- Nieuws- en Aankondsgincsblad.
o. l. vr. hemelvaart
Nationalisme en Nationalisme.
S
2r Jaargang. .V 85
Prijs per nummer 30 centiem
Zondag 12 Oogst 1928.
Versch ijnt W ekelijks
Beheer en Opstel: Statiestraat, 39, Yper.
Postcheckrekening: 2131.97. (Kud. Claeys.)
Warden Oom.
Bond van het heilig hert
Algemeen inricht voor Augustus 1928
De Katholieke opvatting der Vaderlandsliefde
Zijl <;ij reeds ingeschreven voor de beevaart
naar Diksnuiide? De reis kost slechts
Vertrek Q uur.Terug in Yper: om 7 uur.
3 m
öoterstraat, 50, YPcR.
FefBe Jonfcheden!
Abonnementsprijs
16 rr. M per jaar.
9 Ir. per half jaar.
5 fr. per drie maanden.
Buitenland 25 Ir.
Men a bon neen op alle postkantoren.
Aankondigingen b. overeenkomst.
Tarief op aanvraag.
DEM
Alle nieuws moet tegen ilen
Donderdag ten laatste inge
zonden worden.
Naamlooze artikels worden
niet opgenomen.
Vrouw, ziedaar Uwen zoon, Zoon, zie
daar Uwe moeder.»
Van Jesus'bleeke lippen vielen deze woor
den, midden de verwenschingen van het
verblinde, door misleiding-opgewonden
volk, ook midden de beschimpingen van
jaloersche rabbijnen en hooveerdige pha-
rizeërs.
Van al de woorden die daar gezeidvan
al de uitroepingen die daar uitgegalmd
van al de verwenschingen die daar gesist
werden, is er niets gebleven, niets dan de
woorden van den Gekruiste. Van al de ja-
loerschaards, van al de hoogdravers,- rij
kaards, hooveerdigaards, bezitters, gezetel-
den en schijnheiligaards, die daar domi
neerden en alles te zeggen hadden is geen
overlevering gebleven, niets, alleen an het
Lam dat door hen geslacht werd aan het
kruishout, alleen van Hem, die was, is en
blijven zal, alleen van Hem: de Waarheid,
Christus, de Eenige! Christus-Koning, die
draagt hemel en aarde. Van het eigenlijke
volk dat daar stond, werktuig in de klauw
van rijken en grooten, misleide kudde, is
geene overlevering gebleven, niets, dan
Maria, Johannes en Magdalena.
Nu laten wij de overlevering verhande
len:
Na Jesus'dood, dit volgens Zijne aanma
ning, in stervensnood uitgedrukt, gingen
Maria en Johannes samen wonen als moe
der en kind. Ze leefden in o.iderlin ge teê-
te liefde van hunnen Heer. Die zegt Jezus,
zegt liefde, die zegt Maria, zegt liefde; die
zegt Johannes, zegt liefde, zegt liefde in ge
nade, zegt schoonheid en edelheid en vol
maaktheid, zegt dit, wat den mensch alléén
kan volmaken: liefdein verstand en gena
de, leidend tot alle opofferingen.
Vooraan in de twintig jaar leefden Maria
en Johannes samen en dan werd Maria zoo
verteerd van liefdeverlangen naar heuren
Heer-Zoon, dat ze, zooals het ergens ge
schreven staat, als een rijpe, van-zon-door-
schenen en verzengde vrucht, uitleefde.
Door de Apostelen in groote droefheid,
werd ze piëteitsvol begraven en als een ge
meenzame moeder bitterlijk betreurd.
Drie dagen na de begraving; openden
de Apostelen het graf en vonden het ijl,
maar wijl ze verbaasd, ontdaan en onthutst
op het ijdel graf staarden, hoorden ze won
dere zangen door onzichtbare kooren uit
gevoerd Maria was ten hemel gevaren.
Maria, ten hemel opgevaren zijndeisdus
wel verrezen, want verrijzenis beteekentuit
den dood opstaan met ziel en lichaam. Zoo
'is de Moeder Gods eerst verrezen en dan
ten hemel gevaren en dit kon ze, wijl ze
subtiel was, al neemt men ook aan, dat ze
door engelen ten hemel werd gevoerd.
Zoo is Maria, haar Goddelijke zoon en
God-Mensch uitgezonderd, het eenigmen-
schelijk wezen, dat ften volle de vruchten
geniet van de verlossing,ons doorden Hee-
re Jesus gebracht. Door zijn lijden en dood
herstelde Hij ons in de heiligmakende ge
nade en bracht ons ook het leven des
vleesches, doch door den vloek Gods, om
de zonde, moet ons vleesch den dood on
dergaan tot den jongsten dag, dit is de dag
der opstanding uit den doodslaap. Enkel
dan zal ons vleesch de volle herstelling
door de verdiensten van den Zaligmaker
erven.
Om het lichaam zijner Heilige Moeder-
het tabernakel dat Hem droeg - door ver
rotting te vrijwaren, schonk de Zaligmaker
haarde volheid der herstelling. Hij schonk
haar ook de volheid van den loon en van
de glorie in den hemel, waar ze troont de
allernaaste van Hem, als Koninginne van
hemel en aarde, als Middelares en Uitdeel
ster zijner genaden.
Verledene week ontvingen wij het volgende briefje
Apostolaat des Gebeds
In den laatsten tijd hebben geweten-
looze journalisten van het vaderland een
t afgod gemaakt die boven alles staat
boven godsdienst, boven rechtwien
alle middelen toegelaten zijn om zijn doel
te bereiken. De haat tegen den vijand
wordt stelselmatig aangepredikt al zijn
gebreken worden aangedikt en veral-
gemeend. De goed begrepen vaderlands-
liefde is iets schoonsweende Christus
niet over Jerusalem Redde de Heilige
Jeanne d'Arc niet haar land Maar het
c hedendaagsch nationalisme (of staatsaf-
goderij) (N.V. D. R.) zooals 't bijna overal
voorkomt,is een stelselmatig opheme'en v.
eigen volk, een erkennen van den Staat
als laatste doel van den burger...
Kerkelijk goedgekeurd.)
Waarom drukken wij dat briefken Om
drie redens
Ten eerste. - Nog nooit wierd er dui
delijker bepaald wat de Kerkelijke Over
heid verstaat door ongezond Nationa
lisme Zulk Nationalisme is dus:
Een erkennen van den staat als laatste
doel van den burgerof staatsafgoderij.
Nooit hebben de Vlaatnsche Nationalis
ten zich aan die zonde pliclrtig gemaakt.
Integendeel, want juist omdat zij zich van
die zonde vreemd houden, omdat zij van
België geen afgod willen maken, worden
zij valscheiijk beschuldigd, gelasterd, ge
broodroofd.
Wie zijn dus de plichtigen 't Boven
staande briefke zegt hetDe plichtigen
zijn die gewetenlooze journalisten welke
v.België een afgod hebben gemaakt, die
boven alles moet staan, boven godsdienst
en boven recht en voor wie alle mid
delen toegelaten zijn om hun doel te berei
ken Bij dit lezen, wie zal er aan de
Nation Beige niet denken Aan de
Libre Belgique en tutti quanti
Die journalisten en hun lezers en aan
hangers, zullen zij nu bij het lezen van
bovenstaand briefke toch eindelijk inzien
dat zij de veroordeelde Nationalisten zi'n?
Zullen zij eindelijk hun schuld bekennen
Zullen zij nu ten minste, op die nieuwe en
dringende smeeking der Kerkelijke Over
heid hun stelselmatig hatelijk schrijven
staken Staken hun helsch oorlogsvuur uit
te branden op hen die hunne lafheid met
hun bloed betaalden
God gave 't, maar wij vreezen van neen
De haat wordt zoo moeilijk uitgedoofd...
Daartoe is moed noodig, schuldbekentenis,
vernedering, en bezitten zij wel nog iets
van deze deugden Wie weet of ze niet
beweren zullen dat de Vlamingen het zijn
die Vlaanderen willen verafgoden
Maar neen, dat is mis, dat is valsch
Vlaanderen beminnen is iets schoons
En gelijk Jezus uit liefde voor Jerusalem
over Jerusalem weende om zijn zonden
en nakenden ondergang. Zoo ook uit
liefde voor Vlaanderen, uit christelijke
Vaderlandsliefde dus, gevoelt de be
wuste Vlaming een overgroote droefheid
om Vlaanderen, omdat het, nu nog zoo
edel en zoo schoon, bedreigd staat zijn
eeuwenouden adel en schoonheid, ge
groeid uit den wortel en aan den Stam van
zijn vastgeloof enzijnezuiverezeden, te zien
ten ondergaan.En uit die uitberstende droef
heid, is de wil,de onweerstaanbare wil ont
sproten om Vlaanderen te redden, om
Vlaanderen los te trekken uit de banden
waarmede de vrijmetselarij het verwurgen
wil. Daar is de strijd uit christelijke Vader
landsliefde, verstaat ons goed cn die strijd
zal nu gaan op leven en dood Vlaande
ren moet aan Christus blijven, cn 't zal
en daarom willen wij dat Vlaanderen
recht geschiede
Ten tweede. Velen onder u Vla
mingen, lezers en lezeressen van De
Ypersche Bode zijn lid van het Apos
tolaat des gebeds wij vragen het u,
beantwoordt aan de begeerte der Geeste
lijke Overheid, en bidt dagelijks het voor
geschreven gebed, opdat het gewenschte
doel bereikt worde.
Ten derde. Lezers en lezeressen,
het zal u goed doen te vernemen dat wij,
die Vlaanderen lief hebben om Ood, de
katholieke opvatting der Vaderlandsliefde
bezitten.
Een H. Hart bonder,
vriend van De Ypersche Bode
■■■■■■■BH
GROOT SCHOE\ i<] X KLEIN
Let goed op het adres
h\ DE.\ POSThOORS
o
OVERGROOTE KEUS VAN
Mans-, Vrouw- en Kinderartikelen
Allen van eerste hoedanigheid
Schoenen op maat.--Allerhande herstellingen
KOMT ZIEN EN OORDEELT.
■■■■■■IIIIRRIBBSC
Toen Maandagavond de Vlaamsche Har
monie haar concert sloot met hetspelen van
het Engelsch volkslied, hebben een half
dozijn beschaafde snotneuzen van franskil-
jonschen huize hun averechtsche «culture
latine beleden ze hebben gebeurelda
bas les boches! vendus! traitres! en ze
hebben daarop moord en brand geroepen
om de «brabamjonne», als eerherstel voor
het affront. Dat is de nieuwerwetsche
«culture latrine» van Ypers treffelijke
jeunesse dorée» met fascistische sausover-
spoeld Die kleine Mussolini'szijn daar
na, zonder hun pint uit te drinken, haastig
zeere weggespoeterd van het terrasvanden
Sultan, diepe in de achterkamers van hun
burcht, 't Was tijd ook want de Vlaamsche
vuisten jeukten geweldig!
Dat is de simpele gebeurtenis. Maar nu
de korte en klare vaststellingen
1. De Engelsche bezoekers begrijpen
niet waarom hun nationaal lied uitgejouwd,
wordt, omdat het gespeeld wordt door de
Vlamingen. Ze weten nog niet dat defrans-
kiljonsche vriendschap voor Engeland als
grens heeft den zoom van hun geldbeurs,
en dat Vlaamsch-Engelsche onbaatzuchti
ge vriendschap voorde Ypersche bastaards
eene pest is. Daarom werd hun lied, schal
lend uit Vlaamsche speeltuigen, brutaal en
onbeschoft bejegend door dien hand
vol Viannschhatende wiestergaais.
2. De Ypersche politie heeft een zonder
linge opvatting van haar taak: ze stond op
vijf stappen van de schreeuwende ruzie
zoekers. Ze roerde niet tegen die rustestoor-
ders. Integendeel ze kwam de verontweer-
digde Vlaamsche toehoorders ingewandeld
op gevaar af daar, verre van die rijke scha
vuiten, moeilijkheden te verwekken. De
schreeuwers konden gerust voortzuipen:
de Vlamingen moesten bewaakt worden!
Geen enkel proces-verbaal tegen die pro
pere broekventjes! Onze Ypersche politie
heeft reeds lang haar naam gemaakt, op al
le gebied. Maar, en dit is ernstig gezeid
ze ZAL hare oude handelwijze en hare
anti-Vlaamsche opvatting MOETEN ver
anderen.
Qm te beginnen, Mijnheer de Burge
meester, hoofd van die ouderwetsche poli
tie, gedrild door Vlamingfretters, gij wordt
hierbij verwiitigd. Den naasten keer zullen
er brokken afvliegen, en gaan de Vlamin
gen zelf de vrijheid en de orde handhaven
op den eigen Vlaamschen grond, al krui
pen er hier ook eenige dozijnen viezige
franskiljonsche slijmslekken. - Die Vla
mingen zullen dan gestraft worden,
zegt ge Och man, dat nog bij de restc
van 't onrecht! Borms, onze kloeke broeder,
hij zit er al schier tien jaar, voor zijn en ons
gedacht.
Hoofd van de Ypersche politie, goed
verstaan dus gij zult uw politie-officieren
leeren dat er andere tijden aangebroken
zijn, in Vlaanderen, óók hier in Yper, en dat
zij ook moeten andere manieren krijgen.
Gij zijt hun baas, en U stellen wij verant
woordelijk, van den eersten keer dat uw
zonderling keurkorps schabletters nog,
openlijk of verdoken, de wanorde be
schermt