11 I r de van kic- op* Brtigg0 En nqglans hebben wy de wacrhcid en niets dan de wacrhcid gezegd. Wy honden staen dat in de studenten vergadering honing, slaetsbesluer, libe ralen enz, hevig zyn aengerand geworden. Wy houden staen dal wanneer een jon geling de kreet van: Leve de Koning aen- hief, er tegen geprotesteerd werd, en dal een der fanatiekste heclckoppcn, die was geen student maer een onderwyzer, welken wy ties noods zouden kunnen noemen zeidal den naem van den Koning niet meer populair was; dat hy de achting cn het ver trouwen der kdïholykcn had verloren, door hel afstellen van zynen aide-de-camp Delannoy, en door de voordcclcn welke hy aen de libe ralen gelaten heeft. Dal onze studenten vry zyn vanvive Louvain, vivent les catholiques, vivent les crétins el les fanaliques, enz, enz, zooveel zy willen te roepen, is onbctwistbaer; zy mogen er zelfs nog a bas les libéraux by- voegen alhoewel zy hel ons ten kwade wylen wanneer wyvivent les libéraux uitgalmen Maer wy dulden niet dat onzen geliefden Koning, aen wie Belgie 54 jaren geluk ver schuldigd is, door droeve jongens op eene zoo onbetameyke wyze aengerand worde. En waer zouden zy dan elders dan in Ons m like! uil Alveringhcm over de studentenstreek ie Vorthem, lydens de kermis aldaer, heeft de gal onzer tegen strevers hevig ontroed. Daer bovengemeld artikel een ongemeen uitwerksel te Alvc- ringhem heeft gehad, en er tic algemeenc verontweerdiging legen de gccrelinisccrde losbollen heelï opgeheven, hebben zy hel noodig geoordeeld tegen de gezegdens van hel Aavertentic-lilad te protesteren. Daerom schryft een student uil Veurne eenen langen brief aen hel llolcrkuipje van Dixmude, in tlenwelken hy al hetgeen in ons artikel is aengehaeld geworden, voor logen cn laster wilt doen doorgaen. de liberalen is het woord goddeloozen. Be liberalen zyn goddeloozen, maer waerom? Dat zeggen zy niet, want de klc- rikalen zyn veel ryker aen schimpwoor den dan aan redens. Welnu, wy zullen het zeggen waerom de klerikalen ons godde loozen noemen. Het is omdat, wy vragen dat de priester in zyne kerk alleen meester zy: omdat wy niet willen, dal hy in de politieke en burgerlyke zaken de wel geve en zich boven hel algemeen regt zette. Godsdienst en staetkundc zyn twee zaken, die niet kunnen met clkaer gemengd wor den zonder dat er voor de eene of de an dere de grootste nadoelen uil spruiten. Im mers daer waer z.ooals in Rusland de vorst te gelyker tyd opperpriester is, kan er geene gedoogzacmhcid, geenc vryheid bc- stacn; want daer moet alles buigen voor tien wil van dien enkelen gebieder, die al lot n de wacrhcid en hel regt beweert te vertegenwoordigen. bil noodlottig warmoes van religie en politiek, dat onze klerikalen als een model van stactkundelykc inrigling beschouwen, zullen wy bevechten uit al onze krachten, al noemden al de kostcrsgaz.etten van hel land ons goddeloos, solidair, revolutionair en wal die meer: want wy hebben de overtuiging, dal dc terugkeer tot zulk eenen siacl van zaken, den ondergang zou zyn van’s lands vryheid, wclvaerl cn on af hankelykheid. .Maar des niet te min zullen de liberalen voortgaen den godsdienst tc beschermen en te verhcci lykcn zoo veel het in hunne ntagl is, immers toch de religie cn de kle rikale dwinglandy is geheel wal anders, want voor vele klerikalen is de godsdienst enkelyk hel masker, waer achter zy hunne grcnsloozc hcerschzucht verbergen. Een bewys hoe weinig de liberalen de religie vyandig zyn, ligt hierin, dat er sedert 1850 nooit meer hulpgelden voor het opriglen van kerken cn kerk versierin gen zyn vergund dan onder het liberael ministerie, .la, zelfs heeft men in geenc lydcn zooveel monumentale kerken in kor ten tyd zien opriglen als thans, en dit grootendeels by middel van toelagen door hel liberaal ministerie verleend. Maer wanneer men dit aen de klerikalen zegt, dan loochenen zy daerin een bewys te vinden van eerbied voorden godsdienst. Volgens hen is men gedwongen van die hulpgelden legeven, vermits de oneindige meerderheid van hel land katholiek is, katholiek, ja, maer niet klerikael. Een be wys daervan is, dal de meerderheid in de kamer liberael is cn de kamer is immers toch de vertegenwoordiging van het land. Er volgt dus uit, of wel dal de liberalen godsdiensliger wyze gesproken, zulke regl- zinnige katholieken zyn als de klerikalen, of wel dat de katholieken, zoo als de kleri kalen hen verslacn, de minderheid van het land uitmaken, en in dit laetste geval zou den de kostcrsgaz.etten niet mcergcrcgligd zyn ie beweeren, z.ooals zy het altyd doen, dal de meerderheid van hel land katholiek is, want dan zouden zy door hunne eigene redenering het tegenovergestelde hebben bewezen. Is het dat wat de klerikalen willen. Wy zyn benieuwd daeromlrcnl hun gedacht te kennen. (Ihtrgery.) DORP EN STAD. Onze geachte lezers verzoeken ons bc' stendig van onze bemerkingen aengacnde dc dorpen en steden mede te doelen. zullen aen hun verzoekt voldoen, ofschoon men het ons al meer en meer ten kwadc duidt, dat wy ons met hel versland del buitenlieden bezig houden; want: Wy zyn overtuigd dal de eerzame build1' lieden, zoowel als de stedelingen mogen d moeten weten wal er zooal in de werd1 omgact. Be dorpelingen mogen z00'ce verstand hebben en het zoo goed gebruikd’ als de stedelingen. Wie het anders uicd1 en doet gelooven, is geen ware vriend dd menschheid. Indcrdacd de eigenlyke nicnschcnlioiod die ons door het gebodbemint malkand# voorgeschreven wordt, cn die door menigvuldige betrekkingen der samenltn'iM ons steeds alom als noodzakelyk "’°1‘ acnbevolen, eischt dat er geen te gl’t10 afstand beslaet tusschen de verstande!) ontwikkeling. Zelden of nooit ziet men dat een slandig man met eenen onverstandige11 vriendschappclyke betrekkingen Soorl zoekt soort. Be verstandige zoeken de verstandigen; de onverstandig zyn hel liefst by huns gelyken. De oorzaek daervan kent iedereen dikwyls hooit men niet zeggen: Hoe met ik ka*1 neert r'00n niel omgaen, hy rede- xvil alivéSln^.,}icl»elyk een kind; h) ©elyk hebben en hy heeft geen hunne scholen die antinationale gevoelens puiten? Hebben wy lydens de leste kiezin- gen de hevige uitvallen van de Patrie van Brugge tegen onzen beminden vorst niet gehad om ons dit te bcwvz.cn? Hel Advcrlentie-blad waervan bovenge* melden onderwyzer een nummer onder zyne handen vond, had ook niet weinig tt’ lydcn op dien leutigen avond. Daer is overigens niet veel aen gelegen. Wy hebben veel liever dat die mannetjes wat tegen ons uitvallen, dan lof van ons spreken; dit leste zou ons weinig eer aendocn. be universiteil van Leuven stact in liberators almanak niet, zegt de student»» en het is om dat van daer die dappere stryders komen, die in onze Wetgevende Kamers de liberale vlasbaerdcn zoo duch* tig op den duim kloppen. Wykennen weinig van die «dappere stry ders buiten onzen representant Mr. Jules De Smedl. Maer wy welen wel dat in k:"* zingstyden zy vele dappere stryders levert. Getuige dc kiezingen van 1‘ en elders, waer de Leuvensche stokslagcrs niet te kort waren. Bc student spreekt nog van beledi gingen die op 11 augusly, in de slalie-placts aen jongelingen zouden toegebragt zyn ge weest. 20 getuigen zullen bcwyzen (lal de jongelingen die daer stonden afteluislcrcn wal onder de liberalen gezeid werd, niet het minst zyn mishandeld geworden. Indien men hun overigens wat den bol gewasschen had, zouden zy maer gekregen hebben wat aen spioenen cn overdragers tockomt. Eindelyk heelï mynheer de student in zynen brief zoo hél air van te zinspelen op een onzer vrienden uit Alveringhcm, welken hy voor den schryvcr van ons artikel aenz.iel. Gy zyl mis, mynheer de v student gy zyt er gan.sch nevens. Be heer welken gy be doeld, is voor niets in de zaek. Be inlich tingen die wy ontvangen hebben, komen uit eene gansch andere bron. I' Uy besloot derhalve i otu i «as. Hy verhief dacróiu den wysvingcr der regie hand, naiu het tafellaken een weinig op, boog het liojfd, loerde ter ijile, en zag onzalige ontdekking zag den zoom van eenen voorschool van roodge streept linnen, en den zoent van eenen vrouwenrok van fyn katoen. Sidderend trok hy den veriuetelen wysvinger terug. Hoe teer hy ook op alles voorbereid was, had hem dit zicht toch in eene afgryselyke verlegenheid gestort. Hier lag hy voor de eerste mael aen de voeten eener vrouwe, welke nog daerenboven, nacr allo gevolg trekkingen, die uit kousen, pantoffels, rok- en voor- schootzoomen kunnen gemaekt worden, tot de klasse der teedere wezens moest behooren. Hier had de tot ver meerdering vaaopenlyken nood niemand ontbroken dan de spotvogel mynheer l’yk met zyne rekenkunst. la zullen iielcligen toestand bleef alleen te beslis sen of hy opstaen, of stil ter aerdezou blyven? Het eerste was in allen gevalle niet geheel zonder gevaer. De schoon:: onbekende kon door plotselinge ver- schyniog van eenen onbekenden tnensch verschrikt worden; noodzakelyk hadde mynheer Quint terstond iets aerdigs over zynen toestand, over de nieuwe kennis, over, God weel wat moeten zeggen en tich op eene voordeelige wyze van alle verdenking moeten zuiveren. Maer wacr zoo seffens gedachten en woorden gehaeld zonder eenig vergryp legen den goeden toon? Siemand in de wereld hadde zich daerin min ver- slacn dan mynheer Quint. l\ zoo lang mogelyk, iedere beweging te staken onontdekt te blyvun. Doch de onverdiende toorn des noodlols was nog niet verzadigd. Er ontstond by hem onverwachts prikkel tot niezen, die met lederen oogenblik sterker werd. Mynheer Quint had de oude, gezonde gewoonte aengeno'uen, hertelyk te niezen. Daermede ging hy nu onfeilbaer verloren. De almagtigc nattier werd onafweerbaer zyne verraedster. Wie kon lyier weder- staen? Welk een schrik voor het arme meisje, wan neer plotselyk een tot dan toe verborgen man aen hare voelen met eenen luiden schreeuw zich van de neuskittcling zou hebben ontlast! Of welk een nadec- ligo toestand voor mynheer Quint, als hy zich opge heven, en zyne bovengemelde onlschuldiging met een daertusschcn donderend niezen zou hebben be gonnen Terwyl mynheer Quint met klimmenden angst zynen zeer wanhopigen toestand overwoog, en beslui teloos met de oogen de netto turkschlederen pantof fels opvolgde, had er een nieuw wonderlyk toeval plaels, en ja nog voor de openlijke uilbraek in hel geprikkeld zen iwstel van zynen neus. J. F. J. 1IERREMANS. Te vertolken). VERVOLG.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1864 | | pagina 2