I I I LI Ingezonden Artikel. L I I als 4)1 i- ulks coin do eg- '01, lag ren ing i n I. de cor r?_ Verlooning van De eerste verlooning de Rhetorica. °P het oogenblik ierci*i t OllfiC' aen- nrg'r aen eeft i» ter dst ;ni- 1 I» lacr ligc ink- ten. aen Be- hoe hier xfl srnel oofd ken, ruil- veel vrkt reel mcti iuu< :hen nor liedt ods- jver- I reft, eden daets ptai liad- cliil- i den oiks, k w a HAS) gewigt "cderdaling "cderdali- gedurende byna keren nacht zoo I n, ic ik, op edcr- jitdef jcval- ;rs Op lacl'l- Lot" varen enten naer- t, me* Jat C)’ n va" lig 11 dal TOONEELKUNDIG NIEUWS. De eerste verlooning van het toonoeljaer heeft zondag gegeven geweest, ter gelegenheid der zoo ge noemde september-fcesten die sedert 1830 bestaen. liet feest heeft byzonderlyk wel geluk zoo door de goede uitoefening der spelers, de kundige medehulp van Mcv. Van Peene de tegenwoordigheid van de talrykc leden en eerleden, als door het byzyn van een groot en kunsminnend publiek. liet blyapel de oude Kryiter voor de eerste mael hier gespeeld, heeft zeer wel uitgeoelend, en met ver genoeging aenhoord geweest. De rollen van den dorpsheer, Bruno, Cobcn, de magister, Geertruidc en Phielje lieten weinig te wenschen over, en elk wedyverde om het meest in kunde en vrolykheid by te brengen. Men hoopt van, in dezen winter hetzelve stuk nog eens te zien spelen. Wy wenschen dat de :s uer ioepe* i! u'1" lig‘- u Oi”' ling®0 ducr< icr'a” it twe® ei”®"' icr. l» (TcdU' je.tei'« id *:1’ •n«l®9 .■ral ‘c ,sl ‘l®r .noop1’ n o"1 -F Marsveld met vyf-cn-dertig kanonniers tot op eene zekere hoogte gestegen, terwyl hy met koorden werd vastgehouden. Doch Nadar hecht er prys aen, dat zyne gezellen, die de reis mede doen om wetenscliap- pelyke waernemingen op te doen, hun werk kunnen uitoefenen. Men zal boven de wolken niet stygen. En inderdaed, van op het oogenblik der opslyging tot dat der neêrvalling is dc luchtbol nooit hooger geweest dan 600 meters en nooit lager dan 200. Wy varen altyd voort, met eene gemiddelde snel heid van 6 uren ptr uer. Brussel verdwynt langza merhand, en versmelt zich in de verte in den gezicht einder. Op zyn togt doet de luchtbol een zonderling uitwerksel ontstaen. Do vogels vlugten byzyn zicht als door den schrik getroffen. Ziet daer omlneg eene stad: het is Ninovc. Wy varen er byna over, en wy hooren de kreten der inwooners, die ons op onzen doorlogl begroeten. Wy beantwoorden hunne groetenissenwy jui chen toe. De heer Nizet Corvilain, een der passagiers, stolt voor er aen land te gacn om hen te gaen bedanken, liet is een onverschrokken liefhebber van luchtrei- zen, die heer Nizet Corvilain. Hy wilde volstrekt, vóór het vertrek, eenen valscherm doen maken, om aldus zich op eene openbare plaets van Brussel te laten neervallen. Ily heeft van zyn denkbeeld niet afgezien en zal er by zyne acnstaende opstyging op terug komen. Die kleine waterloop daer, die by do ondergaende zon schittert als hel ingevlamd lemmer van eenen turkschen sabel is den Dender. Macr het wordt nacht. Devon gaet voor ons onder en toekent hare verdwyning aen den gezichteinder af door eene ontzachclyke roode streep. Boven en rondom den Géant is de hemel nog hel der, doch van onder verdikt dc duisternis en op de aerde beginnen hier en daer eenige lichten lo schit teren. Wy waren hoog genoeg om maer met moeite do geroepen der dorpen lo onderscheiden, die wy achter ons lieten, en begonnen van die acngrypcnde kalmte en stilte te genieten aen de luchtreizen eigen. Nadar, die er by het vertrek bezorgd uitzag, blyft bekommerd. Wat hem verontrustte, was iets aen den top van den luchtbol was, cn hem smerlerlyke herin neringen te binnen riep. Dit iets was de klep, dc klep der reis van Hanover, de klep, die zoo onvolkomen gewerkt had, en haest het leven gekost had aen Nadar cn aen zyne lief tallige cn moedige vrouw. Om de mogcly kheid van den terugkeer cener dcr- golyko ramp te vermyden had Nadar eene byklep doen maken, doch men had dm aen de luchtbol niet kunnen toepassen, om rede van het gevaer, dat er te vreezen was, van het spel der koord, die er door moest, om die klip te doen spolcn lusscheti de tweo omslagen van den luchtbol. Dus, wy waren vertrokken met dc enkele klep, do klep van Hanover, die te kleine klep, die den luchtbol maer tracgzaem kon ydcl maken. Dit was do bekommering van Nadar, wal echter hem niet belette to glimlachen, cn to gckschceren met zyn vrymoe- digc cn mededeelzame vrolykheid. Dit beletten hem ook niet liet toeken voor het avondmaal te geven. Wy aten dus vrolyk oenige sneden koud vloesch, begoten mot twee glazen wyn; het eerste werd ge dronken op do verjaring der septemberdagen; liet tweede op de gelukkige weder te huiskomst van ieder van ons. liet dek van ons schip, daer eensklaps nog zoo stil, kreeg iiu bezieling. Ieder deelde zynen gebuer zyne indrukken mede. De heer Nizct-Corvilain drukte de hoop uil, dat cenig geval de nederdaling zou veraan genamen. liet reglement aen boord luidt dal dc laetst ingeschreven der reizigers op het eerste bevel van den kapitein den eersten moet afdalen. De heer Nizet Corvilain, de laatste ingeschreven, begreep dat by zou kunnen gedwongen worden om op een zeker oogenblik van overboord te moeten springen van op eene hoogte van 300 meters, doch dit vooruit zicht verontrustte hem niet liet minste. Nadar heeft de duivenkooijen geopend, die aen hetbuitenwand van het huisje hingen. Die dieren trachten niet heen Ie vliegen. Kunstmatig op eenige honderde meters hoogte ge voerd zynde, schynt de vogel, gelykNadar het in zyne Mémoires du Géant schryft, geen trek te voelen om Ie vliegen, wel voelende dat de lucht de noodigo zwaerle mist om hem te ondersteunen. Wanneer gy een vogel werpt uil een evenwiglig luchtbootje, ’t is te zeggen wanneer hel noch slygl noch daelt, dan slaet de verschrikte vogel sneller de vleugels om weder aen boord te geraken; indien bel gedurende de cigenlyk gezegde opvaert is, dan valt de vogel als lood of tuimelt neder, totdat hy in zynen val het zwaartepunt aentreft waerop hy kan zwerven. Ten acht uer varen wy boven eene stad. Nadar vraegt met zynen roephoorn Ho! hé! waer zyn wy? Te Audenaerdc. Dank Goede reis, heer Nadar. Hel slaet acht uer op de torens en men hoord een tromgeroffel in eene katern. Luitenant Frederics meldt ons dat hel de trommeling is voor het avond rapport. Wy varen altyd 'voort. Van tyd tot tyd zien wy onder ons eene bevolkte plaets, welker lichten van afstand tot afstand vonkelen. Het zyn dorpen. Nadar roept door zynen hoorn, of klept met de twee klok ken. Dikwyls antwoordt men ons van beneden, want hoewel de innen nog niet schynt, is het helder ge noeg opdat men ons zou kunnen opmerken. Gedurende heel de reis bleef dc lucht helder en wy wisten volkomen wel welke rigting de Géant volgde. Wy varen immers voortLinks ontwaren ny eene stad: het is Kortryk. Nauwelyks zyn wy er voorby, als de wind plotselyk naer het noord-oosten keert. Weldra ontwaren wy in de verte twee zeebakens. Was het de Panne? Was het Oostende Was hel Nieuport? In allen gevalle hel was dc zee, do zee, T is te zeg gen een schrikkelyk gevaer, eene schier zekere dood. Men moest verhoeden zoo verre le gaen. Wy hadden schier onzen voorraed ballast uitgeput. By het opgaan hadden wy omstreeks Forrest er eenige zakken van uitgegoten, om den luchtbol op te hel pen, die eensklaps gevoelig gedaald was. Wy praeijen dc ingezetenen van een dorp; wy zyn boven Poelcapelle. Geen twyfel meer, wy naderen de zee, hoewel de wind van rigting veranderd was. Nadar en kapitein d’Artois beyveren zich om neer te komen; men opent de luchtklcp: wy’ dalen. Houdt u wel vast; roept de kapitein. Wy houden ons vast aen do touwen. Dc luchtbol daelt, daelt, macr altoos naer den zeekant. Eenige minuten nadien, meldt het wekkeringsgeluid dal wy dc aerde naderenWy dalen macr altyd voort. Nadar heeft zynen guide-rope uitgeworpen, eene kabel van eene vuist dikte, cn die langs den grond slepende, den gang van de luchtbol moet vertragen beter dan het veertig mannen zouden doen. Deyuicfe- rope ontrolt op eene lengte van 150 meters, met zulk eeno snelheid, dat de handschoenen der helpers er van verbrand zyn en de vuersprankels uit dc wymen van het huisje schieten. Het anker wordt geworpen, maer het is nutteloos. Eensklaps gevoelen wy oenen hevigen schok hel huisje heeft eenen boom ontmoet, hem geplooid en vernietigd, maer Nadar grypt de gelegenheid waer om de ballon vast to leggen en de afslyging kan zonder gevaer gebeuren. Wy zyn tusschcn Langemarck cn Zonnebeek. ’t Is cr kermis. Dc inwooners, die zich niet aen zulk be zoek verwachtten, namen eerst verschrik de vlugt. Een onder hen verstout zich echter nader by to komen met eenen lanteern, en vergezeld van zyne vrouw, doet hy eene verkenning tot by den luchtbol. T Is de cigenacr van den beschadigden boom. Hy bekent dal hy ons in den beginne voor dieven had gehouden cn voornemens was geweest op ons te schie ten. Do misvatting herkend zynde, stilde de bekom mering, dc boeren kwamen toegeloopen en onze reis eindigde zonder ongevallen. Het was omtrent 10 uer toen wy den boom raakten. Ten half elf was elkeen aen land, en de gedempte luchtbol blies zviio gaz uit. Wy waren i of 5 kilometers van Yperen verwy- derd. Van des morgends zonden de kolonel Chirac, van hel 6.' linie, cn de luilenanl-koloncl Franzen, bestuerder der ryschool, met de meeste bereidwil ligheid mannen en wagens naer Z.onnebeke, om te helpen de luchtbol plooijen, die macr rond den middag gansch otiUwollcn was. Had Nadar niet beslist neder tc dalen, indien de reddende boom zich niet op onzen weg had bevon den, dan zouden wy dit uer mogelyks -allen dood zyn geweest. Ik zal hier den lof niet spreken van kapitein d’Artois en van zyne onverschrokkenheid Gy hebt hem gezien by liet vertrekken; maer haddet gy hem by de nederkomst gezien Ik eindig met haest. Indien ik in mynen spoed eenige by zonderheden heb verwaarloosd, bet verslag dat Nadar zelf zal afkondigen, zal die vollcdigcn. Ik heb gezegd dat hel schip tc zwacr was. Het ware juister te zeggen, dat dc luchtbol niet ligt genoeg was. De gaz door de Continentale maetschappy gelc- verd, had dezelfde specifieke zwaerle niet als de gaz, *aervan Nadar zich gewoonlyk bedient, om zynen 'uchtbol op tc zwellen. Er was dus natuerlyk misre kening over dc in tc nemen hoeveelheid en over het *0 dragon gewigt. Hel is dus om die reden dat Nadar °p hel oogenblik van het vertrek verpligt is geweest *’ict dry reizigers uit het schip le doen gaen, zoo als 1 Cy gezegd hebt, maer wc) vier. Dc heer Vvcs Guyot heeft op zyne beurt zyn verlangen naer avonturen "loeten opofferen aen dc dringende noodzakclykheid van het vertrek. Ik zeg dit niet om hel minste vcrwyt aen het adres f*Ier Continentale maetschappy te doen ontstaen, over "elke Nadar zich enkel to beloven heeft gehad, even ■lis hy niet opgelioudcn heeft den grootsten lof te "laken van den louwmakcr, die hem den guide rope l>‘,n ander touwwerk geleverd heeft, en van welke het ">y spyt den nacm niet tc kennen. Ik bepael my tot "et vaststellen van een feit. By dc inlichtingen, die gy over dc toetakeling van Bet schip gegeven hebl, moet ik nog deze voegen, dat •iel voorzien was van een toestel van wekkeringen, '•ie gedurende den nacht verwittigen moesten of men grond raekte, en dit by middel van dry koorden, de eene van 400, dc andere van 200 cn de derde van 100 meters lang, die door een gewigt eindigende, in ge meenschap zyn met eene bel, die klinkt zoodra het liewigi eene hinderpaal ontmoet. Dit toestel is van een groot nut geweest om de tc vergemakkelyken. Tc Meaux, by die die byna een val was, heeft de Géant „..ij eenige tyd met het langste van zyn schip den top der huizen acngeraekt. Het was don onder als boven, en zoo als gy onge- twyfcld weel, men wordt in een luchtbol niet gewaer I of’men daelt of klimt. Dezelfde opmerking geldt voor hel voorlvarcn. Men weel niet of men vooruit of achteruit gaet. Hel is in do luchlreis-prnklyk be kend, dit hel schip nooit door den wind getroffen wordt, cn het is eene overlevering dat, al dedc men dc honderd uren, die volgen» do legende het groot 1 orkacn der Antillen in een ucraflegl, een brandende bougie niet zou uitgedoofd worden. Dit wordt hier door verklaard, dal de luchtbol cn hul schip deel van den luchtlogl zalven maken. Nu, wanneer het overal nacht is, welk middel heeft men dan om te bemerken, dal men do aerde "adert? Hel is daarvoor dal het toestel met wekke ringen dient, waervan ik u daer even sprak, on dat "itgevonden werd door den lieer Erasmus Gambier, Belgisch burgcrlyk ingenieur. Een ander Belg, do heer Mueseler, burgcrlyk inge- i nieur Ie Luik, had aen Nadar twee mynlampen ge- I geven, door hem verbeterd, cn die op de reis van h< l grootste nut zyn geweest, w inneer de dag, om half acht uer verdween cn het nacht werd. Gy herinnert ii het uiterste bevel: I. act alles los Do gehoorzame luchtbol beantwoordde dit sein door »yné vlugt naer dc wolken te nemen. Uy dit geroep moet een algemcene angst al dc herten dier volks menigte hebben benepen, die ons met hare vivals begroette, en die wy ook begrootten, niet min be wogen, doch anders bewogen als zy. Tcrwyl wy opslygen, klimmen do geroepen cn vivals van honderd duizend stemmen naer ons, met ons, en verre van tc verdooven schenen zy le vermeerderen. Op dc boulevards, in de Koninglykestrael, op do j Natieplacts, bewegen zich duizende hooiden. Het was cen gewemel waervan ui Is hel zonderling uitzicht bcschryvcn kan. Terwyl de stemmen kloen, daal den de hoofden cn schenen in eenen oubepaelden val tc verzinken; die trapswyzc inkrimping gaf aen dc persoonen de onverwachtste gestalten en vormen. De huizen krompen in cn verkleinden oitophoudelyk. Zonderlinge zack, dit slach van losrukking, dat dc zeeziekte op de schepen en hel ongemak op do trei nen doel ontstaen, la t hel lichaem in eenen luchtbol volkomen onverschillig. Men is bewogen, verwon derd, doch men is niet onpasselyk. Wy klommen langzaam. Wy gaen regts St. Gudula voorby, regts Sint Michicl, varen over de /.uidstract cn de Zuid’slatie; wy laten den spoorweg links, en varen langzaam doch majestueus noordoostwacrts. De kreten der volksmenigte kwamen nog altyd tot ons. Wy zyn over hel voorgebergte van Auderlccht, doch wy blyven voort over dc stad hangen. Dc stra ten schynen ons als gryzc linten met zwarte vlekken gemerkt, die volkshoopcn zyn; de toren van Sint Gudula gclyken twee steenen pylers, het stadhuis herinnert die kleine houten kerkskens met klok- toren, die men in dc specldingdoozen van Nurem- burg aentreft. Na er ma te wy klimmen klimt de horizon met ons en rondom ons; hel is de wcreldkaert, die zich ontwik kelt cn ontvouwt. Hel schouwspel is wonderschoon. Dc luchtbol heeft twintig zakken ballast medege nomen. Wy hebben er reeds vier uitgeworpen. Do luchtbol klimt nog. Hy zal echter niet zeer hoog klimmen. Het is niet dal het vermogen van den luchtbol er zich tegen verzet, of dal het schip tc zeer geladen is. Wy zyn maer met negen aen boord, en dezelfde •uchtbol heeft in den laetsten herfst te l’arys op het

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1864 | | pagina 3