HET ARRONDISSEMENT. 2de Jaergang. No 55. Er en is niets nieuw onder de zon zegt een oud spreekwoord dat heden wel mag toegepast worden aen den slryd dien de katholyke godsdienst onderstaet. Hy spruit altyd uit dezelve oorzaek, maer vol gens het verschil der zeden van den tyd, heeft hy altyd een ander aengezigt, eene andere benaming. In de zestiende eeuw, wie waren het die door onlusten en oorlogen gansch Europa in rep en roer bragten, door 't zweerd en 't vuer overrompelden? 'i waren de vry- geeslen die onder den naem van Protes tanten gezworen hadden den katholyken godsdienst uit te roeijen. 'T was onder den zeiven naem en uit het zelfde ïnzigt dat in de volgende eeuw, Engeland en Holland zoo hevig hebben tegen de katholyken gewoed, zoo veel bloed hebben doen stroomen om ze gansch en geheel te doen verdwynen. Heden zyn die landen beschaemd over de vreede wetten die ze alsdan tegen de katholyken hebben gemaekt en waervan het geheugen de eeuwige schande hunner Staetsbesturen zullen zyn. Waren het niet de vrygeesten, onder den naem van Pliilosophen, die Josephus II aen het hoofd, trachtende den katholyken gods dienst te ondermynen, met allengskens den protestanten geest te doen indringen onder het volk, onder de geeslelykheid en tot in de kerkelyke diensten en gebruiken toe? de vrygeesten van dienen tyd waren hel niet al keizerlyken of viggen, gelyk men ze noemde? En de fransche Revolutie van de jaren negentig, met al hare vreede en ysselyke gevolgen, waervan het geheugen alleen nog beven doet deze die in dienen tyd leefden, en die de hedendaegsche jongheid nauwlyks geloven kan, waer uit is ze ge sproten? uit de vrygeestery die dan opent- lyk hare godeloosheid durfde bekennen, alles wilde verbryzelen en plat leggen om eene nieuwe samenleving te doen opryzen die noch God noch zyn gebod zou kennen en geen gedacht zou hebben van den katholyken godsdienst. Over dertig jaren omtrent, onder het beheer van Willem den koppigen, onder dit scbynheilig bestuer hetwelk zich uitgaf als of het den godsdienst wilde verdedigen en niets anders voor oogwit had dan België protestant te maken, waren het niet de vrygeesten die onder den naem van Oran gisten toejuichden aen de duistere samen zweeringen die door het Staetsbesteur tegen den Katholyken Godsdienst gesmeed wierden, aen de vervolgingen tegen de bisschoppen die men uit het land bande, ten toogen stelde, en tegen de geestelyken die men in den kerker wierp? Zyn het die Orangisten niet, die van eersten af zich tegen onze Konstitulie die de vryheid en onafhankelykheid van den Godsdienst waerbogl, te samen met De Facqz, in het Kongrès verzet hebben! zyn het die Orangisten niet, gelyk hier te Yperen die met 1830 van kante gezet, ge zworen hebben vroeg of laet zich te vreken en hunne vrygeestery wederom te doen bo ven komen? zyn zy het niet, die onder den valschen naem van liberalen, waermêe zy hunne ware voornemens bedekken, al lengskens trachten onze Grondwet te ver- valschen? zyn zy het niet die andere mannen, welke men mag de gematigde liberalen noemen, weten op te hitsen, te geleiden en inhetopenbaertedoen werken, terwyl zy zelf achter de gordyn spelen, tot wanneer zy het zouden schoon hebben om wederom hoogmoedig en vraekzuchtig voor den dag en aen hel roer te komen? zyn zy het niet die intusschen de ingevers en de opblazers zyn van al de maelregelen die genomen worden om den zaligen in vloed van den godsdienst op alle mogelyke maer toch geveinsde wyzen te hinderen, te beletten en ten niet te doen, die aen het arme volk zelf den afkeer het mistrouwen wegens de geestelyken inboezemen? in den grond 't is altyd hetzelve de oorlog aen den katholyken godsdienst; in den schyn altyd watanders,om de oogen te verblinden. De kopstukken zullen by hoog en by leeg onze gezegden loochenen hunne blinde aenhangers en werktuigen zullen tegen ons tieren en tempeesten. Maer wy, wy beroepen ons op hunne eigene daden, op de onweerlegbare getuigenis der onparlydige geschiedenis en wy vreezen hunne geschreeuwen niet. VRY EN KOSTELOOS ONDERWYS. Over eenige maenden wierdt alhier te Yperen in de Klierstraet ter volle voldoe ning van alle regipeizende burgers opge- rigt een katholyk geslicht van leegere onderwys voor knechtjes; die school is vry, 't is te zeggen dat zy noch van het staets noch van het sladsbestuer afhangt; zy bestaet krachlens de vryheid van onderwys door het art. 17der grondwetgewaerborgd; in die school wordt het onderwys kosteloos, dal is voor nieten, gegeven. De oprigling dier school is een ware weldaed voor de werkende en arme klas der burgery van Yperenook is het betoond geweest dat zy aen eene onbetwistbare noodwendigheid voldoet, aengezien er, in eenige weken, reeds verre boven de hon derd kinders aenveerd waren en het getal nog dagelyks aengroeit. Nauwelyks was die school geopend, of men hoorde met verontweerdiging zeggen, dat de Heeren van den Disch aen de arme ouders door het weldadigheids bestuer onderhouden, dreigementen gedaen had den van hun allen onderstand te onttrek ken, indien zy hunne kinders zonden na die school; en welhaest wist men voor zeker dat zy die bedreigingen hadden ten uitvoer gebragt. Hebben die Heeren het regt van dit te doen? Wy, zoo wel als het fransche blad de Propagaleur hetwelk die zaek ten gronde heeft onderzocht, hebben des tyds betoond dat de Heeren van den Disch het regt niet hebben, hetwelk zy zich toeschryven. De Heeren van het Stadhuis zyn er tus- schen gekomen; dat was niet wonder; de Voorzitter van het Bestuer van Weldadig heid is immers een der hevigste mannen die in het Stadhuis zetelen; en daerom is het ook niet wonder dat de Heeren van de Regenlie aen de Heeren van den Disch in die zake gelyk gegeven hebben, hy brieven van den 7" april 1838; waerin zy redens bybragten om hun gedacht te onderschra gen; die redens zyn door den Propagaleur zoo sterk weerlegd geworden, dal men het niet gewaegd heeft daerover nog te han delen. Hel eenige dat men gedaen heeft, is hetgene men gemeenlyk doet, wanneer men ten einde zyn latyn gesteld is, men heeft zich kwaed gemaekt en met opgebla- zendheid de redeneringen van den Propa galeur en die vau de Gazette van Yperen uitwendig veracht en willen als onnoozel doen passeren. Ja maer! Er zyn nu andere mannen voor de pin gekomen, aen wie men voorzeker ten minsten zoo veel verstand moet beken nen als aen de regtsgeleerden die te Yperen op het Stadhuis en in den Disch zetelen. De HH. L. De Monge, J.-J. Cloes, R. J. Bonjean, alle drie, bemerkt het wel, alle drie Raedsheeren by het Hof van Appel te Luik, A. J. N. Herman d'Eprave, substilut van den Procureur des Konings te Dinant, geven met de medewerking van andere geleerde, een lydschrift uit, genaemd de mémouial belge, waerin zy volgens de wet ten, onder andere menige kwestien onder zoeken die de Dischen en de Ilospicien aengaen. Eh 1 wel, in het laetste kohier hebben zy de bovengemelde kwestie onderzocht, te weten of een bureel van weldagigheid het regt heeft uit de armen lijsten te schrabben die ouders dewelke hunne kinders naer eene vrye kostelooze schoole zenden? En die mannen, die vry van alle voor oordeel, de zake alleenlyk besehuwen volgens de wetten die zy zeker wei kennen, aengezien zy die hooge plaetsen met roem bekleeden, beloonen dal een Disclibestuer het gezegde regt niet en heeft. GAZETTE VAN YPEREN Dit blad verschyot den Zaterdag van iedere week. Prys van inschryving by jaer Voor de stad. Fr. 4-°°* Voor de provinciën. Fr. 4"5o. De Jaergang begint met den ieu September. EN VAN GODSDIENST EN VADERLAND. BEKENDMAKINGEN zeventien centiemen den drukregel Brieven, Bekendmakingen en Geld moeten aen den uitgever Vrachtvry toegezonden worden. De bekendmakingen moeten den Donderdag, toegezonden worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 1