Daertoe hebben de liberalen geene rede nen maer zy schreeuwen heten willen het doen geloven om de geestelyken en de religie hatelyk te maken. Volgens onze Constitutie zyn alle Belgen gelyk voor de wet, zy kunnen allen de ambten zoo wel de een als de andere uit oefenen. ingevolge deze schikkingen be talen de geestelyken de contributien gelyk al andere burgers, en hebben boven de andere geene de minste voorregtenin tegendeelbuilen êénen alleen die in de Kamers is, buiten M. De Haerne, waer vindt men eenen priester die Volksver tegenwoordiger, Provintiale Raedsheer, Burgmeester Schepen of Lid van het gemeentebestuer is? Waer is er een Gouverneur, een arron dissement Kommissaris die de soutane draegt? Waer is een Tribunaelsvoorzitter of Regter een Prokureur of Greffier die de vierkantige bonnette op zyn hoofd heeft? Indien de priesters zoo eene groote lust hadden om de burgerlyke magt uit te oefenen, zouden zy of ware het maer in de gemeenten wel ook niet eens willen een woordje te zeggefn hebben op het Stadhuis? zouden zy ook niet tragten vet betaelde postjes te krygen van het gouvernement? Wat willen dan de liberalen als zy roepen dat de priesters werken tegen de onafhangelykheid der burgerlyke magt? Wat zy willen? De priesters hatelyk maken by het volk, met hetzelve leugens op te hangen. Ja maer, de priesters willen meester zyn van 't onderwys zeggen de liberalen. Zy zeggen dit zonder reden de priesters willen dat het onderwys geslaefd zy op de religiedat de religie de grond zy van alle geleerdheid. De liberalen willen dat het onderwys gegeven worde zonder te spreken van God of zyn gebod zy willen dat de professors mogen scbryven en spreken tegen God en tegen de priesters. Dat willen die mannen en dat trachten zy. De priesters willen dat de aelraoessen uit gedeeld worden volgens den geest van 't Evangelie, op dat de gever vruchten plukke voor zyne goede werken de libe ralen willen dal de aelmoessen gegeven worden aen 't gouvernementdie ze zal doen uitdeelen door mannen, aen welkers vingers er altyd eenige kluiten zullen blyven plakken en die de inkoirislen der fondaiien zullen doen dienen om hunne politieke belangen te vervoorderen. Daer in bestaet het verschil lusschen de poogingen gedaen door de liberalen die over alles willen heerschen en tusschen deze der geestelykheid die wilt de religie en haren invloed behouden gelyk zy die van den Zaligmaker heeft ontvangen. Weldenkende menschen overweegt wie de meesters zyn. Zyn het de liberalen? Zyn het de priesters? Wie krygt er de plaetsende pensioenen Wie is er meester op het Stadhuis, in het bestuer van 't arrondissement, van de Provintie, van den Staet? Men zou zich geen denkbeeld kunnen maken van de verbittering welke de proteslaiie van M. de Thettx in de liberale drukpers te wege Gazette Tan Yperen. gebragt heeft'l is geene gramschapmaer woede dat zy uitbraekt. By den smaed in het adres vervat, voegt zy nog scheldwoorden. Nu, 'l is haer ambacht. Het besonderste is dat de prolestatie der katholyke party haer oogwit heeft bereiktzy heeft het gansche tand door eenen groolen indruk gedaen. De liberale gazelliers zelve bekennen het, en een der antwerpsche dagbla den, geplaetst onder het bestuer van den al te vermoerden Oulendirck, zegde donderdag dat een der gevolgen van de protestatie zou zyn aen de kat holy ken eene soort van populari- teit te verschaffen. Eenieder weet het, de katholyken vragen geen populariteit; zy vragen enkelyk dat er hun regt worde gedaen, dal men hen uit al de bedieningen niet verbanne, dat men hunne vertegenwoordigers niet versmade; en wanneer dit nogtans gebeurt, dan nemen zy maer raed van hunne eer en gekwetste weerdigheid en handelen na behooren. Het orakel der liberalen, de redder van België, de grrrrroote en vermaerde Rogier heelt gesprokenhy heeft gesproken in de Kamer, en er dingen gezeidwelke wel zouden doen denken dat het al draeide voor zyne oogen. Rogier heeft dan zynen mond openge- daen en gezeid dat er geene muiteryen zyn gepleegd geweest in de meidagen 1857. Dat er niets geschied is noch te Brussel, waer men de Kamer op straet heeft ge smeten, den Nuntius beledigd, de repre sentanten uitgejouwd, de ruiten der stille burgers heeft aen stukken geworpen; noch te Antwerpen, waer men geweld heeft gedaen tegen bet buis bewoond door de Jesuieten; noch te Gent, aiwaer zonder den kloekmoedigen generael Gapiaumont, verscheidene aengewezene huizen, door de plunderaers gingen vernield worden; noch te Jemmapes, waer men de Broeders van Liefde heeft gebrand en hun huis heeft vernield. Deze daden zyn een niet met al in Rogier's oogen 't zyn al prullen. Van eenen anderen kant klaegt de baes minis ter dat de gazeltendie van zynen boord niet zyn, durven zeggen dat er muileryen ontstaen zyn in België, om dat hy en zyne aenhangers de wet op de liefdadigheid afgeschilderd had als iets waer door bet geld der armen ging gegeven worden aen de kloosters, en de dooder-hand uit haer graf zou zyn opgeslaen. Wy weten allen wat de liberalen gezeid en gedaen hebben i.i de discussie van die wet; het is nog maer een jaer en half geleden, en nu komt Rogier zeggen voor hel land en geheel de wereld, dat dit alles geen waer is! Waerachtig men moet Ro gier eene patente geven van gezworenen konstdraeijer! Hetgene dat alsdan gedrukt wierd is gedrukt gebleven, en zal voor de geschie denis gedrukt blyven, te weten dat de liberalen het land ontroerd hebben; dat zy toegejuichd hebben aen de straetmuite- ryen; dat Verhaegen, de voorzitter der Kamer en der moortel logien het grauw van uit zyne venster heeft aengemoedigd in de meidagen! en Rogier komt vertellen dat dit alles niet geschied en is! De muiteryen liggen op Rogier's maeg, hy kan die niet verteeren; hy|wi!t wit zyn en hy is zwart. Wie dan heeft het volk opgewekt tegen de meerderheid der Ka mer? Het zyn toch de klerikalen niet geweest, maer wel de hevigheid van Rogierde aenpooring van Frère en van andere liberale representanten het ge schreeuw Weg met de kloosters, in de discussie van die vermaerde wetuit wiens mond is het eerst gekomen? Is het niet uil minister Frère's? Al wat dan is te wege gebragt geweest, is nu hetgene dat de liberalen zonden willen verdooven, ver duiken en op de katholyken zelve werpen. Hola! mannen van het liberael, de schande zy aen wie ze toekomt! Gy zy gesproten uit de kasseijen, gy zult kasseimannen, müitmakers blyven geheeten worden. Uwe gazelten hadden gezeid dat de katholyken zouden revolutionnairlyk vernield worden. Dit is geschied; en dezelve gazellen hebben sedert de revolutie dagen van mei gezeid dat men dusdaniglyk zou handelen, eiken keer dat de meerderheid hun niet zou be hagen. Wat denkt het Mons Rogier hier van? Hy zegt dat de liberale kwastery in staet niet is van revolutie te maken! Eilaes! de man is verdraeid en verdwelmd: wy vergeven het hem hy weet niet wat hy doet, hy weet niet wat hy zegt! In België spreekt men van vryheid; de liberalen die zich als meesters en leeraers der vryheid stellen, branden de broeders van liefde. De Turken, geraeenlyk aenzien als vreed- aerdig en dwinglanden geven heden eene les van vryheid aen de liberalen. Verscheidene broeders van liefde zyn over eenige dagen uit Frankryk vertrokken naer Konslantinopelen, al waer zy gevraegd waren om scholen te openen. De onder koning van Egypten heeft aen de broeders, die zich in zyne Staten geves tigd haddeneen huis gegeven in de stad Caïre en 30 duizend franken om het gebouw te erstellen in staet om er eene school in te openen. Wat dunkt u daervan liberale mannen die schrikt en vreest dat een priester de kristelyke leering zou onderwyzen in uwe scholen en kollegien? De koolzaed olie is in Frankryk aen eenen byna onveranderlyken prysin Duitschland spekuleert men op eene ry- zing; de belgische merkten gevoelen iets van die van Duitschland, daerom wordt HET GENE OVEB EEN JAER WAERHEID WAS IS HET NU NIET MEER'. LES GEGEVEN AEN DE LIBERALEN DOOR DE TURKEN. RECEPT OM LANG TE LEVEN. Wat hebt ge tocb daer voor gedaen? Zoo sprak ik zekeren grjrsaerd aen, Ik zie u wandelen laogs de straten Het hoofd om boog, de kniën vast, Zoo vlag nog als de flinkste gast, Gezond en blozend bovenmaten. Wal wonder middel mogt u baten? En lagchend ving de grysaerd aen Daer heb ik nooit iets voor gedaen, Maer altyd veel er voor gelaten... AENMERKINGEN VOOR DEN LANDBOUW.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 2