Uil ARRONDISSEMENT Rou5selare Yper Potierinphe- Veurne Nieupoort Oostende Brupj?! Staatsoverzicht. Voor hen wel; voor anderen, neen In de Kamers. Zijn se tegen den godsdienst Stadsnieuws. De I wee Vondelingen, Om Beters Wil, 42e JAAR GOD EN VADERLAND VRIJHEID EN MOEDERTAAL ZONDAG 4 FEBRUARI 1912 N° 5. Bureel der Gazette Wilgendijkstraat, 28. o— Drukker-Uitgeveq Gustave BAECKEROOT-CAPOEN Gewone aankondigingen 15 c: de regel. Rechterlijke aankondigingen 30 c. Voor aankondigingen buiten de twee Vlaanderen, zich wenden bij M. V. Lebègue en O10 Nieuwstraat 30 Brussel Verschijnt eiken Zondag. Inschrijvingsprijs: een jaar, fr. 3,00. half jaar, fr. 1,75. Postabonnement, fr. 3,10.' Ten bureele5 c. 'het nummer. Duitschland. De Duitsche kiezingen zijn ten einde en zullen met roode letters opgeteekend staan in Duitschlands ge schiedenis. 't Zijn immers de socialisten die thans veruit de machtigste partij van den Rijksdag vormen. Met eene winst van 57 zetels, tellen zij 110 gekozenen. Het Centrum daarentegen zag zijn getal van 103 tot 93 krimpenzoodat nu de linkerzijde ten volle 201 stemmen telt tegenover 163 der rechterzijdaarbuiten staan enkele onafhankelijke groepjes 32 stemmen. Op slot van rekening, zegt een Duitsch blad, weten we nog niet aan welken kant de meerderheid zal te vinden zijn. 't Is waar, de Belgische liberale bladen kraaien triomf over den zege der roode partijHelaas, ze mogen hun eigen zel^ moord bezingen Alle winsten der socia listen zijn op de kosten der liberalen behaaldhet eerste rood-blauw kartel dat Duitschland zag, staat onze geuzen dier te betalen Wat het Centrum betreft, mogen we niet vergeten, dat op enkele plaatsen katholieke kandidaten vrijwillig hebben ondergedaan om geloovige protestanten, vrienden van het Centrum, bij eerste kiezing, door te halenZoo gingen wel 200,000 katholieke stemmen van den eersten dag naar protestante zijde. Hier dus mag men de bloote cijfers niet be trouwen dit getuige zelfs vijandige bladen. Verders is het Centrum de partij der Regeering en draagt dus voor het volk alhoewel tegen haren dank en haar program de verantwoordelijk heid der Keizerlijke politiek vooral in krijgslasten. Maar van nu af schijnt de socialistische partij ook haar toppunt bereikt te heb- ben, omdat zij onmogelijk haar program, haar verblindende belofte, kan vervullen, en bijgevolg na den roes van den kie- zingstrijd de oogen zullen opengaan. Ten andere, de linkerzijde is een mengel moes, waar geen eenheid van gedachte zit, geene zelfstandige politiek program. De Duitsche roode politiek is simpel af brekend wat de Regeering voorstelt. De kunst voor ddRegeering zal zijn voor elk wetsontwerp eene meerderheid uit al die partijen groot en klein, voor zich te vor men doch nooit of nimmer zal zij tegen het Centrum kunnen aandruisschen. De katholieken blijven dus even machtig als te voren. Alleen het verbond der katho lieken met de socialisten brengt de Re geering in gevaar. Het eerste wetsontwerp dat den Rijks dag zal voorgelegd worden, zal weerom een vergrooting zijn van vloot en leger. Zelfs in de linkerzij zal het steun vinden. Maar waar de geldmiddelen gevonden Daarop zal de eerste storm losbreken. Portugal. Portugal is het land van Belofte voor alle Belgische kartelmannen. Daar immers mag de vrijmetselarij zich te goed doen aan kerkvervolging en papenvreterij. Men zegt wel dat het land ten onder gaat, dat het volk bezwijkt onder de belastingen, dat de Staatsschuld erbarmelijk aangroeit, dat de Republi- keinsche Regeering den staat van zaken niet durft blootleggen, dat Engeland en Duitschland op zijn bezittingen in Angora loeren, enz. Daarvan zwijgen de slechte bladen want zoover gaat hun vader landsliefde niet Uit een schrijven aan het Fransche dagblad La Libre Parole, krijgen wij een kijkje van belang in de nieuwe Repu bliek, en zien wij hoe de moortelbroers de vrijheid en broederlijkheid verstaan. 't Gaat hier lijk in de helzoo luidt het. Op het uur dat ik u schrijf, zitten 4000 priesters en koningsgezinden achter de grendels. Over het gansche land, in ste den en dorpen, ligt een net van comiteiten géspannen, van mannen uit het laagste volk, die elkeen aanklagen wie hun niet bevalt. De aangehoudene personen blijven maanden lang zonder ooit ondervraagd te zijn of te weten waarom zij gevangen zitten. De nieuwe wet laat toe dat men verscheidene betichten ja tot 200 per sonen te gelijk in politieke zake, zoo maar ineens oordeeleEn nooit mag do aangeklaagde de naam kennen van zijn aanklager Wanneer een gerechtshof al te genadig is om de betichten vrij te spreken of de zaak te nauw onderzoekt, worden de rechters al seffens afgesteld en ver vangen. Het is onmenschelijk hoe de arme ge vangenen mishandeld werden velen zijn van gebrek aan eten, voedsel en onderhoud bezweken. En in menige ge vallen schijnt de natuurlijke dood be twistbaar maar aan de familie der over ledenen werd het recht tot lijkschouwing ontzegd Een waardige priester der hoofdstad, Don Avelino de Fiqueredo werd gevangen gesteld in een klein vernepen koolkot, waar geen lucht of licht inkwam, zoo laag dat de man zich geplooid moest hou den, en om niet te kunnen liggen goot men water over den vloer tot een vuist hoogte. De man Gods bleef daar 3 dagen, tegen den muur in twee geplooid in 't wa ter staantot een soldaat, zijn ouden wel doener erkennend, de zuster van den priester verwittigde. En is de opziener gestraft geweest? Wel neen! hij kreeg een eerepost in den vreemdeDit is een voorbeeld onder duizendzegt schrijver. Men vraagt zich af hoe 't mogelijk is Van den oorlog. Het voorval der twee gekaapte Fransche schepen mag als vereffend aanzien worden. Italië heeft de 29 Turken aan Vrankrijk uitgeleverd. Tech blijven de bladen over het geval aan 't schrijven, want de Italianen houden gedurig schepen tegen om ze te onder zoeken. Een derde Fransche boot Tra- vignano werd ook in de laatste dagen gekaapt en slechts na een ernstig onder zoek vrijgelaten. Ziehier wat een voornaam Turksch blad Sabah erover schrijft Italië speelt een groot politiek spel het heeft de Fransche natie in haar eigen liefde diep gekwetst, de fransche pers heeft heftig protest aangeteekend, en de bladen van Italië geven natuurlijk hun weerwoord Dit ligt altemaal in het doei van 't Romeinsch kabinet. Het zoekt een geschil met Vrankrijk om onder dit voor wendsel zijn Verbond met Duitschland- Oostenrijk te vernieuwen. In de lente van 't jaar 1913, vervalt het termijnen sinds 't begin van den oorlog heeft de Duitsche pers hevig Italië aangevallen. Dit laatste wil zich dus bij hare bondgenoten aan genamer maken op de kosten van Vrank rijk! In Tripoli zelf heeft Italië meer dan 100,000 soldaten en de oorlog kost haar tot hiertoe 109 millioen. En ze dachten dat het maar een mili taire parade ging zijn, een wandelings ken, dat duur kost en in langen tijd niet zal betaald worden, want Italië telt onder de armste landen. De Rappel bracht ons dezer dagen de tijding, dat weer een der socialistische kopstukken, M. J. Francq, schepen van Jumet, en senator van Luik, zich liet verzorgen door die ziekenverzorgsters, die men; om hare onbekwaamheid, zoo maar simpel weg, de ziekenhuizen en hospitalen uitziet. En die M. Francq is niet alleen om de onbekwaamheid in ziekenverpleging van Broeders en Zusters van Liefde op praktische wijze te betoonen. Citoyen Eibers deed dit ook. Ook zoo Bastien en Léonard. Ook zoo, nog menig ander voornaam mensch die, zonder nu wel feitelijk onder de socialen gerekend te worden, toch toejuicht, als er kloosterzusters of kloosterbroeders op straat gezet worden en vervangen, in de Godshuizen, door wereldsche men- schen,die geen ander waarborg opleveren dan hun bekwaamheidsdiploma. Ei! gezellen, als 't maar daar van af hangt van een diploma wien worden de eerste toegekend aan wie het grootste getal... aan wie de onderschei dingsdiploma's van bekwaamheid. Feitelijk en praktisch aan diegenen, die ge als onbekwamen uitscheldt. Maar ziet U, lezers, dat schelden ge beurt maar in dagblad, op de tribuun, in meetingen, en vóór het, helaas misleide volk. Vallen de uitschélders de bespuwers de verwereldlijkenden ziek, voor hen zijn Zusterskens. van Liefde bekwaam genoeg; 't is maar voor 't souvereine volk dat er meer bekwamen geeischt worden. Voor hen, zijn ze goed genoeg; voor aDderen... neen I En wilt ge nu eens weten, hoe die groote socios zich wit trachten te was- schen vóór het publiek Le Peuple scjireefDat is een teeken dat het socialism niet tegen den gods dienst is Jammer genedat woorden geen oorden zijn en dat er vier regels verder de grootste dwaasheden tegen den gods dienst en de afschuwelijkste blasphemie te lezen stond. Of is het socialisms niet tegen den godsdienst, als 'tde hoofdmannen aan gaat en ivel er tegen, als 't volk betreft! Waarom mag het volk dan niet ver zorgd worden door Zusters of Broeders, in de hospitalen; waarom moeten het leken zijn voor hen die nog 't meest van al noodig hebben, iets meer te krijgen dan oppas alleen; naamlijk "troost en opbeuring, een hartelijk woord, een gebed? En dat de wereldlijke ziekenverzorgers en ziekenverzorgsters dit troostelijke en opbeurende niet schenken kunnen; dat ze zelfs de allernoodzakelijkste ver zorging waarvoor ze nogthans diplo mas hebben ontvangen aan hun zieken niet geven, soms niet kunnen geven hoeft niet bewezen. Het boek van Dr Sévérin Scard geeft klaar aangeduide en menigvuldige feiten genoeg. Het protest der geneeskundige associatie van Dordogne tegen de ver- leeking der hospitalen is nog duidelijker de Notes d'une Sceur de la Croix Rouge stellen een einde aan den bluff over de verwereldlijking der ziekenver pleging. Maar, gelijk in vele zaken, hier in ook heeft de Loge gesproken, en als die spreekt, dan is iedereen vrij En dat men aan het ordewoord der Loge wil gevolg geven ziet men genoeg in het feit, dat de socialen van Charleroi het nieuw schepencollege dier stad gedwongen heb ben al de gemeentelijke organisaties te verleeken. Journal de Charleroi). Andere steden hebben het voorbeeld gevolgd en nog andere zullen het navol gen. Altijd het zelfde In kiestijd niet tegen den godsdienst: erna, weg met den gods dienst Kiezers laat u niet vangen als de Zusters goed zijn voor hen, ze zijn het ook voor u Herinnert u dat in Jnni toe komende De bespreking oyer de duurte der levensmiddelen benuttigde 7 volle zit dagen 18 redevoeringen wierden uitge sproken en hoe dikwijls wierd hetzelfde niet herhaald. De talrijke leden der linkerzijden die het woord voerden, waren het niet eens om te bepalen van hoeveel de prijzen der levensmiddelen stegen. M. Daens sprak van 201. li., maar de heer Denis, socialist, had slechts tot 7 °/0 toegerekend, en; die kan ongetwijfeld beter weg met het rekenen als M. Daens. De droogte die verleden zomer heerchte is er de schuld van. Maai de Regeering deed niets om de duurte te bestrijden, zegden zij, Er bestaan tolrechten, 20 op boter en margarineopden invoer van vreemd slachtvee; deze belasten het vleesch en andere onontbeerlijke levensmiddelen voor dezen die lastigen arbeid verrichten, en kleinen loon genieten. De gezondheidsmaatregelen tot het in voeren van vreemd vee vereischt, zijn overdreven, de tijd der quarantaine zoude moeten verkort worden, want de onder houdskosten van 't vee, gedurende zoo langen tijd, verhoogd den prijs van het vleesch. De voorwaarden tot het inbrengen van Argentijnsch vervrozen vleesch zijn ter gend (de longeren moeten er aan gehecht blijven), en maken dat dej invoer er van onmogelijk is. De Regeering heeft de vervalsching der eetwaren niet doeltreffend weten te be strijden, en de speculatie over levensmid delen heerscht ongehinderd. De Regeering heeft enkel cenige groote landbouwers bevoordeeligd, zij deed de pachten ten voordeele der grooteigenaars opgaan. Maar de landbouwers wierden niet geholpen, en de landbouwsyndikaten wierden onkel uit politiek doel ontwik keld als ondersteund. Ziedaar de grieven door de liberalen en socialisten uitgebracht. Maar deesmaal hebben zij de goedheid gehad, middels aan te duiden, om den toestand te ver beteren. Zooveel eer was ons katholiek bestuur niet gewoon! Zij stelden voor De afschaffing der tolrechten, maar daarin kwamen zij wederom niet over een. M. Wauters, socialist, die in land bouwzaken bevoegd is, wilde deze her vorming enkel trapsgewijze zien in brengen. Vrijhandel als in Engeland, is wat zij vragen. Vrijen ingang voor alle vee, mits ge zondheidsmaatregelen enkel voor zooveel die uiterst noodzakelijk zijn. De basis der belasting moet gewijzigd worden. Het onroerend goed in Belgie op 8 millard geschat, betaald lasten, terwijl 8 1/2 millard mobilaire waarden van alle lasten zijn ontslagen. En met die 85 millioen j aarlij ksche opbrengst zoude men allo Staatswerk lieden en lagere bedienden goed kunnen betalen zegde M. Daens. Het antwoord der katholieken zal te naaste week volgen. Diksmuide den 1" Februari 1912. Mijnheer, Gij hebt daar zaterdag laats een briefje opgenomen van een werkman wiens hin ders de klassen der Broedersscholen vol gen. Voor een werkman die vrij is van lasten is dit wel geredenoord, maar ik, als burger en lastenbelaler, zou willen daar nog iets bij voegen. Er bestaat in de tegenwoordige wetge ving over het onderwijs eene schreeuwen de onrechtveerdigheid, te weten dat wij katholieke burgers tweemaal moeten be talen om onze binders te laten onderwij zen. Immers de onzijdige scholen worden betaald met het geld van den Staat, dus met het geld van alle belgen,en wij katho lieken moeten daarboven nog onze eige ne scholen helpen onderhouden en bekos tigen. Ik vraag hot u,is dit recht en rechtvoer- dig? Ik huisvader, ik ben christen, katho liek. Ik heb mijne hinders; ik wil ze kristelijk opvoeden en hun de waarheden inplanten die ik van mijne ouders over geërfd heb, en die gesteund zijn, niet op menschelijke veronderstellingen, maar op het woord van den God-Mensch. Ik ben van gedacht dat de Scholen van den Staat, de onzijdige Scholen mij daartoe geen voldoende waarborg en leveren. Opdat mijne vrijheid geheel en onge schonden zou blijven moet de Staat mij in de gelegenheid stellen van, zonder meer onkosten dan een ander, mijne hin ders naar scholen te zenden van mijne opinie, dus naar katholieke scholen. De liberalen antwoorddengij hebt de gelegenheid, uwe seholen bestaan. Ja zij bestaan; maar hoe? Zij bestaan omdat wij katholieken ze grootendeels met ons geld stichten en on derhouden; en zulks te zien gebeuren in een land, waar alle burgers gelijk zijn voorde wet, dat is onrechtveerdig, dat is eene krenking van de vrijheid. Wij vragen niet, zooals liberalen en socialisten, dat onze tegenstrevers in de onmogelijkheid zouden gesteld worden van hunne hinders op te voeden volgens gedacht, wij willen enkel volkomene vrij heid on gelijkheid; en daarvoor is het dat wij zullen strijden. En dat ze roepen en tieren al wat ze willen van Miljoenen naar de kloos ters Zij gclooven zelze niet wat zij roepen; zij zijn zoowel als wij overtuigd dat hun ne 20,000,000 voor de kloosters een fabel is en een uitvindsel van 't eerste woord tot het laatste. De miljoenen die de Ka mers zal en moet stemmen zijn miljoeneu waar wij katholieke huisvaders recht aan hebben, miljoenen gegeven om te maken dat wij geen verstootelingen meer en zou den blijven. Wij helpen betalen lijk een ander, wij willen ondersteund zijn evenwel als een ander. Dat is ons recht, en recht zal ons ge schieden. Daarvoor zullen wij zorgen met, in Juni aanstaande, de katholieke meerderheid aan 't bestuur tc houden. Allen mee ten strijde voor onze heilig ste rechten. Aanveerd, Mijnheer de Hoofdopsteller, de beste groeten van Een overtuigden katholiek. Citoyen Furnémont, een der kopstuk ken der socialisten, zei den 26 November 1903 in de KamersZeker, wij randen overal den godsdienst aan, en wij zullen hem voort aanranden. Want de gods dienst en dient maar om alles in rep en roer te stellen. Den 12 November 1906drukte de socia listische Journal de Charleroi Het is niet mogelijk van socialist te zijn als men eenen godsdienst belijdtden godsdienst, men moet dat uitvagen uit geheel zijne levenswijze, of men heeft geen recht van te zeggen dat men socialist is. En in Mei 1908 stond er in diezelfde Journal de Charleroi te lezen Laat ons den godsdienst overal en altijd bevechten en bestrijden, in den werkwin kel, te huis, in onze werkliedenvergade ringen, in de herbergen. L'Avenir du Borinage eene an dere gazette uit het Walenland, schrijft dat de socialisten den invloed der Kerk meer zouden moeten bekampen; zij en doen het dus nog niet genoeg. Dat blad verwijt hun ook dat ze den strijd tegen de Roomsche Kerk niet genoeg onder steund en hebben, en dat ze medewerken om de godsdienstige gevoelens in stand te houden met hunne kinderen te laten doopenmet Missen te laten doen voor hunne afgestorvene familie, enz. Keuren de liberalen dat schrijven af? Verre van daarbijna overal gaan libe ralen en socialisten een verbond aan voor de kiezing van Junidat is al koelie van eenen deegen in de Kamars, twee en is maar één. Eerzame lezers, overpeist wel waar wij zouden naartoe gaan met zulk een bestier; dat is het overpeizen weerd. ïooneel. Maatschappij Scerpdeure onder the- lich Cruus, Dixmude, zal op 4U en 5" Fe bruari 1912, luisterlijlie Tooneelvertoo- ningen geven met medewerking van drie beroemde tooneelspeelsters van den Schouwburg van Brussel. Men zal opvoeren boeiend drama in vijf bedrijven, door B. Block en geprimeerd blijspel in een bedrijf door Palmer Putman. De Dixmudsche Katholieke Jonge Wacht. In 1900 wierd zij gesticht door eenige welmeenende en geestdriftige jongelingen en met de penningen der katholieke hoofdmannen, burgers en werklieden, wierd dë prachtige vlag verschaft. Dit vaandel draagt het afbeeldsel van St-Michiel, den aartsengel, overwinnaar van lucifer, en de wapens van Belgenland en Vlaanderen met den vromen Vlaam- schen Leeuw. Onze jonge wachters hebben in al de katholieke zegepralen, t zij voor staat, provincie of gemeente, het hunne grootelijks bijgebracht, cn ver dienen daarvoor lof, liefde en dank. Droevige omstandigheden hebben de zegenpraal van 15 October 1911 zoo luis- terlijk niet gemaakt gelijk deze van de voorgaande jaren. Maar dit mislukken moest hersteld worden, en met nieuwen iever hebben onze katholieke jongelingen hunne gilde vernieuwd en versterkt. Men heeft ze alreeds menigmaal bewonderd, wanneer Zij de straten van Dixmude door kruisten, de prachtige vlagge vóórop, en begeesterd door het weergalmen van hunne fanfaren en hunne vaderlandsche liederen. Dinsdag 23 Januari laatst was het eene buitengewone vergadering in de groote zaal Van den Burgerkring. Zij waren daar allen vergaderd, leden, eereleden, priesters, leken en talrijke weldoeners. De zitting wierd geopend door M. P. Ketele die in korte en welge paste woorden aan iedereen welkom zei en bedankte over de genegenheid de gilde toegedragen. Hij vroeg dan aan den Eerw. Pater Minderbroeder Ilonorius te willen een woord aan de vergadering toe te sturen. Deze schetste op meesterlijke wijze af wat eene katholieke Jonge, Wacht is en moet wezen om goed te doen. Dichterlijk wist hij te beschrijven den wachter op den hoogen toren wakende over de gemeente en over 't vaderland en hoe de wapenbroeders op zijn wachtwoord te zamon komen de burcht te verdedigen. Hij sprak ook over de belangrijke plichten welke eene katholieke Jonge Wacht op - 4 iJf.'-C

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Dixmude (1871-1914) | 1912 | | pagina 1