11
I r
de
van
kic-
op*
Brtigg0
En nqglans hebben wy de wacrhcid en
niets dan de wacrhcid gezegd.
Wy honden staen dat in de studenten
vergadering honing, slaetsbesluer, libe
ralen enz, hevig zyn aengerand geworden.
Wy houden staen dal wanneer een jon
geling de kreet van: Leve de Koning aen-
hief, er tegen geprotesteerd werd, en dal
een der fanatiekste heclckoppcn, die was
geen student maer een onderwyzer, welken
wy ties noods zouden kunnen noemen
zeidal den naem van den Koning niet meer
populair was; dat hy de achting cn het ver
trouwen der kdïholykcn had verloren, door
hel afstellen van zynen aide-de-camp Delannoy,
en door de voordcclcn welke hy aen de libe
ralen gelaten heeft.
Dal onze studenten vry zyn vanvive
Louvain, vivent les catholiques, vivent les
crétins el les fanaliques, enz, enz, zooveel
zy willen te roepen, is onbctwistbaer; zy
mogen er zelfs nog a bas les libéraux by-
voegen alhoewel zy hel ons ten kwade
wylen wanneer wyvivent les libéraux
uitgalmen
Maer wy dulden niet dat onzen geliefden
Koning, aen wie Belgie 54 jaren geluk ver
schuldigd is, door droeve jongens op eene
zoo onbetameyke wyze aengerand worde.
En waer zouden zy dan elders dan in
Ons m like! uil Alveringhcm over de
studentenstreek ie Vorthem, lydens de
kermis aldaer, heeft de gal onzer tegen
strevers hevig ontroed. Daer bovengemeld
artikel een ongemeen uitwerksel te Alvc-
ringhem heeft gehad, en er tic algemeenc
verontweerdiging legen de gccrelinisccrde
losbollen heelï opgeheven, hebben zy hel
noodig geoordeeld tegen de gezegdens van
hel Aavertentic-lilad te protesteren.
Daerom schryft een student uil Veurne
eenen langen brief aen hel llolcrkuipje van
Dixmude, in tlenwelken hy al hetgeen in
ons artikel is aengehaeld geworden, voor
logen cn laster wilt doen doorgaen.
de liberalen is het woord goddeloozen.
Be liberalen zyn goddeloozen, maer
waerom? Dat zeggen zy niet, want de klc-
rikalen zyn veel ryker aen schimpwoor
den dan aan redens. Welnu, wy zullen het
zeggen waerom de klerikalen ons godde
loozen noemen. Het is omdat, wy vragen
dat de priester in zyne kerk alleen meester
zy: omdat wy niet willen, dal hy in de
politieke en burgerlyke zaken de wel geve
en zich boven hel algemeen regt zette.
Godsdienst en staetkundc zyn twee zaken,
die niet kunnen met clkaer gemengd wor
den zonder dat er voor de eene of de an
dere de grootste nadoelen uil spruiten. Im
mers daer waer z.ooals in Rusland de vorst
te gelyker tyd opperpriester is, kan er
geene gedoogzacmhcid, geenc vryheid bc-
stacn; want daer moet alles buigen voor
tien wil van dien enkelen gebieder, die al
lot n de wacrhcid en hel regt beweert te
vertegenwoordigen.
bil noodlottig warmoes van religie en
politiek, dat onze klerikalen als een model
van stactkundelykc inrigling beschouwen,
zullen wy bevechten uit al onze krachten,
al noemden al de kostcrsgaz.etten van hel
land ons goddeloos, solidair, revolutionair
en wal die meer: want wy hebben de
overtuiging, dal dc terugkeer tot zulk
eenen siacl van zaken, den ondergang zou
zyn van’s lands vryheid, wclvaerl cn on
af hankelykheid.
.Maar des niet te min zullen de liberalen
voortgaen den godsdienst tc beschermen
en te verhcci lykcn zoo veel het in hunne
ntagl is, immers toch de religie cn de kle
rikale dwinglandy is geheel wal anders,
want voor vele klerikalen is de godsdienst
enkelyk hel masker, waer achter zy hunne
grcnsloozc hcerschzucht verbergen.
Een bewys hoe weinig de liberalen de
religie vyandig zyn, ligt hierin, dat er
sedert 1850 nooit meer hulpgelden voor
het opriglen van kerken cn kerk versierin
gen zyn vergund dan onder het liberael
ministerie, .la, zelfs heeft men in geenc
lydcn zooveel monumentale kerken in kor
ten tyd zien opriglen als thans, en dit
grootendeels by middel van toelagen door
hel liberaal ministerie verleend.
Maer wanneer men dit aen de klerikalen
zegt, dan loochenen zy daerin een bewys
te vinden van eerbied voorden godsdienst.
Volgens hen is men gedwongen van die
hulpgelden legeven, vermits de oneindige
meerderheid van hel land katholiek is,
katholiek, ja, maer niet klerikael. Een be
wys daervan is, dal de meerderheid in de
kamer liberael is cn de kamer is immers
toch de vertegenwoordiging van het land.
Er volgt dus uit, of wel dal de liberalen
godsdiensliger wyze gesproken, zulke regl-
zinnige katholieken zyn als de klerikalen,
of wel dat de katholieken, zoo als de kleri
kalen hen verslacn, de minderheid van het
land uitmaken, en in dit laetste geval zou
den de kostcrsgaz.etten niet mcergcrcgligd
zyn ie beweeren, z.ooals zy het altyd doen,
dal de meerderheid van hel land katholiek
is, want dan zouden zy door hunne eigene
redenering het tegenovergestelde hebben
bewezen.
Is het dat wat de klerikalen willen. Wy
zyn benieuwd daeromlrcnl hun gedacht te
kennen. (Ihtrgery.)
DORP EN STAD.
Onze geachte lezers verzoeken ons bc'
stendig van onze bemerkingen aengacnde
dc dorpen en steden mede te doelen.
zullen aen hun verzoekt voldoen, ofschoon
men het ons al meer en meer ten kwadc
duidt, dat wy ons met hel versland del
buitenlieden bezig houden; want:
Wy zyn overtuigd dal de eerzame build1'
lieden, zoowel als de stedelingen mogen d
moeten weten wal er zooal in de werd1
omgact. Be dorpelingen mogen z00'ce
verstand hebben en het zoo goed gebruikd’
als de stedelingen. Wie het anders uicd1
en doet gelooven, is geen ware vriend dd
menschheid.
Indcrdacd de eigenlyke nicnschcnlioiod
die ons door het gebodbemint malkand#
voorgeschreven wordt, cn die door
menigvuldige betrekkingen der samenltn'iM
ons steeds alom als noodzakelyk "’°1‘
acnbevolen, eischt dat er geen te gl’t10
afstand beslaet tusschen de verstande!)
ontwikkeling.
Zelden of nooit ziet men dat een
slandig man met eenen onverstandige11
vriendschappclyke betrekkingen
Soorl zoekt soort. Be verstandige
zoeken de verstandigen; de onverstandig
zyn hel liefst by huns gelyken.
De oorzaek daervan kent iedereen
dikwyls hooit men niet zeggen:
Hoe
met ik ka*1
neert r'00n niel omgaen, hy rede-
xvil alivéSln^.,}icl»elyk een kind; h)
©elyk hebben en hy heeft geen
hunne scholen die antinationale gevoelens
puiten? Hebben wy lydens de leste kiezin-
gen de hevige uitvallen van de Patrie van
Brugge tegen onzen beminden vorst niet
gehad om ons dit te bcwvz.cn?
Hel Advcrlentie-blad waervan bovenge*
melden onderwyzer een nummer onder
zyne handen vond, had ook niet weinig tt’
lydcn op dien leutigen avond. Daer is
overigens niet veel aen gelegen. Wy hebben
veel liever dat die mannetjes wat tegen
ons uitvallen, dan lof van ons spreken; dit
leste zou ons weinig eer aendocn.
be universiteil van Leuven stact in
liberators almanak niet, zegt de student»»
en het is om dat van daer die dappere
stryders komen, die in onze Wetgevende
Kamers de liberale vlasbaerdcn zoo duch*
tig op den duim kloppen.
Wykennen weinig van die «dappere stry
ders buiten onzen representant Mr. Jules
De Smedl. Maer wy welen wel dat in k:"*
zingstyden zy vele dappere stryders
levert. Getuige dc kiezingen van 1‘
en elders, waer de Leuvensche stokslagcrs
niet te kort waren.
Bc student spreekt nog van beledi
gingen die op 11 augusly, in de slalie-placts
aen jongelingen zouden toegebragt zyn ge
weest. 20 getuigen zullen bcwyzen (lal de
jongelingen die daer stonden afteluislcrcn
wal onder de liberalen gezeid werd, niet
het minst zyn mishandeld geworden. Indien
men hun overigens wat den bol gewasschen
had, zouden zy maer gekregen hebben wat
aen spioenen cn overdragers tockomt.
Eindelyk heelï mynheer de student
in zynen brief zoo hél air van te zinspelen
op een onzer vrienden uit Alveringhcm,
welken hy voor den schryvcr van ons
artikel aenz.iel.
Gy zyl mis, mynheer de v student gy
zyt er gan.sch nevens. Be heer welken gy be
doeld, is voor niets in de zaek. Be inlich
tingen die wy ontvangen hebben, komen
uit eene gansch andere bron.
I'
Uy besloot derhalve
i otu
i
«as. Hy verhief dacróiu den wysvingcr der regie
hand, naiu het tafellaken een weinig op, boog het
liojfd, loerde ter ijile, en zag onzalige ontdekking
zag den zoom van eenen voorschool van roodge
streept linnen, en den zoent van eenen vrouwenrok
van fyn katoen.
Sidderend trok hy den veriuetelen wysvinger terug.
Hoe teer hy ook op alles voorbereid was, had hem dit
zicht toch in eene afgryselyke verlegenheid gestort.
Hier lag hy voor de eerste mael aen de voeten eener
vrouwe, welke nog daerenboven, nacr allo gevolg
trekkingen, die uit kousen, pantoffels, rok- en voor-
schootzoomen kunnen gemaekt worden, tot de klasse
der teedere wezens moest behooren. Hier had de tot ver
meerdering vaaopenlyken nood niemand ontbroken
dan de spotvogel mynheer l’yk met zyne rekenkunst.
la zullen iielcligen toestand bleef alleen te beslis
sen of hy opstaen, of stil ter aerdezou blyven? Het
eerste was in allen gevalle niet geheel zonder gevaer.
De schoon:: onbekende kon door plotselinge ver-
schyniog van eenen onbekenden tnensch verschrikt
worden; noodzakelyk hadde mynheer Quint terstond
iets aerdigs over zynen toestand, over de nieuwe
kennis, over, God weel wat moeten zeggen en tich
op eene voordeelige wyze van alle verdenking moeten
zuiveren. Maer wacr zoo seffens gedachten en woorden
gehaeld zonder eenig vergryp legen den goeden toon?
Siemand in de wereld hadde zich daerin min ver-
slacn dan mynheer Quint. l\
zoo lang mogelyk, iedere beweging te staken
onontdekt te blyvun.
Doch de onverdiende toorn des noodlols was nog
niet verzadigd. Er ontstond by hem onverwachts
prikkel tot niezen, die met lederen oogenblik sterker
werd. Mynheer Quint had de oude, gezonde gewoonte
aengeno'uen, hertelyk te niezen. Daermede ging hy
nu onfeilbaer verloren. De almagtigc nattier werd
onafweerbaer zyne verraedster. Wie kon lyier weder-
staen? Welk een schrik voor het arme meisje, wan
neer plotselyk een tot dan toe verborgen man aen
hare voelen met eenen luiden schreeuw zich van de
neuskittcling zou hebben ontlast! Of welk een nadec-
ligo toestand voor mynheer Quint, als hy zich opge
heven, en zyne bovengemelde onlschuldiging met
een daertusschcn donderend niezen zou hebben be
gonnen
Terwyl mynheer Quint met klimmenden angst
zynen zeer wanhopigen toestand overwoog, en beslui
teloos met de oogen de netto turkschlederen pantof
fels opvolgde, had er een nieuw wonderlyk toeval
plaels, en ja nog voor de openlijke uilbraek in hel
geprikkeld zen iwstel van zynen neus.
J. F. J. 1IERREMANS.
Te vertolken).
VERVOLG.