1 Algenieene Tijdingen. seminarien, den te 62,011 4,220,000 469,000 Wal zijn de mannen, die in plaats van hunnen cvenmensch, hunnen anders den- De briefwisselaar van het luiksch blad la Me use, verzekert dat, bij gevolg van het aandringen zijner kollegas, de heer Tesch, minister van justitie, zijne portefoelie zal blijven behouden tot de aanstaande lente. Wij hebben een nieuwe zegepraal, door een onzer stadsgenooten behaald, aan te slippen. Dcheer Cesar Moutonnier, statie overste te St. Omaars Frankrijk), heeft in den prijskamp door de keizerlijke maat schappij van wetenschappen, landbouw en kunsten te Rijssel, ditmaal den EERSTEN PRIJS behaald met zijn verzenstuk: Erreur cl vérité. Plaatsgebrek belet ons wat breedvoerig over dit gewrocht uit te wijden, in een aan kiezingdat hij rondloopt, ten minste twin tig menschen dicer anders nooit zouden aan denken, van kunnen optellen-, en welke menschlievende in richting de zachtmoedige klerikalcn geern genoeg in ons land weder zouden zien in brengen. De artikel 27, van de encijkliek is er een bewijs van. Mochten ze hunne tegenstrevers maar behandelen naar hunnen zin, wat schoone markt vuurtjes zouden ze wederom maken, gelijk die voor Jan Huss en llicronijmus van Pragen, en wat diepe en wel verdoken en gesloten vergeel-kelderkens zouden ze niet graven. En dit zijn mannen, die ge durig roepen dat de liberalen de priesters gaan vermoorden, en de religie versmach ten, bijzonderlijk als er eene kiezing voor handen is; die de liberalen willen hatelijk maken met encijklieken en mandementen net als of de liberalen eene religieuse sekte en geene politieke partij ware. Wij zullen ook niet spreken van Sint Bartholomeus nacht, als men al de llugue- nollen in Vrankrijk vermoord heelt. Noch van den bloedraad van den bloed hond hertog van Alva, die d’Egniont en de Hoorn heeft doen onthoofden. Noch van de Borgia, die al wie hun in den weg stond met vergil ombrachten. Noch van de discipels van Mariana, Bavaillac den moordenaar van Hendrik den IV koning van Vrankrijk, en Balthazar Gerarls, die, na dat men zijnen hand geze gend had, den prins van Oranje dood schoot; enz. enz. Wij zullen al die oude koeijen uil den gracht niet halen. Dit zijn overigens zaken ■<lie tol de geschiedenis behooren, en moe ten verondersteld zijn voor iedereen ge kend te wezen; uitgenomen van de scho lieren der klerikalen. Maar wat was broeder Leolade die zijn slachtoffer vermoordt en haar lijk over gaven 260,000- Dat is te samen fr. 5,529,21 f Zoo wat een vijl miljoen en half per jaar van het gouvernement alleen. Zonder te rékenen de provintie. Zonder te rekenen de gemeente. Niet waar, lieve lezers, de katholijken hebben het grootste gelijk van de wereld, als ze roepen en lieren dal ze vervolgd en verdrukt worden? begraven, hem gelijk eenen hond in eenen vuilnishoop, in eenen verloren hoek of in den zoogenaamde1!! verdoemdenhoek steken, ja zelfs de doodgeboren wichtjes, hen van hel lijk hunner moeder scheidende, als of het hunne schuld ware, dal zij niet gedoopt zijn. Wat zijn die klerikale leermeesters die hunne leerlingen ten bloede slaan, of op eenen stoel binden, en ze op de naakte beenen geeselen, dal ze er stijf van worden, en den geneesheer er voor moeten te rade gaan, uit vrees van verdere gevolgen? Dit is te Gent en te Korlrijk niet gebuurt. Die onder elkander vechten gelijk kalen hond? Dit is te Brugge niet voorgevallen. Die door liedjes hel gemeene volk ophit sen om anders geloovenden den kop in le slaan? Iedereen herinnert zich nog het deuntje van: op! op! kloefen op! Die benden stokslagers inlichten gelijk te Leuven, en ze ook naar Brussel en Brugge zenden Die le Charleroi, te Marche en elders de liberalen, om dat het liberalen zyn, ten bloede mishandelen, en te Brugge onder de voeten der peerden trappelen, en daar voor lot maanden lang veroordeeld zijn? Doch wat wil men van die verdraagzame klerikalcn zeggen? De encijkliek zegt im mers dat zij alleen heer en meester moeten zijn. Ofwel zij lezen het II. Evangelie niet meer, of wel zij spotten er mede en geloo- ven er niet aan. Daar vindt men noglhans die schoone parabel van den Samaritaan. Maar zij zien waarschijnlijk hun afbeeldsel in de voorbijgaande priesters, schriftge leerden en pharizeen, en ’tzal daarvoor zijn dat zij verbieden dit boek te lezen, uit vreeze van er in herkend te worden als hun eigene wet schendende. O! klerikalcn, die zegt dat men inaar kristen is als men handelt zoo als gij Zie hier wat de religie-vervolgers, die schelmen van de liberalen, jaarlijks Voor de katholijken godsdienst uitgeven l.° llooge geestelijkheid, pevsooneel van de groole seminarien, buiten dat van Luik frs. 518,200 2° Beurzen voor de groole seminarien 5° Lage geestelijkheid 4e Subsidien voor kerken En voor toekomende jaar als ’t u belieft: 5° Buitengewoone uit- over dit gewrocht uit te wijden, eerstkomend nummer zullen wij het onze lezers mededeelen. Wij nemen deze gelegenheid waar om le herinneren, dat de vroeger door onzen stadsgenoot gemaakte gedichten, in een bundel gebonden, ten onzen bureele te be komen zijn. .Men zie overigens de annonen. Een misslag was woensdag lest in de opgaaf der sukrioenpi ijzen geslopen. W ij geven ze heden nauwkeurig. j eenen muur smijt? als wij zeggen dat ieder priester bij elke i neloos van het leven berooft medelijdend de religie verwijderd. i Iedere politieke priester is een erger vijand voor den godsdienst en doel meer kwaad aan de religie als al de solidaire!) te samen. Bovenstaand artikel dat wijden Lierenaar outletnen, schelst geheel en ganse!) den toestand af waarin de klerikalcn de kalho- lijke religie gebracht hebben. Zij willen met gewei.1 hunne vroegere heerschappij over het menschdom herwin nen, en zien niet dat juist dat de reli gie kwaad aandoet. In hunne dagbladen, in hunne predikstoelen, trekken zij le velde op legen de liberalen, legen de liberale ga zetten die zij slechte gazetten noemen, om dal zij daarin ontmaskerd worden. Maar de gedachten hebben vooruitge gaan: de geleerdheid heeft aan vele men schel) den doek van voor de oogen ge nomen. Daarom, hunne poogingen om op nieuw tot de overheersching te geraken, zullen slechts dienen om de religie hinder toe le brengen. Zij zullen slechts meer en meer bewijzen, dat de grootste vijanden van den ware)) godsdienst van Kristus, deze zijn die zich denzelven ten nutte maken om hunnen cvenmensch onder den voet le wil len houden. Om daarop te antwoorden zullen wij niet spreken van den vernielenden oorlog tegen tie Albigenzen, die ketters! Noch van Je heilige Inkwisitie in Italien, panje en Belgie, die meer martelaren ge- -iLt heeft als aide heidensche keizers, koningeti, prokonsuls en Turken te zamen; dui ndmaal meer als de Bollandisten er Denkt gij dat die man beter kristen zal geworden zijn na zulk gedrag? Dal men rondga bij de persoonen die zich van de kerk afscheiden, en aan elk van hen de redens vrage van hun gedrag, en gij zult ondervinden, daterop honderd, negen-en-negentig zullen zijn die op de eene of andere wijze door de politieke geestelijkheid, in hunne belangen, in hunne eer, in hunne rechten gekrenkt zijn ge weest. Ja, wij herhalen het, de onpartijdige menschen zeggen het met ons, het is het gedrag der geestelijkheid in de kiezingen, hare menging in de wereldlijksche zaken, die de religie in ons land doen verslappen en achteruitgaan. Al de persoonen hebben geen verstand genoeg om den priester van den godsdienst, den dienaar van God af te scheiden, en zij verwarren in hunnen geest twee zeer ver schillende zaken en scheiden zich van den .godsdienst, omdat zij zich van de priester heerschappij le beklagen hebben. Het is niet noodig de oorzaak van achteruitgang der religie te gaan zoeken bij de solidairs en andere. De ware oorzaek is in het gedrag der geestelijkheid. ’t Zijn de leerstelsels van het proteslantis- mus niet die in de XVI' eeuw de hervormde kerk zooveel bijval hebben doen vinden, maar T zijn de driften der kerkvoogden, de hebzucht der kloosters, de overdrevene rijkdommen, en het zedebederf der pries ters, die aan de kalholijke religie op dit tijdstip de helft van Europa hebben doen verliezen. Hel is onze denkwijze niet, welke wij hier uitdrukken maar die van de grootste krislene schrijvers en gelijk toen zullen nu weder dezelfde feiten, hetzelfde gevolg hebben. Wij gelooven niet le overdrijven kenden broeder, of den gene die zich zin- US HOS DE KATHOLIJKE GODSDIENST IN BELGIE VERDRUKT WORDT. Gisteren hebben de lieer Clacrebondt Gh. koning cn jotiffrouw Borre-Maerlen koningin, in de lllu-to rika, getrokken. Donderdag jl. in den avond, bij het teer donker weder is den genoemden Noyen, brugdrauijer aan di llalleval in do vaard gesukkeld en er de dood ge vonden. Maandagavond, is er in eene herberg te Poelen pelle, een gevichl ontslaan tussolien de gen.iaindei iau der Meersch en Goethals. De eerstgenoemde i twee keeren op den grond geworpen geweest en det tweeden keer is hij gedurende 10 minuien blijvei liggen tonder toeken van leven te geven, ’l Zijnen gekomen, is bij ’s anderdaags om 3 uur namidda over leden. Goethals, zoon van eenen landbouwer va Pocleapelle, heeft zich doen aanhouden. Men sehrijt uit Glitnes, 31 december, aen d Or ga ue de iïainur: Nog een slagtoffer van de onvoorzichtigheid de ouders. Twee kleine kinderen, tweelingen, omtren drij jaren oud, waren alleen te huis gebleven, terwij du moeder een honderdtal stappen van daar wa gaan water halen. De twee ongelukkige sohepselkeii vermaakten lich met het vuur aan ie stoken. Brau dende glinstvrs vlogen op de kleederen van een de twee kinderen, en wanneer de moeder terug kwat (rij was maar twee minuten weg geweest) vond z enkel nog een zwart gebranden vleeschklomp, d tegen de laetste stuip,rekkingen der dood worsteldi i)e heer minister ran binnenlamlsche zake heeft bekend gemaakt dat zijn inzicht is, dat d leden van het onderwijzend persooneel der leidde bare scholen voortaan het maximum hunner jaa DE LIBERALEN ZIJN BRIGANDS.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1865 | | pagina 2