1 ra De Processie van Boetvaardigheid te VEURNE '^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIW 11! .211? 9 1H i! voor v£üRnE,Dimzoê/ few OM1 Kermisfeesten luJ. 51 3. 3 fflaats-s I l CT i Abonnementen KALENDER Van De Week 1 Aankondigingen 51 Stad Diksmude Voor God, Taal en Vaderland. ijl 1926 J 1 1 A VIJFDE JAAR Nn 30 Prijs 15 eentnemen ZONDAG 25 JULI 1926. 1 - volgens overeenkomst 1 F— MAANGETIJDE Zaterdag 31 Juli, laatste kw. r Drukker-Uitgever, Jules Vanblaere-Dccaestecker, Dixmude, Postch- 72 428 LACHEDINGEN neen ik, ge- de drank. gint. dikwijls GEDACHTEN zicht onder de cagoule vterduiken? bevaar- Mengelwerk van De Yzerbode N1 6 1. DE SINT NICOLAASKERK. HET OUD-DIKSMUDE algemee- '(’t vervolgt) W)0R DRACHT GEHOUDEN IN HET DA- VIDSFONDS DEN 25 JANUARI 1926. Die den visch wilt, Moet ook dé graten willen. de ne- Zondag 1 Oogst Jaarlijksche BOLLING in de «Villa Blanche» Leegéweg. Woumenstraat RINGSTEKING PER VELO, 70 frank prijzen. Alle ingezonden stuiken, ’t zij dat ze gedrukt zijn of niet blijven eigendom van den op- stelraad. Naamlooze stukken worden nooit in acht genomen. Om 5 uur, luisterrijke VOLKSFEES TEN in de wijk «Nederig maar Deftig», S5S5 op, ge- storting' is treffend en het foorespel. de muziek ter markt de roezemoes van de menigte uil binnen van het Iedere boeteling om zichzelf bekom merd, ziet1 naar geen buurman om. Daar komt de boetelingen-stoet ach ter de gordijn van den tempel, dié k» scheurde wanneer Kristus van op zijn Kruis den la.ats.ten snik gaf en, mét een stem als een klok, uitriep, «Heer in uwe handen beveel ik mijn geest.» Een massa. volk sluit den volksboe- tegang, die rond 6 uur. de kerke weder binnenvaart. Pas is de procemie in en rond de kerk uiteen, en de tegen- storingros treffend tsn aangenaam en herbe- ’t Is kermis, lijkt aan allé rechts van leven dit wezens - Heer GEO GOETGEBUER zal niet sprekelijk zijn op 25 Juli, daar hij dan ie Brussel moet zijn op het Con gres der Krisfene Wérkliedenorgani- satie. Prij.0 voor 1 Jaar voor 9 maanden voor 6 maanden voor 3 maanden Per nummer 0,15 fr. 8.50 fr. 6(50 fr. 4.50 fr. 2.50 fr. Zondag 25 Juli om 3 u., Groot SPORTIEFFEEST gegeven door de Football-Club, Diks mude» op hun terrein. (Tramdepot). Om 8 u. ’s avonds, Prachtig VUUR WERK afgeschoten door M .Deriema- cker. en die van Vémtne Vlaamsche kermissen. Maar niet om te genieten van het leu tige dier vermaken, wgar men ’s volks hoedanigheden en gebrekén kan béoor deelen, is men naar Veurne opgereisd waar, over dén middag, een smokkel- regten iedereen spijtig aandoet. Van bij verre is men in ’t schoonst eigenaardig vlaamsch steed je van heel Belgie aangekomen cm er bij te wonen de Processie van Boetveerdigheid wel ke jaarlijks te Veume plaatts heeft den laatstén Zondag van Juli. - ■- - -w De aankondiging ervan, overal uitge plakt, luidt: «Deze processie, éénig in 'haren aard, dagteeként van 1644. Haar doel is eerherstel door openbare boet- véerdigheid. Zij bestaat uit 40 groepen, die het Oud en Nieuw'Testament ver beelden. Dinsdag 27 Juli Om 6 uur, Prijskamp met de JAS KA ART, ter herberg «Au Petit Paris» bij K. Vandecaspeele, Woumenstraat. Titei.nf), trams, auto’s, auto-cars, te Veurne binnengevaren, zetten bij de vleet menschen af. De toeschouwers links en den omgang opeengepakt, lijden in hun hart mede, alle vertolken medelijden en ontroering- Hun nieuwsgierigheid wordt nog meer geprikkeld door de groep der kruisen die traag, heel traag in aantocht ie. Het opschrift dat deze groep vooraf gaat, luidt: «Zijn kruis wel dragen is Gcde behagen.» De vele kruisen, klein en groot, botsen tegen ^elkaar, wiogewagelen tegen den grond. Wie zijn ze, die zioo- als in de gevangenhuizenhun aange- ’t Meeste profijt, dat is ’s Nuchtens niet eten ’s Noensi niet koken ’s Avonds den ovérschot stoven. Maandag 26 Juli, Groote RINGSTEKING PER VE LO voor alle liefhebbers, gegeven door de wijk «Achtervroetl»Woumen- en Molenstraten: 125 FR. PRIJS. In schrijving vanaf 4 uur in dé «Zon» bij Leon Delameilleure.om 5 uur vertrek en aankomst bij Fr. Cappoen. Voor de tweede ronde. Vertrek bij E Bogaert en aankomst bij P. Vanderhaeghe, Prijsdee- lingbij E. Sinnaeve daarna: VUUR WERK en OPSTIJGING van de bal lon «Go Ahead». 6 luchtvaarders zullen den tocht mee doen. Deze feesten zullen opgeluisterd wor den met de welwillende medewerking van het Muziek «De Kunstbroeders» le Prijs 1926, Festival Duinkerke. En dan volgt: de vertooning van het pijnlijksfe drama dat de wereld c.cit heeft gekénd: het lijden van Onzen Heer Jezus Kristus. worden in alle postkantoren en bij alle postboden aanveerd De 'bazuinen blazén: alles valt stil op de markt, de wolken "aan open en naarmate de processie voörtgaat, wordt het blauw in den hemel. Zotten blijven zotten Al drinken ze, uit gouden potten. 0 We zijn getuigen van een der ge- heimspelen uit de Middeleeuwen wan neer het voorvaderlijk geloof diep, zéér diep in ieder hart, in ieder huisgezin, in ieder gemeenschap geprent lag. bloeiend waren. In den beginne. hieJip.de baarheid der haven daar veel aan. x In de opsomming der oorlogsboete die de Vlaamsche steden te betalen hadden ten gevolge van het verdrag van Athiers in 1305, zien wij dat Diksmude belast is voor 8960 ponden, bijna voor 30Ö0 pond meer als Nieuwpoor't, voor 6000 pond meer als Duinkerke, voor 7000 pond meer als Thoürout, voor-5000 pond meer als Veurne, ’t géene een bewijs geeft van haren rijkdom. Een greater bewijs nog dat Diksmude een der rijkste en nijverigste steden van Vlaanderen was, bestaat in het feit dat deze etad een der bijzon derste plaatsen bekleedde in de vermaande Hanze van Vlaanderen, anders gezeid Hamse van Lon den. Deze Han.se door de Bruggelingen gesticht had zich uitgebreid onder de bewoners der andere Vlaamsche steden. In 1285 rnieken 24 vlaamsche steden deel van dien machtigen bond, die zooveel bijgebracht heeft om de belangen der wolhande laars en wolbe werkers te verdedigen. De verte gen waardigerIs van Diksmude bekleedden de der de plaats, onmiddelijk na Brugge en leper. Na het verval der lakennijverhéid kende Diks mude nog eenen relatievén voorspoed, voor zoo veel dezen voorspoed, niét tijdelijk onderbroken werd door oorlogen en beroerten; dit door hare ligging te midden van de malsohe weiden van Veurne-Ambacht. «Kleine stad in de weiden» zegt dichter Verschaeve, «stad waar de boter» als honing vloeit», zegt Sanderus in zijn geïllus treerd Vlaanderen waar de 'smakelijkste boter van gansch Europa ver vent wordt! Onmiddelijk vóór den oorlog kon men zoo goed niet meer opmérken wat al voordeel Diksmude trok uit hare ligging op den boord van het rijke en weelderigé Veurne-Ambacht, maar de geheel Zaterdag 24 Juli Prijskamp met de Jaskaart en Vogelpik gegeven door de Maatschappij De Jas- kaartens» in hun lokaal bij A. TACKOEN Molenstraat. DIKSMUDE. Tooneelafdeeling V.O.S. De opvoeringen tijdena het seizoen: 1926-1927. zullen plaats hebben or> de volgende da'ums: 17 18 OCTOBER gewone vertooning; 14 NOVEMBER 1926 11 Novem- ber-feest voor leden en eeré-leden. 19 20 DECEMBER 1926, gewo ne vertooning. 23 JANUARI 1927, buitengewoon feest voor leden en eereleden. HET BESTUUR. Zinriébieeldig, hetzij doior het spel van de stoetganger®, hetzij door beeld groepen en wagens, Wordt het Oud en Niéuw Testament uitgebeeld. We be wonderen in de procéssie de onschuldi ge wezens der kin deden, die als enge len het verhaal opzéggen van wat hun groen verbeeld. De engel voor Adam en Eva, dé engel van het Aardsch Paradijs en van de patriarken en de profeten, die statig en vol ernst in dé grootste eenvoudigheid 'Voiortstappen. Tot ini ide ministé bijzonderheden wordt het leven van Kristus vertcond. Allicht wordt beweerd dat het zir.~- genot de meerderheid der menschheid aantast.. En Nochtans nooit zijn, als dit jaar zooveel boetelingen ter kerk aangekomen lom aan Kristus’ lijden deelachtig te wezen. De voorraad boe- tekleederen én kruisen is uitgeput. Doch, daar komen nog immer men- schen pan die., naar een uitboeting verlangend, het kruis moedig willen opnemen en hun vraag kon niét wor den ingewilligd. De penitenten verheffen het myste riespel. Ze trekken het Hof van Oli- veten voort, ze dragen het zwaard en den ijzeren hand, de verraderij van Ju- - das, de verloochening van Petrus, dé geeseling, de kroning van Kristus enz. Op pracht paar den gezeten, rijden Romeinschle, Soldaten Kristus vooraf, die wankelend, en sukkelend zijn kruis v.rn .ongeveer 70 kilo, vcOrtsleript. M 26 Juli h. Moeder1 Anna D 27 Juli h. Pantaleon. W 28 Juli hh. Nazarius en C. D 29 Juli, h. 'Martha. V 30 Juli, hh. Abdon en S. Z. 31 Juli h. Ignatius van L. Z 1 Augusti, H. Petrus’ Banden Beter dan in de proces?;ie kan dat treunapel niet verbeeld worden, doór1- dat jleg&nen, die de 'bijzonderheden van het bloedig zoenoffer verbeelden, met hart en ziel zoo innig van hun zending doordrongen zijn. In 1500 bekrachtigde F.ï.ips de Sdhoonle dit ■yciorrecht en Karel V op zijne beurt in 1552. Zelfs werd door dezé laatste vorsten allen handel verboden buiten de poorten der' stad, en .een half uur afstand buiten den omtrek schependom- Dat dit verbod een groot voorrecht uitmiek voor Dik.-mude, dat kan men gemakkelijk verstaan, en dat de inwoners der omliggende gemeenten dikwijls gepoogd hebben dit verbod te overilreden zal men ook gemakkelijk aannemen. Gedurende omtrent 200 jaar heeft' het 'Magistraat met die zaak moeite gehad, zooals men het kan vaststel len uit de menigvuldige stukken daarover hande lende, die in het Staatsarchief van, Brugge berus tende zijn. Van vóór zeer oude tijden hadden de inwoners van Diksmude het recht hunnei goederen te bezitten. Volgens een vonnis, in 1465 door den Raad van Brugge uitgesproken, mochten de goe deren van een Diksmuideling niet, aangeslagen worden al was hij dan ook voor diefte veroordeeld. Volgens een voorrecht van 1548 waren al de gerechtszaken gewezén door de schepenen van Diksmude onwederroepelijk en zonder beroep. In 1598 bekwam de stad het recht’ van eenen taks te heffen van eenen stuiver op elke kuip bo ter en eenén halven stuiver op elke wagen kaas, Het Kindeken Jezus in het Stalle ken van Bethlehem met den os en •den ezel de herders en d'e koningen die het Gbds/kind komen aanbididen de vlucht naar» Egypte, kortom heel de. kindsheid vlan den God-mensch, wordt de toeschouwers verduidelijkt. Elke straat gelijk een mierennest. En ’t lawaai der paardenmolens, der bariakkén, die de Markt totaal innemen klettert over, volk en stad tot in kerk, waar dé menigte eerbiedig derknielt. Stellig méér dan een der boetelingen zal .door! angst overvallen geweest zijn wannéér hij de zware iiraeht Van'hét Kruid opnam, wetende dat hij het van 4,30 tot 5.30 uur moest voortaleepen- Doch, kloek aan: in vergelijking van ’t Krhris van den Meester, wat' is dat? De déelnemenrs spelen hunne rol gelijk in den ouden rijd en de boete lingen van beide geslachten, in hun boetekleed of met zwarten sluier, dra gen kruisen en beeldgroepen. Velen gaan barrevoets.» De menschen, die straat in, straat- uit Vëurne rondwandelen, zién beteu terd naar den hemel op, die maar niet wil opklaren. Doch, goéd of sjecht weder, een boe- tegang kan naar geen ontij omzien. Nog slentert de jeugd op de Markt, langsheen de barakken en de kramen van suikergoed en prullerijen. En jo lig klinkt de muziek voor vélen die voor» de eerste maal aan den beker den levens zich gaan verlu'stigen, terwijl, tezelfder uur, menschen van beide ge slachten, jong en oud, van de streke, of vfcn heel verre er buiten, op de Markt, den vo>lksstrcom doorbreken en ijlings naar Sint Walbmlgskerk gaan Pastor Goeraed kwam over den mailkt gegaan, en Jantje Geuzemian, peisde groot te doen, met zijn verbas terd geweten eens te mogen luchten. Bah! riep Jantje luidop, er zijn hier niets anders dan verlkensi én pas toors Jantje, zegde kalm de Pastor, zöndi&r dat gij het kwalijk néémt, gij zijt toch geen pastor Ik! Ah! Ah? Waarlijk zei Jantjé. Als ’t alzoo is, zei pastor Goe- raad, dan beklaag ik u, want dan moet ge noodzakelijk het andere zijn. oude Diksmudelingen herinneren zich voorzeker wel den tijd toen den marktdag alléén de ganache stad deed leven, als de oude jaarmarkt voor eene week lang al de boeren en boerinnen van het om liggende vergaarde en in de stad hield, ’t Was kermis in al de herbergen, in al de huizen, men kocht op de markt, op de Halle, in de \vinkels bij hcopen en al de «wij te wagens» gingen naar huis, geladen zoo veel ze dragen konden. Met ai de nieuwe verkeeitmidde's was Dikrimu- de als centrum der omliggende landbouwstréek veel verminderd- Eenige jaren vóór den oorlog echter, kan men, 'dank aan de werkkracht der op komende jeugd en aan de onophoudende pogingen der stadsbestuurders onder dewelke wij dén «pe ter van de trams.» Burgemeester Baert moeten aanistippen, eene herleving van handel en nijver heid gewaar Worden die de béste vruchten begon af te werpen. Laat ons hopen dat na de grootsché poging die gedaan werd om de stad uit hare totale verwoes ting wederom op te helpen en die ten volle ge lukt is, er voor Diksmude wederom dagen van voorspoed en van welstand zullen oprijzen. Te genwoordig beleeft men te Diksmude een criois die moest komen na den héropbouw, en die ten .anderen al de andere streken van het land zal beproeven voor andere economische redéns., maar met geduld en wilskracht zal men er ook doorge- rakén en Diksmude kan nog schoone dagen bele ven Nu dat wij eenen blik geworpen hebben op den vroegéren bloei en voorspoed van Diksmude, laat ons in oogenechouw nemen de wachtio-e monu menten en de groote kostbaarheden die tot de ramp van 1914, een sprekend bewijs waren van dén, vroegeren rijkdom dezer stad. om het boetekleed, aan te trekken of een krui? op te schouderen, licht of zwaar, om het dan heel, heel lastig, gedurende een paar uilen, b.v. met ge kruiste armen, in den boetengang fe dragten. ter markt gebracht. Menigvuldige andere keuren wierden door de Vorsten van Vlaanderen aan Diksmude verleend. Wij hebben hier slechts de bijzonderste vermeld, want ’t en is hier de plaats niet om een algemee- ne opsomming ervan te geven. Wat de handel en nijverheid betreft, deze wa ren in vroegere eeuwen bloeiender als nu. Diks mude onderging het lot van de meeste steden van het aan zeeliggend Vlaanderen. In de Middel eeuwen beleefden deze steden, tijden van onge- meenen welstand, welstand spruitende uit den on- gemeenen bloei der lakennijverheid. Iedereen weet door welke redens de lakennij verheid in de Vlaanderens te kwiste ging. Wat men min weet, ’t zijn de onmenschelijke pogin gen door het Magistraat en de bevolking der vlaamsche steden aangewend om den achteruit gang der lakennijverheid te keer te gaan. Maar wat kon er gedaan worden tegen economische omstandigheden, die .sterker waren dan den wil onzer voorouder?'. Nn het verval der' Vlaamsche nijverheid hebben de vlaameche stéden enkel geleefd als centrums, der omliggende landbouwstreken. Vóór den oorlog waren enkelen onder hen zoo- als Veuihe, Nieuwpoort, Oostende en Brugge on der economisch Opzicht verbeterd, o. m. door de menigvuldige badsteden in hunne nabijheid opge richt. De andere, én Diksmude is van het getal, •Smachten nog altijd naar eene herleving die sléchts kan komen uit de nijverheid, en deze he laas houdt zich bij voorkeur in de streken waar de noodige grondstoffen te vinden zijn cm hare uitbreiding mogelijk te maken. Dit gezeid, herhalen wij dat handel en nijver heid in Diksmude van in de oudste tijden zeer Niets is vergeten de doek van Vero- laika; Let.ldeed van Onzen Heer-, de 3 teerlingen, de spons, de nagels de nijp tang, het ovschrift der zeven wonden, penitenten dragende Onsi Heer gekrui sigd, Longinus te paard, het1 Kruis van den .goéden en van den kwaden moordenaar. Waarom groeien vele kinderén zooals de volksmond zegt, voor ’t vang of de vérbeté.iïngsischo’ol? Waarom gaan sommige gezinnen nooit in welvaart vooruit? Waarom raken velen, jong nog, op dén *vb:|keerden weg? 'Waartom zakt menig gezin tot steed8 lager peil van .godsdienstigheid en ze delijkheid M aarom wordt menig kind een slaaf van genotzucht, opgroeiend zonder vor ming van karakter en twil? Het antwoord is toch zoo «Omdat de vader drinkt.» Het dageli.jksch leven herneemt, dé honderden auto’s, de itreins voeren menschen huiswaaóts. waar ze aan hun huisgenooten en vrienden den die pen indruk mededeélen der! Processie van boetvaardigheid 'te Veurne, die door het zinnebeeldig leven van Jezus Kristus, de werkelijkheid van het lij den, den dcod, de verrijzenis, De eeu wigheid zooeenvoudig schoon hebben verbeeld. Zooals wij hooger gezien hebben, bestond er te Diksmude reeds van in de Xe eeuw eene kapel die afhankelijk was van de kerk van Eessen. Van deze kapél wordt melding gemaakt in de op somming den «tienden» in 961, verleend aan Sint Donaatkfcoster te Brugge, door Arnoud I gezeid «den ouden» derde graaf van Vlaanderen. Door de tuesehenlkomst der Heeren van Diks mude werd de Kapel van Diksmude van de kerk van Eessen gescheiden in 1144 en hetzelfde jaar op de feestdag van de H. Magdalena als kerk ge wijd, onder bescherming van Sint Nicolaas, door Milo, Bissehöp van Therenburg, ook gezeid der Moriniers. Ter herinnering van deze wijding werd er zoo als gezegd een jaarmarkt ingesteld op den 3n Zondag van Juli die héden nog bestaat onder de benoeming vhn Dikismude-feeste. Ten jare 1333 werd de Kérk met een groot ge- dfeelté der stad door eenen b.rhnd vérw’oest. Zulke groote branden gebeurden dikwijls ten dien tijde, vermits bijna al de huizen in hout opgetimmerd waren. In den loop dér tijden werd de Kerk door nog andere branden geteisterd maar telkens door de godvruchtigheid dér Diksjmudelingen hersteld of heropgebouwd. Wij moeten hier aanstippen dat' op 13n Februa ri 1792 ter oorzake van een schrikkelijk onweder gedurende den vesper, den: donder in de kerk viel achter den hoogén altaar, in de sacristij en op den kerktoren. Onbescheiden vraag, .die mij niet te bint en kwatn. Het schouwspel is zoo. aangrijpend dat het stemt om tot zich zelf" de vraag te stellen: «dat deze die niett misdaan heeft in zijn Leven, hun de 'ïteen werpen: ’t Is een man, een vtodw die voor zichzelf boéte doet; of boete doet voor een ander. Ofwel ’t is een rêleemcedige onschuldige ziel die Kriftus’ lijden wil mteeleven. De last is Bijwijlen zwaar, want de processie moei stoppen om, nu deze dan gene, een rustpoos te verschaffen. Np, lijden komt verblijden, want nu ziep we verbeeld: Kristus verrezen en ten hemel opklimmen. De geur van wierook walmt: ons aangenaam tegen, het «Pange lingua.» door de teestelijk- heitf van stad en dorp gezongen, ver klaart dat de Godmensoh onder ge daante van brood' nabij is. Allen knie len .neer en willen door de aanbidding va,li den zoon de Vader yeiZiéenüjkeji en le oneer herstellen Hem door- Sa tan,'onze vooronders en ganschdemen- schheid aangedaan. Heil de Heilige Drievuldigheid. •P .1 i!l i gag# MM I ODE TTI

HISTORISCHE KRANTEN

De Yzerbode (1922-1940) | 1926 | | pagina 1