God
n*4
EN UN NET A KRO N 0188EMEN T,
1^0
^y
D
vfiijh
^°^DERT^y
TWAALFDE JAARGANG
ZONDAG I JANUARI 1882.
Nr 567.
Staatkundig Overzicht.
Ah, die Kunnen
Al 216!
Hola, leest!!
Kerstdag.
m
WR8CHIJMENDE
a
ELKiW zondag.
WESTSTRAAT, 62.
De inschrijvingen eindigen met eiken 31 December.
Men abonneert ten allen tijde.
FR. 4-5© per jaar; Fr. 2-5© voor 6 maanden.
8© centimen
voor elk afzonderlijk nummer op het Bureel.
1881-1882.
Lezers ende lezeressen,
Legt van kant bekommernessen,
Ende luistert met der spoed
Naar mijn wenschen ende groet.
't Jaar van TACHENTIG en ÉÉN
Springt nu op zijn laatste been.
't. Gaf ons vreugd', doch meer verdriet
Vóór het kroop in de marmiet.
Vreugde omdat de katholijk
Niet versmacht ligt in het slijk,
Maar veel kloeker dan voorheen
Rechte springt, en op zijn teen
Niet meer trappen laat door geus;
En getrouwig aan zijn leus
Tale, Godsdienst, Vaderland
Strijdt met onverschrokken hand.
Droefheid!.... Want wie weet het niet,
Hoe ons Vlaand'ren deerlijk ziet?
Hoe de kloosters zijn beroofd,
Hoe de vrijheid is gedoofd,
Hoe de scholen zijn verpest,
Hoe er schier geen leven rest
Voor gemeente- en kerkbestuur?
Hoe de geuzen op den duur
Van ons dierbaar Vlaanderland
Willen makenSlavenland?...
Wie Vlaming is, wordt neêrgebukt
Wie kath'lijk is, wordt onderdrukt.
Wie 't leven zelfs ten besten gaf
Beloont men met gevang en straf.
De landbouw, ahmen spot er meê
Men gret met 'tsmeeken en de wee
Van koophandel en neeringstiel.
Onz' klachten vagen z'aan hun hiel.
En, duurt het nog een jaar of twee
Ons Belgiën sterft ter lieverleê
Verkropt, vernietigd en verkracht
Doorïwilden dwang en domme macht.
Maar neen Dat zullen zij niet kunnen
't Gespuis van d'hel en 't geusch gebroed
Wij zullen ons geen'ruste gunnen,
Geen vrede, en strijden vol van moed
Tot dat wij mogen zegen zingen.
En Vlaand'ren weêrom Vlaand'ren zien
En in hun helsehen kuil verdringen
Die landverdrukkers, slechte liên
't Jaar TWEE-EN-TACHENTIG is 't hopen,
Zal 't einde zien van 't juk der schand'
Waaronder zucht en ligt gekropen
Ons katholieke Vaderland.
't Zal stemming voor de Kamers wezen
't Moet al van kant, wat 't land verdrukt;
Wij moeten vrij zijn 'lijk voordezen
En nimmer onder dwang gebukt.
Een' tijd kan men het volk verblenden,
Maar 't Belgisch volk en blijft niet blend,
't Zal 't geusch gebroed ter mane zenden.
In Doorpijk, Charleroi en Gent,
In Antwerpen en ander' steden
Van Waalsche grond en Vlaamsche land
't Geroep zal zijn Voor God en zeden!
En al wat geus is moet van kant.
Dan zal de vrijheid weêrom leven
Dan zal den armen, met de dood
Op zijne lippen, niet meer beven
En bitter schreeuwen Brood! Ons Brood
Dan zullen al die school-Pedanten
En mammesels met langen sleep
Beschaamd gaan vluchten 't allen kanten
Alsof men hun de keel toeneep.
Dan zal de koophandel weêr bloeijen
De landbouw weêr in eere staan,
't Bestier en zal hem niet meer moeijen
Met zaken die 't niet aan en gaan.
De koten zullen koten blijven
Voor deug'niet, moordenaar en dief,
Men zal er nooit den Burger drijven
Omdat hij 't Vaderland had lief.
't Zal al in vrede en ruste leven,
Geen drukking, dwang of woest geweld,
Men zal elkeen zijn' rechten geven
En niet te koopen zijn voor Geld
31 December 1881.
Rome en de Paus worden meer en meer het
voorwerp der politieke gesprekken en bekom
mernissen.
Het hangt gelijk in de lucht dat groote
gebeurtenissen naken.
Landen en volkeren beginnen te begrijpen,
dat Z. H. de Paus te Rome niet vrij is en dat zijn
gemis aan onafhankelijkheid nadeelig terug
werkt, niet blootelijks op de geestelijke zaken
maar zelfs op de kalmte der Staten en Natiën.
Op Kerstdag heeft Leo XIII in zijne aan
spraak aan de Kardinalen gesteund op de
moeilijkheid van zijne gesteltenis en gezeid, dat
het eenig middel, om de onafhankelijkheid zijner
geestelijke macht te verzekeren de teruggave is
der tijdelijke macht eeuwen lang door de Stad
houders Christi bezeten.
Die redevoering heeft grooten indruk gemaakt
want zij was van het hoogste belang als weder- j
eisching der ontstolen grondgebieden, als protes-
tatie tegen het gepleegde onrecht en beoor
deeling der 'omstandigheden.
Het wordt waarschijnlijk dat de Paus Rome
zal verlaten.
De mogelijkheid van het vertrek van Leo XIII
maakt het italiaansche rijk ongerust. Koning
Humbert vreest dat de Revolutie tegen hem zal
opstaan, als de opvolger van Petrus als opperste
vertegenwoordiger van recht en gezag op aarde
in Rome niet meer verblijven zal.
't Woord is ook dat Duitschland en Oostenrijk
in de romeinsche kwestie ten voordeele van dep
Paus zouden tusschenkomen.
Alles schijnt aan te duiden dat Von Bismarck
het nu goed meent met den H. Stoelmaar toch
liggen wij met achterdenken, den listigen
pruisischen Staatsman niet betrouwende.
Wij vreezen dat hij het Centrum of de katho
lieke partij in Duitschland wil foppen, 't Kar
algelijk zijn dat hij rechtzinnig is, God immer:
kneedt de herten der vorsten gelijk was of d(
pottebakker zijne klijtaarde.
En welk is thans de groote plicht der kriste
nen? De plicht van te bidden voor de H. Kerk en
haar Opperhoofd. Het gebed trouwens verdrijft
de gevaren en is gemeenlijk het beste en zekerste
wapen der viktorie.
De pruisische Minister der Eerediensten heeft
het verslag over de openbare gezondheid in 1880
doen printen en uitdeelen.
Er wordt daarin gesproken van die achtbare
Zusters van Liefde, welke de troosteressen zijn
der kranken zoowel als een der gloriën van
het menschdom.
De armen hebben hulpen, zegt de verslag
gever, wier uitmuntende hoedanigheden niet
genoeg kunnen geprezen zijn wij beduiden de
Zusters van Liefde.
InWestfalen zijn al de hospitalen, van de
kleenste tot de meeste, bediend door Zusters.
Dank aan het getal dier kloosterlingen, heeft
men nooit over geene afwezigheid of
schaarschheid van oppassters te klagen. Zij
bezorgen bovendien ook de zieken ten huize en
maken zich hoogst verdienstelijk in tijden van
smetziekten.
Die vrouwen zijn, zonder twijfel, de beste
bezorgsters. De zending die zij vervullen is niet
blootelijks voor haar een uierk van medelijden, maar
insgelijks een werk van Godsdienst altijd en overal
met den zelfden iever.
Wie zwaait zulken lof toe aan de nederige
Bekendmakingen 15 c. den drukregel.
Alle afflchen bij den Uitgever gedrukt, worden eens
kostvrij in 't blad overgenomen.
kloosterlingen, die in onzenVaderlande geenszins
vrij schieten van de bespottingen der geuzerij
en somwijlen vau hare zinlooze vervolging? Is
het ievers een kwezelaar, een dweeper? Neen,
het is de protestant, Dr Hoogeweg, die spijts zijne
godsdienstige dwalingen, aldus hulde weet te
brengen aan de Zusters en hunnen edelmoedigen
arbeid.
Die lof valt niet alleen op de nonnen van
St-Vincentius, maar volgens ieder verstandig
man op geheel de katkolieke religie.
De Zuster' van Liefde is immers eene vrucht
gewonnen en gewassen op den vruchtbaren boom
des Catholicismus. Zij is eene heldin van
menschlievendheid omdat haar betrouwen op
den Heere staat en zijne gratie.
Neemt het geloof, den priester en heilige
Sacramenten weg, en de Zuster van Liefde zal
verdwijnen, de gestadige opoffering van tijd en
krachten aan onbekende zieken gemeenlijk vuil
en ondankbaarheid vervliegen, om in de
verlichte 19de eeuw vanprogres, terug te keeren
tot de dagen der oude Grieken en Romeinen, die
zelfs geen gedacht van liefdadigheid bezaten.
Ja, heeren vrijmetselaars en liberalen, raast
en tiert maar tegen de nonnen en de H. Kerk,
zegt maar dat zij tot niets deugen, doch ver
wondert u niet, zoo gij bij uw zot gekakel niets
wint dan de algemeene verachting, en achter
kloosterzusters verlangt op uw sterf bedde.
Men zou het niet gelooven, ware het niet dat
hij het zelf bekent, dat hij zelf zonder zijne
bleeke kaken van schaamte te voelen gloeien
het getal keeren opgeeft, dat de wil der gevers
is miskend geweest, het testament geschonden
en wat wij als recht en rechtveerdigheid, in onze
eenvoudigheid, aanzien overwonnen door wat
Bara wet heet.
Ja, 216 katholieke fondatiën zijn reeds
binnengepalmd.
216 stichtingen gedaan ten voordeele van
Kerk en Catholicismus worden tegen beide
gedraaid, en aangewend om de vrijdenkerij met
haren langen sleep van nadeelige gevolgen te
begunstigen en te doen wortel schieten op
België's kristene grond.
216 keeren reeds heeft het volk zich getroffen
gevoeld in zijne heiligste gevoelens, zijne dier
baarste belangen.
216 keeren moet de menigte zich gezeid
hebben, dat recht en wet, eigendom en bezitting
toch aardige dingen zijn en zich de vrage gesteld
of het recht van den sterkste niet altijd het beste
is en of de revolutionnaire Proudhon den tegen-
woordigen tijd niet voorzien had, toen hij
schreef La propriété, c'est le vol.
De binneDgepalmde katholieke fondatiën
hebben eene weerde van 18,750,000 frank,
volgens de nauwkeurige berekeningen van den
geleerden heer Tack, die de zaak wel onderzocht
en in de Kamers grondig behandeld heeft.
Nog een 30 stichtingen blijven aan te slaan.
Het is mogelijk dat al die inpalmingen volgens
de wet op de studiebeurzen geschieden. Een
dingen nogtans is zeker. M. Bara en de tri
bunalen legden die wet geheel anders uit over
een 10 jaar, en hadden dan, krachtens dezelve,
de besluiten niet durven nemen of goedkeuren
welke tegenwoordig zulke opschudding ver
wekken.
De inpalmingen zijn alleszins af te keuren,
nadeelig en gevaarlijk.
Laat het Socialismus machtiger worden, de
bovenhand bekomen en meester van het land
zijn, en 't zal zich op dezelve steunen om ander
dan kerk- en kloostergoed te rooven.
Als de wet immers niet meer de bekrachtiging
van recht en rechtveerdigheid zal wezen, maar
de uitspraak van haat en begeerlijkheid dan zal
de openbare veiligheid vernietigd zijn, het
eigendomsrecht onmachtig en de Samenleving
maaiën wat het liberalismus nu zaait.
Dit jaar zijn er 159 geuzenmeesters of zoo
te wege vrijgesteld van de soldaterij, tegen
37 Seminaristen.
159 jongelingen, die anders zouden vrij
wezen, moeten optrekken om die schoone
heertjes te vervangen. En de liberalen
schreeuwen tegen de vrijstelling der arme
geestelijken!
Ja, zij schreeuwen tegen die 37 Seminaristen,
maar riskieren geen gebenedijd woord over
hunne 159 vriendjes en gunstelingskes.
Bovendien, het is hunne schuld dat er iemand
moet opgaan in de plaats der normalisten, en
studenten in godsgeleerdheid, 't Zijn zij, de
liberalen, die de wet alzoo veranderd hebben
en nu durven zij klagen over wat zij zelf
inbrachten. Het gaat alle menschen te verre.
Altijd en overal is Kerstdag eene feeste die het
herte van den Christenmensch verheugt. Hoe hard
en zuur het jaargetijde somwijlen moge wezen, die
dag brengt altijd met hem als eenen bovennatuurlij
ken balsem, waarmede alles op die feeste schijnt
overgoten te zijn. Negentien eeuwen is het geleden
dat de engel de blijde mare bracht aan de herders
en nog telken jare zou men meenen dat de zelfde
engel ons komt zeggen Zie, ik verkondige u eene
groote vreugde, waarin al het volk zal mededeelen
een Zaligmaker is u geboren.
Die feest, ieder jaar zoo hertroerend voor ieder
Christen mensch, is dit jaar voor de Dixmudeüngen
bijzonder treffend en aandoenlijk geweest. Immers
de jonge katholieke Koorzang-maatschappij, die
reeds meer perels aan hare kroone telt dan maanden
van bestaan, heeft haren onuitputbaren iever en
haar schitterend talent, ten dienste gesteld om de
kerkelijke plechtigheden van dien dag, reeds zoo
indrukmakend door haar zeiven, nog te verheffen
en op te helderen. In de Kerstmis en de Hoogmis,
zooals wij Zondag laatst aankondigden, heeft zij de
buitengewoon schoone Terza Missa uitgevoerd
van Mercadente.
Zonder vaar of vrees van tegengesproken te
worden, beroepen wij allen en iedereen van dezen
die in de Missen tegenwoordig geweest zijn, niet
alleen over de schoonheid van dit meesterlijk stuk,
maar ook en bijzonderlijk over de juistheid, het
vuur en het gevoelen met welke het beide keeren
uitgevoerd werd. De uitvoering van den Kyrie en
den Gloria was zoo volmaakt en deed de verrukking
in de aanwezigen zoodanig ontstaan, dat men als
hennevleesch en koud wierd van aandoening.
Eene plicht is het dan voor ons hier in ons blad in
naam van al de katholieken onzer stad die bloeiende
Koorzang-maatschappij geluk te wenschen met den
veoruitgang dien zij doet en met de lauwertakken,
die zij inzamelt. Wij kunnen niet nalaten haar, en
haren Bestuurder alsook dezen die weleer ze oprich
ten en nu in stand houden te bedanken.
Die instelling moest sedert lang gedaan zijn in
Dixmude, voor algemeen verzet en opheldering der
kerkelijke plechtigheden. Nu bestaat zij, en God
gave en zal geven dat zij maar altijd moge groeien
en bloeien! Indien wij nog eenen wensch mochten
uiten, het ware dat benevens de katholieke fanfaren
en den katholieken koorzang, een katholiek orkest
nog zoude gesticht worden, 't Orkest zou wonder
effect doen, met den koorzang in onze echte kathe
drale, op de groote feestdagen.
BW* MWK w»M^i»aaiwii^3rta»uafiauwg&t»ateKA BgsaTrti it rvtw iirarj
aiWir»A-a7i-irfi.wfta^Hó
Mtiit
xnmt
SOBEE1, DEB GAZETTE
Alle mededeelingen, artikel of brieven, moeten vrachtvrij
en enderteelcend naar het Bureel toegezonden worden
uiterlijk tegen den vrijdag noen.
Ieder abonnent mag, wegens zijn bedrijf, eene annonce
van 10 regels tweemaal gratis doen inplaatsen.
.~-stms^s>CQ
MARBLTBULLETIJIV.
Een bulletijn, gevende de marktprijzen van Dixmude,
Bergen, Kortrijk, Rousselare en Veurne verschijnt den
Woensdag avond.
Het zal aan de inschrijvers, op hunne vraag toegezonden
worden, mits de toelaag van 75 CENTIEMEN 's jaars.