Gazette van Yper en. Mr den Opstelier van de Gazette van Yper, Laet ons toe, uw geachte blad te gebruiken om aen onze medeburgers, aen geheel het land, aen gansch de wereld bekend te maken dat 'er in onze gemeente eenen man gevonden ivordt, wiens vernuft en geestenkracht verre die van al de uitvinders die ooit vermaerd zyn geweest, overtreft. Woonde hy nog op de plaets, het zou min ivonder voorkomen, ivant vjy zyn hoog- veer dig allegaer over de groote verstanden die Langhemarck roemruchtig maken; maer die man ivoont op een gekuchte, en van daer, 0 ivonder! komt alle licht ons gemeente huis beslralen. Die man dan, heeft eene ontdekking gedaen, die verre de wondere ontdekking van de stoom kracht, van den telegraf zelf, de wonderen der XIXe eeuw, te boven gaet: hy heeft gevonden.... 0 hemel!.... dat deschulden vanonze gemeente, en waerachtig deze zyn grootveroorzaekt zyn, door het Nonnen klooster van Langhe marck!!! Immers, die Nonnen, voor het onderwysvan omtrent tachentig kinderen, ont- fangen jaerlyks tivee honderd franken, 't is te zeggen fr. 2-40 s jaers20 centimen per maend, nog geen één centiemtje daegs, voor ieder kind van 's morgens lot 's avonds te on der wy zen. O ivonder der wonderen En ons vernuftig versland heeft zyne ont dekking niet willen verduiken.... en hiervoor alleen verdient hy een kruishy is bezig dezelve aen een haentje te leeren, die ze van voor den dageraed, tot na den zonnen onder gang zal kraeijen! Waerlyk, wy zullen er nu uit zyn.... Er zyn by ons nog zoo vele ontdekkingen te doen, by voorbeeld om te weten waer de additio nele centiemen betonden zyndie moeten dienen om in 1864 de veertig duizend geleende fran ken opteleggen. Welnu, met dienen wonderen uitvinder in onzen gemeenle-raed te kiezen, zullen er geene sekreten zoo diep zyn, die wy niet meer zullen konnen uitleggen. T ware te wenschen, dat wy nog een of twee dusdanige verstanden al hier bezaten; dan zou ons gemeente-raed, het zeker niet moeten laten liggen voor de gemeente raden van sommige steden, gelyk by voorbeeld dezen van Yperen. Maer wy zullen houden te minsten ivat ivy hebben, ivy zullen aen ons grrroole verstand, dyssendag en acht dagen, beloonen hoe wy het wonder dal wy bezitten weten tewaerderen UNDIAENSGHE OORLOG. Eiken keer dat de Malie-post, nieuwe ma ren uit Indien aenbrengt, alle de nieuw- bladeren, zoo die van ons land, als die van Engeland en Yrankryk beschouwen het tooneel van den oorlog, op verscheidene wyzen. De eene houden staen het tegen- strydige van hetgene de andere zeggen. Laten wy de staetkundige en wyze man nen de zaek onderzoeken naer hunnen zin en gevoelen; wy in tegendeel, onder wezen door hetgene de geschiedenis ons aenwyst, aenschouwen wy den Indiaen- schen oorlog, vergelykende het voorledene met het tegenwoordige. Is het natuerlyk dat eene Compagnie koophandeldryvers van Londen,zich mees- tersse make over twee honderd millioenen menschen, wonende in het midden van Asia, en dat enkelyk om zoo veel het mo- gelyk is, uit hun voordeel te trekken? Dus danige overheersching komt niet overeen met den geest van beschaefdheid der he- dendaegsche werelden waerlyk niemand, dien staet van zaken kennende, kan begee ren dat dit kwaed blyve voorldueren. In alle overheersching van het eene volk over het andere, komt er altyd een tydstip opwelk de overwonnene legen den over- winnaer opstaet. Het is zoo dat Rome, na deganschewereld overmeesterd te hebben, de volkeren, de eene na de andere, het jok zag afwerpen en eindelyk allen zag te sa men spannen om de meesters der volkeren onder den voet te drukken. Alzoo wierd de eenheid des Christendoms, voorbereid, dat over de puinender gevallene volkeren, zynen geest van beschaving uitbreide. Vruchteloos zal een volk het andere wil len onder het jok houden, indien er geene ineensmelting van godsdienst, van zeden, van levenswyze plaets grype; of om klaer- der te spreken, indien de ware godsdienst, die de beschaefdheid voortbrengt, de over hand niet bekomt, over de secten van alle slach, welke men in de ongelovige landen, onder een gemengeld vindt. 'T is hetgene wy zien in de Indien. De natie die minst wel over een komt met de andere is ongetwyffeld de Engelsche. Alles is ongelyk in de engelsche natie in verge- lykenis der andere die ongelykheid be- staet in haren staet en in hare krygkunde; zoodanig dat de soldaten en hunne overste iets uitmaken dat geene betrekking heeft de eene met de andere. De eene zyn hoog- moedigin hungebied, de ander zyn slechte onderdanen. In de engelsche volksplantingen, ziet men duidelyk dat de engelsche aerd er ont breekt. Zie de Canada alhoewel aen En geland onderworpen,de fransche zeden en gebruiken zyn er nog in zwier. Die geest van samenneiging en van overeenkomst ontbreekt in de engelsche volksplantingen en in de Indien; en dit gebrek is de oor- zaek van den opstand der onderworpene volkeren tegen de onderdrukkers. Sedert meer als twee honderd jaren be zitten de Engelsche een deel der Indien en sedertdien tyd zyn zy er misprezen en ver foeid. De kooplieden van Londen, wat heb ben zy sinds twee eeuwen gedaen om die volkeren te beschaven? Hebben zy er het christendom doen bloeijen? Zy hebben de hebzucht, den afgod Plutus voor alles ge steld, zich weinig aengelegen houdende dat de Indien dry millioenen goden en honderd duizend secten tellen; deengelsch- man onderzoekt niet of de inwoners, mahometanen, brahminen, afgodisten of andere valsche geloofsbelyders zyn een stuk geld, koopwaren, daer is het voorwerp zyner pogingen. Daer in bestaet de engelsche heersching in de Indien en dit willen eenige staets- mannen zien voortduren! Hetgene men zal zien voortduren, en dit is ongetwyffeld, het zyn de vraken, het zyn de" moorderyen; schrikkelyk bewys der woede die bestaet in het hert der onderdrukte tegen de on derdrukkers. Men zegt ons: wat is dan uwe begeerte? Onze begeerte! het is eene begeerte van menschlievendheid. Wy zyn verre van vyan- delyk tegen Engeland te zyn; maer nooit zullen wy goedkeuren, dat op voorwendsel van koophandel, het de volkeren onder- drukke en dezelve doe zuchten onder een jok erger dan de slaverny. Onze wensch is een wensch voor de beschaefdheid en voor het christendom, en wy houden staen dat alle overheersching, weldanige die ook zy, gestaefd moet zyn op het christendom. Eu ropa heeft ook zyne overheerschingen ge had; zy hebben gegrond geweest toen het christendom die heeft beschaefd. De over winnende Franken hebben overwonnen geweest door de christene Gallen. De ze gepralende Romeinen hebben uit ons land gebannen geweest toen de Saxers den wa ren godsdienst hebben erkend. Engeland zal nooit de overhand hebben over de Indien, om dat het in staet niet is die tot het christendom te bekeeren. Wel hoe! Engeland heeft twee eeuwen besteed om de indiaensche volkeren te beschaven en de vrucht zyner pogingen, zyner wys- heid, of beter gezeid zyner uitzinnigheid, is dit land veranderd te zien in een stryd- perk erger als dit der wilde volkerendie de bosschen der nieuwe wereld nog be wonen! Uitzinnige bemerkingen! zullen de god- geversmen lelt de huizen der heeren, welheb bende burgers en landbouwers op5 men schat in eene vergadering van bet gemeente en armbestuer hoeveel ieder welhebbende kan of zou geven moeten, oin de armen ten huize te helpen. 5° Deze schatting gedaen zynde, men gaet met de lyst tot de gevers, men vraegt hoe vele ponden brood zy wekelyks willen toestaen, en indien zy volgens hun vermogen niet willen geven, men zegt hun rondborstig hoe veel zy volgens hunnen staet verpligt zyn toe te staen. 4° Indien zy begeeren hun wekebrood aen hunne arme familie, aen hunne arme werklieden of gebeu ren te mogen geven, men staet dit geraakkelyk toe, indien deze nood hebben en op de zelfde parochie of gemeente woonen. Indien er ryke menschen zyn, die gelyk zy zeggen, geen geloop aen hunne deuren willen hebben, en by gevolg niet begeeren zelf hun wekebrood aen den armen te geven, deze moeten niets anders doen als aen den eenen of den anderen bakker laten weten hoe vele ponden brood hy wekelyks op hunne rekening aen hunne toege- wezene huisgezinnen mag leveren. Indien het gebeurde (het welk van het ryk en mildadig Poperinghe zeker niet mag gepeisd worden] indieu het gebeurde dat er welhebbende weigeren zouden volgens hun vermogen tot het uitroeien der open bare bedelary mede te helpen, dan vraegt men de autorisatie of de magt om hen daer toe te dwingen. Deze magt zal aen het gemeente bestuer niet gewei gerd worden; want het gouvernement begeert niets zoo zeer als de afschaffing der openbare bedelary; t'is daerom dat er bedelaers werkhuizen, enz... ingerigt zyn, en dat de gemeenten die voor hunne arme niet zorgen, gedwongen worden zelve voor huune armen in de bedelaers werkhuizen te betalen. Indien men te Poperinghe dezen eenvou- digen middel in 't werke stelde dan zou men met eenen kleinen arbeid een allergrootste goed te wege brengen. Want de arme menschen wetende hoe veel brood zy wekelyks gaen ontvangen, stellen zich dan gerustig en neerstig aen het werk en doen al wat zy konnen om met hun werk en wekebrood aen den kost te geraken. De kinders, in plaets van geheele weken op de brood of sLuleronde rond te loopen, en 's avonds mat, nat en vuil 't huis te komen, beginnen Ie werken nevens hunne ouders, en met werken komen zy eerlyk aen hun brood, worden later deugdzame borgers, in plaets van schooijers, landloopers, dieven en deugnieten, die dikwyls ten koste van het land of van de gemeente geheele jaren in het gevang of in het bedelaers werkhuis overbrengen. Deze middel die wy komen voor te stellen en is geen droom of lautere inbeelding; in menige gemeenten is hy van over langen tyd in voegen; overal vindt men er zich zeer wel mêe; waerom zoude men den zeiven te Poperinghe niet konnen gebruiken Waerom niet? Wy denken het dat het nog gemakkelyker te Poperinghe zou zyn dan elders, om dat er te Poperinghe niets is het welk meer byval verkrygt dan al de middels om kracht dadig en mildelyk den armen bytestaen. E.angiicn:arck, 15"> October. EENIGE KIEZERS VAN LANGBEJURCK.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1857 | | pagina 2