2de Jaergang. Zaterdag 18en September 1858. No 56. HET ARRONDISSEMENT. TRY EU KOSTELOOS ONDERWYS. Hier by geven wy den artikel uit den Mémorial Belge, waervan wy in ons laetste Nr gesproken hebben. Men herinnere zich dat hy door regtsgeleerden geschreven is. Heeft een bureel van weldadigheid liet regt om uit de lyst der armen, de namen van die ouders te schrobben, dewelke hunne kinderen zenden tot eene vrije school Wy denken dat men op deze vraeg moet antwoorden Neen. De Grondwet verklaert dat het onderwys vry is, 't is te zeggen dat het aen een ieder toegelaten is school te houden en dat de ouders mogen hunne kinderen zenden tot de gemeente of lot de vrije scholen, of wel die ter school niet zenden. De wet van 23° september 1842 heeft dieswege niets veranderd en kon dieswege niets veranderen. Deze wet (art. 5) verpligt de gemeenten, middels in te schaffen om de arme kinders kosteloos te onderwyzen; de onkosten van dit onderwys zyn ten laste van degemeente en van het bureel van weldadigheid, die kinders kunnen tegen den dank hunner ouders niet gedwongen worden tot het by won en der gemeente scholen. Eventwel men leest in eenen omzend brief van M.Nothomb, in date van 20° mei 1844, waerin er gesproken wordt van de kinders die regt hebben tot het kosteloos onderwys 'T is hier de plaels om te herinneren dat, in de bepleiting der wet, er eene verandering was voorgesteld strekkende om alle hulp van wegens het weldadig- heids bureel te onttrekken aen de ouders die zouden verwaerloozen hunne kinders op de schoollysten te doen inschryven, en dat indien deze verandering niet aen- veerd is geworden, het alleenlyk is ge- weest omdat het vermogen van hulp te weigeren altyd beslaen hebbende, het onnuttig was dit in de wet in te lyven. Ik hoop, M. de Gouverneur, dat de bureelen van weldadigheid, indien het noodig is, niet zullen nalaten dezen middel te gebruiken om de kinderen tot de scholen aen te lokken en aldus te beantwoorden aen de weldadige inzigten van het Staetsbestuer. Welk gedacht schynt er te heerschen in dezen omzendbrief en in het verwerpen der veranderingen waervan hier gehandeld wordt? Men heeft vooral gewild dat de arme kinders in't algemeen onderwezen wierden zoo wel als die toebehoorende aen wel hebbende huisgezinnen. Om dit inzigt te bekomen heeft men in de wet het kostelooze onderwys ten voor- deele der armen vastgesteld. Men heeftgevreesd, dat niet tegenstaende dit voordeel, die kinderen geen gebruik zouden maken van de gemakkelykheden die men hun aenbood en men heeft eenen middel gezocht om de ouders aen te wak keren of te dwingen hunne kinders ter school te zenden Daer uit is gesproten het voorstellen der verandering te doen aen de wet, waervan wy komen te spreken en die niet aenveerd is geweest. Doch, het heeft nooit het gedacht van den minister kunnen wezen, noch ook van deze die de gezeide verandering onder steunden, de bureelen van weldadigheid aen te raden den onderstand te weigeren aen de behoeftigen die hunne kinders zouden doen onderwyzen in eene vrije school en aen deze zouden den voorrang geven boven de gemeente schoo\inderdaed, 't ware het grondstelsel zoowel der vryheid van het onderwys als van deze des keus aen de ouders toegekend, hevig schenden. Wat kan men aen de ouders verwyten, vermits met hunne kinders ter school te zenden, zy den wensch der wet hebben volbragt? WaL heeft men vooraf gewild? Dat alle de kinders, arme of niet, zouden onder wezen worden, 't is gelvk waer, en zonder eenen voorkeur of wettigen voorrang te geven aen de gemeente of aen de vrije scholen. Zoo haest de ouders hunne kinders tot eene vrije school zenden, zy beantwoorden aen de wet en wy kunnen niet goedkeuren de zedelyke perssing die men op hun doet drukken door allen onderstand van wege het bureel van weldadigheid te weigeren; weigering die men bewettigen zou om reden dat de ouders den voorrang niet hebben gegeven aen de gemeente school. Ook, de bovengemelde ministerieele omzendbrief beveelt maer ééne zaek 't is dat men trachte de kinders aen te lokken tot de scholen... om aen de weldadige inzigten van het Staetsbestuer aldus te beantwoorden; maer er is hier kwestie van scholen in het algemeen, vrije of andere, en geenzins van een bevel dat men de behoeftigen zou opleggen, op straffe van geenen onderstand meer te verkrygen, dat zy hunne kinders zouden hy voorkeur zenden tot de gemeente school eerder dan tot eene vrije school. De behoeftige die, in zynen nedrigen staet, geene kennis heeft van de politieke verblindheid en van alles dal er uitsprui ten kan, is bekwaem, zoo wel als vele anderen, om met gezond verstand te oor- deelen welke opvoeding er betaemt aen zyne kinders en de school te kiezen die hy hun beschikt. Deleden der bureelen van weldadigheid, die de eerlyke en deftige zending aenveerd hebben om de ellenden te helpen, moeten wel indachtig zyn dat zy, door weigering van hulp en bystand den behoeftigen en zyn huisgezin smertelyk doen lyden; en deze straf, die noodlottige gevolgen kan hebben, is zoo veel te min verdiend, dat die behoeftige toch gedaen heeft hetgene de wet van hen eischte, met zyne kinderen te doen onderwyzen in eene school welker wettig bestaen erkend is door onze wetten. Dus, eene reden van menschlievendheid voegt zich by deze dewelke wy komen aen te halen. Eindelyk,de gelykheid is een der stelsels van onze GrondwetDe welhebbende ouders kiest vrijelyk de school tot dewelke hy zyn kind wilt zenden; zoo wel als deze, is de behoeftige ook een belgisch burger. Het is zekerlyk niet omdat hy arm is dat men hem dit regt moet zoeken te ontnemen. In tegendeel moet men hem zoo veel te meer te verdedigen. Meer eisschen is eene willekeurigheid door de wet, zoo wel in haren tekst als in haren geest afgekeurd en verworpen. DE PARTYEN IN BELGENLAND. Zoo wy het betoonden in onze twee voorafgaende artikels, zyn het de twee koningsgezinde of monarchieke partyen, te welen de katholyke of bewarende party en de doctrinaire of liberale party, t'is te zeggen de twee groote Staetsgezindheden, die te samen al de groote zaken te wege gebragt hebben waerdoor Belgie konslitu- tionneel land is geworden in bezit van zyne onafhankelykheid en van de vryzinnigste regeringstelsels die men ergens vindt. Deze twee partyen maekten om zoo te zeggen maer eene enkele parlementaire party uit te rekenen van 1830 tot 1840; na dit eers te tydstip en tot den 21 july 1856 streefde men wel van beide kanten naer de opper- heerschappy, maer niettemin was men het eens op byna al de grootste principien, gaf men malkaer wat toe en kwam men over een by middel van transactie. In die twee eerste tydstippen van onze geschiedenis bestond eigentlyk de demokratieke of ra dicale party niet. Nu bestaet de demokratieke of radicale party in Belgie: dit is onbetwislbaer ge worden en men zou de oogenmoeten slui ten om het niet te zien. Voortyds maekten de radikalen geene party uit in Belgie; zy hielden zich verborgen in de rangen van het doctrinaire liberalismus, aen welk zy hulpebodeninde kiezingen tegen Nolhomh in 1845 en tegen De Theux in 1846; in 1847 deden zy eenen nieuwen stap voor uit, met te doen inrigten die Liberale Asso ciatie» dewelke eene soort van volksverte- GAZETTE VAN YPEREN Dit blad verschynt den Zaterdag van iedere week. Prys van inschryving by jaer Voor de stad. Fr. 4-°0» Voor de provinciën. Fr. 4*5o. De Jaergang begint met den ien September. EN VAN GODSOIEKST EK VADERLIK». BEKENDMAKINGEN zeventien centiemen den drukregel BrievenBekendmakingen en Geld moeten aen den uitgever Vrachtvry toegezonden worden. L)e bekendmakingen moeten den Donderdag, toegezonden worden. ui.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 1