HET ARRONDISSEMENT. 1ste Jaergang. No 51. V. STAETRUNDIG OVERZ1GT. De fransche nieuwsbladeren zyn sedert acht dagen vervuld geweest met al de omstandigheden der feesten van Cherburg. De koningin van Engeland isonthaeld ge worden door den Keizer en door het fransch volk met de grootste teekens van vriend schap. Deze eer geschied eerder aen de persoon der Koningin dan aen de engelsche natie welke door de fransche verfoeid wordt. De Koningin is den 6en vertrokken naer Engeland. De kommissie aengesleld tot bepa ling der grenzen van Montenegro heeft hare werkingen begonnen. Zy heeft tot punt van het begin der scheiding gekozen den berg Lisac, alwaer te samen grenzen de Montenegro, de turksche Herzegovine en het oostenryksch Dalmatië. Men meldt uit Spanje dat men te Cieza ontdekt heeft eene samenzweering die te gelyke moest uitbersten te Murcie en in de provintien van Andalousien, Calalogne en Valence. Dit gerucht is niet stellig, het verdient bevestigd te worden. Tydingen ontvangen uit China kon digen aen eenen nieuwen goeden uitslag hekomen door deengelschen en franschen. Zy zyn gelukkiglyk met hunne vaertuigen gekomen tot aen Tien-Tsin, welke stad zy, zonder wederstand hebben ingenomen. Tien-Tsin is gelegen op 26 uren afstand zuid van Peking. Onderhandelingen van vrede gingen plaets grypen tusschen de Europeanen en de Chinezen. Wy zeiden in eenen voorgaenden arti kel dat de liefdadigheid geenzins door de liberale mannen met hun eigen geld wordt gepleegd, maer dat zy zich meester hebben gemaekt van de stichtingen en liefdadige werken, om hunnen politieken invloed te doen aengroeijen en aen hunne aenhan- gers ook al wat mede te deelen met hun de postjes dier besturen te bezorgen. Er blyft ons over te bewyzen dat de lief dadige werken van geen nut zyn toen zy niet gestaefd zyn op den godsdienst. Wy moeten vooraf zeggen dat de libe ralen den godsdienst, toen er kwestie is van liefdadigheid, verwerpen, gelykzy hem van kant steken uit al andere inrigtingen die zy burgerlyke noemen, om alzoo te doen verstaen dat de godsdienst daer in niets te doen of te zeggen hebben moet. Het is eene noodzakelykheid in de we reld dat er armen zyn, om alzoo de mil- dadigheid van den ryken te oefenen en hem de gelegenheid te geven om uit te reiken hetgene toekomt aen den lydenden broeder, uit kragte van 't bevel van God, van dit der natuer. Leest liberale heeren, de testamenten, de fondatien onzer voorouders; daer zult gy zien wat hun bewogen heeft om een deelken hunner fortuin aen den armen over te laten. De eene zeggen dat zy daer toe aengepord waren door het gedacht hunner ziele zaligheid, andere dat zy, in overvloed van God ontvangen hebbende, moesten het deel geven dat toekomt aen den nooddruftigen; altyd zult gy in hunnen wil, in hunne schriften, eenige geestelyke beweegredens vinden die hun tot die goede werken hebben bezield en gepraemd. 'T is dat men, in dien tyd, gaf voor God en niet uit menschelyk opzigt. Heden nog wat zien wy plegen? Toen de dood eenen welhebhenden uit de wereld heeft doen verhuizen, is het in de kerken niet dat hy wilt aen den armen het brood, het geld of andere aelmoessen gegeven worden, om die giften als te doen door den godsdienst zegenen? Tot over eene halve eeuw, wierden de priesters van iedere parochie, gevoegd by de dischmeesters, als de geborene voog den der armen. Men was alsdan van ge voelen dat de aelmoessen moetende God tot laetste inzigt hebben, in zynen naem ook door de priesters moesten worden uit gedeeld. Sedert dat de liberalen prediken dat de godsdienst en de priesters in de liefdadig heid niets te verriglen hebben, dat men de menschen moet laten leven, iedereen volgens zyn goeddunken en driften, en hun moet gerust laten sterven als of er geen God ware, is de zaek der goede wer ken veranderd in een burgerlyke bestuer waervan niemand bekwaem is deel te ma ken ten zy hy een liberael is van de eerste snee. Wat de armen aengaet, diegemeen- lykonderworpenzyn aen vele menschelyke gebrekelykheden naer ziel en naer ligch- aem, deze laet men leven goed koomt het uit; kennen zy geenen God, geene zeden, leven zy gelyk onredelyke dieren, daermêe bemoeit men zich niet; men geeft hun brood en geld, hoe min hoe liever; bren gen zy het groot getal hunner kinderen by, men dryft men hun schandelyk den spot, in plaets van hulp en troost; dus danig is de beschaving die men hun aenleert en aenpryst; men behandelt den armen als eenen verworpeling die niets anders weerd is dan verachting en een stuk brood, in plaets van hem te aen- schouwen als eenen broeder die eene ziel heeft geschapen naer het beeld en gely- kenis van Goddit is immers al te kristelyk en niet liberael genoeg. Goede voorouders, gy die zoo milde geweest zyt voor den armen, gy die uw nakomelingschap hebt ryk gemaekt lot on derstand der behoeftigen, wat waret gy verwonderd indien gy nu kwamet onderzoe ken hoe men uwe inzigten ontaert, hoe men misbruik maekt van uwe giften! Wat vruchten dragen de aelmoessen die men aen de behoeftigen toewerpt, indien zy maer en dienen om hunnen honger te dempen, om hunnen dorst te laven, of hun eenig kleedsel aen 'l lyf te hangen? De aelmoes moet tot voorwerp hebben de verbetering van deze aen wie zy gegeven wordt; zy moet ten zelve tyde het ligchaem en de ziel helpenen wat doet gy, mannen van den liberalen vooruitgang, om het menschdom te beteren? Sommigen van u hitsen den armen tegen den welhebhenden op; door uw voorbeeld leert gy hem haet opvatten legen den priester, dien gy uit geeft als eenen hebzuchtigen,wiens invloed op den armen gy met alle mogelyke mid dels tegenkant en te niete moet doen; wordt gy gewaer dat de priester eenig arm huisgezin ter hulpe komt door raed en daed, gy verlaet het en doet het zyn ver trouwen duer bekoopen. Daer zyn eenige trekken der handelwys van onze hedendaegsche officieele aelmoes- seniers, die vroeg of laet de vruchten hunner werken zullen zien ryp worden; immers toen de mensch en hezonderlyk deze aen wie geld en goed ontbreken, door de ver hevene banden van den godsdienst niet is wederhouden, omdat hy dezen en zyne dienaers heeft leeren verachten, dan is hy welhaest zoo gesteld dat hy alle mensche lyke magt en wetten over het hoofd ziet en dezelve aenschouwt als hinderpalen die hy magen moetomverre werpen wanneer hy er de magt toe heeft. Van daer tot oproer, omwenteling en oorlog tegen de samen leving is er maer één stap; om dezen te doen, is er maer ééne gelegendheid te kort. ZIEKTE VAN HET MINISTERIE. Het ministerie Frère-Dogier is huiten allen twyflel ziek geworden, ja, zoo ziek dat het byna op sterven ligt. 'T was te voorziende gulzigheid lot miljoenen ging immers hy de liberale ministers zoo verre, dat er noodzakelyk eene indigestie uit moest volgen. De liberale ministers, die gedurende hunne bestiering van 1847 tot 1852, het land met eene nieuwe jaerlyksche schuld van 18 miljoenen hadden belast, vroegen aen de Kamer niet min dan 56 miljoenèn, 't is te zeggen eene nieuwe jaerlyksche schuld van intrest geld belo pende tot 18 honderd duizend franken. 'T is niet dat ons landeken geene schuld genoeg te betalen heeft. Wy staen reeds met eene schuld van 636 miljoenen! wie zal dit ooit betalen? Waer naer toe met al die miljoenen, ten zy naer de bankeroet? GAZETTE VAN YPEREN Uit biacl verschyut den Zaterdag van iedere week. Prys van iuschryving by jaer Voor de stadFr. 4~°°« Voor de provinciën. Fr. 4"5°* De Jaergang begint met den ieQ September. EN VAN GODSDIENST EN VADERLAND. BEKENDMAKINGEN: zeventien centiemen den drukregel BrievenBekendmakingen en Geld moeten aen den uitgever Vrachtvry toegezonden worden. De bekendmakingen moeten den Donderdag, toegezonden worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 1