jaren trek van de kerk als koster, en hy lieeft het aengeteekend. Niet wetende waerom hy dit vraegde heb ik by eenige myner kon fraters onderzocht of M. de opziener hun dit ook had gevraegd en ik ben overtuigd gewor den dat het staetsbesluer bezig is met eene Inkwisitie te doen in de borzen der kerkbe bienden. Ik en andere hebben belangen om aen M. den opzieners neuze niet te knoopen wat wy winnenhet gaet hem niet meer aendit te weten, dan te kennen wat wy eten of drinken. Ik heb hem wys gemaekt wat ik wilde. Indien iemand van ons aen den heer op ziener ging vragen hoe veel Hy wint met zynen winkel, met zyne brouwerymet zyn ontvangerschaphy zou zeker anltvoorden, en met regt, dat dit niemand aen en gaet. Dat hy dan ook zijnen neus niet kome steken in andermans zaken. Wy bedanken den schryver van dezen brief over de inlichtingen welke hy geeft wegens de nieuwe Inkwisitie door het gouvernement gepleegd. Wy zullen eene enkele vraeg vooren- stellen: Is het gouvernement in zyn regt onderzoekingen te doen over hetgene een bediende wint, in hetgene waerin hy van hetzelve niet afhangt? Het gouvernement heeft daer voor niet meer regt dan een byzondere persoon en de daed gepleegd door den aengeduiden inspecteur verdient ter kennis van ieder een te worden aengebragt. De eene Inkwisitie wacht naer de andere niet. Yerscheide gazetten melden dat het ministerie welhaest zal zware patenten doen betalen door degenen die spelde- werkschool houden. Minister Frère heeft onder den duim doen inlichtingen nemen door zyne kontroleurs; de scholen zouden worden aengeslegen in evenredigheid van het getal kinders die daer onderwezen worden. Volgens den Denderbode zou men betalen in de scholen behelzende van 32 lot 49 kinders fr. 97-90 c.voor die waer van 30 lot 60 kinders ter schole gaen fr. 154-20 c., en voor 70 tot 99 kinders fr. 183-70 c. Wie houdt in onze streken speldewerk- scholen? De vrouwen van eenige kleine burgers die eene minderachtige winst vinden in een stuiverken schoolgeld te ontvangen. Deze scholen zullen de hooge patent niet kunnen betalen en zullen ge sloten worden. Bravo! Minister Frère, gy ontneemt het brood aen den werkman. In eenige plaetsen worden de spelde- werkscholen gehouden door de klooster- kens, die de kinders voor nieten leeren en hen de winst geven die voortkomt van hun werk. Indien deze gestichten geen beslaen genoeg hebben om deze palent te kunnen opdragen zullen de kinders verpligt zyn iels te laten om den eisch van het gouver nement te voldoen en alzoo zal de patent betaeld worden door de arme kinders. Bravo! Minister Frère, dat noemt men den armen levende vladen. Gaet voort, minis ters gesproten uit de kasseijengaet voort in uwe Inkwisitie en uwe namen zullen door de arme raenschen met schrik worden uilgesproken. Gazette van Yperen. LIBERALE LIEFDADIGHEID. Te Jemraappes, daer zelve waerdekassei liberalen van mei 1837, de broeders van liefde in het vier hebben gesmeten, komen de liberalen eene schoonedaed van onver- draegzaemheid te plegen. Zy hebben er de kleine zusterkens der armen vastgehouden die, naer gewoonte verzamelden eenige overblyfsels van eten voor de oude men- schen die zy van de straet hebben geraept en voor niet onderhouden. De zusterkens zyn geleid geweest voor de politie kommis- saris, alwaer zy getoond hebben eenige briefkens geschreven door liefdadige per- soonen, waerby zy verzocht waren eenige voedsels voorde ouderlingen te gaen halen. Dit gaet te verre! Niemand zal eenig goed werk meer mogen doen! men zal de arme ouderlingen niet meer mogen helpen en dit omdat de liberalen hel niet willen. Wie dan zal voortaen de zieken, de ellen- digen van alleslach mogen bystaen? Zullen 'de liberalen dit doen? Oh! de schynheilige! de vreedaerds, die den ouderling het brood willen ontnemen! en dit alleen om het plaisier te hebben engels van liefde tusschen twee agenten van politie te doen door de straet naer den bureau geleiden. HET WERK VAN M' DUCPÉTIAUX. In zyne vrypostigheid om de waerheid te erkennen en te verklaren bekent M. Ducpétiaux ook dat men heden zich bloot stelt aen onaengenaeraheden wanneer men de waerheid zegt en zelve als men onpartydig is in de staelkundige zaken. Dit is vele gezegd voor eenen man die allyd door de liberalen is erkend geweest als eenen aen hunne denkwyze toebe- hoorende. M. Ducpétiaux is vryposlig om dat hy spreekt met kennis van zaken en geenzins beducht is dat men zyne gezegde miskenne. Hoort eens Liberalen, wat hy zegt van de priesters 'T is omdat ik gezien heb en dagelyks de priesters en de geestelyke vergade- ringen (de kloosters) aen het werk zie in bet veld der liefdadigheid, dat ik hun hulde bewyze. Na deze bekentenis verwacht M. Ducpé tiaux ongetwyiïeld dat by zal gehoond wofden als overlooper tot de katholyke party, dat men hem zegge, dat hy geen liberael meer is, dat hy de knien heeft gebogèn voor de priesters, dat hy een ver bond heeft gemaekt met dezen die zouden willen de kloosters erstellen; maer by blyft getrouw aen hetgene hy, met het Kongres na 1830, heeft verkondigd, in gezelschap van verscheide van dezedie nu anders denken als hy. Deze, zegt hy, loochenen hunne eerste gevoelens gelyk de afgodist zynen afgod brandt voor welken hy te vooren den knie buigde en daerna verwonderd en Yer- ontweerdigd is hoe andere, veel getrou- wiger als zy, den weg blyven ingaen welken zy verlaten hebben. M. Ducpétiaux getrouw aen het vaendel van 1830 en van de volgende jaren gedu rende welke de eendragt bestond onder katholyken en liberalen, geeft in zynen boek eene groote les aen de liberalen mannen die nog heden in de Kamer zete len. Hy noodigt hun uit tot de eendragt die déstyds in België bestaen heeft en die hetzelve, zóo lang deze eendragt bestond, heeft doen by de uitheemsche volkeren aenschouwen, als een wys en een bedaerd land weerdig van de vryheden te genieten, dat het ten pryze van het bloed zyner kinderen heeft in 1830 bekomen. Het gene men wilde in het Kongres, was het regt en de gelykheid in alles en voor alles; men was overtuigd dat deze waer- borgen genoeg warenom alle gevaren te verwyderen die ons konden overkomen. Katholyken en liberalen gaven zich de hand zonder hunne wederzydsche denk wyze te verlatenmet gedoogzaem te zyn van beide kantenhebben zy België's Grondwet gevestigd. M. Ducpétiaux denktwanneer hy zyn beroep doet tot de voorregten in de Grondwet geschreven, dal hy te doen heeft met dezelve liberalen die alsdan in het Kongres zetelden, De brave man is niet indachtig dat de orangisten, die alsdan vyanden waren van het Kongres en van onze voorregten verkregen in 1830, zich nu voor liberalen uitgeven. Een Verhae- gen, de voorzitter der Kamer, heeft geen deel willen maken van het Kongres andere liberalen, gelyk wy er ook heden in onze stad, ten minsten door hunne zoons en schoonzonen zien wederom meester spelen', hebben zich door list en bedrog aen T hoofd van onze politieke zaken ge steld; de hollandschen kaes is met oud te worden tot eenen liberalen macaroni ge bruikt geworden. Vele jongelingen, zoo als een minister Frère, als een Tesch en menige andere liberael gezindenzyn geene mannen van 1830; ten dien tyde versieeten zy nog hunne broeken op de banken der school; zy zyn opgekweekt onder het bestier van meesters die sterk naer den kaes rooken. Wel is waer wy bebben nog eenige liberale staelsraannenzooalseenen Rogier, die ook de zaken van 1830 zyn toegedaen geweest. Deze zyn door den hoogmoed verblind; zy zyn vervallen van hunne vaderlandsche gevoelens met zich achter Verhaegen en Ci8 van het vrymetselaers gespuis, te laten slepen. M. Ducpétiaux wenscht dat het Kongres van 1830 no£ zou kunnen erleven! het zou pynelyk aer- gedaen worden, zegt hy, op het gezigt vsn het weinige dat nog overblyft van den geest die hetzelve bezielde! De letter der Grondwet is gebleven, maer zyne diep grondige beteekeniszyn gedacht van verdraegzaemheid en van overeenkomst, wat zyn zy geworden? Wat vragen de katholyken en niet hun de mannen die van goede trouw zyn, zegt nog M. Ducpétiaux? Drie zaken Dat men het stelsel van onderwys zoo het bestond met en door het Kongres, nog behoude; dat men den godsdienst uit het onderwys niet verwerpe; dat men aen de liefda digheid het regt niet en weigere van zich uit te breiden en te versterken. Het boek van M. Ducpétiaux is eene gedenkzuil voor het nakomelingschap Een onderwyzer van liet 4' ressort. (Vervolg.) t

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 2