Uil ARRONDISSEMENT
Rou5selare Yper Potierinphe- Veurne Nieupoort Oostende
Brupj?!
Staatsoverzicht.
Voor hen wel;
voor anderen, neen
In de Kamers.
Zijn se tegen den godsdienst
Stadsnieuws.
De I wee Vondelingen,
Om Beters Wil,
42e JAAR GOD EN VADERLAND VRIJHEID EN MOEDERTAAL ZONDAG 4 FEBRUARI 1912 N° 5.
Bureel der Gazette Wilgendijkstraat, 28. o— Drukker-Uitgeveq Gustave BAECKEROOT-CAPOEN
Gewone aankondigingen 15 c: de regel. Rechterlijke aankondigingen 30 c. Voor aankondigingen buiten de twee Vlaanderen, zich wenden bij M. V. Lebègue en O10 Nieuwstraat 30 Brussel
Verschijnt eiken Zondag. Inschrijvingsprijs: een jaar, fr. 3,00. half jaar, fr. 1,75. Postabonnement, fr. 3,10.' Ten bureele5 c. 'het nummer.
Duitschland. De Duitsche kiezingen
zijn ten einde en zullen met roode letters
opgeteekend staan in Duitschlands ge
schiedenis. 't Zijn immers de socialisten
die thans veruit de machtigste partij van
den Rijksdag vormen. Met eene winst
van 57 zetels, tellen zij 110 gekozenen.
Het Centrum daarentegen zag zijn getal
van 103 tot 93 krimpenzoodat nu de
linkerzijde ten volle 201 stemmen telt
tegenover 163 der rechterzijdaarbuiten
staan enkele onafhankelijke groepjes 32
stemmen. Op slot van rekening, zegt een
Duitsch blad, weten we nog niet aan
welken kant de meerderheid zal te vinden
zijn.
't Is waar, de Belgische liberale bladen
kraaien triomf over den zege der roode
partijHelaas, ze mogen hun eigen zel^
moord bezingen Alle winsten der socia
listen zijn op de kosten der liberalen
behaaldhet eerste rood-blauw kartel dat
Duitschland zag, staat onze geuzen dier
te betalen
Wat het Centrum betreft, mogen we
niet vergeten, dat op enkele plaatsen
katholieke kandidaten vrijwillig hebben
ondergedaan om geloovige protestanten,
vrienden van het Centrum, bij eerste
kiezing, door te halenZoo gingen wel
200,000 katholieke stemmen van den
eersten dag naar protestante zijde. Hier
dus mag men de bloote cijfers niet be
trouwen dit getuige zelfs vijandige
bladen. Verders is het Centrum de partij
der Regeering en draagt dus voor het
volk alhoewel tegen haren dank en
haar program de verantwoordelijk
heid der Keizerlijke politiek vooral in
krijgslasten.
Maar van nu af schijnt de socialistische
partij ook haar toppunt bereikt te heb-
ben, omdat zij onmogelijk haar program,
haar verblindende belofte, kan vervullen,
en bijgevolg na den roes van den kie-
zingstrijd de oogen zullen opengaan.
Ten andere, de linkerzijde is een mengel
moes, waar geen eenheid van gedachte
zit, geene zelfstandige politiek program.
De Duitsche roode politiek is simpel af
brekend wat de Regeering voorstelt. De
kunst voor ddRegeering zal zijn voor elk
wetsontwerp eene meerderheid uit al die
partijen groot en klein, voor zich te vor
men doch nooit of nimmer zal zij tegen
het Centrum kunnen aandruisschen. De
katholieken blijven dus even machtig als
te voren. Alleen het verbond der katho
lieken met de socialisten brengt de Re
geering in gevaar.
Het eerste wetsontwerp dat den Rijks
dag zal voorgelegd worden, zal weerom
een vergrooting zijn van vloot en leger.
Zelfs in de linkerzij zal het steun vinden.
Maar waar de geldmiddelen gevonden
Daarop zal de eerste storm losbreken.
Portugal. Portugal is het land van
Belofte voor alle Belgische kartelmannen.
Daar immers mag de vrijmetselarij zich
te goed doen aan kerkvervolging en
papenvreterij. Men zegt wel dat het land
ten onder gaat, dat het volk bezwijkt
onder de belastingen, dat de Staatsschuld
erbarmelijk aangroeit, dat de Republi-
keinsche Regeering den staat van zaken
niet durft blootleggen, dat Engeland en
Duitschland op zijn bezittingen in Angora
loeren, enz. Daarvan zwijgen de slechte
bladen want zoover gaat hun vader
landsliefde niet
Uit een schrijven aan het Fransche
dagblad La Libre Parole, krijgen wij
een kijkje van belang in de nieuwe Repu
bliek, en zien wij hoe de moortelbroers
de vrijheid en broederlijkheid verstaan.
't Gaat hier lijk in de helzoo luidt
het.
Op het uur dat ik u schrijf, zitten 4000
priesters en koningsgezinden achter de
grendels. Over het gansche land, in ste
den en dorpen, ligt een net van comiteiten
géspannen, van mannen uit het laagste
volk, die elkeen aanklagen wie hun niet
bevalt. De aangehoudene personen blijven
maanden lang zonder ooit ondervraagd
te zijn of te weten waarom zij gevangen
zitten. De nieuwe wet laat toe dat men
verscheidene betichten ja tot 200 per
sonen te gelijk in politieke zake, zoo
maar ineens oordeeleEn nooit mag do
aangeklaagde de naam kennen van zijn
aanklager
Wanneer een gerechtshof al te genadig
is om de betichten vrij te spreken of de
zaak te nauw onderzoekt, worden de
rechters al seffens afgesteld en ver
vangen.
Het is onmenschelijk hoe de arme ge
vangenen mishandeld werden velen
zijn van gebrek aan eten, voedsel en
onderhoud bezweken. En in menige ge
vallen schijnt de natuurlijke dood be
twistbaar maar aan de familie der over
ledenen werd het recht tot lijkschouwing
ontzegd
Een waardige priester der hoofdstad,
Don Avelino de Fiqueredo werd gevangen
gesteld in een klein vernepen koolkot,
waar geen lucht of licht inkwam, zoo
laag dat de man zich geplooid moest hou
den, en om niet te kunnen liggen goot
men water over den vloer tot een vuist
hoogte. De man Gods bleef daar 3 dagen,
tegen den muur in twee geplooid in 't wa
ter staantot een soldaat, zijn ouden wel
doener erkennend, de zuster van den
priester verwittigde. En is de opziener
gestraft geweest? Wel neen! hij kreeg
een eerepost in den vreemdeDit is een
voorbeeld onder duizendzegt schrijver.
Men vraagt zich af hoe 't mogelijk is
Van den oorlog. Het voorval der
twee gekaapte Fransche schepen mag als
vereffend aanzien worden. Italië heeft de
29 Turken aan Vrankrijk uitgeleverd.
Tech blijven de bladen over het geval aan
't schrijven, want de Italianen houden
gedurig schepen tegen om ze te onder
zoeken. Een derde Fransche boot Tra-
vignano werd ook in de laatste dagen
gekaapt en slechts na een ernstig onder
zoek vrijgelaten.
Ziehier wat een voornaam Turksch
blad Sabah erover schrijft
Italië speelt een groot politiek spel
het heeft de Fransche natie in haar eigen
liefde diep gekwetst, de fransche pers
heeft heftig protest aangeteekend, en de
bladen van Italië geven natuurlijk hun
weerwoord Dit ligt altemaal in het doei
van 't Romeinsch kabinet. Het zoekt een
geschil met Vrankrijk om onder dit voor
wendsel zijn Verbond met Duitschland-
Oostenrijk te vernieuwen. In de lente van
't jaar 1913, vervalt het termijnen sinds
't begin van den oorlog heeft de Duitsche
pers hevig Italië aangevallen. Dit laatste
wil zich dus bij hare bondgenoten aan
genamer maken op de kosten van Vrank
rijk!
In Tripoli zelf heeft Italië meer dan
100,000 soldaten en de oorlog kost haar
tot hiertoe 109 millioen.
En ze dachten dat het maar een mili
taire parade ging zijn, een wandelings
ken, dat duur kost en in langen tijd niet
zal betaald worden, want Italië telt
onder de armste landen.
De Rappel bracht ons dezer dagen de
tijding, dat weer een der socialistische
kopstukken, M. J. Francq, schepen van
Jumet, en senator van Luik, zich liet
verzorgen door die ziekenverzorgsters,
die men; om hare onbekwaamheid, zoo
maar simpel weg, de ziekenhuizen en
hospitalen uitziet.
En die M. Francq is niet alleen om de
onbekwaamheid in ziekenverpleging
van Broeders en Zusters van Liefde op
praktische wijze te betoonen.
Citoyen Eibers deed dit ook. Ook zoo
Bastien en Léonard. Ook zoo, nog menig
ander voornaam mensch die, zonder nu
wel feitelijk onder de socialen gerekend
te worden, toch toejuicht, als er
kloosterzusters of kloosterbroeders
op straat gezet worden en vervangen, in
de Godshuizen, door wereldsche men-
schen,die geen ander waarborg opleveren
dan hun bekwaamheidsdiploma.
Ei! gezellen, als 't maar daar van af
hangt van een diploma wien worden
de eerste toegekend aan wie het
grootste getal... aan wie de onderschei
dingsdiploma's van bekwaamheid.
Feitelijk en praktisch aan diegenen, die
ge als onbekwamen uitscheldt.
Maar ziet U, lezers, dat schelden ge
beurt maar in dagblad, op de tribuun, in
meetingen, en vóór het, helaas misleide
volk.
Vallen de uitschélders de bespuwers
de verwereldlijkenden ziek, voor hen
zijn Zusterskens. van Liefde bekwaam
genoeg; 't is maar voor 't souvereine
volk dat er meer bekwamen geeischt
worden.
Voor hen, zijn ze goed genoeg; voor
aDderen... neen I
En wilt ge nu eens weten, hoe die
groote socios zich wit trachten te was-
schen vóór het publiek
Le Peuple scjireefDat is een teeken
dat het socialism niet tegen den gods
dienst is
Jammer genedat woorden geen
oorden zijn en dat er vier regels verder
de grootste dwaasheden tegen den gods
dienst en de afschuwelijkste blasphemie
te lezen stond.
Of is het socialisms niet tegen den
godsdienst, als 'tde hoofdmannen aan
gaat en ivel er tegen, als 't volk betreft!
Waarom mag het volk dan niet ver
zorgd worden door Zusters of Broeders,
in de hospitalen; waarom moeten het
leken zijn voor hen die nog 't meest van
al noodig hebben, iets meer te krijgen
dan oppas alleen; naamlijk "troost en
opbeuring, een hartelijk woord, een
gebed?
En dat de wereldlijke ziekenverzorgers
en ziekenverzorgsters dit troostelijke
en opbeurende niet schenken kunnen;
dat ze zelfs de allernoodzakelijkste ver
zorging waarvoor ze nogthans diplo
mas hebben ontvangen aan hun zieken
niet geven, soms niet kunnen geven
hoeft niet bewezen.
Het boek van Dr Sévérin Scard geeft
klaar aangeduide en menigvuldige feiten
genoeg. Het protest der geneeskundige
associatie van Dordogne tegen de ver-
leeking der hospitalen is nog duidelijker
de Notes d'une Sceur de la Croix
Rouge stellen een einde aan den bluff
over de verwereldlijking der ziekenver
pleging. Maar, gelijk in vele zaken, hier
in ook heeft de Loge gesproken, en als
die spreekt, dan is iedereen vrij En dat
men aan het ordewoord der Loge wil
gevolg geven ziet men genoeg in het feit,
dat de socialen van Charleroi het nieuw
schepencollege dier stad gedwongen heb
ben al de gemeentelijke organisaties te
verleeken. Journal de Charleroi).
Andere steden hebben het voorbeeld
gevolgd en nog andere zullen het navol
gen.
Altijd het zelfde In kiestijd niet tegen
den godsdienst: erna, weg met den gods
dienst
Kiezers laat u niet vangen als de
Zusters goed zijn voor hen, ze zijn het
ook voor u Herinnert u dat in Jnni toe
komende
De bespreking oyer de duurte der
levensmiddelen benuttigde 7 volle zit
dagen 18 redevoeringen wierden uitge
sproken en hoe dikwijls wierd hetzelfde
niet herhaald.
De talrijke leden der linkerzijden die
het woord voerden, waren het niet eens
om te bepalen van hoeveel de prijzen der
levensmiddelen stegen.
M. Daens sprak van 201. li., maar de
heer Denis, socialist, had slechts tot 7 °/0
toegerekend, en; die kan ongetwijfeld
beter weg met het rekenen als M. Daens.
De droogte die verleden zomer heerchte
is er de schuld van. Maai de Regeering
deed niets om de duurte te bestrijden,
zegden zij,
Er bestaan tolrechten, 20 op boter
en margarineopden invoer van vreemd
slachtvee; deze belasten het vleesch en
andere onontbeerlijke levensmiddelen
voor dezen die lastigen arbeid verrichten,
en kleinen loon genieten.
De gezondheidsmaatregelen tot het in
voeren van vreemd vee vereischt, zijn
overdreven, de tijd der quarantaine zoude
moeten verkort worden, want de onder
houdskosten van 't vee, gedurende zoo
langen tijd, verhoogd den prijs van het
vleesch.
De voorwaarden tot het inbrengen van
Argentijnsch vervrozen vleesch zijn ter
gend (de longeren moeten er aan gehecht
blijven), en maken dat dej invoer er van
onmogelijk is.
De Regeering heeft de vervalsching der
eetwaren niet doeltreffend weten te be
strijden, en de speculatie over levensmid
delen heerscht ongehinderd.
De Regeering heeft enkel cenige groote
landbouwers bevoordeeligd, zij deed de
pachten ten voordeele der grooteigenaars
opgaan. Maar de landbouwers wierden
niet geholpen, en de landbouwsyndikaten
wierden onkel uit politiek doel ontwik
keld als ondersteund.
Ziedaar de grieven door de liberalen en
socialisten uitgebracht. Maar deesmaal
hebben zij de goedheid gehad, middels
aan te duiden, om den toestand te ver
beteren. Zooveel eer was ons katholiek
bestuur niet gewoon!
Zij stelden voor
De afschaffing der tolrechten, maar
daarin kwamen zij wederom niet over
een. M. Wauters, socialist, die in land
bouwzaken bevoegd is, wilde deze her
vorming enkel trapsgewijze zien in
brengen. Vrijhandel als in Engeland, is
wat zij vragen.
Vrijen ingang voor alle vee, mits ge
zondheidsmaatregelen enkel voor zooveel
die uiterst noodzakelijk zijn.
De basis der belasting moet gewijzigd
worden. Het onroerend goed in Belgie op
8 millard geschat, betaald lasten, terwijl
8 1/2 millard mobilaire waarden van alle
lasten zijn ontslagen.
En met die 85 millioen j aarlij ksche
opbrengst zoude men allo Staatswerk
lieden en lagere bedienden goed kunnen
betalen zegde M. Daens.
Het antwoord der katholieken zal te
naaste week volgen.
Diksmuide den 1" Februari 1912.
Mijnheer,
Gij hebt daar zaterdag laats een briefje
opgenomen van een werkman wiens hin
ders de klassen der Broedersscholen vol
gen. Voor een werkman die vrij is van
lasten is dit wel geredenoord, maar ik,
als burger en lastenbelaler, zou willen
daar nog iets bij voegen.
Er bestaat in de tegenwoordige wetge
ving over het onderwijs eene schreeuwen
de onrechtveerdigheid, te weten dat wij
katholieke burgers tweemaal moeten be
talen om onze binders te laten onderwij
zen.
Immers de onzijdige scholen worden
betaald met het geld van den Staat, dus
met het geld van alle belgen,en wij katho
lieken moeten daarboven nog onze eige
ne scholen helpen onderhouden en bekos
tigen.
Ik vraag hot u,is dit recht en rechtvoer-
dig? Ik huisvader, ik ben christen, katho
liek. Ik heb mijne hinders; ik wil ze
kristelijk opvoeden en hun de waarheden
inplanten die ik van mijne ouders over
geërfd heb, en die gesteund zijn, niet op
menschelijke veronderstellingen, maar
op het woord van den God-Mensch. Ik
ben van gedacht dat de Scholen van den
Staat, de onzijdige Scholen mij daartoe
geen voldoende waarborg en leveren.
Opdat mijne vrijheid geheel en onge
schonden zou blijven moet de Staat mij
in de gelegenheid stellen van, zonder
meer onkosten dan een ander, mijne hin
ders naar scholen te zenden van mijne
opinie, dus naar katholieke scholen.
De liberalen antwoorddengij hebt de
gelegenheid, uwe seholen bestaan.
Ja zij bestaan; maar hoe?
Zij bestaan omdat wij katholieken ze
grootendeels met ons geld stichten en on
derhouden; en zulks te zien gebeuren in
een land, waar alle burgers gelijk zijn
voorde wet, dat is onrechtveerdig, dat
is eene krenking van de vrijheid.
Wij vragen niet, zooals liberalen en
socialisten, dat onze tegenstrevers in de
onmogelijkheid zouden gesteld worden
van hunne hinders op te voeden volgens
gedacht, wij willen enkel volkomene vrij
heid on gelijkheid; en daarvoor is het dat
wij zullen strijden.
En dat ze roepen en tieren al wat ze
willen van Miljoenen naar de kloos
ters
Zij gclooven zelze niet wat zij roepen;
zij zijn zoowel als wij overtuigd dat hun
ne 20,000,000 voor de kloosters een fabel
is en een uitvindsel van 't eerste woord
tot het laatste. De miljoenen die de Ka
mers zal en moet stemmen zijn miljoeneu
waar wij katholieke huisvaders recht aan
hebben, miljoenen gegeven om te maken
dat wij geen verstootelingen meer en zou
den blijven.
Wij helpen betalen lijk een ander, wij
willen ondersteund zijn evenwel als een
ander.
Dat is ons recht, en recht zal ons ge
schieden. Daarvoor zullen wij zorgen
met, in Juni aanstaande, de katholieke
meerderheid aan 't bestuur tc houden.
Allen mee ten strijde voor onze heilig
ste rechten.
Aanveerd, Mijnheer de Hoofdopsteller,
de beste groeten van
Een overtuigden katholiek.
Citoyen Furnémont, een der kopstuk
ken der socialisten, zei den 26 November
1903 in de KamersZeker, wij randen
overal den godsdienst aan, en wij zullen
hem voort aanranden. Want de gods
dienst en dient maar om alles in rep en
roer te stellen.
Den 12 November 1906drukte de socia
listische Journal de Charleroi
Het is niet mogelijk van socialist te
zijn als men eenen godsdienst belijdtden
godsdienst, men moet dat uitvagen uit
geheel zijne levenswijze, of men heeft
geen recht van te zeggen dat men socialist
is.
En in Mei 1908 stond er in diezelfde
Journal de Charleroi te lezen
Laat ons den godsdienst overal en altijd
bevechten en bestrijden, in den werkwin
kel, te huis, in onze werkliedenvergade
ringen, in de herbergen.
L'Avenir du Borinage eene an
dere gazette uit het Walenland, schrijft
dat de socialisten den invloed der Kerk
meer zouden moeten bekampen; zij en
doen het dus nog niet genoeg. Dat blad
verwijt hun ook dat ze den strijd tegen
de Roomsche Kerk niet genoeg onder
steund en hebben, en dat ze medewerken
om de godsdienstige gevoelens in stand te
houden met hunne kinderen te laten
doopenmet Missen te laten doen voor
hunne afgestorvene familie, enz.
Keuren de liberalen dat schrijven af?
Verre van daarbijna overal gaan libe
ralen en socialisten een verbond aan voor
de kiezing van Junidat is al koelie van
eenen deegen in de Kamars, twee en is
maar één.
Eerzame lezers, overpeist wel waar
wij zouden naartoe gaan met zulk een
bestier; dat is het overpeizen weerd.
ïooneel.
Maatschappij Scerpdeure onder the-
lich Cruus, Dixmude, zal op 4U en 5" Fe
bruari 1912, luisterlijlie Tooneelvertoo-
ningen geven met medewerking van drie
beroemde tooneelspeelsters van den
Schouwburg van Brussel.
Men zal opvoeren
boeiend drama in vijf bedrijven,
door B. Block en
geprimeerd blijspel
in een bedrijf door Palmer Putman.
De Dixmudsche Katholieke
Jonge Wacht.
In 1900 wierd zij gesticht door eenige
welmeenende en geestdriftige jongelingen
en met de penningen der katholieke
hoofdmannen, burgers en werklieden,
wierd dë prachtige vlag verschaft.
Dit vaandel draagt het afbeeldsel van
St-Michiel, den aartsengel, overwinnaar
van lucifer, en de wapens van Belgenland
en Vlaanderen met den vromen Vlaam-
schen Leeuw. Onze jonge wachters
hebben in al de katholieke zegepralen,
t zij voor staat, provincie of gemeente,
het hunne grootelijks bijgebracht, cn ver
dienen daarvoor lof, liefde en dank.
Droevige omstandigheden hebben de
zegenpraal van 15 October 1911 zoo luis-
terlijk niet gemaakt gelijk deze van de
voorgaande jaren. Maar dit mislukken
moest hersteld worden, en met nieuwen
iever hebben onze katholieke jongelingen
hunne gilde vernieuwd en versterkt. Men
heeft ze alreeds menigmaal bewonderd,
wanneer Zij de straten van Dixmude door
kruisten, de prachtige vlagge vóórop, en
begeesterd door het weergalmen van
hunne fanfaren en hunne vaderlandsche
liederen.
Dinsdag 23 Januari laatst was het eene
buitengewone vergadering in de groote
zaal Van den Burgerkring.
Zij waren daar allen vergaderd, leden,
eereleden, priesters, leken en talrijke
weldoeners. De zitting wierd geopend
door M. P. Ketele die in korte en welge
paste woorden aan iedereen welkom zei
en bedankte over de genegenheid de gilde
toegedragen. Hij vroeg dan aan den
Eerw. Pater Minderbroeder Ilonorius te
willen een woord aan de vergadering toe
te sturen.
Deze schetste op meesterlijke wijze af
wat eene katholieke Jonge, Wacht is en
moet wezen om goed te doen. Dichterlijk
wist hij te beschrijven den wachter op
den hoogen toren wakende over de
gemeente en over 't vaderland en hoe de
wapenbroeders op zijn wachtwoord te
zamon komen de burcht te verdedigen. Hij
sprak ook over de belangrijke plichten
welke eene katholieke Jonge Wacht op
- 4 iJf.'-C