met
dankbare fierheid, de afkondiging door
Paus Leo XIII van zijn wereldbrief «Reium
Novarum te herdenken.
Omdat zij katholieken zijn, bewust van
hun plicht in de maatschappij het zaad te
zaaien en de wereld tegen de dwalingen,
zoowel tegen de nieuwe als tegen de oude
te beschutten, zijn zij den geest der voor
gestelde katholieke oplossing van het maat
schappelijk vraagstuk geestdriftig bijgetre
den, dien nieuwen geest die rechtstreeks
gericht is tegen het liberalisme, oorzaak
van de akelige en onverdiende wantoestan
den waaronder de werkende klas zuchtte,
en tegen het socialisme, verkeerd en nood-
lottig geneesmiddel.
Zonder een verandering van geest was
er geen redding te verwachten, en die geest
kon geen ander zijn dan deze van de katho
lieke leerstelling.
Indien God geen antwoord geeft op
het sociaal vraagstuk, had Veuillot ge-
schreven, zal niemand er een voldoend
antwoord op geven.
Dat heeft Paus Leo XIII ingezien, en
daarom heetthij, met het schier onbegrensd
gezag dat het zijne was, op dit antwoord
van God gewezen.
't Was in 1801 dat hij tot de katholieken
een allerdringendsten oproep richtte, die
als een noodklok over de w ereld klonk.
Eenieder schreef hij, heeft zich aan te
c gorden voor zijn taak, en wel met groo-
ten spoed, opdat de kwaal, reeds van zoo
grooten omvang,niet ongeneeslijker wor-
de door het di alen met het geneesmiddels
Als er ooit een vingerwijzing geweest is,
die dringend gevolgd en algemeen moest
aangenomen worden, was het dus wel de
ze voor alle katholieken moest zij de
beteekenis hebben van een onvergankelijke
goddelijke boodschap van actie en aposto
laat
En anderzijds, als er ooit eene vermetel
heid van wege katholieken bestaan heeft,
dan was en dan is het heden te dage
nog deze vingerwijzing, deze goddelijke
boodschap, te veronachtzamen, ja, zelfs te
gen te werken.
Zijn er wel katholieken gevonden ge
weest die zich aan deze misdadige verme
telheid bezondigd hebben Zijn er nu nog?
Het antwoord op deze dubbele vraag
vinden wij in een open protestbrief van het
Algemeen Christen Vakverbond van Bel
gië aan den voorzitter van de Federatie der
katholieke kringen, en waaruit wij hieron
der eenige uittreksels weergeven tot stich
ting onzer lezers, en tot beschaming van
de Vlaatnschhaters.
I Idtnidi ren litjl (jtddi;ish rd in de boeien van de
sociale ellende waarin hel door de bclgiscbc par
tijen om België geklonken werd.
werkelijke ktiiiiliilnh it
Florissoone Isidoor
m
Waignein Karei
Logie Cyriel
Desramault Julien
M
Lewyllie Jules
Dael Marcel
Voor het VI. Nat. Vakverbond Meester CLAEYS, afgesteld onderwijzer, Yper.
Wij hebben reeds al het nadeel
ondervonden, dat de federatie der katho
lieke kringen van bij de verschijning van
RerumNovarum in 1891, niet onverho
len en geestdriftig voor die heerlijke
maatschappelijke leering der H. Kerk is
vooruitgekomen.
Ge zoudt ons toch eens duidelijk
moeten zeggen op welke wijze gij in de
federatie, uwe verplichtingen tegenover
de arbeidende klas hebt vervuld. Welke
lessen hebt gij benuttigd uit de kerkelijke
leering om aan de rijke menschen die
met hun kapitaal betrokken zijn in groote
handels- en nijverheidsmaatschappijen,
voor te houden dat hunne sociale ver
plichtingen verder reiken dan tot het op
strijken van hooge dividenden, dat er
verdienstlijker bezigheid is dan het knip
pen van vervallen koepons
Wij gelooven niet te overdrijven
wanneer we zeggen dat de ergelijke mis
standen en de slechte verhoudingen in
het maatschappelijk leven, en niet het
minst de verderfelijke voorbeelden van
de groot-industrieelen van alle kleur, in