HET ARRONDISSEMENT.
1ste Jaergang.
No 51.
V.
STAETRUNDIG OVERZ1GT.
De fransche nieuwsbladeren zyn sedert
acht dagen vervuld geweest met al de
omstandigheden der feesten van Cherburg.
De koningin van Engeland isonthaeld ge
worden door den Keizer en door het fransch
volk met de grootste teekens van vriend
schap. Deze eer geschied eerder aen de
persoon der Koningin dan aen de engelsche
natie welke door de fransche verfoeid
wordt. De Koningin is den 6en vertrokken
naer Engeland.
De kommissie aengesleld tot bepa
ling der grenzen van Montenegro heeft
hare werkingen begonnen. Zy heeft tot
punt van het begin der scheiding gekozen
den berg Lisac, alwaer te samen grenzen
de Montenegro, de turksche Herzegovine
en het oostenryksch Dalmatië.
Men meldt uit Spanje dat men te
Cieza ontdekt heeft eene samenzweering
die te gelyke moest uitbersten te Murcie
en in de provintien van Andalousien,
Calalogne en Valence. Dit gerucht is niet
stellig, het verdient bevestigd te worden.
Tydingen ontvangen uit China kon
digen aen eenen nieuwen goeden uitslag
hekomen door deengelschen en franschen.
Zy zyn gelukkiglyk met hunne vaertuigen
gekomen tot aen Tien-Tsin, welke stad
zy, zonder wederstand hebben ingenomen.
Tien-Tsin is gelegen op 26 uren afstand
zuid van Peking. Onderhandelingen van
vrede gingen plaets grypen tusschen de
Europeanen en de Chinezen.
Wy zeiden in eenen voorgaenden arti
kel dat de liefdadigheid geenzins door de
liberale mannen met hun eigen geld wordt
gepleegd, maer dat zy zich meester hebben
gemaekt van de stichtingen en liefdadige
werken, om hunnen politieken invloed te
doen aengroeijen en aen hunne aenhan-
gers ook al wat mede te deelen met hun
de postjes dier besturen te bezorgen.
Er blyft ons over te bewyzen dat de lief
dadige werken van geen nut zyn toen zy
niet gestaefd zyn op den godsdienst.
Wy moeten vooraf zeggen dat de libe
ralen den godsdienst, toen er kwestie is
van liefdadigheid, verwerpen, gelykzy hem
van kant steken uit al andere inrigtingen
die zy burgerlyke noemen, om alzoo te
doen verstaen dat de godsdienst daer in
niets te doen of te zeggen hebben moet.
Het is eene noodzakelykheid in de we
reld dat er armen zyn, om alzoo de mil-
dadigheid van den ryken te oefenen en
hem de gelegenheid te geven om uit te
reiken hetgene toekomt aen den lydenden
broeder, uit kragte van 't bevel van God,
van dit der natuer.
Leest liberale heeren, de testamenten,
de fondatien onzer voorouders; daer zult
gy zien wat hun bewogen heeft om een
deelken hunner fortuin aen den armen
over te laten. De eene zeggen dat zy daer
toe aengepord waren door het gedacht
hunner ziele zaligheid, andere dat zy, in
overvloed van God ontvangen hebbende,
moesten het deel geven dat toekomt aen
den nooddruftigen; altyd zult gy in hunnen
wil, in hunne schriften, eenige geestelyke
beweegredens vinden die hun tot die goede
werken hebben bezield en gepraemd. 'T
is dat men, in dien tyd, gaf voor God en
niet uit menschelyk opzigt.
Heden nog wat zien wy plegen? Toen de
dood eenen welhebhenden uit de wereld
heeft doen verhuizen, is het in de kerken
niet dat hy wilt aen den armen het brood,
het geld of andere aelmoessen gegeven
worden, om die giften als te doen door
den godsdienst zegenen?
Tot over eene halve eeuw, wierden de
priesters van iedere parochie, gevoegd
by de dischmeesters, als de geborene voog
den der armen. Men was alsdan van ge
voelen dat de aelmoessen moetende God
tot laetste inzigt hebben, in zynen naem
ook door de priesters moesten worden uit
gedeeld.
Sedert dat de liberalen prediken dat de
godsdienst en de priesters in de liefdadig
heid niets te verriglen hebben, dat men
de menschen moet laten leven, iedereen
volgens zyn goeddunken en driften, en
hun moet gerust laten sterven als of er
geen God ware, is de zaek der goede wer
ken veranderd in een burgerlyke bestuer
waervan niemand bekwaem is deel te ma
ken ten zy hy een liberael is van de eerste
snee. Wat de armen aengaet, diegemeen-
lykonderworpenzyn aen vele menschelyke
gebrekelykheden naer ziel en naer ligch-
aem, deze laet men leven goed koomt het
uit; kennen zy geenen God, geene zeden,
leven zy gelyk onredelyke dieren, daermêe
bemoeit men zich niet; men geeft hun
brood en geld, hoe min hoe liever; bren
gen zy het groot getal hunner kinderen
by, men dryft men hun schandelyk den
spot, in plaets van hulp en troost; dus
danig is de beschaving die men hun
aenleert en aenpryst; men behandelt
den armen als eenen verworpeling die
niets anders weerd is dan verachting en
een stuk brood, in plaets van hem te aen-
schouwen als eenen broeder die eene ziel
heeft geschapen naer het beeld en gely-
kenis van Goddit is immers al te kristelyk
en niet liberael genoeg.
Goede voorouders, gy die zoo milde
geweest zyt voor den armen, gy die uw
nakomelingschap hebt ryk gemaekt lot on
derstand der behoeftigen, wat waret gy
verwonderd indien gy nu kwamet onderzoe
ken hoe men uwe inzigten ontaert, hoe
men misbruik maekt van uwe giften!
Wat vruchten dragen de aelmoessen
die men aen de behoeftigen toewerpt,
indien zy maer en dienen om hunnen honger
te dempen, om hunnen dorst te laven, of
hun eenig kleedsel aen 'l lyf te hangen?
De aelmoes moet tot voorwerp hebben de
verbetering van deze aen wie zy gegeven
wordt; zy moet ten zelve tyde het ligchaem
en de ziel helpenen wat doet gy, mannen
van den liberalen vooruitgang, om het
menschdom te beteren? Sommigen van u
hitsen den armen tegen den welhebhenden
op; door uw voorbeeld leert gy hem haet
opvatten legen den priester, dien gy uit
geeft als eenen hebzuchtigen,wiens invloed
op den armen gy met alle mogelyke mid
dels tegenkant en te niete moet doen;
wordt gy gewaer dat de priester eenig arm
huisgezin ter hulpe komt door raed en
daed, gy verlaet het en doet het zyn ver
trouwen duer bekoopen.
Daer zyn eenige trekken der handelwys
van onze hedendaegsche officieele aelmoes-
seniers, die vroeg of laet de vruchten hunner
werken zullen zien ryp worden; immers
toen de mensch en hezonderlyk deze aen
wie geld en goed ontbreken, door de ver
hevene banden van den godsdienst niet is
wederhouden, omdat hy dezen en zyne
dienaers heeft leeren verachten, dan is hy
welhaest zoo gesteld dat hy alle mensche
lyke magt en wetten over het hoofd ziet en
dezelve aenschouwt als hinderpalen die hy
magen moetomverre werpen wanneer hy
er de magt toe heeft. Van daer tot oproer,
omwenteling en oorlog tegen de samen
leving is er maer één stap; om dezen te
doen, is er maer ééne gelegendheid te
kort.
ZIEKTE VAN HET MINISTERIE.
Het ministerie Frère-Dogier is huiten
allen twyflel ziek geworden, ja, zoo ziek
dat het byna op sterven ligt. 'T was te
voorziende gulzigheid lot miljoenen ging
immers hy de liberale ministers zoo verre,
dat er noodzakelyk eene indigestie uit
moest volgen. De liberale ministers, die
gedurende hunne bestiering van 1847 tot
1852, het land met eene nieuwe jaerlyksche
schuld van 18 miljoenen hadden belast,
vroegen aen de Kamer niet min dan 56
miljoenèn, 't is te zeggen eene nieuwe
jaerlyksche schuld van intrest geld belo
pende tot 18 honderd duizend franken.
'T is niet dat ons landeken geene schuld
genoeg te betalen heeft. Wy staen reeds
met eene schuld van 636 miljoenen! wie
zal dit ooit betalen? Waer naer toe met al
die miljoenen, ten zy naer de bankeroet?
GAZETTE VAN YPEREN
Uit biacl verschyut den Zaterdag
van iedere week.
Prys van iuschryving by jaer
Voor de stadFr. 4~°°«
Voor de provinciën. Fr. 4"5°*
De Jaergang begint met den ieQ
September.
EN VAN
GODSDIENST EN VADERLAND.
BEKENDMAKINGEN:
zeventien centiemen den drukregel
BrievenBekendmakingen en Geld
moeten aen den uitgever Vrachtvry
toegezonden worden.
De bekendmakingen moeten den
Donderdag, toegezonden worden.